povolání
Manažer marketingu
Odborný směr: |
Obchod a marketing |
Odborný podsměr: |
marketing |
Kvalifikační úroveň: |
Magisterský studijní program (NSP 7) |
Platové rozmezí: |
34 000 Kč - 101 000 Kč |
Alternativní názvy
Marketingový manažer, Marketing Manager
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
102562
Datum zveřejnění
27. 9. 2012
Datum poslední aktualizace
26. 3. 2024
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Vedení oddělení marketingu.
- Příprava a koordinace marketingových strategií.
- Tvorba marketingového mixu (produkt, cena, distribuce, propagace).
- Vyhodnocování efektivity marketingových činností.
- Analyzování prodeje a trhů včetně pravidelného monitorování.
- Vyhledávání a vyhodnocování příležitostí na trhu.
- Komunikace s médii, distribuce tiskových zpráv, public relations.
- Rozhodování o vzhledu a náplni propagačních materiálů.
- Zabezpečování efektivní distribuce marketingových materiálů.
- Sestavování a vyhodnocování SWOT analýzy.
- Získávání informací o potenciálu trhu, konkurenci, požadavcích zákazníků a produktech.
- Řízení marketingových průzkumů.
- Reprezentování organizace na veletrzích, výstavách, jednáních s obchodními partnery, klíčovými zákazníky a dalšími subjekty.
- Komunikace s dalšími odděleními organizace a koordinace marketingových aktivit napříč organizací.
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Magisterský studijní program v oboru ekonomika a management | KKOV | 6208T | nejvhodnější |
Magisterský studijní program ve skupině oborů ekonomie | KKOV | 62xxT | vhodná |
Bakalářský studijní program v oboru ekonomika a management | KKOV | 6208R | vhodná |
Kompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Reprezentace zájmů organizace na jednáních s obchodními partnery a dalšími subjekty | ||||||||
Reprezentace organizace na jednáních s obchodními partnery a dalšími subjekty | ||||||||
Vyhodnocování názorů veřejnosti na vybraná témata (vedení statistik, přehledů apod.) | ||||||||
Provádění analýz marketingu, vývoje trhu, mezinárodních obchodních vztahů a obchodní činnosti | ||||||||
Určování zásad marketingového výzkumu včetně jednotlivých analýz (např. výrobkové analýzy, analýzy zákazníka, konkurence distribuce, makroprostředí apod.) | ||||||||
Zpracovávání marketingové strategie podniku (podle velikosti a charakteru podniku, podle charakteru výrobků, podle zákazníka, podle značky apod.) | ||||||||
Zpracovávání marketingových auditů | ||||||||
Zpracovávání mediální politiky a koncepce mediálních strategií organizace, státních úřadů, orgánů územně samosprávních celků, vlády, prezidenta republiky, parlamentu apod. | ||||||||
Analyzování a monitoring trhu, vývojových trendů a odbytových příležitostí organizace | ||||||||
Koordinace všech způsobů reklamy i propagace ve firmě, a to i koordinace propagačních činností s ostatními úseky firmy (např. s obchodním, ekonomickým, výrobním, provozním apod.) | ||||||||
Koordinování a tvorba marketingové politiky |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
marketing obecně | ||||||||
trh, jeho subjekty a chování | ||||||||
průzkum trhu | ||||||||
marketingové plánování | ||||||||
marketing a marketingová komunikace | ||||||||
management obecně | ||||||||
management pro střední manažery | ||||||||
obchodní vyjednávání | ||||||||
zásady vedení pracovního kolektivu |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|
Počítačová způsobilost | |||
Způsobilost k řízení osobního automobilu | |||
Numerická způsobilost | |||
Ekonomické povědomí | |||
Právní povědomí | |||
Jazyková způsobilost v češtině | |||
Jazyková způsobilost v angličtině | |||
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Osobnostní kompetence | |||||
Kompetence ke zvládání stresu a zátěže | |||||
Kompetence k celoživotnímu vzdělávání | |||||
Kompetence k flexibilitě | |||||
Kompetence ke kreativitě | |||||
Interpersonální kompetence | |||||
Kompetence k efektivní komunikaci | |||||
Kompetence k vedení lidí | |||||
Kompetence k orientaci na zákazníka a uspokojování zákaznických potřeb | |||||
Kompetence ke kooperaci | |||||
Kompetence k ovlivňování a rozvíjení ostatních | |||||
Kognitivní kompetence | |||||
Kompetence k objevování a orientaci v informacích | |||||
Výkonové kompetence | |||||
Kompetence k aktivnímu přístupu | |||||
Kompetence k plánování a organizování práce | |||||
Kompetence k řešení problémů | |||||
Kompetence k samostatnosti | |||||
Kompetence k výkonnosti |
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Duševní zátěž | ||||
Pracovní doba, směnnost | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Zraková zátěž | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Duševní poruchy
- Poruchy chování
- Závažná psychosomatická onemocnění
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2023 celkem
Řídící pracovníci v oblasti obchodu, marketingu a v příbuzných oblastech (CZ-ISCO 1221)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 99 616 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 44 804 Kč do 230 989 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 64 150 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 45 309 Kč do 100 580 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Specialisté v oblasti reklamy a marketingu, průzkumu trhu (CZ-ISCO 2431)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 62 540 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 38 459 Kč do 123 344 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 45 594 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 33 620 Kč do 61 272 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Řídící pracovníci v oblasti marketingu (CZ-ISCO 12213)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 97 497 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 39 737 Kč do 229 659 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Specialisté v oblasti marketingu (CZ-ISCO 24311)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 63 005 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 38 504 Kč do 126 064 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 47 156 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 34 545 Kč do 63 826 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2023
Řídící pracovníci v oblasti obchodu, marketingu a v příbuzných oblastech (CZ-ISCO 1221)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | 54 392 Kč | 124 869 Kč | 153 021 Kč | 274 020 Kč | 49 009 Kč | 66 612 Kč | 71 585 Kč | 95 490 Kč |
Středočeský kraj | 52 560 Kč | 109 678 Kč | 125 275 Kč | 203 953 Kč | - | - | - | - |
Jihočeský kraj | 47 692 Kč | 100 112 Kč | 118 692 Kč | 213 485 Kč | - | - | - | - |
Plzeňský kraj | 36 512 Kč | 88 562 Kč | 101 076 Kč | 165 993 Kč | - | - | - | - |
Karlovarský kraj | 46 554 Kč | 99 666 Kč | 105 411 Kč | 201 661 Kč | - | - | - | - |
Ústecký kraj | 40 916 Kč | 99 117 Kč | 123 319 Kč | 219 772 Kč | - | - | - | - |
Liberecký kraj | 32 806 Kč | 69 289 Kč | 90 710 Kč | 168 848 Kč | - | - | - | - |
Královéhradecký kraj | 39 682 Kč | 75 039 Kč | 88 365 Kč | 151 416 Kč | - | - | - | - |
Pardubický kraj | 30 427 Kč | 72 034 Kč | 92 740 Kč | 164 899 Kč | - | - | - | - |
Kraj Vysočina | 43 126 Kč | 81 219 Kč | 100 908 Kč | 156 966 Kč | - | - | - | - |
Jihomoravský kraj | 38 745 Kč | 89 102 Kč | 108 096 Kč | 186 663 Kč | - | - | - | - |
Olomoucký kraj | 33 870 Kč | 74 248 Kč | 86 478 Kč | 147 601 Kč | - | - | - | - |
Zlínský kraj | 35 688 Kč | 87 601 Kč | 105 853 Kč | 165 442 Kč | - | - | - | - |
Moravskoslezský kraj | 46 585 Kč | 84 472 Kč | 110 707 Kč | 204 136 Kč | - | - | - | - |
Specialisté v oblasti reklamy a marketingu, průzkumu trhu (CZ-ISCO 2431)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | 43 610 Kč | 67 119 Kč | 79 168 Kč | 131 322 Kč | - | - | - | - |
Středočeský kraj | 35 635 Kč | 59 372 Kč | 69 415 Kč | 105 848 Kč | - | - | - | - |
Jihočeský kraj | 39 607 Kč | 55 898 Kč | 60 557 Kč | 90 090 Kč | - | - | - | - |
Plzeňský kraj | 38 729 Kč | 59 320 Kč | 63 866 Kč | 93 334 Kč | - | - | - | - |
Ústecký kraj | 34 512 Kč | 55 227 Kč | 61 257 Kč | 92 635 Kč | - | - | - | - |
Královéhradecký kraj | 42 713 Kč | 63 548 Kč | 72 887 Kč | 125 054 Kč | - | - | - | - |
Pardubický kraj | 31 889 Kč | 50 277 Kč | 57 286 Kč | 86 458 Kč | - | - | - | - |
Jihomoravský kraj | 34 291 Kč | 58 522 Kč | 66 773 Kč | 121 640 Kč | - | - | - | - |
Olomoucký kraj | 34 798 Kč | 53 172 Kč | 59 819 Kč | 90 445 Kč | - | - | - | - |
Zlínský kraj | 33 414 Kč | 47 877 Kč | 59 432 Kč | 101 161 Kč | - | - | - | - |
Moravskoslezský kraj | 33 071 Kč | 51 447 Kč | 58 280 Kč | 89 254 Kč | - | - | - | - |
ESCO
Klasifikace ESCO (European Skills, Competences, and Occupations) popisuje a třídí dovednosti, kompetence, kvalifikace a povolání relevantní pro trh práce Evropské unie a pro vzdělávání a odbornou přípravu. ESCO je k dispozici ve 27 jazycích, což uchazečům o zaměstnání a zaměstnavatelům umožňuje lépe komunikovat o dovednostech, kompetencích, kvalifikaci a pracovních místech v jakémkoli evropském jazyce. Cílem klasifikace ESCO je podporovat pracovní mobilitu v celé Evropě a vytvořit tak integrovanější a účinnější trh práce. Nabízí totiž „společný jazyk“ v oblasti povolání a dovedností, který mohou různé zúčastněné strany používat v otázkách zaměstnanosti, vzdělávání a odborné přípravy. Klasifikaci vytvořila Evropská komise – Generální ředitelství pro zaměstnanost, sociální věci a sociální začleňování, ve spolupráci se zúčastněnými stranami a s Evropským střediskem pro rozvoj odborného vzdělávání (Cedefop). Iniciativa ESCO je součástí strategie Evropa 2020.
Kód podskupiny | Název podskupiny v ESCO | URL - podskupiny v ESCO |
---|---|---|
2431 | Specialisté v oblasti reklamy a marketingu | http://data.europa.eu/esco/isco/C2431 |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.