povolání
Personální ředitel
Odborný směr: |
Management |
Odborný podsměr: |
nezařazeno do odborného podsměru |
Kvalifikační úroveň: |
Magisterský studijní program (NSP 7) |
Platové rozmezí: |
55 000 Kč - 246 000 Kč |
Alternativní názvy
Ředitel lidských zdrojů, HR Manager, HR Director, HR ředitel, Personální manažer, Human Resources Manager, Chief Human Resources Officer
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
103321
Datum zveřejnění
31. 3. 2017
Datum poslední aktualizace
22. 11. 2017
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Příprava, průběžná aktualizace, řízení implementace a vyhodnocení personální strategie organizace.
- Zpracování výhledů v oblasti lidských zdrojů v souladu s cíli organizace a realizace kroků k zajištění personálních potřeb organizace.
- Stanovení, koordinace a optimalizace personálních procesů a sociální politiky organizace.
- Metodická činnost v oblasti personálních procesů.
- Nastavení systému a procesů výběru, náboru, adaptace, rozvoje, hodnocení, odměňování, motivace, uvolňování a propouštění zaměstnanců.
- Analyzování a příprava zpráv o průběhu personálních procesů, jejich funkčnosti a přínosu.
- Monitorování spokojenosti zaměstnanců.
- Koordinace činností v oblasti outplacementu.
- Budování firemní kultury.
- Reprezentování organizace při jednáních se státními institucemi a dalšími subjekty.
- Spolupráce s ostatními útvary organizace.
- Vedení, motivace, hodnocení a kontrola výkonu podřízených pracovníků v rámci svěřeného celku organizace.
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Magisterský studijní program v oboru ekonomika a management | KKOV | 6208T | nejvhodnější |
Magisterský studijní program v oboru pedagogika | KKOV | 7501T | vhodná |
Magisterský studijní program v oboru humanitní studia | KKOV | 6107T | vhodná |
Magisterský studijní program v oboru sociální politika a sociální práce | KKOV | 6731T | vhodná |
Bakalářský studijní program v oboru ekonomika a management | KKOV | 6208R | vhodná |
Magisterský studijní program | KKOV | xxxxT | vhodná |
Kompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Zpracování koncepcí personální politiky ve spolupráci s jinými úseky | ||||||||
Zpracovávání výhledů a koncepcí v oblasti lidských zdrojů v souladu s dlouhodobými strategickými plány organizace apod. | ||||||||
Zpracovávání koncepcí vývoje mezd, odměn a zaměstnaneckých výhod v rámci řízení personální práce v organizaci | ||||||||
Zpracování plánů realizace osobního rozvoje a vzdělávání zaměstnanců v rámci řízení personální politiky organizace | ||||||||
Vytváření mzdového systému | ||||||||
Řízení kvality v personální oblasti se zohledněním sociálních aspektů | ||||||||
Analyzování a hodnocení efektivity náboru, vzdělávání a motivace zaměstnanců | ||||||||
Kontrola a hodnocení kvality a výsledků práce podřízených pracovníků | ||||||||
Vytváření finančního plánu útvaru | ||||||||
Posuzování a hodnocení efektivnosti hospodaření a výkonnosti svěřeného úseku | ||||||||
Posuzování, schvalování a řízení procesů personální politiky organizace, hodnocení zaměstnanců, schvalování motivačních programů, metodiky náboru, školení a odměňování zaměstnanců | ||||||||
Řízení adaptačního procesu | ||||||||
Organizace práce, řízení a motivace zaměstnanců |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
personální management | ||||||||
plánování lidských zdrojů v podniku | ||||||||
personalistika a mzdy (platy), mzdové (platové) předpisy, formy odměňování | ||||||||
hodnoticí a motivační systémy zaměstnanců | ||||||||
kariérový růst zaměstnanců, formy a možnosti dalšího vzdělávání | ||||||||
metody a techniky hodnocení výkonu | ||||||||
pracovní právo, pracovně právní vztahy, sociální zabezpečení, zákon o zaměstnanosti | ||||||||
systém řízení BOZP ve firmě | ||||||||
finanční plánování | ||||||||
management pro top manažery | ||||||||
strategické řízení organizace | ||||||||
procesní řízení | ||||||||
kolektivní vyjednávání | ||||||||
projektový management |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|
Počítačová způsobilost | |||
Způsobilost k řízení osobního automobilu | |||
Numerická způsobilost | |||
Ekonomické povědomí | |||
Právní povědomí | |||
Jazyková způsobilost v češtině | |||
Jazyková způsobilost v angličtině |
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Informační a datová gramotnost | ||||
Prohlížení, vyhledávání a filtrování dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Správa dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Hodnocení dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Komunikace a spolupráce | ||||
Netiketa | ||||
Spolupráce prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Sdílení prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Interakce prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Tvorba digitálního obsahu | ||||
Autorská práva a licence | ||||
Integrace a přepracování digitálního obsahu | ||||
Tvorba digitálního obsahu | ||||
Bezpečnost | ||||
Ochrana životního prostředí | ||||
Ochrana zdraví a duševní pohody | ||||
Ochrana osobních dat a soukromí | ||||
Ochrana zařízení | ||||
Řešení problémů | ||||
Kreativní využívání digitálních technologií | ||||
Identifikace potřeb a výběr vhodných technologií | ||||
Řešení technických problémů | ||||
Identifikace nedostatků v digitálních kompetencích |
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Osobnostní kompetence | |||||
Kompetence ke zvládání stresu a zátěže | |||||
Kompetence k flexibilitě | |||||
Interpersonální kompetence | |||||
Kompetence k efektivní komunikaci | |||||
Kompetence k vedení lidí | |||||
Kompetence ke kooperaci | |||||
Kompetence k ovlivňování a rozvíjení ostatních | |||||
Výkonové kompetence | |||||
Kompetence k aktivnímu přístupu | |||||
Kompetence k plánování a organizování práce | |||||
Kompetence k řešení problémů | |||||
Kompetence k samostatnosti | |||||
Kompetence k výkonnosti |
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Duševní zátěž | ||||
Pracovní doba, směnnost | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Zraková zátěž | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Duševní poruchy a poruchy chování
- Závažná nervová onemocnění a psychosomatická onemocnění
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2024 celkem
Řídící pracovníci v oblasti lidských zdrojů (CZ-ISCO 1212)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 107 118 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 50 803 Kč do 238 298 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 68 748 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 58 175 Kč do 109 097 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Personální náměstci (ředitelé) (CZ-ISCO 12121)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 143 567 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 54 566 Kč do 314 648 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 111 726 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 60 596 Kč do 245 515 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Řídící pracovníci v oblasti personální (CZ-ISCO 12122)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 103 699 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 52 440 Kč do 200 711 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 77 433 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 55 067 Kč do 121 480 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2024
Řídící pracovníci v oblasti lidských zdrojů (CZ-ISCO 1212)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | 61 102 Kč | 126 693 Kč | 155 039 Kč | 285 958 Kč | 62 673 Kč | 84 909 Kč | 97 071 Kč | 137 440 Kč |
Středočeský kraj | 50 573 Kč | 111 996 Kč | 145 140 Kč | 233 072 Kč | 54 511 Kč | 65 067 Kč | 67 299 Kč | 81 405 Kč |
Jihočeský kraj | 47 036 Kč | 113 055 Kč | 122 354 Kč | 195 575 Kč | 50 952 Kč | 64 638 Kč | 67 475 Kč | 91 678 Kč |
Plzeňský kraj | 52 380 Kč | 99 939 Kč | 114 712 Kč | 184 050 Kč | 55 381 Kč | 65 272 Kč | 74 072 Kč | 98 116 Kč |
Ústecký kraj | 44 430 Kč | 81 036 Kč | 102 927 Kč | 196 611 Kč | 63 194 Kč | 67 800 Kč | 73 216 Kč | 88 563 Kč |
Liberecký kraj | 89 647 Kč | 162 636 Kč | 173 419 Kč | 258 052 Kč | - | - | - | - |
Královéhradecký kraj | 43 945 Kč | 81 232 Kč | 102 866 Kč | 168 168 Kč | 58 929 Kč | 64 605 Kč | 67 666 Kč | 92 285 Kč |
Pardubický kraj | 54 086 Kč | 81 270 Kč | 98 116 Kč | 165 596 Kč | - | - | - | - |
Kraj Vysočina | 54 098 Kč | 108 462 Kč | 117 483 Kč | 205 946 Kč | 52 301 Kč | 62 128 Kč | 62 374 Kč | 69 264 Kč |
Jihomoravský kraj | 50 084 Kč | 92 655 Kč | 116 428 Kč | 229 335 Kč | 59 531 Kč | 69 282 Kč | 74 737 Kč | 96 886 Kč |
Olomoucký kraj | 54 675 Kč | 101 625 Kč | 116 776 Kč | 186 144 Kč | 61 241 Kč | 66 637 Kč | 78 914 Kč | 97 953 Kč |
Zlínský kraj | 57 284 Kč | 126 853 Kč | 148 824 Kč | 232 829 Kč | - | - | - | - |
Moravskoslezský kraj | 48 339 Kč | 92 046 Kč | 108 723 Kč | 181 302 Kč | 61 468 Kč | 68 340 Kč | 79 419 Kč | 110 151 Kč |
ESCO
Klasifikace ESCO (European Skills, Competences, and Occupations) popisuje a třídí dovednosti, kompetence, kvalifikace a povolání relevantní pro trh práce Evropské unie a pro vzdělávání a odbornou přípravu. ESCO je k dispozici ve 27 jazycích, což uchazečům o zaměstnání a zaměstnavatelům umožňuje lépe komunikovat o dovednostech, kompetencích, kvalifikaci a pracovních místech v jakémkoli evropském jazyce. Cílem klasifikace ESCO je podporovat pracovní mobilitu v celé Evropě a vytvořit tak integrovanější a účinnější trh práce. Nabízí totiž „společný jazyk“ v oblasti povolání a dovedností, který mohou různé zúčastněné strany používat v otázkách zaměstnanosti, vzdělávání a odborné přípravy. Klasifikaci vytvořila Evropská komise – Generální ředitelství pro zaměstnanost, sociální věci a sociální začleňování, ve spolupráci se zúčastněnými stranami a s Evropským střediskem pro rozvoj odborného vzdělávání (Cedefop). Iniciativa ESCO je součástí strategie Evropa 2020.
Kód podskupiny | Název podskupiny v ESCO | URL - podskupiny v ESCO |
---|---|---|
1212 | Vedoucí a řídící pracovníci v oblasti lidských zdrojů | http://data.europa.eu/esco/isco/C1212 |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.