povolání
Technickoadministrativní pracovník
Odborný směr: |
Ekonomika, administrativa, personalistika |
Odborný podsměr: |
administrativní činnosti |
Kvalifikační úroveň: |
Střední vzdělání s výučním listem tříleté (NSP 3) |
Platové rozmezí: |
30 000 Kč - 53 000 Kč |
Alternativní názvy
Všeobecný technickoadministrativní pracovník
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
103345
Datum zveřejnění
31. 3. 2017
Datum poslední aktualizace
26. 3. 2024
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Vykonávání jednoduchých administrativních prací podle stanovených postupů nebo instrukcí.
- Vedení jednoduchých přehledů, statistik a evidencí.
- Opisování rukopisů a textů, psaní textů podle zvukového záznamu nebo diktátu.
- Obsluha kancelářských strojů a rozmnožovací techniky.
- Formátování textů do předepsaných šablon a grafická úprava dokumentu.
- Manipulace s písemnostmi a poštovními zásilkami včetně jejich evidence.
- Zaprotokolování, třídění písemností a vedení jejich evidence.
- Vedení spisové evidence, včetně utajovaných skutečností a údajů chráněných dle příslušných právních norem.
- Vyhledávání a poskytování uložené spisové dokumentace podle stanovených postupů.
- Předarchivní péče o dokumenty, jejich ukládání a třídění dle archivačního a skartačního řádu.
- Zajišťování chodu podatelny.
Příklady činností ze veřejného sektoru
Příklady činností a jejich stupeň hodnocení vycházejí převážně z nařízení vlády č.222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, popřípadě podle nařízení vlády č. 302/2014 Sb., o katalogu správních činností, a jsou zařazeny do 16 stupňů platových tříd. Výjimku tvoří zatřídění prací v oblastech regulovaných samostatnou legislativou, které se řídí vždy dle její platné verze (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, Armáda ČR apod.). V těchto oblastech je zatřídění prací uvedené v NSP pouze orientační.
Text příkladu | Platová třída |
---|---|
Práce s textovým editorem. | 4 |
Vedení spisové evidence a příprava skartačního řízení podle příslušných předpisů. Vyhledávání a poskytování uložené spisové dokumentace podle stanovených postupů. | 4 |
Vykonávání různorodých administrativních prací podle obvyklých postupů nebo rámcových instrukcí. | 3 |
Opisování textů z rukopisů nebo psaní podle diktátů nebo zvukových záznamů. | 3 |
Skenování dokumentů včetně vizuální kontroly. | 3 |
Zaprotokolovávání dokumentů a vedení jejich evidence. | 2 |
Pořizování dat na nosná media. | 2 |
Přenášení nebo jiné manipulace s dokumenty nebo kancelářskými pomůckami a materiálem. | 1 |
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Střední vzdělání s výučním listem v oboru technickoadministrativní pracovník, technickoadministrativní práce | KKOV | 6351H | nejvhodnější |
Obchodní škola | RVP | 63-51-J/01 | nejvhodnější |
Střední vzdělání s výučním listem ve skupině oborů ekonomika a administrativa | KKOV | 63xxH | vhodná |
Střední vzdělání bez maturitní zkoušky i výučního listu ve skupině oborů ekonomika a administrativa | KKOV | 63xxJ | vhodná |
Střední vzdělání bez maturitní zkoušky i výučního listu ve skupině oborů publicistika, knihovnictví a informatika | KKOV | 72xxJ | vhodná |
Kompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Vkládání dat podle předlohy do tabulkového procesoru, jejich třídění, výběry a tisk | ||||||||
Evidence a protokolování spisů ve spisovně | ||||||||
Vyhledávání a poskytování uložené dokumentace ve spisovně podle stanovených postupů | ||||||||
Vedení záznamů o provozu a opravách technických, technologických a jiných provozních zařízení | ||||||||
Zpracování databázových souborů a vytváření tabulek nebo grafů s využitím příslušného softwaru na PC dle pokynů nadřízeného a předloh | ||||||||
Kompletace dokladů a materiálů pro zajišťované akce | ||||||||
Vedení požadovaných agend (prezenční listiny, evidence přijatých dokladů, evidence vydané dokumentace, poukázek apod.) | ||||||||
Vedení administrativy | ||||||||
Obsluha kancelářské techniky | ||||||||
Zajišťování chodu podatelny a výpravny |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
stanovy a základní organizační normy společnosti | ||||||||
pravidla evidování korespondence, smluv a dalších dokumentů | ||||||||
spisová služba | ||||||||
náležitosti úřední a obchodní korespondence | ||||||||
vnitřní organizační směrnice (normativní instrukce, vnitřní předpisy, interní normy) |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|
Počítačová způsobilost | |||
Numerická způsobilost | |||
Jazyková způsobilost v češtině |
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Interpersonální kompetence | |||||
Kompetence k efektivní komunikaci | |||||
Kompetence ke kooperaci | |||||
Výkonové kompetence | |||||
Kompetence k výkonnosti | |||||
Kompetence k plánování a organizování práce | |||||
Kompetence k aktivnímu přístupu |
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Zraková zátěž | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách | ||||
Duševní zátěž | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení | ||||
Pracovní doba, směnnost |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Poruchy vidění
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2023 celkem
Všeobecní administrativní pracovníci (CZ-ISCO 4110)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 29 142 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 18 509 Kč do 46 163 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 38 312 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 29 944 Kč do 53 463 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2023
Všeobecní administrativní pracovníci (CZ-ISCO 4110)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | 18 295 Kč | 32 014 Kč | 35 860 Kč | 55 183 Kč | 32 504 Kč | 43 438 Kč | 45 374 Kč | 60 042 Kč |
Středočeský kraj | 18 658 Kč | 29 245 Kč | 31 875 Kč | 46 958 Kč | 30 504 Kč | 37 665 Kč | 38 687 Kč | 46 728 Kč |
Jihočeský kraj | 19 552 Kč | 27 784 Kč | 31 058 Kč | 47 495 Kč | 30 939 Kč | 37 778 Kč | 39 233 Kč | 48 994 Kč |
Plzeňský kraj | 18 411 Kč | 31 451 Kč | 32 128 Kč | 45 203 Kč | 29 410 Kč | 37 108 Kč | 38 888 Kč | 47 635 Kč |
Karlovarský kraj | 18 817 Kč | 28 109 Kč | 29 737 Kč | 43 332 Kč | 29 294 Kč | 34 596 Kč | 35 879 Kč | 45 330 Kč |
Ústecký kraj | 18 930 Kč | 26 861 Kč | 29 188 Kč | 42 583 Kč | 28 614 Kč | 37 065 Kč | 38 437 Kč | 49 747 Kč |
Liberecký kraj | - | - | - | - | 28 338 Kč | 35 708 Kč | 36 904 Kč | 45 476 Kč |
Královéhradecký kraj | 18 919 Kč | 29 435 Kč | 30 106 Kč | 42 760 Kč | 30 707 Kč | 37 651 Kč | 38 963 Kč | 48 490 Kč |
Pardubický kraj | 19 606 Kč | 28 919 Kč | 31 380 Kč | 42 527 Kč | 30 366 Kč | 37 235 Kč | 38 657 Kč | 47 191 Kč |
Kraj Vysočina | 17 771 Kč | 24 920 Kč | 28 441 Kč | 40 503 Kč | 27 886 Kč | 34 755 Kč | 35 209 Kč | 43 939 Kč |
Jihomoravský kraj | 18 206 Kč | 30 361 Kč | 31 704 Kč | 45 399 Kč | 29 055 Kč | 36 678 Kč | 38 134 Kč | 49 394 Kč |
Olomoucký kraj | 18 637 Kč | 27 292 Kč | 29 320 Kč | 39 536 Kč | 29 701 Kč | 38 508 Kč | 39 666 Kč | 50 838 Kč |
Zlínský kraj | 18 318 Kč | 28 753 Kč | 29 818 Kč | 41 111 Kč | 28 629 Kč | 35 065 Kč | 35 906 Kč | 43 405 Kč |
Moravskoslezský kraj | 18 754 Kč | 27 025 Kč | 28 986 Kč | 42 546 Kč | 27 397 Kč | 35 729 Kč | 36 752 Kč | 47 715 Kč |
ESCO
Klasifikace ESCO (European Skills, Competences, and Occupations) popisuje a třídí dovednosti, kompetence, kvalifikace a povolání relevantní pro trh práce Evropské unie a pro vzdělávání a odbornou přípravu. ESCO je k dispozici ve 27 jazycích, což uchazečům o zaměstnání a zaměstnavatelům umožňuje lépe komunikovat o dovednostech, kompetencích, kvalifikaci a pracovních místech v jakémkoli evropském jazyce. Cílem klasifikace ESCO je podporovat pracovní mobilitu v celé Evropě a vytvořit tak integrovanější a účinnější trh práce. Nabízí totiž „společný jazyk“ v oblasti povolání a dovedností, který mohou různé zúčastněné strany používat v otázkách zaměstnanosti, vzdělávání a odborné přípravy. Klasifikaci vytvořila Evropská komise – Generální ředitelství pro zaměstnanost, sociální věci a sociální začleňování, ve spolupráci se zúčastněnými stranami a s Evropským střediskem pro rozvoj odborného vzdělávání (Cedefop). Iniciativa ESCO je součástí strategie Evropa 2020.
Kód podskupiny | Název podskupiny v ESCO | URL - podskupiny v ESCO |
---|---|---|
4110 | Všeobecní administrativní pracovníci | http://data.europa.eu/esco/isco/C4110 |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.