povolání
Technickoadministrativní pracovník
Odborný směr: |
Ekonomika, administrativa, personalistika |
Odborný podsměr: |
administrativní činnosti |
Kvalifikační úroveň: |
Střední vzdělání s výučním listem tříleté (NSP 3) |
Platové rozmezí: |
26 000 Kč - 48 000 Kč |
Alternativní názvy
Všeobecný technickoadministrativní pracovník
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
103345
Datum zveřejnění
31. 3. 2017
Datum poslední aktualizace
26. 3. 2024
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Vykonávání jednoduchých administrativních prací podle stanovených postupů nebo instrukcí.
- Vedení jednoduchých přehledů, statistik a evidencí.
- Opisování rukopisů a textů, psaní textů podle zvukového záznamu nebo diktátu.
- Obsluha kancelářských strojů a rozmnožovací techniky.
- Formátování textů do předepsaných šablon a grafická úprava dokumentu.
- Manipulace s písemnostmi a poštovními zásilkami včetně jejich evidence.
- Zaprotokolování, třídění písemností a vedení jejich evidence.
- Vedení spisové evidence, včetně utajovaných skutečností a údajů chráněných dle příslušných právních norem.
- Vyhledávání a poskytování uložené spisové dokumentace podle stanovených postupů.
- Předarchivní péče o dokumenty, jejich ukládání a třídění dle archivačního a skartačního řádu.
- Zajišťování chodu podatelny.
Příklady činností ze veřejného sektoru
Příklady činností a jejich stupeň hodnocení vycházejí převážně z nařízení vlády č.222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, popřípadě podle nařízení vlády č. 302/2014 Sb., o katalogu správních činností, a jsou zařazeny do 16 stupňů platových tříd. Výjimku tvoří zatřídění prací v oblastech regulovaných samostatnou legislativou, které se řídí vždy dle její platné verze (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, Armáda ČR apod.). V těchto oblastech je zatřídění prací uvedené v NSP pouze orientační.
Text příkladu | Platová třída |
---|---|
Práce s textovým editorem. | 4 |
Vedení spisové evidence a příprava skartačního řízení podle příslušných předpisů. Vyhledávání a poskytování uložené spisové dokumentace podle stanovených postupů. | 4 |
Vykonávání různorodých administrativních prací podle obvyklých postupů nebo rámcových instrukcí. | 3 |
Opisování textů z rukopisů nebo psaní podle diktátů nebo zvukových záznamů. | 3 |
Skenování dokumentů včetně vizuální kontroly. | 3 |
Zaprotokolovávání dokumentů a vedení jejich evidence. | 2 |
Pořizování dat na nosná media. | 2 |
Přenášení nebo jiné manipulace s dokumenty nebo kancelářskými pomůckami a materiálem. | 1 |
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Střední vzdělání s výučním listem v oboru technickoadministrativní pracovník, technickoadministrativní práce | KKOV | 6351H | nejvhodnější |
Obchodní škola | RVP | 63-51-J/01 | nejvhodnější |
Střední vzdělání s výučním listem ve skupině oborů ekonomika a administrativa | KKOV | 63xxH | vhodná |
Střední vzdělání bez maturitní zkoušky i výučního listu ve skupině oborů ekonomika a administrativa | KKOV | 63xxJ | vhodná |
Střední vzdělání bez maturitní zkoušky i výučního listu ve skupině oborů publicistika, knihovnictví a informatika | KKOV | 72xxJ | vhodná |
Kompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Vkládání dat podle předlohy do tabulkového procesoru, jejich třídění, výběry a tisk | ||||||||
Evidence a protokolování spisů ve spisovně | ||||||||
Vyhledávání a poskytování uložené dokumentace ve spisovně podle stanovených postupů | ||||||||
Vedení záznamů o provozu a opravách technických, technologických a jiných provozních zařízení | ||||||||
Zpracování databázových souborů a vytváření tabulek nebo grafů s využitím příslušného softwaru na PC dle pokynů nadřízeného a předloh | ||||||||
Kompletace dokladů a materiálů pro zajišťované akce | ||||||||
Vedení požadovaných agend (prezenční listiny, evidence přijatých dokladů, evidence vydané dokumentace, poukázek apod.) | ||||||||
Vedení administrativy | ||||||||
Obsluha kancelářské techniky | ||||||||
Zajišťování chodu podatelny a výpravny |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
stanovy a základní organizační normy společnosti | ||||||||
pravidla evidování korespondence, smluv a dalších dokumentů | ||||||||
spisová služba | ||||||||
náležitosti úřední a obchodní korespondence | ||||||||
vnitřní organizační směrnice (normativní instrukce, vnitřní předpisy, interní normy) |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|
Počítačová způsobilost | |||
Numerická způsobilost | |||
Jazyková způsobilost v češtině |
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Interpersonální kompetence | |||||
Kompetence k efektivní komunikaci | |||||
Kompetence ke kooperaci | |||||
Výkonové kompetence | |||||
Kompetence k výkonnosti | |||||
Kompetence k plánování a organizování práce | |||||
Kompetence k aktivnímu přístupu |
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Zraková zátěž | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách | ||||
Duševní zátěž | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení | ||||
Pracovní doba, směnnost |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Poruchy vidění
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2020 celkem
Všeobecní administrativní pracovníci (CZ-ISCO 4110)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 24 118 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 15 277 Kč do 40 733 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 33 705 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 26 017 Kč do 47 569 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2020
Všeobecní administrativní pracovníci (CZ-ISCO 4110)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | 14 850 Kč | 27 758 Kč | 31 712 Kč | 50 862 Kč | 28 529 Kč | 38 606 Kč | 40 494 Kč | 53 654 Kč |
Středočeský kraj | 15 923 Kč | 25 725 Kč | 26 744 Kč | 38 185 Kč | 26 060 Kč | 33 002 Kč | 33 588 Kč | 41 971 Kč |
Jihočeský kraj | 15 250 Kč | 22 731 Kč | 25 511 Kč | 36 983 Kč | 26 881 Kč | 33 210 Kč | 34 276 Kč | 42 552 Kč |
Plzeňský kraj | 16 894 Kč | 25 504 Kč | 27 241 Kč | 39 103 Kč | 25 301 Kč | 31 820 Kč | 32 818 Kč | 41 088 Kč |
Karlovarský kraj | 16 278 Kč | 29 165 Kč | 29 913 Kč | 42 948 Kč | 24 578 Kč | 30 565 Kč | 31 311 Kč | 38 451 Kč |
Ústecký kraj | 14 641 Kč | 20 155 Kč | 22 899 Kč | 35 068 Kč | 24 482 Kč | 31 639 Kč | 32 739 Kč | 42 738 Kč |
Liberecký kraj | 14 602 Kč | 22 652 Kč | 23 357 Kč | 31 628 Kč | 24 043 Kč | 31 086 Kč | 31 755 Kč | 40 230 Kč |
Královéhradecký kraj | 16 424 Kč | 21 597 Kč | 24 533 Kč | 34 600 Kč | 26 180 Kč | 32 677 Kč | 33 426 Kč | 42 068 Kč |
Pardubický kraj | 16 852 Kč | 23 348 Kč | 25 134 Kč | 35 627 Kč | 26 033 Kč | 31 588 Kč | 32 751 Kč | 39 948 Kč |
Kraj Vysočina | 15 810 Kč | 24 538 Kč | 26 490 Kč | 38 543 Kč | 24 798 Kč | 29 959 Kč | 31 272 Kč | 39 621 Kč |
Jihomoravský kraj | 16 023 Kč | 25 851 Kč | 27 762 Kč | 41 016 Kč | 25 209 Kč | 31 872 Kč | 33 047 Kč | 42 713 Kč |
Olomoucký kraj | 15 357 Kč | 20 449 Kč | 22 646 Kč | 33 438 Kč | 26 252 Kč | 34 114 Kč | 34 895 Kč | 44 488 Kč |
Zlínský kraj | 14 677 Kč | 20 534 Kč | 22 576 Kč | 32 416 Kč | 24 106 Kč | 29 671 Kč | 30 849 Kč | 39 109 Kč |
Moravskoslezský kraj | 16 764 Kč | 21 316 Kč | 24 394 Kč | 35 868 Kč | 24 231 Kč | 31 310 Kč | 31 965 Kč | 40 015 Kč |
ESCO
Klasifikace ESCO (European Skills, Competences, and Occupations) popisuje a třídí dovednosti, kompetence, kvalifikace a povolání relevantní pro trh práce Evropské unie a pro vzdělávání a odbornou přípravu. ESCO je k dispozici ve 27 jazycích, což uchazečům o zaměstnání a zaměstnavatelům umožňuje lépe komunikovat o dovednostech, kompetencích, kvalifikaci a pracovních místech v jakémkoli evropském jazyce. Cílem klasifikace ESCO je podporovat pracovní mobilitu v celé Evropě a vytvořit tak integrovanější a účinnější trh práce. Nabízí totiž „společný jazyk“ v oblasti povolání a dovedností, který mohou různé zúčastněné strany používat v otázkách zaměstnanosti, vzdělávání a odborné přípravy. Klasifikaci vytvořila Evropská komise – Generální ředitelství pro zaměstnanost, sociální věci a sociální začleňování, ve spolupráci se zúčastněnými stranami a s Evropským střediskem pro rozvoj odborného vzdělávání (Cedefop). Iniciativa ESCO je součástí strategie Evropa 2020.
Kód podskupiny | Název podskupiny v ESCO | URL - podskupiny v ESCO |
---|---|---|
4110 | Všeobecní administrativní pracovníci | http://data.europa.eu/esco/isco/C4110 |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.