povolání
Specialista marketingu
Odborný směr: |
Obchod a marketing |
Odborný podsměr: |
marketing |
Kvalifikační úroveň: |
Pomaturitní krátkodobé vzdělání (NSP 5) |
Platové rozmezí: |
34 000 Kč - 64 000 Kč |
Alternativní názvy
Marketingový specialista
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
103348
Datum zveřejnění
31. 3. 2017
Datum poslední aktualizace
26. 3. 2024
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Realizace marketingových aktivit.
- Spolupráce na tvorbě marketingového a obchodního plánu.
- Analýza prodeje a trhů a monitoring trhu.
- Vyhodnocování efektivity marketingových činností.
- Komunikace s médii, distribuce tiskových zpráv, realizace Public Relations.
- Komunikace s marketingovými odděleními obchodních partnerů.
- Podpora prodejců - obchodních zástupců.
- Analýza vnějších a vnitřních činitelů (SWOT analýza).
- Vyhledávání příležitostí na trhu.
- Vytváření optimální marketingové strategie.
- Získávání informací o potenciálu trhu, konkurenci, požadavcích zákazníků a produktech.
- Příprava a realizace aktivit pro zvýšení prodeje.
- Spolupráce při tvorbě, zajišťování a aktualizaci webových stránek a informačních a propagačních materiálů.
- Prezentace firmy nebo organizace na internetu a aktualizace uveřejňovaných informací.
Příklady činností ze veřejného sektoru
Příklady činností a jejich stupeň hodnocení vycházejí převážně z nařízení vlády č.222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, popřípadě podle nařízení vlády č. 302/2014 Sb., o katalogu správních činností, a jsou zařazeny do 16 stupňů platových tříd. Výjimku tvoří zatřídění prací v oblastech regulovaných samostatnou legislativou, které se řídí vždy dle její platné verze (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, Armáda ČR apod.). V těchto oblastech je zatřídění prací uvedené v NSP pouze orientační.
Text příkladu | Platová třída |
---|---|
Zajišťování obchodní agendy organizace a její koordinace s ostatními úseky činnosti. | 9 |
Provádění průzkumů a analýz trhu a navrhování obchodních opatření. | 9 |
Zajišťování všech způsobů a forem propagace organizace nebo úseku její činnosti. Navrhování, zajišťování a organizace propagačních akcí. | 8 |
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) v oboru ekonomika a podnikání | KKOV | 6341M | nejvhodnější |
Obchodní akademie | RVP | 63-41-M/02 | nejvhodnější |
Vyšší odborné vzdělání ve skupině oborů ekonomika a administrativa | KKOV | 63xxN | vhodná |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) ve skupině oborů obchod | KKOV | 66xxM | vhodná |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) ve skupině oborů ekonomika a administrativa | KKOV | 63xxM | vhodná |
Ekonomika a podnikání | RVP | 63-41-M/01 | vhodná |
Ekonomika a administrativa | RVP | 63-xx-M/xx | vhodná |
Informační technologie | RVP | 18-20-M/01 | vhodná |
Informatické obory | RVP | 18-xx-M/xx | vhodná |
Kompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Vyhodnocování názorů veřejnosti na vybraná témata (vedení statistik, přehledů apod.) | ||||||||
Získávání a třídění různorodých informací od veřejnosti a z médií, popř. informací o dané organizaci či úřadě | ||||||||
Stanovování koncepcí obchodního zaměření organizace a zpracovávání marketingových strategií | ||||||||
Provádění analýz marketingu, vývoje trhu, mezinárodních obchodních vztahů a obchodní činnosti | ||||||||
Příprava podkladů pro tvorbu plánů, strategií a analýz | ||||||||
Příprava podkladů pro marketingový výzkum | ||||||||
Zpracovávání údajů zjištěných při marketingovém výzkumu | ||||||||
Zpracovávání marketingové strategie podniku (podle velikosti a charakteru podniku, podle charakteru výrobků, podle zákazníka, podle značky apod.) | ||||||||
Analyzování a monitoring trhu, vývojových trendů a odbytových příležitostí organizace | ||||||||
Zpracování plánů pro rozvoj a implementaci marketingové strategie organizace | ||||||||
Provádění analýz, vyhodnocení a výběr vhodných médií pro reklamní kampaně | ||||||||
Reprezentace zájmů organizace na jednáních s obchodními partnery a dalšími subjekty |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
management obecně | ||||||||
marketing obecně | ||||||||
trh, jeho subjekty a chování | ||||||||
průzkum trhu | ||||||||
marketingové plánování | ||||||||
reklamní cíle a strategie | ||||||||
klientela a potenciální klientela, péče o ni | ||||||||
marketing a marketingová komunikace |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|
Počítačová způsobilost | |||
Způsobilost k řízení osobního automobilu | |||
Numerická způsobilost | |||
Ekonomické povědomí | |||
Právní povědomí | |||
Jazyková způsobilost v češtině | |||
Jazyková způsobilost v angličtině | |||
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Informační a datová gramotnost | ||||
Prohlížení, vyhledávání a filtrování dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Správa dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Hodnocení dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Komunikace a spolupráce | ||||
Netiketa | ||||
Spolupráce prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Sdílení prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Interakce prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Tvorba digitálního obsahu | ||||
Autorská práva a licence | ||||
Integrace a přepracování digitálního obsahu | ||||
Tvorba digitálního obsahu | ||||
Bezpečnost | ||||
Ochrana životního prostředí | ||||
Ochrana zdraví a duševní pohody | ||||
Ochrana osobních dat a soukromí | ||||
Ochrana zařízení | ||||
Řešení problémů | ||||
Kreativní využívání digitálních technologií | ||||
Identifikace potřeb a výběr vhodných technologií | ||||
Řešení technických problémů | ||||
Identifikace nedostatků v digitálních kompetencích |
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Osobnostní kompetence | |||||
Kompetence ke kreativitě | |||||
Kompetence k flexibilitě | |||||
Interpersonální kompetence | |||||
Kompetence k efektivní komunikaci | |||||
Kompetence ke kooperaci | |||||
Kompetence k ovlivňování a rozvíjení ostatních | |||||
Výkonové kompetence | |||||
Kompetence k aktivnímu přístupu |
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Zraková zátěž | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Duševní zátěž | ||||
Pracovní doba, směnnost | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Závažná endokrinní onemocnění
- Poruchy vidění
- Onemocnění oběhové soustavy s funkčním omezením
- Chronická onemocnění dýchacích cest a plic s těžší poruchou funkce
- Duševní poruchy
- Poruchy chování
- Závažná psychosomatická onemocnění
- Epilepsie a jiná záchvatová onemocnění
- Závažná nervová onemocnění
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2023 celkem
Specialisté v oblasti reklamy a marketingu, průzkumu trhu (CZ-ISCO 2431)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 62 540 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 38 459 Kč do 123 344 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 45 594 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 33 620 Kč do 61 272 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Specialisté v oblasti marketingu (CZ-ISCO 24311)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 63 005 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 38 504 Kč do 126 064 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 47 156 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 34 545 Kč do 63 826 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2023
Specialisté v oblasti reklamy a marketingu, průzkumu trhu (CZ-ISCO 2431)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | 43 610 Kč | 67 119 Kč | 79 168 Kč | 131 322 Kč | - | - | - | - |
Středočeský kraj | 35 635 Kč | 59 372 Kč | 69 415 Kč | 105 848 Kč | - | - | - | - |
Jihočeský kraj | 39 607 Kč | 55 898 Kč | 60 557 Kč | 90 090 Kč | - | - | - | - |
Plzeňský kraj | 38 729 Kč | 59 320 Kč | 63 866 Kč | 93 334 Kč | - | - | - | - |
Ústecký kraj | 34 512 Kč | 55 227 Kč | 61 257 Kč | 92 635 Kč | - | - | - | - |
Královéhradecký kraj | 42 713 Kč | 63 548 Kč | 72 887 Kč | 125 054 Kč | - | - | - | - |
Pardubický kraj | 31 889 Kč | 50 277 Kč | 57 286 Kč | 86 458 Kč | - | - | - | - |
Jihomoravský kraj | 34 291 Kč | 58 522 Kč | 66 773 Kč | 121 640 Kč | - | - | - | - |
Olomoucký kraj | 34 798 Kč | 53 172 Kč | 59 819 Kč | 90 445 Kč | - | - | - | - |
Zlínský kraj | 33 414 Kč | 47 877 Kč | 59 432 Kč | 101 161 Kč | - | - | - | - |
Moravskoslezský kraj | 33 071 Kč | 51 447 Kč | 58 280 Kč | 89 254 Kč | - | - | - | - |
ESCO
Klasifikace ESCO (European Skills, Competences, and Occupations) popisuje a třídí dovednosti, kompetence, kvalifikace a povolání relevantní pro trh práce Evropské unie a pro vzdělávání a odbornou přípravu. ESCO je k dispozici ve 27 jazycích, což uchazečům o zaměstnání a zaměstnavatelům umožňuje lépe komunikovat o dovednostech, kompetencích, kvalifikaci a pracovních místech v jakémkoli evropském jazyce. Cílem klasifikace ESCO je podporovat pracovní mobilitu v celé Evropě a vytvořit tak integrovanější a účinnější trh práce. Nabízí totiž „společný jazyk“ v oblasti povolání a dovedností, který mohou různé zúčastněné strany používat v otázkách zaměstnanosti, vzdělávání a odborné přípravy. Klasifikaci vytvořila Evropská komise – Generální ředitelství pro zaměstnanost, sociální věci a sociální začleňování, ve spolupráci se zúčastněnými stranami a s Evropským střediskem pro rozvoj odborného vzdělávání (Cedefop). Iniciativa ESCO je součástí strategie Evropa 2020.
Kód podskupiny | Název podskupiny v ESCO | URL - podskupiny v ESCO |
---|---|---|
2431 | Specialisté v oblasti reklamy a marketingu | http://data.europa.eu/esco/isco/C2431 |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.