Povolání
Muzejní edukátor
Odborný směr: |
Umění a kultura |
Odborný podsměr: |
péče o památky, muzejnictví |
Kvalifikační úroveň: |
Magisterský studijní program (NSP 7) |
Platové rozmezí: |
28 000 Kč - 41 000 Kč |
Alternativní názvy
Muzejní pedagog, Edukační pracovník
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
102314
Datum zveřejnění
31. 8. 2012
Datum poslední aktualizace
27. 2. 2019
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Výzkum a analýza aktuálních vzdělávacích potřeb cílových skupin a reagování na ně nabídkou edukačních a doprovodných programů a akcí v muzeu.
- Plánování, tvorba, koordinace, pilotáž a dokumentace edukačních programů pro různé cílové skupiny v muzeu.
- Plánování, tvorba, koordinace, pilotáž a dokumentace doprovodných kulturních programů a akcí pro různé cílové skupiny v muzeu.
- Tvorba doprovodných muzejně didaktických materiálů k expozicím, výstavám či edukačním programům (průvodci, pracovní listy, muzejně didaktické pomůcky).
- Evaulace všech typů edukačních aktivit v muzeu.
- Vědecké zpracování tématiky muzejní pedagogiky a tvorba adekvátních výstupů ve formě publikační a další vědecké činnosti.
- Podpora vzdělávání návštěvníků muzea, uspokojování jejich intelektuální potřeby.
- Tvorba edukační koncepce muzea.
- Spolupráce na přípravě expozice, nové výstavy či edukačního programu s dalšími odbornými pracovníky muzea či jinými odbornými externisty.
- Předávání vědeckých a dalších poznatků cílovým skupinám muzea.
- Vzdělávání ostatních profesí v muzeu z hlediska efektivního předávání informací různým cílovým skupinám.
- Tvorba obsahové náplně propagačních materiálů edukačních aktivit muzea.
- Vedení a aktualizace databáze kontaktů návštěvníků muzea.
- Koordinace průvodců, lektorů či kustodů v muzeu.
Příklady činností ze soukromého sektoru
Příklady činností nejsou vyčerpávající a žádným způsobem závazné, nejsou podkladem pro určování zaručené mzdy. Jsou zařazeny do 12-ti stupňové škály (viz obecná charakteristika tarifních stupňů ).
Text příkladu | Tarifní stupeň |
---|---|
Samostatná tvorba výstav, expozic a programových projektů k ověřování nových forem a postupů muzejně pedagogické činnosti pro děti a mládež včetně handicapovaných návštěvníků. | 12 |
Samostatná tvorba návrhů a doporučení včetně podílu na scénáři při inovaci stávajících nebo tvorbě nových expozic a odborných výstav s uplatňováním nových a nejúčinnějších muzejněpedagogických a prezentačních trendů. | 12 |
Aplikace odborných poznatků a zkušeností při vzdělávání muzejních lektorů, animátorů a studentů VŠ pedagogických a muzeologických oborů na celostátní úrovni. | 12 |
Samostatná tvorba koncepcí projektů a programů výchovy a vzdělávání v oblasti muzejní pedagogiky s využitím nových a netradičních didaktických forem a metod. | 12 |
Tvorba koncepce rozvoje interaktivní, multidisciplinární muzejní prezentace, tvorba odborných materiálů a dalších forem specializované metodologické a vzdělávací činnosti v oblasti muzejní pedagogiky. | 12 |
Odborné vedení a koordinace externích lektorů. | 11 |
Tvorba haptických a didaktických pomůcek, odborných i popularizačních publikací a didaktických tiskovin k výstavním projektům. | 11 |
Aplikace odborných poznatků a zkušeností při vzdělávání muzejních lektorů, animátorů a studentů VŠ pedagogických a muzeologických oborů na regionální úrovni. | 11 |
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Magisterský studijní program v oboru historické vědy | KKOV | 7105T | nejvhodnější |
Magisterský studijní program v oboru obecná teorie a dějiny umění a kultury | KKOV | 8109T | nejvhodnější |
Magisterský studijní program v oboru pedagogika | KKOV | 7501T | vhodná |
Magisterský studijní program v oboru učitelství pro základní školy | KKOV | 7503T | vhodná |
Magisterský studijní program v oboru učitelství pro střední školy | KKOV | 7504T | vhodná |
Magisterský studijní program v oboru specializace v pedagogice | KKOV | 7507T | vhodná |
Další vzdělání
Další vzdělávání zahrnuje např. profesní kvalifikace dle zákona č.179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání, akreditované vzdělávací kurzy (např. rekvalifikace) a další obecně uznávané kvalifikace, které vedou k získání požadované kvalifikace k výkonu daného povolání či specializace.
Profesní kvalifikace
- Muzejní edukátor ( 82-041-T )
Legislativní požadavky na způsobilost k výkonu povolání
Nezbytné (tj. povinné) požadavky na kvalifikační způsobilost osoby k výkonu povolání – tj. požadavky upravující vstup do povolání/specializace povolání. Tyto požadavky vycházejí z konkrétního legislativního předpisu.
doporučené - Pedagogická způsobilost podle zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonůKompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Orientace v aktuálním muzejně pedagogickém dění v domácím i zahraničním prostředí | ||||||||
Sestavení edukační koncepce muzea | ||||||||
Formulování edukačních cílů a didaktická analýza vzdělávacího obsahu učiva expozic a výstav ve vztahu k návštěvníkům | ||||||||
Sestavování a plánování edukačního či doprovodného kulturního programu | ||||||||
Výběr vhodných muzejně didaktických metod a jejich aplikace v muzejně pedagogické praxi | ||||||||
Tvorba metodického listu k příslušnému edukačnímu programu či doprovodnému muzejně didaktickému materiálu | ||||||||
Tvorba doprovodného muzejně didaktického materiálu (např. pracovní listy, průvodci pro děti a rodiče aj.) či pomůcek | ||||||||
Sestavování učebních úloh a úkolů při vytváření doprovodného muzejně didaktického materiálu | ||||||||
Reflexe edukačního programu a sebereflexe | ||||||||
Aktivní vedení edukačního programu či jiného doprovodného kulturního programu | ||||||||
Tvorba odborných výstupů ve formě přednášek a článků v odborných publikacích a na konferencích | ||||||||
Praktická realizace edukačních a doprovodných programů jednotlivým cílovým skupinám |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
metodologie distančního vzdělávání | ||||||||
dějiny umění | ||||||||
předškolní vzdělávání a výchova | ||||||||
vedení odborného výcviku a praktického vyučování | ||||||||
metody a postupy lektorství v odborných kurzech | ||||||||
didaktika a didaktická technika | ||||||||
hodnocení, testování a měření ve vzdělávání | ||||||||
muzeologie |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|
Počítačová způsobilost | |||
Numerická způsobilost | |||
Ekonomické povědomí | |||
Právní povědomí | |||
Jazyková způsobilost v češtině | |||
Jazyková způsobilost v angličtině | |||
Jazyková způsobilost v dalším cizím jazyce |
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Efektivní komunikace | |||||
Vedení lidí (leadership) | |||||
Objevování a orientace v informacích | |||||
Zvládání zátěže | |||||
Aktivní přístup | |||||
Celoživotní učení | |||||
Plánování a organizování práce | |||||
Řešení problémů | |||||
Samostatnost | |||||
Výkonnost | |||||
Uspokojování zákaznických potřeb | |||||
Flexibilita | |||||
Kreativita | |||||
Kooperace (spolupráce) | |||||
Ovlivňování ostatních |
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek. Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných norem (tj. zákoníku práce a zákona o ochraně veřejného zdraví a prováděcích předpisů k nim).
Konkrétní pracovní podmínky a z toho vyplývající zdravotní způsobilost k výkonu povolání se vždy vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli a jeho pracovním podmínkám a mohou se odlišovat. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Duševní zátěž | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Zraková zátěž | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Práce ve výškách | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Zátěž teplem | ||||
Pracovní doba, směnnost | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž chemickými látkami |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Uvádí přehled onemocnění či postižení, která vylučují nebo omezují výkon práce. U každé jednotky práce se posuzuje, zda pro ni existují onemocnění či postižení, která jsou omezujícím nebo vylučujícím faktorem pro výkon povolání nebo specializaci povolání. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií popsaných v jednotce práce.
Zdravotní způsobilost je v NSP hodnocena odborníky a posudkovými lékaři (zdravotní tým). Některé obory, skupiny povolání či konkrétní povolání jsou upraveny vlastní legislativou, jejíž požadavky nelze převést do stávajícího systému hodnocení zdravotní způsobilosti. V tomto případě nejsou zdravotní způsobilosti v NSP uvedeny vůbec, nebo jsou pouze informativní a jejich závazné stanovení se řídí příslušnou legislativou, popř. je při definování nutná spolupráce s oborovým posudkovým lékařem (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor ČR, Armáda ČR apod.).
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je orientační. Výkon povolání je vždy závislý na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Duševní poruchy.
- Poruchy chování.
- Závažná psychosomatická onemocnění.
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2019 celkem
Specialisté a odborní pracovníci v oblasti výchovy a vzdělávání jinde neuvedení (CZ-ISCO 2359)
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 32 509 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 28 223 Kč do 41 122 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2018
Specialisté a odborní pracovníci v oblasti výchovy a vzdělávání jinde neuvedení (CZ-ISCO 2359)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | - | - | - | - | 26 835 Kč | 31 200 Kč | 33 308 Kč | 41 960 Kč |
Středočeský kraj | - | - | - | - | 26 613 Kč | 30 465 Kč | 31 612 Kč | 38 607 Kč |
Jihočeský kraj | - | - | - | - | 26 785 Kč | 30 048 Kč | 30 619 Kč | 35 709 Kč |
Plzeňský kraj | - | - | - | - | 26 548 Kč | 30 441 Kč | 31 968 Kč | 39 864 Kč |
Karlovarský kraj | - | - | - | - | 25 750 Kč | 30 962 Kč | 32 313 Kč | 41 023 Kč |
Ústecký kraj | - | - | - | - | 25 895 Kč | 30 640 Kč | 31 688 Kč | 39 379 Kč |
Liberecký kraj | - | - | - | - | 26 323 Kč | 30 962 Kč | 31 397 Kč | 37 244 Kč |
Královéhradecký kraj | - | - | - | - | 26 353 Kč | 30 093 Kč | 31 034 Kč | 36 958 Kč |
Pardubický kraj | - | - | - | - | 26 300 Kč | 29 857 Kč | 30 347 Kč | 34 929 Kč |
Kraj Vysočina | - | - | - | - | 26 074 Kč | 30 222 Kč | 31 189 Kč | 38 003 Kč |
Jihomoravský kraj | - | - | - | - | 26 098 Kč | 30 544 Kč | 31 710 Kč | 38 489 Kč |
Olomoucký kraj | - | - | - | - | 25 787 Kč | 31 087 Kč | 31 744 Kč | 38 045 Kč |
Zlínský kraj | - | - | - | - | 23 505 Kč | 29 542 Kč | 29 952 Kč | 36 042 Kč |
Moravskoslezský kraj | - | - | - | - | 26 631 Kč | 30 770 Kč | 31 652 Kč | 38 458 Kč |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.