Typ JP ID
WorkUnitTypeEnum.1 102195

Lektor dalšího vzdělávání

Lektor dalšího vzdělávání v rámci profesního, zájmového a občanského vzdělávání dospělých, pro jednotlivce nebo skupiny realizuje prezenční, distanční či kombinovanou formou výuku podle požadovaného vzdělávacího programu, popřípadě připravuje učební materiály pro účastníky vzdělávání a podílí se na projektování vzdělávacího programu a na jeho hodnocení.

Odborný směr: Věda, vzdělávání, sport
Odborný podsměr: další vzdělávání
Kvalifikační úroveň: Magisterský studijní program
Alternativní názvy: Školitel, Interní lektor, Externí lektor, Lektor
Regulovaná jednotka práce: Ne

Pracovní činnosti

  • Spolupráce se zadavatelem při určování výsledků (s využitím diagnostiky účastníků), kterých mají účastníci vzdělávání dosáhnout, popřípadě formy vzdělávání a rozsahu vzdělávání.
  • Diagnostika účastníků vzdělávacího programu dalšího vzdělávání.
  • Tvorba vzdělávacích programů dalšího vzdělávání.
  • Tvorba vlastních učebních, didaktických nebo podpůrných textů a materiálů.
  • Volba, příprava a využívání didaktické techniky, učebních textů a dalších učebních pomůcek.
  • Prezenční, kombinované a distanční vedení výuky ve vzdělávacím programu dalšího vzdělávání.
  • Příprava prezentací, přednášek, případových studií, simulací, skupinových cvičení, seminářů a modelových situací.
  • Uplatňování respektujícího přístupu při výuce.
  • Motivování a podpora účastníků, poskytování zpětné vazby o výsledcích jejich učení.
  • Ověřování a hodnocení dosažených kompetencí účastníků v oblasti vzdělávání dospělých.
  • Vytváření příležitostí pro zjišťování výsledků učení.
  • Reflexe vlastní lektorské práce.
  • Evaluace vzdělávacích akcí.
  • Vedení administrativy a dokumentace spojené s poskytováním dalšího vzdělávání.

CZ-ISCO

  • 23204 - Lektoři dalšího vzdělávání
  • 2320 - Učitelé odborných předmětů, praktického vyučování, odborného výcviku (kromě pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami) a lektoři dalšího vzdělávání

Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2023

Učitelé odborných předmětů, praktického vyučování, odborného výcviku (kromě pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami) a lektoři dalšího vzdělávání (CZ-ISCO 2320)

Mzdová sféra Platová sféra
Kraj Od Medián Do Od Medián Do
Hlavní město Praha 35 003 Kč 53 857 Kč 78 853 Kč 42 365 Kč 52 950 Kč 66 580 Kč
Středočeský kraj - - - 40 633 Kč 49 424 Kč 62 026 Kč
Jihočeský kraj 29 902 Kč 51 429 Kč 66 874 Kč 41 241 Kč 49 192 Kč 60 232 Kč
Plzeňský kraj - - - 42 145 Kč 50 381 Kč 61 681 Kč
Karlovarský kraj - - - 41 504 Kč 49 686 Kč 62 665 Kč
Ústecký kraj 36 920 Kč 42 507 Kč 69 710 Kč 40 019 Kč 47 228 Kč 60 148 Kč
Liberecký kraj - - - 41 298 Kč 48 796 Kč 60 602 Kč
Královéhradecký kraj 22 421 Kč 22 421 Kč 51 376 Kč 39 349 Kč 47 979 Kč 61 299 Kč
Pardubický kraj - - - 39 830 Kč 47 313 Kč 59 123 Kč
Kraj Vysočina - - - 41 616 Kč 49 160 Kč 62 156 Kč
Jihomoravský kraj 36 609 Kč 48 924 Kč 64 228 Kč 40 294 Kč 48 898 Kč 61 557 Kč
Olomoucký kraj - - - 39 648 Kč 48 116 Kč 60 129 Kč
Zlínský kraj - - - 41 588 Kč 50 061 Kč 61 280 Kč
Moravskoslezský kraj - - - 40 901 Kč 50 049 Kč 62 899 Kč

Hrubé měsíční mzdy v roce 2023 celkem

Medián za ČR celkem
CZ-ISCO Mzdová sféra Platová sféra
2320 Učitelé odborných předmětů, praktického vyučování, odborného výcviku (kromě pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami) a lektoři dalšího vzdělávání 43 728 Kč 48 923 Kč
23204 Lektoři dalšího vzdělávání 42 660 Kč 43 775 Kč

ESCO

Kód podskupiny Název podskupiny v ESCO URL - podskupiny v ESCO
2320 Lektoři dalšího vzdělávání http://data.europa.eu/esco/isco/C2320

Pracovní podmínky

Název 1 2 3 4
Duševní zátěž x
Zátěž teplem x
Zátěž chladem x
Zátěž hlukem x
Zátěž vibracemi x
Zátěž prachem x
Zátěž chemickými látkami x
Zátěž invazivními alergeny x
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění x
Zátěž ionizujícím zářením x
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů x
Zraková zátěž x
Celková fyzická zátěž x
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) x
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin x
Lokální zátěž jemné motoriky x
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru x
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách x
Práce ve výškách x
Zvýšené riziko úrazu pracovníka x
Zvýšené riziko obecného ohrožení x
Pracovní doba, směnnost x
Legenda:
  • 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
    Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný.
  • 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
    Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka.
  • 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
    Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků.
  • 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
    Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.

Kvalifikace k výkonu povolání

Školní vzdělání

Nejvhodnější školní přípravu poskytují obory:

Typ Název Kód
KKOVTypeEnum.1 Magisterský studijní program v oboru pedagogika 7501T
KKOVTypeEnum.2 Výchova a vzdělávání dospělých 7501T019
KKOVTypeEnum.2 Vzdělávání dospělých 7501T022

Vhodnou školní přípravu poskytují také obory:

Typ Název Kód
KKOVTypeEnum.1 Magisterský studijní program xxxxT

Další vzdělání

Profesní kvalifikace

  • Lektor/lektorka dalšího vzdělávání (75-001-T)

Kompetenční požadavky

Odborné dovednosti

Kód Název Úroveň 1-8 Vhodnost
j42.C.6201 Zjišťování úrovně vstupních kompetencí a vzdělávacích potřeb účastníků vzdělávacího programu 7 CompetenceSuitabilityEnum.2
j41.C.1035 Spolupráce lektora dalšího vzdělávání s klienty při přípravě vzdělávacích programů a vzdělávacích akcí 7 CompetenceSuitabilityEnum.2
j41.D.1154 Tvorba didaktických materiálů v oblasti vzdělávání dospělých 7 CompetenceSuitabilityEnum.2
j41.D.3417 Ověřování a hodnocení dosažených kompetencí účastníků v oblasti vzdělávání dospělých 7 CompetenceSuitabilityEnum.2
j41.D.6014 Reflexe vlastní lektorské práce a evaluace vzdělávací akce v oblasti vzdělávání dospělých 7 CompetenceSuitabilityEnum.2
j41.D.2503 Tvorba vzdělávacích programů dalšího vzdělávání 7 CompetenceSuitabilityEnum.2
j42.D.2013 Navrhování a využívání metod výuky v oblasti dalšího vzdělávání 7 CompetenceSuitabilityEnum.2
j42.D.2012 Určování výsledků učení účastníků, stanovení obsahu a struktury vzdělávacího programu 7 CompetenceSuitabilityEnum.2
j42.D.2011 Příprava plánu konkrétních výukových programů 7 CompetenceSuitabilityEnum.2
j41.D.1157 Vedení prezenční, kombinované nebo distanční výuky 7 CompetenceSuitabilityEnum.2
j41.D.1158 Diagnostika vzdělávacích potřeb jednotlivce 7 CompetenceSuitabilityEnum.1

Popisy úrovní naleznete zde: https://nsp.cz/downloads/Priloha_c2_manualu.pdf

Odborné znalosti

Kód Název Úroveň 1-8 Vhodnost
j42._.0001 didaktika vyučovaného oboru 7 CompetenceSuitabilityEnum.2
j31._.0026 psychologie vzdělávání dospělých 7 CompetenceSuitabilityEnum.2
j42._.0002 hodnocení, testování a měření ve vzdělávání 7 CompetenceSuitabilityEnum.2
j41._.0041 metody a postupy lektorství v odborných kurzech 7 CompetenceSuitabilityEnum.2
i52._.0031 andragogika 7 CompetenceSuitabilityEnum.2
i41._.0098 související právní předpisy 7 CompetenceSuitabilityEnum.2
j42._.0012 vyučovaná disciplína 7 CompetenceSuitabilityEnum.2
j42._.0013 didaktické prostředky a pomůcky 7 CompetenceSuitabilityEnum.2

Popisy úrovní naleznete zde: https://nsp.cz/downloads/Priloha_c2_manualu.pdf

Obecné dovednosti

Kód Název Úroveň 0-3
b01 Počítačová způsobilost 3
b03 Numerická způsobilost 1
b04 Ekonomické povědomí 2
b05 Právní povědomí 2
b06 Jazyková způsobilost v češtině 3
b07 Jazyková způsobilost v angličtině 3
b08 Jazyková způsobilost v dalším cizím jazyce 1

Popisy úrovní naleznete zde: https://nsp.cz/downloads/Priloha_c10_manualu.pdf

Digitální kompetence

Kód Název Úroveň 1-4
1.1 Prohlížení, vyhledávání a filtrování dat, informací a digitálního obsahu 3
1.2 Hodnocení dat, informací a digitálního obsahu 4
1.3 Správa dat, informací a digitálního obsahu 2
2.1 Interakce prostřednictvím digitálních technologií 2
2.2 Sdílení prostřednictvím digitálních technologií 2
2.3 Spolupráce prostřednictvím digitálních technologií 2
2.4 Netiketa 2
3.1 Tvorba digitálního obsahu 2
3.2 Integrace a přepracování digitálního obsahu 2
3.3 Autorská práva a licence 3
4.1 Ochrana zařízení 2
4.2 Ochrana osobních dat a soukromí 2
4.3 Ochrana zdraví a duševní pohody 2
4.4 Ochrana životního prostředí 2
5.1 Řešení technických problémů 2
5.2 Identifikace potřeb a výběr vhodných technologií 2
5.3 Kreativní využívání digitálních technologií 2
5.4 Identifikace nedostatků v digitálních kompetencích 2

Popisy úrovní naleznete zde: https://nsp.cz/downloads/Priloha_c15_manualu.pdf

Měkké kompetence

Kód Název Úroveň 0-5
1.1 Kompetence k celoživotnímu vzdělávání 5
1.2 Kompetence k flexibilitě 4
1.3 Kompetence ke kreativitě 3
1.4 Kompetence ke zvládání stresu a zátěže 4
2.1 Kompetence k efektivní komunikaci 5
2.2 Kompetence ke kooperaci 5
2.3 Kompetence k orientaci na zákazníka a uspokojování zákaznických potřeb 5
2.4 Kompetence k ovlivňování a rozvíjení ostatních 5
2.5 Kompetence k sebepoznání a porozumění druhým 5
2.6 Kompetence k vedení lidí 4
3.1 Kompetence k analytickému myšlení 4
3.2 Kompetence ke koncepčnímu myšlení 5
3.3 Kompetence k objevování a orientaci v informacích 5
4.1 Kompetence k aktivnímu přístupu 4
4.2 Kompetence k plánování a organizování práce 4
4.3 Kompetence k podnikavosti 3
4.4 Kompetence k řešení problémů 5
4.5 Kompetence k samostatnosti 5
4.6 Kompetence k výkonnosti 3

Popisy úrovní naleznete zde: https://nsp.cz/downloads/Priloha_c9_manualu.pdf

Zdravotní podmínky

Onemocnění omezující výkon povolání

  • Záchvatovité a kolapsové stavy
  • Závažná psychosomatická onemocnění
  • Závažná nervová onemocnění

Onemocnění vylučující výkon povolání

  • Duševní poruchy
  • Poruchy chování

Přesné posouzení zdravotního stavu s následným doporučením nebo nedoporučením výkonu tohoto povolání je možné pouze po konzultaci s lékařem.