povolání
Pracovník odbytu
Odborný směr: |
Obchod a marketing |
Odborný podsměr: |
nákup a prodej zboží, služeb a nemovitostí |
Kvalifikační úroveň: |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou; Střední vzdělání s výučním listem i maturitní zkouškou (NSP 4) |
Platové rozmezí: |
32 000 Kč - 49 000 Kč |
Alternativní názvy
Referent expedice, Pracovník expedice, Odbytář, Odbytový agent
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
102765
Datum zveřejnění
1. 6. 2015
Datum poslední aktualizace
22. 11. 2017
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Příjem zakázky, sestavení zakázky dle objednávkového listu a dalších zadaných kritérií, balení zboží a příprava zboží na expedici.
- Přichystání zakázky dle charakteru zboží – dodržení pravidel uložení zboží na paletu dle charakteristiky zboží.
- Využití manipulační techniky pro přípravu zakázky.
- Zajištění ochranných prvků zakázky před expedicí.
- Vystavení průvodní dokumentace a vystavení výdejky zboží ze skladu.
- Komunikace s odběrateli a dopravci.
- Vedení a aktualizace databáze podporovaných odběratelů.
- Sestavování pravidelného přehledu o množství realizovaných objednávek, včetně vyjádření chybovosti zakázek za dané období.
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) v oboru provoz obchodu | KKOV | 6641M | nejvhodnější |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) v oboru ekonomika a podnikání | KKOV | 6341M | nejvhodnější |
Ekonomika a podnikání | RVP | 63-41-M/01 | nejvhodnější |
Obchodní akademie | RVP | 63-41-M/02 | nejvhodnější |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) ve skupině oborů podnikání v oborech, odvětví | KKOV | 64xxM | vhodná |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) ve skupině oborů obchod | KKOV | 66xxM | vhodná |
Kompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Sestavování, kompletace a balení zásilek pro odběratele tuzemské i zahraniční dle expedičních dokladů s přihlédnutím k charakteru expedovaných výrobků či zboží a ke způsobu dopravy těchto zásilek | ||||||||
Kompletace a vybavování zásilek průvodní dokumentací pro odběratele, přepravce a celní a jiné orgány | ||||||||
Vedení požadovaných evidencí (evidence objednávek, zákazníků, vedení dokumentace a podkladů pro účetnictví apod.) | ||||||||
Zpracovávání harmonogramů odbytu výrobků, zboží či služeb s přihlédnutím k možnostem organizace a požadavkům obchodních partnerů | ||||||||
Vedení příslušné dokumentace a evidence ve skladovém hospodářství | ||||||||
Jednání se zákazníkem | ||||||||
Projednávání objednávek, popř. dalších podmínek při plnění objednávek s obchodními partnery | ||||||||
Vyřizování stížností a reklamací | ||||||||
Zajišťování optimálního druhu dopravy, dílčích dopravních procesů; zajišťování manipulačních a mechanizačních prostředků | ||||||||
Obsluha strojů a zařízení určených pro pomocné, manipulační a obslužné práce |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
skladování a ochrana zboží | ||||||||
postupy při reklamacích, práva spotřebitele | ||||||||
příjem zakázek | ||||||||
zbožíznalství obecně | ||||||||
logistika ve skladovém hospodářství a řízení zásob | ||||||||
psychologie prodeje | ||||||||
inventarizace | ||||||||
balení zboží |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|
Počítačová způsobilost | |||
Způsobilost k řízení osobního automobilu | |||
Numerická způsobilost | |||
Ekonomické povědomí | |||
Právní povědomí | |||
Jazyková způsobilost v češtině | |||
Jazyková způsobilost v angličtině |
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Osobnostní kompetence | |||||
Kompetence ke kreativitě | |||||
Interpersonální kompetence | |||||
Kompetence k efektivní komunikaci | |||||
Kompetence ke kooperaci | |||||
Kompetence k orientaci na zákazníka a uspokojování zákaznických potřeb | |||||
Výkonové kompetence | |||||
Kompetence k řešení problémů | |||||
Kompetence k plánování a organizování práce |
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Celková fyzická zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Zraková zátěž | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách | ||||
Duševní zátěž | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení | ||||
Pracovní doba, směnnost |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Duševní poruchy a poruchy chování
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2024 celkem
Odbytoví a přepravní agenti, celní deklaranti (CZ-ISCO 3331)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 45 890 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 34 504 Kč do 87 053 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 37 308 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 32 299 Kč do 49 091 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Odbytoví agenti (CZ-ISCO 33311)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 46 634 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 34 849 Kč do 92 349 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2024
Odbytoví a přepravní agenti, celní deklaranti (CZ-ISCO 3331)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | 39 744 Kč | 54 961 Kč | 67 233 Kč | 107 720 Kč | - | - | - | - |
Středočeský kraj | 36 085 Kč | 56 418 Kč | 64 547 Kč | 97 706 Kč | - | - | - | - |
Jihočeský kraj | 34 795 Kč | 43 755 Kč | 46 973 Kč | 70 492 Kč | - | - | - | - |
Plzeňský kraj | 35 279 Kč | 46 787 Kč | 48 963 Kč | 64 133 Kč | - | - | - | - |
Karlovarský kraj | 32 779 Kč | 43 779 Kč | 43 041 Kč | 52 966 Kč | - | - | - | - |
Ústecký kraj | 34 688 Kč | 45 236 Kč | 49 335 Kč | 65 338 Kč | - | - | - | - |
Liberecký kraj | 36 240 Kč | 48 952 Kč | 53 667 Kč | 74 723 Kč | - | - | - | - |
Královéhradecký kraj | 31 517 Kč | 45 170 Kč | 50 028 Kč | 81 665 Kč | - | - | - | - |
Pardubický kraj | 35 068 Kč | 44 010 Kč | 51 331 Kč | 66 293 Kč | - | - | - | - |
Kraj Vysočina | 33 427 Kč | 44 345 Kč | 51 416 Kč | 101 377 Kč | - | - | - | - |
Jihomoravský kraj | 33 558 Kč | 41 405 Kč | 44 581 Kč | 60 267 Kč | - | - | - | - |
Olomoucký kraj | 31 086 Kč | 43 941 Kč | 45 257 Kč | 59 843 Kč | - | - | - | - |
Zlínský kraj | 34 684 Kč | 43 288 Kč | 46 846 Kč | 63 801 Kč | - | - | - | - |
Moravskoslezský kraj | 30 072 Kč | 42 950 Kč | 44 731 Kč | 60 507 Kč | - | - | - | - |
ESCO
Klasifikace ESCO (European Skills, Competences, and Occupations) popisuje a třídí dovednosti, kompetence, kvalifikace a povolání relevantní pro trh práce Evropské unie a pro vzdělávání a odbornou přípravu. ESCO je k dispozici ve 27 jazycích, což uchazečům o zaměstnání a zaměstnavatelům umožňuje lépe komunikovat o dovednostech, kompetencích, kvalifikaci a pracovních místech v jakémkoli evropském jazyce. Cílem klasifikace ESCO je podporovat pracovní mobilitu v celé Evropě a vytvořit tak integrovanější a účinnější trh práce. Nabízí totiž „společný jazyk“ v oblasti povolání a dovedností, který mohou různé zúčastněné strany používat v otázkách zaměstnanosti, vzdělávání a odborné přípravy. Klasifikaci vytvořila Evropská komise – Generální ředitelství pro zaměstnanost, sociální věci a sociální začleňování, ve spolupráci se zúčastněnými stranami a s Evropským střediskem pro rozvoj odborného vzdělávání (Cedefop). Iniciativa ESCO je součástí strategie Evropa 2020.
Kód podskupiny | Název podskupiny v ESCO | URL - podskupiny v ESCO |
---|---|---|
3331 | Odbytoví a přepravní agenti, celní deklaranti | http://data.europa.eu/esco/isco/C3331 |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.