povolání
Výstavář
Odborný směr: |
Umění a kultura |
Odborný podsměr: |
nezařazeno do odborného podsměru |
Kvalifikační úroveň: |
Pomaturitní krátkodobé vzdělání (NSP 5) |
Platové rozmezí: |
30 000 Kč - 53 000 Kč |
Alternativní názvy
Aranžér, Produkční výstav a veletrhů, Výstavní manager
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
102447
Datum zveřejnění
31. 8. 2012
Datum poslední aktualizace
26. 3. 2024
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Návrh rozpočtu a kontrola čerpání finančních prostředků k realizaci výstavy nebo veletrhu.
- Vytváření koncepce, libreta a scénáře výstavy, samostatně nebo v týmu odborníků.
- Koordinování tvůrčích multidispilinárních týmů.
- Příprava harmonogramů, zadávání zakázek a koordinování dodavatelů materiálu a služeb.
- Koordinace zápůjček exponátů nebo vystavovatelů.
- Kontrola projektové dokumentace z hlediska realizovatelnosti výstavy a bezpečnosti vystavených exponátů i návštěvníků výstavy.
- Zajišťování bezpečnosti práce a exponátů, dohled na staveništi výstavy.
- Tvorba prostorových a grafických řešení výstav či veletržních stánků.
- Aranžování exponátů.
- Provádění manuálních prací nutných k realizaci výstavy.
Příklady činností ze veřejného sektoru
Příklady činností a jejich stupeň hodnocení vycházejí převážně z nařízení vlády č.222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, popřípadě podle nařízení vlády č. 302/2014 Sb., o katalogu správních činností, a jsou zařazeny do 16 stupňů platových tříd. Výjimku tvoří zatřídění prací v oblastech regulovaných samostatnou legislativou, které se řídí vždy dle její platné verze (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, Armáda ČR apod.). V těchto oblastech je zatřídění prací uvedené v NSP pouze orientační.
Text příkladu | Platová třída |
---|---|
Komplexní zpracování rozsáhlých a náročných libret a scénářů výstav, koordinace tvorby libret a scénářů rozsáhlých výstav a expozic. | 12 |
Zpracování projektů náročných a rozsáhlých výstav a stálých expozic. | 12 |
Organizace a koordinace činností souvisejících s přípravou rozsáhlých výstav či expozic. | 11 |
Zajišťování bezpečnosti práce účastníků a exponátů při realizaci rozsáhlých výstav. | 11 |
Zpracování námětů, libret a scénářů méně rozsáhlých výstav. | 10 |
Zpracování projektů a grafických řešení méně rozsáhlých výstav. | 10 |
Koordinace prací při instalaci rozsáhlých výstav. | 9 |
Zpracování námětů, libret a scénářů dílčích částí výstav dle daných záměrů. | 9 |
Zpracování projektů a grafických řešení dílčích částí výstav dle daných záměrů. | 9 |
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Vyšší odborné vzdělání v oboru management | KKOV | 6431N | nejvhodnější |
Scénická a výstavní tvorba | RVP | 82-41-M/03 | nejvhodnější |
Vyšší odborné vzdělání | KKOV | xxxxN | vhodná |
Vyšší odborné vzdělání ve skupině oborů textilní výroba a oděvnictví | KKOV | 31xxN | vhodná |
Vyšší odborné vzdělání v oboru zpracování dřeva | KKOV | 3331N | vhodná |
Vyšší odborné vzdělání v oboru administrativa | KKOV | 6342N | vhodná |
Další vzdělání
Další vzdělávání zahrnuje např. profesní kvalifikace dle zákona č.179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání, akreditované vzdělávací kurzy (např. rekvalifikace) a další obecně uznávané kvalifikace, které vedou k získání požadované kvalifikace k výkonu daného povolání či specializace.
Profesní kvalifikace
- Výstavář/výstavářka ( 82-039-N )
Kompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kontrola čerpání finančních prostředků pro komerční výstavy | ||||||||
Evidence vystavovatelů, jejich požadavků a finančních souvislostí | ||||||||
Vykonávání administrativních činností spojených s aranžováním a vystavováním | ||||||||
Stanovování předběžného finančního rozpočtu připravované výstavy nebo veletrhu | ||||||||
Koordinace činností při přípravě a realizaci komerční výstavy | ||||||||
Koordinování prací při improvizačních úpravách expozic zvládajících neočekávané proměny nároků na projekt a výtvarně prostorovou koncepci výstavy v období její přípravy a realizace | ||||||||
Koordinování zabezpečení dílčích úkolů souvisejících s projektovou přípravou částí expozic výstav a veletrhů, vedení tvůrčího týmu projektantů | ||||||||
Vykonávání autorského dozoru a poradenství nad instalací výstav a veletrhů, ideové vedení realizující skupiny pracovníků | ||||||||
Organizační a technické zajišťování prostorů pro komerční výstavy (vyřízení pronájmu prostor, staveb stánků, technická podpora apod.) |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
bezpečnost práce | ||||||||
technické kreslení ve zpracování dřeva a nábytkářství | ||||||||
druhy skla | ||||||||
zásady vedení pracovního kolektivu | ||||||||
zásady vedení porad | ||||||||
nátěrové hmoty, spojovací materiál, tmely a jiné | ||||||||
management rizik | ||||||||
právní předpisy pro odpady |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|
Počítačová způsobilost | |||
Způsobilost k řízení osobního automobilu | |||
Numerická způsobilost | |||
Ekonomické povědomí | |||
Právní povědomí | |||
Jazyková způsobilost v češtině | |||
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Osobnostní kompetence | |||||
Kompetence ke zvládání stresu a zátěže | |||||
Kompetence k celoživotnímu vzdělávání | |||||
Kompetence k flexibilitě | |||||
Kompetence ke kreativitě | |||||
Interpersonální kompetence | |||||
Kompetence k efektivní komunikaci | |||||
Kompetence k vedení lidí | |||||
Kompetence k orientaci na zákazníka a uspokojování zákaznických potřeb | |||||
Kompetence ke kooperaci | |||||
Kompetence k ovlivňování a rozvíjení ostatních | |||||
Kognitivní kompetence | |||||
Kompetence k objevování a orientaci v informacích | |||||
Výkonové kompetence | |||||
Kompetence k aktivnímu přístupu | |||||
Kompetence k plánování a organizování práce | |||||
Kompetence k řešení problémů | |||||
Kompetence k samostatnosti | |||||
Kompetence k výkonnosti |
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Pracovní doba, směnnost | ||||
Práce ve výškách | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Zraková zátěž | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Duševní zátěž | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž teplem |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Poruchy sluchu
- Chronické záněty středouší
- Tinnitus
- Závažná degenerativní a zánětlivá onemocnění pohybového systému
- Nemoci cév a nervů horních končetin
- Prognosticky závažná endokrinní onemocnění včetně diabetes mellitus
- Chronická onemocnění dýchacích cest s poruchou funkce včetně alergických onemocnění a těžších funkčně významných deformit hrudníku
- Závažná chronická onemocnění kůže a spojivek
- Závažná orgánová onemocnění podle toxikologických vlastností látek
- Poruchy vidění
- Závrať jakékoliv etiologie
- Duševní poruchy
- Poruchy chování
- Poruchy prokrvení končetin
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2023 celkem
Zprostředkovatelé služeb jinde neuvedení (CZ-ISCO 3339)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 39 250 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 24 229 Kč do 63 446 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 38 948 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 30 978 Kč do 52 550 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Kulturní referenti (CZ-ISCO 33396)
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 37 744 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 29 910 Kč do 48 248 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2023
Zprostředkovatelé služeb jinde neuvedení (CZ-ISCO 3339)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | 25 437 Kč | 41 751 Kč | 46 753 Kč | 67 822 Kč | 33 648 Kč | 42 005 Kč | 44 591 Kč | 58 217 Kč |
Středočeský kraj | 28 085 Kč | 43 299 Kč | 49 216 Kč | 74 207 Kč | 29 985 Kč | 38 054 Kč | 38 740 Kč | 46 489 Kč |
Jihočeský kraj | 28 411 Kč | 37 050 Kč | 41 694 Kč | 59 569 Kč | 29 910 Kč | 38 914 Kč | 38 918 Kč | 45 823 Kč |
Plzeňský kraj | 21 597 Kč | 37 714 Kč | 41 715 Kč | 67 252 Kč | 31 110 Kč | 36 567 Kč | 37 580 Kč | 48 009 Kč |
Karlovarský kraj | 25 898 Kč | 37 227 Kč | 39 830 Kč | 52 567 Kč | - | - | - | - |
Ústecký kraj | 18 093 Kč | 37 301 Kč | 39 116 Kč | 58 526 Kč | 28 068 Kč | 38 994 Kč | 40 792 Kč | 53 752 Kč |
Liberecký kraj | 20 104 Kč | 34 572 Kč | 35 814 Kč | 48 813 Kč | - | - | - | - |
Královéhradecký kraj | 23 323 Kč | 36 747 Kč | 40 857 Kč | 64 083 Kč | - | - | - | - |
Pardubický kraj | 26 966 Kč | 35 670 Kč | 38 721 Kč | 53 584 Kč | - | - | - | - |
Kraj Vysočina | 24 449 Kč | 38 141 Kč | 40 233 Kč | 56 675 Kč | - | - | - | - |
Jihomoravský kraj | 24 826 Kč | 38 095 Kč | 40 268 Kč | 56 286 Kč | 30 858 Kč | 37 838 Kč | 40 691 Kč | 47 854 Kč |
Olomoucký kraj | 21 012 Kč | 32 634 Kč | 35 740 Kč | 52 657 Kč | 30 493 Kč | 37 329 Kč | 37 476 Kč | 45 264 Kč |
Zlínský kraj | 22 937 Kč | 37 063 Kč | 38 436 Kč | 55 605 Kč | 29 760 Kč | 37 847 Kč | 38 769 Kč | 53 235 Kč |
Moravskoslezský kraj | 23 444 Kč | 37 510 Kč | 39 241 Kč | 56 045 Kč | 30 445 Kč | 37 784 Kč | 39 972 Kč | 50 117 Kč |
ESCO
Klasifikace ESCO (European Skills, Competences, and Occupations) popisuje a třídí dovednosti, kompetence, kvalifikace a povolání relevantní pro trh práce Evropské unie a pro vzdělávání a odbornou přípravu. ESCO je k dispozici ve 27 jazycích, což uchazečům o zaměstnání a zaměstnavatelům umožňuje lépe komunikovat o dovednostech, kompetencích, kvalifikaci a pracovních místech v jakémkoli evropském jazyce. Cílem klasifikace ESCO je podporovat pracovní mobilitu v celé Evropě a vytvořit tak integrovanější a účinnější trh práce. Nabízí totiž „společný jazyk“ v oblasti povolání a dovedností, který mohou různé zúčastněné strany používat v otázkách zaměstnanosti, vzdělávání a odborné přípravy. Klasifikaci vytvořila Evropská komise – Generální ředitelství pro zaměstnanost, sociální věci a sociální začleňování, ve spolupráci se zúčastněnými stranami a s Evropským střediskem pro rozvoj odborného vzdělávání (Cedefop). Iniciativa ESCO je součástí strategie Evropa 2020.
Kód podskupiny | Název podskupiny v ESCO | URL - podskupiny v ESCO |
---|---|---|
3339 | Zprostředkovatelé služeb jinde neuvedení | http://data.europa.eu/esco/isco/C3339 |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.