povolání
Muzejní edukátor
Odborný směr: |
Umění a kultura |
Odborný podsměr: |
péče o památky, muzejnictví |
Kvalifikační úroveň: |
Magisterský studijní program (NSP 7) |
Platové rozmezí: |
36 000 Kč - 53 000 Kč |
Alternativní názvy
Muzejní pedagog, Edukační pracovník
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
102314
Datum zveřejnění
31. 8. 2012
Datum poslední aktualizace
26. 3. 2024
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Výzkum a analýza aktuálních vzdělávacích potřeb cílových skupin a reagování na ně nabídkou edukačních a doprovodných programů a akcí v muzeu.
- Plánování, tvorba, koordinace, pilotáž a dokumentace edukačních programů pro různé cílové skupiny v muzeu.
- Plánování, tvorba, koordinace, pilotáž a dokumentace doprovodných kulturních programů a akcí pro různé cílové skupiny v muzeu.
- Tvorba doprovodných muzejně didaktických materiálů k expozicím, výstavám či edukačním programům (průvodci, pracovní listy, muzejně didaktické pomůcky).
- Evaulace všech typů edukačních aktivit v muzeu.
- Vědecké zpracování tématiky muzejní pedagogiky a tvorba adekvátních výstupů ve formě publikační a další vědecké činnosti.
- Podpora vzdělávání návštěvníků muzea, uspokojování jejich intelektuální potřeby.
- Tvorba edukační koncepce muzea.
- Spolupráce na přípravě expozice, nové výstavy či edukačního programu s dalšími odbornými pracovníky muzea či jinými odbornými externisty.
- Předávání vědeckých a dalších poznatků cílovým skupinám muzea.
- Vzdělávání ostatních profesí v muzeu z hlediska efektivního předávání informací různým cílovým skupinám.
- Tvorba obsahové náplně propagačních materiálů edukačních aktivit muzea.
- Vedení a aktualizace databáze kontaktů návštěvníků muzea.
- Koordinace průvodců, lektorů či kustodů v muzeu.
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Magisterský studijní program v oboru historické vědy | KKOV | 7105T | nejvhodnější |
Magisterský studijní program v oboru obecná teorie a dějiny umění a kultury | KKOV | 8109T | nejvhodnější |
Magisterský studijní program v oboru pedagogika | KKOV | 7501T | vhodná |
Magisterský studijní program v oboru učitelství pro základní školy | KKOV | 7503T | vhodná |
Magisterský studijní program v oboru učitelství pro střední školy | KKOV | 7504T | vhodná |
Magisterský studijní program v oboru specializace v pedagogice | KKOV | 7507T | vhodná |
Další vzdělání
Další vzdělávání zahrnuje např. profesní kvalifikace dle zákona č.179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání, akreditované vzdělávací kurzy (např. rekvalifikace) a další obecně uznávané kvalifikace, které vedou k získání požadované kvalifikace k výkonu daného povolání či specializace.
Profesní kvalifikace
- Muzejní edukátor/edukátorka ( 82-041-T )
Legislativní požadavky na způsobilost k výkonu povolání
Nezbytné (tj. povinné) požadavky na kvalifikační způsobilost osoby k výkonu povolání – tj. požadavky upravující vstup do povolání/specializace povolání. Tyto požadavky vycházejí z konkrétního legislativního předpisu.
doporučené - Pedagogická způsobilost podle zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonůKompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Orientace v aktuálním muzejně pedagogickém dění v domácím i zahraničním prostředí | ||||||||
Sestavení edukační koncepce muzea | ||||||||
Formulování edukačních cílů a didaktická analýza vzdělávacího obsahu učiva expozic a výstav ve vztahu k návštěvníkům | ||||||||
Sestavování a plánování edukačního či doprovodného kulturního programu | ||||||||
Výběr vhodných muzejně didaktických metod a jejich aplikace v muzejně pedagogické praxi | ||||||||
Tvorba metodického listu k příslušnému edukačnímu programu či doprovodnému muzejně didaktickému materiálu | ||||||||
Tvorba doprovodného muzejně didaktického materiálu (např. pracovní listy, průvodci pro děti a rodiče aj.) či pomůcek | ||||||||
Sestavování učebních úloh a úkolů při vytváření doprovodného muzejně didaktického materiálu | ||||||||
Reflexe edukačního programu a sebereflexe | ||||||||
Aktivní vedení edukačního programu či jiného doprovodného kulturního programu | ||||||||
Tvorba odborných výstupů ve formě přednášek a článků v odborných publikacích a na konferencích | ||||||||
Praktická realizace edukačních a doprovodných programů jednotlivým cílovým skupinám |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
metodologie distančního vzdělávání | ||||||||
dějiny umění | ||||||||
didaktika předškolního vzdělávání a výchovy | ||||||||
didaktika odborného výcviku a praktického vyučování | ||||||||
metody a postupy lektorství v odborných kurzech | ||||||||
didaktika vyučovaného oboru | ||||||||
hodnocení, testování a měření ve vzdělávání | ||||||||
muzeologie |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|
Počítačová způsobilost | |||
Numerická způsobilost | |||
Ekonomické povědomí | |||
Právní povědomí | |||
Jazyková způsobilost v češtině | |||
Jazyková způsobilost v angličtině | |||
Jazyková způsobilost v dalším cizím jazyce |
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Osobnostní kompetence | |||||
Kompetence ke zvládání stresu a zátěže | |||||
Kompetence k celoživotnímu vzdělávání | |||||
Kompetence k flexibilitě | |||||
Kompetence ke kreativitě | |||||
Interpersonální kompetence | |||||
Kompetence k efektivní komunikaci | |||||
Kompetence k vedení lidí | |||||
Kompetence k orientaci na zákazníka a uspokojování zákaznických potřeb | |||||
Kompetence ke kooperaci | |||||
Kompetence k ovlivňování a rozvíjení ostatních | |||||
Kognitivní kompetence | |||||
Kompetence k objevování a orientaci v informacích | |||||
Výkonové kompetence | |||||
Kompetence k aktivnímu přístupu | |||||
Kompetence k plánování a organizování práce | |||||
Kompetence k řešení problémů | |||||
Kompetence k samostatnosti | |||||
Kompetence k výkonnosti |
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Duševní zátěž | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Zraková zátěž | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Práce ve výškách | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Zátěž teplem | ||||
Pracovní doba, směnnost | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž chemickými látkami |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Duševní poruchy
- Poruchy chování
- Závažná psychosomatická onemocnění
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2023 celkem
Specialisté a odborní pracovníci v oblasti výchovy a vzdělávání jinde neuvedení (CZ-ISCO 2359)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 40 424 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 31 920 Kč do 56 190 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 42 152 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 36 131 Kč do 53 261 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2023
Specialisté a odborní pracovníci v oblasti výchovy a vzdělávání jinde neuvedení (CZ-ISCO 2359)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | - | - | - | - | 36 754 Kč | 43 081 Kč | 45 002 Kč | 55 684 Kč |
Středočeský kraj | - | - | - | - | 36 369 Kč | 42 085 Kč | 43 896 Kč | 53 734 Kč |
Jihočeský kraj | - | - | - | - | 36 619 Kč | 42 024 Kč | 43 300 Kč | 52 380 Kč |
Plzeňský kraj | - | - | - | - | 36 983 Kč | 43 216 Kč | 45 361 Kč | 56 440 Kč |
Karlovarský kraj | - | - | - | - | 37 457 Kč | 43 243 Kč | 45 436 Kč | 57 461 Kč |
Ústecký kraj | - | - | - | - | 36 575 Kč | 42 543 Kč | 43 984 Kč | 53 193 Kč |
Liberecký kraj | - | - | - | - | 36 705 Kč | 42 196 Kč | 43 684 Kč | 52 723 Kč |
Královéhradecký kraj | - | - | - | - | 36 804 Kč | 42 031 Kč | 43 354 Kč | 52 277 Kč |
Pardubický kraj | - | - | - | - | 36 105 Kč | 42 042 Kč | 43 322 Kč | 52 480 Kč |
Kraj Vysočina | - | - | - | - | 35 802 Kč | 42 439 Kč | 43 610 Kč | 52 899 Kč |
Jihomoravský kraj | 28 549 Kč | 40 580 Kč | 44 362 Kč | 59 868 Kč | 35 421 Kč | 41 766 Kč | 43 435 Kč | 53 278 Kč |
Olomoucký kraj | - | - | - | - | 36 191 Kč | 42 977 Kč | 44 257 Kč | 53 749 Kč |
Zlínský kraj | - | - | - | - | 34 692 Kč | 41 337 Kč | 42 346 Kč | 51 164 Kč |
Moravskoslezský kraj | 28 472 Kč | 38 026 Kč | 38 823 Kč | 50 379 Kč | 36 230 Kč | 42 156 Kč | 43 675 Kč | 53 290 Kč |
ESCO
Klasifikace ESCO (European Skills, Competences, and Occupations) popisuje a třídí dovednosti, kompetence, kvalifikace a povolání relevantní pro trh práce Evropské unie a pro vzdělávání a odbornou přípravu. ESCO je k dispozici ve 27 jazycích, což uchazečům o zaměstnání a zaměstnavatelům umožňuje lépe komunikovat o dovednostech, kompetencích, kvalifikaci a pracovních místech v jakémkoli evropském jazyce. Cílem klasifikace ESCO je podporovat pracovní mobilitu v celé Evropě a vytvořit tak integrovanější a účinnější trh práce. Nabízí totiž „společný jazyk“ v oblasti povolání a dovedností, který mohou různé zúčastněné strany používat v otázkách zaměstnanosti, vzdělávání a odborné přípravy. Klasifikaci vytvořila Evropská komise – Generální ředitelství pro zaměstnanost, sociální věci a sociální začleňování, ve spolupráci se zúčastněnými stranami a s Evropským střediskem pro rozvoj odborného vzdělávání (Cedefop). Iniciativa ESCO je součástí strategie Evropa 2020.
Kód podskupiny | Název podskupiny v ESCO | URL - podskupiny v ESCO |
---|---|---|
2359 | Specialisté v oblasti výchovy a vzdělávání jinde neuvedení | http://data.europa.eu/esco/isco/C2359 |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.