povolání
Správce budov, staveb a objektů
Odborný směr: |
Služby provozní a osobní |
Odborný podsměr: |
služby pro domácnosti a firmy |
Kvalifikační úroveň: |
Bakalářský studijní program; Vyšší odborné vzdělání (NSP 6) |
Platové rozmezí: |
32 000 Kč - 60 000 Kč |
Alternativní názvy
Facility manager
Příbuzná povolání
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
102461
Datum zveřejnění
10. 8. 2012
Datum poslední aktualizace
26. 3. 2024
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Vytvoření vize a cílů facility managementu ve firmě (facility management - finanční, administrativní, energetická a technická správa a údržba nemovitostí).
- Zpracovávání plánu údržby a oprav svěřených budov a objektů.
- Vyhodnocování závad a navrhování technicky efektivních a účinných řešení pro jejich odstranění.
- Zadávání a zpracovávání objednávek služeb a zboží.
- Vedení výběrových řízení subdodavatelů, kontrola cenových nabídek a příprava smluv s dodavateli služeb a zboží.
- Příprava nájemních smluv a kontakt s nájemci.
- Řízení vzdělávacích činností v oblasti facility managementu.
- Implementace krizového managementu v oblasti podpůrných procesů.
- Hodnocení, výběr a kontrola variant facility managementu určených k realizaci.
- Příprava servisních, rámcových smluv a kontrola stavu jejich plnění.
- Zajišťování provozu infrastruktury a provozu technického zařízení budov.
- Vedení a kontrola práce údržbářů, techniků a úklidu.
- Redukce provozních nákladů se zaměřením na úsporu a kvalitnější využití prostor.
- Vypracovávání metodik, interních předpisů a definic bezpečnostních standardů a požadavků pro zabezpečení provozu svěřených objektů.
Příklady činností ze veřejného sektoru
Příklady činností a jejich stupeň hodnocení vycházejí převážně z nařízení vlády č.222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, popřípadě podle nařízení vlády č. 302/2014 Sb., o katalogu správních činností, a jsou zařazeny do 16 stupňů platových tříd. Výjimku tvoří zatřídění prací v oblastech regulovaných samostatnou legislativou, které se řídí vždy dle její platné verze (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, Armáda ČR apod.). V těchto oblastech je zatřídění prací uvedené v NSP pouze orientační.
Text příkladu | Platová třída |
---|---|
Zajišťování provozu souboru uvolněných technologicky provozovaných objektů (výcviková a školící zařízení případně ubytovací, rekreační, stravovací nebo jiná víceúčelová zařízení) a organizace údržby a oprav jednotlivých technologických zařízení a budov. | 7 |
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Bakalářský studijní program v oboru stavebnictví | KKOV | 3647R | nejvhodnější |
Bakalářský studijní program v oboru stavební inženýrství | KKOV | 3607R | nejvhodnější |
Vyšší odborné vzdělání ve skupině oborů stavebnictví, geodézie a kartografie | KKOV | 36xxN | vhodná |
Stavebnictví | RVP | 36-41-N/xx | vhodná |
Další vzdělání
Další vzdělávání zahrnuje např. profesní kvalifikace dle zákona č.179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání, akreditované vzdělávací kurzy (např. rekvalifikace) a další obecně uznávané kvalifikace, které vedou k získání požadované kvalifikace k výkonu daného povolání či specializace.
Profesní kvalifikace
- Správce/správkyně památkového objektu ( 82-018-M )
Kompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Zpracování mise a vize facility managementu (FM) ve firmě | ||||||||
Zpracování plánu údržby a oprav stavebních objektů | ||||||||
Provádění kontrolní činnosti v oblasti facility managementu | ||||||||
Zpracování a uzavírání smluv v oblasti nákupu, pronájmu, údržby a správy majetku | ||||||||
Identifikace nebezpečí a hodnocení rizik v oblasti facility managementu | ||||||||
Příprava nájemních smluv | ||||||||
Hodnocení a výběr variant facility managementu určených k realizaci | ||||||||
Čtení stavebních výkresů a dokumentace | ||||||||
Řešení problémů souvisejících s péčí o památkové objekty | ||||||||
Sestavení rozpočtu pro provoz a údržbu památkového objektu | ||||||||
Řízení vzdělávacích činností v oblasti správy budov | ||||||||
Implementace krizového managementu v oblasti podpůrných procesů | ||||||||
Správa budov, využití prostor vnitřních a vnějších areálů | ||||||||
Zajišťování provozu infrastruktury, ostraha, úklid, stravování a další služby v oblasti správy budov | ||||||||
Provoz technického zařízení budov |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
bezpečnost práce a požární ochrana | ||||||||
stavební technologie | ||||||||
vnitřní prostředí budov | ||||||||
předpisy a technické normy ve stavebnictví | ||||||||
technická zařízení budov | ||||||||
související právní předpisy | ||||||||
katastr nemovitostí | ||||||||
projektový management |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|
Počítačová způsobilost | |||
Numerická způsobilost | |||
Ekonomické povědomí | |||
Právní povědomí | |||
Jazyková způsobilost v češtině | |||
Jazyková způsobilost v angličtině | |||
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Interpersonální kompetence | |||||
Kompetence k efektivní komunikaci | |||||
Kognitivní kompetence | |||||
Kompetence k objevování a orientaci v informacích | |||||
Výkonové kompetence | |||||
Kompetence k samostatnosti | |||||
Kompetence k řešení problémů | |||||
Kompetence k plánování a organizování práce |
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Duševní zátěž | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Zraková zátěž | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení | ||||
Pracovní doba, směnnost |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Onemocnění vylučující výkon povolání/specializace povolání
- Závažné duševní poruchy, těžké poruchy chování
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2023 celkem
Odborní pracovníci v administrativě a správě organizace (CZ-ISCO 3343)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 43 318 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 28 836 Kč do 69 514 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 41 311 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 32 027 Kč do 58 494 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Odborní pracovníci hospodářské správy (CZ-ISCO 33432)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 43 279 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 28 842 Kč do 69 157 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 40 974 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 33 323 Kč do 60 161 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2023
Odborní pracovníci v administrativě a správě organizace (CZ-ISCO 3343)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | 30 996 Kč | 46 201 Kč | 50 863 Kč | 75 335 Kč | 32 173 Kč | 43 962 Kč | 46 305 Kč | 62 870 Kč |
Středočeský kraj | 30 392 Kč | 45 200 Kč | 49 218 Kč | 76 640 Kč | 32 861 Kč | 41 167 Kč | 43 758 Kč | 56 922 Kč |
Jihočeský kraj | 26 126 Kč | 38 398 Kč | 42 470 Kč | 63 333 Kč | 32 533 Kč | 40 281 Kč | 41 678 Kč | 52 500 Kč |
Plzeňský kraj | 23 094 Kč | 41 671 Kč | 42 209 Kč | 57 778 Kč | 33 032 Kč | 42 140 Kč | 43 433 Kč | 54 808 Kč |
Karlovarský kraj | 25 315 Kč | 38 486 Kč | 41 410 Kč | 61 982 Kč | 31 233 Kč | 39 270 Kč | 41 294 Kč | 53 078 Kč |
Ústecký kraj | 30 110 Kč | 42 697 Kč | 45 602 Kč | 64 869 Kč | 32 107 Kč | 40 323 Kč | 42 202 Kč | 55 224 Kč |
Liberecký kraj | 25 361 Kč | 39 421 Kč | 42 050 Kč | 61 041 Kč | 31 479 Kč | 39 071 Kč | 41 181 Kč | 53 782 Kč |
Královéhradecký kraj | 28 599 Kč | 41 986 Kč | 44 219 Kč | 60 749 Kč | 32 487 Kč | 39 756 Kč | 42 540 Kč | 56 292 Kč |
Pardubický kraj | 27 086 Kč | 39 133 Kč | 41 802 Kč | 59 926 Kč | 32 206 Kč | 40 108 Kč | 41 890 Kč | 54 206 Kč |
Kraj Vysočina | 28 960 Kč | 40 111 Kč | 43 075 Kč | 56 379 Kč | 31 865 Kč | 40 799 Kč | 43 343 Kč | 57 758 Kč |
Jihomoravský kraj | 30 562 Kč | 44 388 Kč | 47 335 Kč | 65 419 Kč | 31 995 Kč | 40 021 Kč | 41 719 Kč | 53 741 Kč |
Olomoucký kraj | 25 204 Kč | 40 914 Kč | 42 569 Kč | 64 771 Kč | 31 764 Kč | 40 807 Kč | 43 528 Kč | 59 996 Kč |
Zlínský kraj | 24 432 Kč | 38 017 Kč | 39 683 Kč | 54 620 Kč | 31 884 Kč | 41 568 Kč | 43 278 Kč | 56 676 Kč |
Moravskoslezský kraj | 28 956 Kč | 39 768 Kč | 43 356 Kč | 60 705 Kč | 31 322 Kč | 40 407 Kč | 42 491 Kč | 56 279 Kč |
ESCO
Klasifikace ESCO (European Skills, Competences, and Occupations) popisuje a třídí dovednosti, kompetence, kvalifikace a povolání relevantní pro trh práce Evropské unie a pro vzdělávání a odbornou přípravu. ESCO je k dispozici ve 27 jazycích, což uchazečům o zaměstnání a zaměstnavatelům umožňuje lépe komunikovat o dovednostech, kompetencích, kvalifikaci a pracovních místech v jakémkoli evropském jazyce. Cílem klasifikace ESCO je podporovat pracovní mobilitu v celé Evropě a vytvořit tak integrovanější a účinnější trh práce. Nabízí totiž „společný jazyk“ v oblasti povolání a dovedností, který mohou různé zúčastněné strany používat v otázkách zaměstnanosti, vzdělávání a odborné přípravy. Klasifikaci vytvořila Evropská komise – Generální ředitelství pro zaměstnanost, sociální věci a sociální začleňování, ve spolupráci se zúčastněnými stranami a s Evropským střediskem pro rozvoj odborného vzdělávání (Cedefop). Iniciativa ESCO je součástí strategie Evropa 2020.
Kód podskupiny | Název podskupiny v ESCO | URL - podskupiny v ESCO |
---|---|---|
3343 | Odborní asistenti v administrativě | http://data.europa.eu/esco/isco/C3343 |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.