Typ JP ID
WorkUnitTypeEnum.1 102195

Lektor dalšího vzdělávání

Lektor dalšího vzdělávání v rámci profesního, zájmového a občanského vzdělávání dospělých, pro jednotlivce nebo skupiny realizuje prezenční, distanční či kombinovanou formou výuku podle požadovaného vzdělávacího programu, popřípadě připravuje učební materiály pro účastníky vzdělávání a podílí se na projektování vzdělávacího programu a na jeho hodnocení.

Odborný směr: Věda, vzdělávání, sport
Odborný podsměr: další vzdělávání
Kvalifikační úroveň: Magisterský studijní program
Alternativní názvy: Školitel, Interní lektor, Externí lektor, Lektor
Regulovaná jednotka práce: Ne

Pracovní činnosti

  • Spolupráce se zadavatelem při určování výsledků (s využitím diagnostiky účastníků), kterých mají účastníci vzdělávání dosáhnout, popřípadě formy vzdělávání a rozsahu vzdělávání.
  • Diagnostika účastníků vzdělávacího programu dalšího vzdělávání.
  • Tvorba vzdělávacích programů dalšího vzdělávání.
  • Tvorba vlastních učebních, didaktických nebo podpůrných textů a materiálů.
  • Volba, příprava a využívání didaktické techniky, učebních textů a dalších učebních pomůcek.
  • Prezenční, kombinované a distanční vedení výuky ve vzdělávacím programu dalšího vzdělávání.
  • Příprava prezentací, přednášek, případových studií, simulací, skupinových cvičení, seminářů a modelových situací.
  • Uplatňování respektujícího přístupu při výuce.
  • Motivování a podpora účastníků, poskytování zpětné vazby o výsledcích jejich učení.
  • Ověřování a hodnocení dosažených kompetencí účastníků v oblasti vzdělávání dospělých.
  • Vytváření příležitostí pro zjišťování výsledků učení.
  • Reflexe vlastní lektorské práce.
  • Evaluace vzdělávacích akcí.
  • Vedení administrativy a dokumentace spojené s poskytováním dalšího vzdělávání.

CZ-ISCO

  • 23204 - Lektoři dalšího vzdělávání
  • 2320 - Učitelé odborných předmětů, praktického vyučování, odborného výcviku (kromě pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami) a lektoři dalšího vzdělávání

Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2020

Učitelé odborných předmětů, praktického vyučování, odborného výcviku (kromě pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami) a lektoři dalšího vzdělávání (CZ-ISCO 2320)

Mzdová sféra Platová sféra
Kraj Od Medián Do Od Medián Do
Hlavní město Praha - - - 38 712 Kč 46 315 Kč 55 773 Kč
Středočeský kraj - - - 35 874 Kč 43 206 Kč 52 037 Kč
Jihočeský kraj - - - 36 966 Kč 44 018 Kč 52 185 Kč
Plzeňský kraj - - - 37 611 Kč 44 872 Kč 53 494 Kč
Karlovarský kraj - - - 37 464 Kč 43 542 Kč 52 009 Kč
Ústecký kraj - - - 35 537 Kč 41 384 Kč 51 157 Kč
Liberecký kraj - - - 36 325 Kč 42 561 Kč 52 161 Kč
Královéhradecký kraj - - - 36 206 Kč 42 797 Kč 51 111 Kč
Pardubický kraj - - - 36 196 Kč 42 203 Kč 50 502 Kč
Kraj Vysočina - - - 36 599 Kč 44 971 Kč 58 170 Kč
Jihomoravský kraj - - - 36 116 Kč 42 662 Kč 51 487 Kč
Olomoucký kraj - - - 35 450 Kč 42 090 Kč 50 508 Kč
Zlínský kraj - - - 37 371 Kč 44 645 Kč 54 112 Kč
Moravskoslezský kraj - - - 36 613 Kč 44 316 Kč 53 682 Kč

Hrubé měsíční mzdy v roce 2020 celkem

Medián za ČR celkem
CZ-ISCO Mzdová sféra Platová sféra
2320 Učitelé odborných předmětů, praktického vyučování, odborného výcviku (kromě pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami) a lektoři dalšího vzdělávání 38 910 Kč 43 370 Kč
23204 Lektoři dalšího vzdělávání 35 970 Kč 40 596 Kč

ESCO

Kód podskupiny Název podskupiny v ESCO URL - podskupiny v ESCO
2320 Lektoři dalšího vzdělávání http://data.europa.eu/esco/isco/C2320

Pracovní podmínky

Název 1 2 3 4
Duševní zátěž x
Zátěž teplem x
Zátěž chladem x
Zátěž hlukem x
Zátěž vibracemi x
Zátěž prachem x
Zátěž chemickými látkami x
Zátěž invazivními alergeny x
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění x
Zátěž ionizujícím zářením x
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů x
Zraková zátěž x
Celková fyzická zátěž x
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) x
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin x
Lokální zátěž jemné motoriky x
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru x
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách x
Práce ve výškách x
Zvýšené riziko úrazu pracovníka x
Zvýšené riziko obecného ohrožení x
Pracovní doba, směnnost x
Legenda:
  • 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
    Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný.
  • 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
    Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka.
  • 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
    Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků.
  • 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
    Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.

Kvalifikace k výkonu povolání

Školní vzdělání

Nejvhodnější školní přípravu poskytují obory:

Typ Název Kód
KKOVTypeEnum.1 Magisterský studijní program v oboru pedagogika 7501T
KKOVTypeEnum.2 Výchova a vzdělávání dospělých 7501T019
KKOVTypeEnum.2 Vzdělávání dospělých 7501T022

Vhodnou školní přípravu poskytují také obory:

Typ Název Kód
KKOVTypeEnum.1 Magisterský studijní program xxxxT

Další vzdělání

Profesní kvalifikace

  • Lektor/lektorka dalšího vzdělávání (75-001-T)

Kompetenční požadavky

Odborné dovednosti

Kód Název Úroveň 1-8 Vhodnost
j42.C.6201 Zjišťování úrovně vstupních kompetencí a vzdělávacích potřeb účastníků vzdělávacího programu 7 CompetenceSuitabilityEnum.2
j41.C.1035 Spolupráce lektora dalšího vzdělávání s klienty při přípravě vzdělávacích programů a vzdělávacích akcí 7 CompetenceSuitabilityEnum.2
j41.D.1154 Tvorba didaktických materiálů v oblasti vzdělávání dospělých 7 CompetenceSuitabilityEnum.2
j41.D.3417 Ověřování a hodnocení dosažených kompetencí účastníků v oblasti vzdělávání dospělých 7 CompetenceSuitabilityEnum.2
j41.D.6014 Reflexe vlastní lektorské práce a evaluace vzdělávací akce v oblasti vzdělávání dospělých 7 CompetenceSuitabilityEnum.2
j41.D.2503 Tvorba vzdělávacích programů dalšího vzdělávání 7 CompetenceSuitabilityEnum.2
j42.D.2013 Navrhování a využívání metod výuky v oblasti dalšího vzdělávání 7 CompetenceSuitabilityEnum.2
j42.D.2012 Určování výsledků učení účastníků, stanovení obsahu a struktury vzdělávacího programu 7 CompetenceSuitabilityEnum.2
j42.D.2011 Příprava plánu konkrétních výukových programů 7 CompetenceSuitabilityEnum.2
j41.D.1157 Vedení prezenční, kombinované nebo distanční výuky 7 CompetenceSuitabilityEnum.2
j41.D.1158 Diagnostika vzdělávacích potřeb jednotlivce 7 CompetenceSuitabilityEnum.1

Popisy úrovní naleznete zde: https://nsp.cz/downloads/Priloha_c2_manualu.pdf

Odborné znalosti

Kód Název Úroveň 1-8 Vhodnost
j42._.0001 didaktika vyučovaného oboru 7 CompetenceSuitabilityEnum.2
j31._.0026 psychologie vzdělávání dospělých 7 CompetenceSuitabilityEnum.2
j42._.0002 hodnocení, testování a měření ve vzdělávání 7 CompetenceSuitabilityEnum.2
j41._.0041 metody a postupy lektorství v odborných kurzech 7 CompetenceSuitabilityEnum.2
i52._.0031 andragogika 7 CompetenceSuitabilityEnum.2
i41._.0098 související právní předpisy 7 CompetenceSuitabilityEnum.2
j42._.0012 vyučovaná disciplína 7 CompetenceSuitabilityEnum.2
j42._.0013 didaktické prostředky a pomůcky 7 CompetenceSuitabilityEnum.2

Popisy úrovní naleznete zde: https://nsp.cz/downloads/Priloha_c2_manualu.pdf

Obecné dovednosti

Kód Název Úroveň 0-3
b01 Počítačová způsobilost 3
b03 Numerická způsobilost 1
b04 Ekonomické povědomí 2
b05 Právní povědomí 2
b06 Jazyková způsobilost v češtině 3
b07 Jazyková způsobilost v angličtině 3
b08 Jazyková způsobilost v dalším cizím jazyce 1

Popisy úrovní naleznete zde: https://nsp.cz/downloads/Priloha_c10_manualu.pdf

Digitální kompetence

Kód Název Úroveň 1-4
1.1 Prohlížení, vyhledávání a filtrování dat, informací a digitálního obsahu 3
1.2 Hodnocení dat, informací a digitálního obsahu 4
1.3 Správa dat, informací a digitálního obsahu 2
2.1 Interakce prostřednictvím digitálních technologií 2
2.2 Sdílení prostřednictvím digitálních technologií 2
2.3 Spolupráce prostřednictvím digitálních technologií 2
2.4 Netiketa 2
3.1 Tvorba digitálního obsahu 2
3.2 Integrace a přepracování digitálního obsahu 2
3.3 Autorská práva a licence 3
4.1 Ochrana zařízení 2
4.2 Ochrana osobních dat a soukromí 2
4.3 Ochrana zdraví a duševní pohody 2
4.4 Ochrana životního prostředí 2
5.1 Řešení technických problémů 2
5.2 Identifikace potřeb a výběr vhodných technologií 2
5.3 Kreativní využívání digitálních technologií 2
5.4 Identifikace nedostatků v digitálních kompetencích 2

Popisy úrovní naleznete zde: https://nsp.cz/downloads/Priloha_c15_manualu.pdf

Měkké kompetence

Kód Název Úroveň 0-5
1.1 Kompetence k celoživotnímu vzdělávání 5
1.2 Kompetence k flexibilitě 4
1.3 Kompetence ke kreativitě 3
1.4 Kompetence ke zvládání stresu a zátěže 4
2.1 Kompetence k efektivní komunikaci 5
2.2 Kompetence ke kooperaci 5
2.3 Kompetence k orientaci na zákazníka a uspokojování zákaznických potřeb 5
2.4 Kompetence k ovlivňování a rozvíjení ostatních 5
2.5 Kompetence k sebepoznání a porozumění druhým 5
2.6 Kompetence k vedení lidí 4
3.1 Kompetence k analytickému myšlení 4
3.2 Kompetence ke koncepčnímu myšlení 5
3.3 Kompetence k objevování a orientaci v informacích 5
4.1 Kompetence k aktivnímu přístupu 4
4.2 Kompetence k plánování a organizování práce 4
4.3 Kompetence k podnikavosti 3
4.4 Kompetence k řešení problémů 5
4.5 Kompetence k samostatnosti 5
4.6 Kompetence k výkonnosti 3

Popisy úrovní naleznete zde: https://nsp.cz/downloads/Priloha_c9_manualu.pdf

Zdravotní podmínky

Onemocnění omezující výkon povolání

  • Záchvatovité a kolapsové stavy
  • Závažná psychosomatická onemocnění
  • Závažná nervová onemocnění

Onemocnění vylučující výkon povolání

  • Duševní poruchy
  • Poruchy chování

Přesné posouzení zdravotního stavu s následným doporučením nebo nedoporučením výkonu tohoto povolání je možné pouze po konzultaci s lékařem.