Povolání
Projektový manažer
Odborný směr: |
Management |
Odborný podsměr: |
nezařazeno do odborného podsměru |
Kvalifikační úroveň: |
Magisterský studijní program (NSP 7) |
Platové rozmezí: |
28 000 Kč - 66 000 Kč |
Alternativní názvy
Manažer projektu, Vedoucí projektu, Projektový vedoucí, Koordinátor projektů , Project Manager , Projektový specialista
Příbuzná povolání
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
103319
Datum zveřejnění
31. 3. 2017
Datum poslední aktualizace
22. 11. 2017
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Řízení projektu ve všech jeho fázích - inicializace, plánování, realizace, monitoring a reporting, prezentace výstupů, vyhodnocení a uzavření.
- Stanovení časového a finančního plánu realizace projektu.
- Sestavení, vedení a řízení projektového týmu.
- Řízení finančních zdrojů, nákladů, výnosů a cash flow projektu.
- Koordinace postupů prací a návazností činností v jednotlivých úkolech.
- Řízení komunikace v projektu, podpora a motivování členů projektu k efektivnímu výkonu.
- Řízení a kontrola kompletní dokumentace k projektu.
- Analýza a řízení rizik a příležitostí v projektu.
- Řízení kvality projektu, včetně kontroly hygieny a bezpečnosti práce.
- Řízení všech dostupných zdrojů v projektu.
- Koordinace a spolupráce při tvorbě vstupních analýz předmětu a cílů projektu.
- Spolupráce na výběrovém řízení a smluvním zabezpečení projektu.
- Řízení změn v projektu.
- Kontrola dodržování harmonogramu prací, výstupů z projektu a jejich akceptace zúčastněnými stranami.
- Reportování stavu realizace projektu směrem dovnitř projektového týmu i směrem ven na stranu zadavatele projektu.
Příklady činností ze soukromého sektoru
Příklady činností nejsou vyčerpávající a žádným způsobem závazné, nejsou podkladem pro určování zaručené mzdy. Jsou zařazeny do 12-ti stupňové škály (viz obecná charakteristika tarifních stupňů ).
Text příkladu | Tarifní stupeň |
---|---|
Analýza rizik a příležitostí, návrh opatření na ochranu vůči rizikům a na využití příležitostí projektu. | 99 |
Smluvní zabezpečení projektu. | 99 |
Vyhodnocení projektu, zpracování závěrečné zprávy. | 99 |
Správa projektové dokumentace. | 99 |
Reportování stavu realizace projektu zástupcům zainteresovaných stran podle schváleného komunikačního plánu. | 99 |
Prognózování možných vlivů vnějšího prostředí na projekt. | 99 |
Analýza vazeb projektu na vnější prostředí projektu. | 99 |
Vyjednávání a komunikace se všemi zainteresovanými účastníky projektu. | 99 |
Kontrola a rozhodování o změnách v projektu tak, aby byly naplněny definované cíle projektu. | 99 |
Výběr pracovníků a sestavení projektového týmu z interního/externího prostředí. | 99 |
Rozhodování o změnách předmětu (cílů a konečných i dílčích výstupů) projektu. | 99 |
Rozhodování o výběru prostředků a dodavatelů na daný projekt, včetně výběrových řízení. | 99 |
Plánování časového průběhu projektu, rozklad do jednotlivých činností a úkolů, včetně jejich nároků na pracovníky, prostředky a financování. | 99 |
Plánování cílů, omezení a předpokladů projektu. | 99 |
Příklady činností ze veřejného sektoru
Příklady činností a jejich stupeň hodnocení vycházejí převážně z nařízení vlády č.222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, popřípadě podle nařízení vlády č. 302/2014 Sb., o katalogu správních činností, a jsou zařazeny do 16 stupňů platových tříd. Výjimku tvoří zatřídění prací v oblastech regulovaných samostatnou legislativou, které se řídí vždy dle její platné verze (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, Armáda ČR apod.). V těchto oblastech je zatřídění prací uvedené v NSP pouze orientační.
Text příkladu | Platová třída |
---|---|
Komplexní koordinace realizace strategických dlouhodobých mezinárodních projektů nebo rozvojových projektů realizujících komplexní stěžejní cíle státních politik nebo stěžejních výsledků výzkumu a vývoje, vyžadující účast vysoce kvalifikovaných odborníků mnoha různých oblastí, s dosahem do poměrů nejširších skupin osob. | 13 |
Zpracovávání technickoekonomických studií rozsáhlých projektů a programů, například výzkumu a vývoje, a to zpravidla víceoborových, finančně značně náročných a s dlouhodobým, zpravidla víceletým horizontem řešení a s rozsáhlým celostátním a mezinárodním významem. | 12 |
Komplexní koordinace realizace víceletých celostátních nebo nadregionálních (území více krajů) projektů a programů s případným mezinárodním prvkem, vysoce specializovaného zaměření, s vysokými nároky na způsob organizačního, finančního, personálního, provozního, technického a jiného zajištění. | 12 |
Zpracovávání technickoekonomických studií projektů výzkumu a vývoje. | 11 |
Komplexní koordinace realizace střednědobých projektů nebo programů s dobou trvání přes jeden rok, vyžadující specializované postupy, s regionálním významem (územní kraje, několika obcí), na jehož řešení se podílejí specializovaní odborníci. | 11 |
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Magisterský studijní program v oboru ekonomika a management | KKOV | 6208T | nejvhodnější |
Magisterský studijní program v oboru systémové inženýrství a informatika | KKOV | 6209T | vhodná |
Bakalářský studijní program v oboru ekonomika a management | KKOV | 6208R | vhodná |
Vyšší odborné vzdělání v oboru management | KKOV | 6431N | vhodná |
Další vzdělání
Další vzdělávání zahrnuje např. profesní kvalifikace dle zákona č.179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání, akreditované vzdělávací kurzy (např. rekvalifikace) a další obecně uznávané kvalifikace, které vedou k získání požadované kvalifikace k výkonu daného povolání či specializace.
Kompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Řízení plánování projektu | ||||||||
Finanční řízení projektu | ||||||||
Řízení a vedení projektového týmu | ||||||||
Řízení časového rámce projektu | ||||||||
Řízení zdrojů projektu | ||||||||
Řízení integrace projektu | ||||||||
Řízení změn v projektu | ||||||||
Řízení rizik projektu | ||||||||
Řízení informací a dokumentace v projektu | ||||||||
Kontrola a hodnocení kvality a výsledků práce podřízených pracovníků | ||||||||
Vytváření finančního plánu útvaru |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
projektový management | ||||||||
management rizik | ||||||||
procesní řízení | ||||||||
ekonomický (finanční) management, controlling | ||||||||
ukazatele ekonomické efektivnosti investic a projektů | ||||||||
time management | ||||||||
metody a techniky hodnocení výkonu | ||||||||
komerční právo, smluvně-závazkové vztahy, obchodní společnosti, obchodní zákoník | ||||||||
personální management | ||||||||
finanční plánování | ||||||||
problematika grantů a grantové politiky | ||||||||
legislativa veřejných zakázek a pravidla hospodářské soutěže | ||||||||
management kvality |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|
Počítačová způsobilost | |||
Způsobilost k řízení osobního automobilu | |||
Numerická způsobilost | |||
Ekonomické povědomí | |||
Právní povědomí | |||
Jazyková způsobilost v češtině | |||
Jazyková způsobilost v angličtině |
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Efektivní komunikace | |||||
Vedení lidí (leadership) | |||||
Objevování a orientace v informacích | |||||
Zvládání zátěže | |||||
Aktivní přístup | |||||
Plánování a organizování práce | |||||
Řešení problémů | |||||
Samostatnost | |||||
Výkonnost | |||||
Flexibilita | |||||
Kreativita | |||||
Kooperace (spolupráce) | |||||
Ovlivňování ostatních |
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Informační a datová gramotnost | ||||
Prohlížení, vyhledávání a filtrování dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Správa dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Hodnocení dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Komunikace a spolupráce | ||||
Netiketa | ||||
Spolupráce prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Sdílení prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Interakce prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Tvorba digitálního obsahu | ||||
Autorská práva a licence | ||||
Integrace a přepracování digitálního obsahu | ||||
Tvorba digitálního obsahu | ||||
Bezpečnost | ||||
Ochrana životního prostředí | ||||
Ochrana zdraví a duševní pohody | ||||
Ochrana osobních dat a soukromí | ||||
Ochrana zařízení | ||||
Řešení problémů | ||||
Kreativní využívání digitálních technologií | ||||
Identifikace potřeb a výběr vhodných technologií | ||||
Řešení technických problémů | ||||
Identifikace nedostatků v digitálních kompetencích |
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek. Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných norem (tj. zákoníku práce a zákona o ochraně veřejného zdraví a prováděcích předpisů k nim).
Konkrétní pracovní podmínky a z toho vyplývající zdravotní způsobilost k výkonu povolání se vždy vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli a jeho pracovním podmínkám a mohou se odlišovat. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Duševní zátěž | ||||
Zraková zátěž | ||||
Pracovní doba, směnnost | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Uvádí přehled onemocnění či postižení, která vylučují nebo omezují výkon práce. U každé jednotky práce se posuzuje, zda pro ni existují onemocnění či postižení, která jsou omezujícím nebo vylučujícím faktorem pro výkon povolání nebo specializaci povolání. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií popsaných v jednotce práce.
Zdravotní způsobilost je v NSP hodnocena odborníky a posudkovými lékaři (zdravotní tým). Některé obory, skupiny povolání či konkrétní povolání jsou upraveny vlastní legislativou, jejíž požadavky nelze převést do stávajícího systému hodnocení zdravotní způsobilosti. V tomto případě nejsou zdravotní způsobilosti v NSP uvedeny vůbec, nebo jsou pouze informativní a jejich závazné stanovení se řídí příslušnou legislativou, popř. je při definování nutná spolupráce s oborovým posudkovým lékařem (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor ČR, Armáda ČR apod.).
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je orientační. Výkon povolání je vždy závislý na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Závažná endokrinní onemocnění.
- Poruchy vidění.
- Duševní poruchy.
- Poruchy chování.
- Závažná psychosomatická onemocnění.
- Epilepsie a jiná záchvatová onemocnění.
- Závažná nervová onemocnění.
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2019 celkem
Specialisté v oblasti strategie a politiky organizací (CZ-ISCO 2422)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 46 910 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 22 319 Kč do 104 187 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 43 857 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 28 469 Kč do 65 809 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Specialisté podpory podnikání, správci projektů (CZ-ISCO 24224)
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 39 264 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 31 210 Kč do 62 485 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2018
Specialisté v oblasti strategie a politiky organizací (CZ-ISCO 2422)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | 22 550 Kč | 48 628 Kč | 62 357 Kč | 104 932 Kč | 33 796 Kč | 49 058 Kč | 51 515 Kč | 72 605 Kč |
Středočeský kraj | - | - | - | - | 24 792 Kč | 37 610 Kč | 39 088 Kč | 56 351 Kč |
Jihočeský kraj | - | - | - | - | 26 416 Kč | 37 258 Kč | 39 944 Kč | 57 031 Kč |
Plzeňský kraj | 33 927 Kč | 55 695 Kč | 66 935 Kč | 91 974 Kč | 26 017 Kč | 37 280 Kč | 40 480 Kč | 56 201 Kč |
Karlovarský kraj | 39 770 Kč | 66 971 Kč | 70 677 Kč | 90 744 Kč | 25 415 Kč | 33 871 Kč | 37 911 Kč | 53 543 Kč |
Ústecký kraj | 25 926 Kč | 33 417 Kč | 44 061 Kč | 68 317 Kč | 26 103 Kč | 35 332 Kč | 38 619 Kč | 54 757 Kč |
Liberecký kraj | 35 768 Kč | 54 272 Kč | 57 808 Kč | 89 230 Kč | 25 953 Kč | 35 024 Kč | 38 958 Kč | 56 972 Kč |
Královéhradecký kraj | 31 642 Kč | 48 829 Kč | 55 633 Kč | 85 269 Kč | 25 459 Kč | 33 980 Kč | 37 315 Kč | 54 488 Kč |
Pardubický kraj | 29 266 Kč | 48 141 Kč | 55 942 Kč | 95 701 Kč | 25 184 Kč | 33 897 Kč | 37 962 Kč | 54 776 Kč |
Kraj Vysočina | 29 256 Kč | 46 936 Kč | 53 498 Kč | 79 677 Kč | 25 350 Kč | 36 420 Kč | 40 198 Kč | 56 297 Kč |
Jihomoravský kraj | 24 914 Kč | 43 422 Kč | 51 547 Kč | 80 297 Kč | 27 349 Kč | 37 130 Kč | 40 002 Kč | 55 379 Kč |
Olomoucký kraj | 28 582 Kč | 43 005 Kč | 51 344 Kč | 81 130 Kč | 25 262 Kč | 39 522 Kč | 42 402 Kč | 60 952 Kč |
Zlínský kraj | 28 230 Kč | 54 397 Kč | 58 836 Kč | 99 370 Kč | 24 068 Kč | 33 393 Kč | 36 882 Kč | 53 686 Kč |
Moravskoslezský kraj | - | - | - | - | 25 885 Kč | 37 192 Kč | 40 340 Kč | 55 586 Kč |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.