Povolání
Lektor dalšího vzdělávání
Odborný směr: |
Věda, vzdělávání, sport |
Odborný podsměr: |
další vzdělávání |
Kvalifikační úroveň: |
Magisterský studijní program (NSP 7) |
Platové rozmezí: |
27 000 Kč - 51 000 Kč |
Příbuzná povolání
Poručík ozbrojených sil ČR , Nadporučík ozbrojených sil ČR , Kapitán ozbrojených sil ČR , Podplukovník ozbrojených sil ČR , Major ozbrojených sil ČR
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
102195
Datum zveřejnění
10. 8. 2012
Datum poslední aktualizace
22. 11. 2017
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Spolupráce s koordinátory a projektanty kurzu při určování a konkretizaci obsahu a struktury kurzu.
- Rozpracování cílů a obsahu kurzu včetně požadovaných kompetencí do detailního plánu a rozvrhu vzdělávání.
- Volba a příprava a využití didaktické techniky, učebních textů a dalších učebních pomůcek.
- Zpracování vlastních učebních nebo podpůrných textů.
- Příprava a sestavování prezentací.
- Příprava scénářů a materiálně technického zajištění modelových situací a dalších činností.
- Navazování vztahu s účastníky dalšího vzdělávání a dohody pravidel a průběhu vzdělávání.
- Motivování účastníků vzdělávacího programu.
- Vstupní hodnocení kompetencí a dalších charakteristik účastníků kurzu.
- Prezentace učiva s přizpůsobením účastníkům kurzů.
- Vedení a řízení tréninku a procvičování dovedností a kompetencí, vč. využití didaktické techniky.
- Vedení a řízení modelových situací a dalších činnosti účastníků, vč. využití didaktické techniky.
- Vedení a řízení diskuzí, vč. využití didaktické techniky.
- Ověřování znalostí, dovedností a kompetencí účastníků.
- Hodnocení účinnosti vzdělávání a tréninku.
- Poskytování individuálních konzultací.
- Zadávání a hodnocení samostatných a skupinových prací účastníků.
- Vedení dokumentace kurzu.
- Instruktáže účastníků vzdělávacího programu o BOZP a PO.
Příklady činností ze soukromého sektoru
Příklady činností nejsou vyčerpávající a žádným způsobem závazné, nejsou podkladem pro určování zaručené mzdy. Jsou zařazeny do 12-ti stupňové škály (viz obecná charakteristika tarifních stupňů ).
Text příkladu | Tarifní stupeň |
---|---|
Řízení modelových situací | 12 |
Příprava scénářů výuky a modelových situací | 12 |
Volba didaktické techniky a její efektivní využívání | 11 |
Poskytování individuálních konzultací | 11 |
Zpracování detailního rozvrhu vzdělávání | 11 |
Řízení tréninku dovedností a kompetencí | 11 |
Ověřování znalostí, dovedností a kompetencí účastníků | 11 |
Zadávání a hodnocení samostatných a skupinových prací | 11 |
Prezentace učiva | 10 |
Příklady činností ze veřejného sektoru
Příklady činností a jejich stupeň hodnocení vycházejí převážně z nařízení vlády č.222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, popřípadě podle nařízení vlády č. 302/2014 Sb., o katalogu správních činností, a jsou zařazeny do 16 stupňů platových tříd. Výjimku tvoří zatřídění prací v oblastech regulovaných samostatnou legislativou, které se řídí vždy dle její platné verze (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, Armáda ČR apod.). V těchto oblastech je zatřídění prací uvedené v NSP pouze orientační.
Text příkladu | Platová třída |
---|---|
Tvorba koncepce výuky a výcviku zaměřené na získávání odborné způsobilosti pro zastávání vysoce specializovaných činností nebo kvalifikačních a rekvalifikačních kurzů. | 12 |
Tvorba metodiky výuky a výcviku specializovaných nebo vysoce specializovaných činností nebo kurzů k získání odborné způsobilosti. | 11 |
Provádění vzdělávací činnosti v kurzech poskytující vysoce specializované odborné znalosti. | 11 |
Provádění vzdělávací činnosti poskytující odborné znalosti a dovednosti k získání odborné kvalifikace nebo k rekvalifikaci. | 10 |
Provádění vzdělávací činnosti v kurzech poskytujících dílčí odborné znalosti a dovednosti. | 9 |
Provádění vzdělávací činnosti v kurzech zájmového vzdělávání pro veřejnost. | 8 |
Výklad textu, popřípadě učební látky podle stanovených osnov a pokynů. | 7 |
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Magisterský studijní program v oboru pedagogika | KKOV | 7501T | nejvhodnější |
Magisterský studijní program | KKOV | xxxxT | vhodná |
Další vzdělání
Další vzdělávání zahrnuje např. profesní kvalifikace dle zákona č.179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání, akreditované vzdělávací kurzy (např. rekvalifikace) a další obecně uznávané kvalifikace, které vedou k získání požadované kvalifikace k výkonu daného povolání či specializace.
Profesní kvalifikace
- Lektor dalšího vzdělávání ( 75-001-T )
Kompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Sestavení obsahu a struktury vzdělávacího programu na základě stanovených vzdělávacích cílů, vč. z nich vyplývajících kompetencí | ||||||||
Rozpracování obsahu kurzu do minutového scénáře vč. volby didaktických pomůcek a metod výuky | ||||||||
Hodnocení účinnosti vzdělávání a dosažení nastavených vzdělávacích cílů a požadovaných kompetencí | ||||||||
Zjišťování úrovně vstupních kompetencí a vzdělávacích potřeb účastníků vzdělávacího programu | ||||||||
Prezentace vzdělávacího obsahu s využitím interaktivního přístupu, řešení problémů a rozbory příkladů z praxe s využitím didaktických pomůcek | ||||||||
Příprava, řízení a vyhodnocení modelových situací a metod práce se skupinou | ||||||||
Zadávání samostatných a skupinových prací účastníkům vzdělávacího programu |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
andragogika | ||||||||
didaktika a didaktická technika | ||||||||
psychologie pro vzdělávání dospělých | ||||||||
hodnocení, testování a měření ve vzdělávání | ||||||||
metody a postupy lektorství v odborných kurzech | ||||||||
výuka odborných disciplin |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|
Počítačová způsobilost | |||
Způsobilost k řízení osobního automobilu | |||
Numerická způsobilost | |||
Ekonomické povědomí | |||
Právní povědomí | |||
Jazyková způsobilost v češtině | |||
Jazyková způsobilost v angličtině | |||
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Efektivní komunikace | |||||
Vedení lidí (leadership) | |||||
Objevování a orientace v informacích | |||||
Zvládání zátěže | |||||
Aktivní přístup | |||||
Celoživotní učení | |||||
Plánování a organizování práce | |||||
Řešení problémů | |||||
Samostatnost | |||||
Výkonnost | |||||
Uspokojování zákaznických potřeb | |||||
Flexibilita | |||||
Kreativita | |||||
Kooperace (spolupráce) | |||||
Ovlivňování ostatních |
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek. Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných norem (tj. zákoníku práce a zákona o ochraně veřejného zdraví a prováděcích předpisů k nim).
Konkrétní pracovní podmínky a z toho vyplývající zdravotní způsobilost k výkonu povolání se vždy vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli a jeho pracovním podmínkám a mohou se odlišovat. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Zraková zátěž | ||||
Duševní zátěž | ||||
Pracovní doba, směnnost | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2019 celkem
Učitelé odborných předmětů, praktického vyučování, odborného výcviku (kromě pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami) a lektoři dalšího vzdělávání (CZ-ISCO 2320)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 32 861 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 20 353 Kč do 56 835 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 37 278 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 31 660 Kč do 44 502 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Lektoři a učitelé jazyků na ostatních školách (CZ-ISCO 2353)
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 34 795 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 27 699 Kč do 39 900 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Lektoři dalšího vzdělávání (CZ-ISCO 23204)
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 37 663 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 26 505 Kč do 50 882 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2018
Učitelé odborných předmětů, praktického vyučování, odborného výcviku (kromě pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami) a lektoři dalšího vzdělávání (CZ-ISCO 2320)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | - | - | - | - | 32 221 Kč | 38 564 Kč | 39 348 Kč | 47 027 Kč |
Středočeský kraj | 38 598 Kč | 58 976 Kč | 67 547 Kč | 79 273 Kč | 29 565 Kč | 34 581 Kč | 35 210 Kč | 40 936 Kč |
Jihočeský kraj | - | - | - | - | 29 283 Kč | 34 175 Kč | 34 500 Kč | 40 274 Kč |
Plzeňský kraj | - | - | - | - | 30 300 Kč | 35 707 Kč | 36 039 Kč | 41 863 Kč |
Karlovarský kraj | - | - | - | - | 30 414 Kč | 35 083 Kč | 35 474 Kč | 40 800 Kč |
Ústecký kraj | - | - | - | - | 29 153 Kč | 34 037 Kč | 34 730 Kč | 41 020 Kč |
Liberecký kraj | - | - | - | - | 30 259 Kč | 35 442 Kč | 36 263 Kč | 42 961 Kč |
Královéhradecký kraj | - | - | - | - | 28 518 Kč | 33 617 Kč | 34 309 Kč | 40 000 Kč |
Pardubický kraj | - | - | - | - | 28 537 Kč | 33 093 Kč | 33 707 Kč | 39 823 Kč |
Kraj Vysočina | - | - | - | - | 28 564 Kč | 33 493 Kč | 33 944 Kč | 39 762 Kč |
Jihomoravský kraj | - | - | - | - | 30 059 Kč | 35 373 Kč | 36 227 Kč | 43 396 Kč |
Olomoucký kraj | - | - | - | - | 28 921 Kč | 34 016 Kč | 34 641 Kč | 40 588 Kč |
Zlínský kraj | - | - | - | - | 29 125 Kč | 33 464 Kč | 34 277 Kč | 39 839 Kč |
Moravskoslezský kraj | - | - | - | - | 29 398 Kč | 34 763 Kč | 35 078 Kč | 40 799 Kč |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.