Povolání
Personalista
Odborný směr: |
Ekonomika, administrativa, personalistika |
Odborný podsměr: |
personální práce |
Kvalifikační úroveň: |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou (NSP 4) |
Platové rozmezí: |
26 000 Kč - 49 000 Kč |
Alternativní názvy
Personální specialista, HR specialista, Referent osobního oddělení, Personální referent, HR administrátor, HR officer
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
102138
Datum zveřejnění
31. 3. 2017
Datum poslední aktualizace
27. 2. 2019
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Plánování a vedení personální práce v organizaci.
- Tvorba vnitřních předpisů a pracovně právních dokumentů organizace.
- Zajišťování náborů, přijímání a propouštění zaměstnanců.
- Vyřizování pracovně právních záležitostí ohledně vzniku, průběhu a ukončení pracovních poměrů.
- Vedení personální evidence a souvisejících smluvních vztahů.
- Spolupráce na nastavení a vedení systému hodnocení, motivace a odměňování zaměstnanců.
- Spolupráce při analýze vzdělávacích potřeb a zajišťování rozvoje a vzdělávání zaměstnanců.
- Spolupráce s vedoucími jednotlivých oddělení v oblasti personální práce.
- Reporting vedení organizace.
Příklady činností ze soukromého sektoru
Příklady činností nejsou vyčerpávající a žádným způsobem závazné, nejsou podkladem pro určování zaručené mzdy. Jsou zařazeny do 12-ti stupňové škály (viz obecná charakteristika tarifních stupňů ).
Text příkladu | Tarifní stupeň |
---|---|
Vypracování systému odměňování zaměstnanců včetně zaměstnaneckých benefitů, sledování trendů v odměňování. | 7 |
Spolupráce s vedení organizace při kolektivním vyjednávání. | 7 |
Příprava a realizace přijímacích pohovorů, ověřování a hodnocení způsobilosti zaměstnanců dle stanovených kvalifikačních požadavků pro výkon práce, adaptace zaměstnanců. | 7 |
Spolupráce s vedením společnosti při přijímání zaměstnanců s ohledem na nastavenou personální politiku. | 6 |
Komunikace s oprávněnými institucemi v personální oblasti. | 6 |
Vyřizování pracovně právních nároků zaměstnanců. | 6 |
Organizace a vyhodnocení průzkumu spokojenosti zaměstnanců. | 6 |
Aplikace změn v souvislosti s legislativou. | 5 |
Vedení veškeré personální agendy zaměstnanců. | 5 |
Zajištění povinností v souvislosti se zaměstnáváním cizinců a vysíláním zaměstnanců. | 5 |
Příklady činností ze veřejného sektoru
Příklady činností a jejich stupeň hodnocení vycházejí převážně z nařízení vlády č.222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, popřípadě podle nařízení vlády č. 302/2014 Sb., o katalogu správních činností, a jsou zařazeny do 16 stupňů platových tříd. Výjimku tvoří zatřídění prací v oblastech regulovaných samostatnou legislativou, které se řídí vždy dle její platné verze (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, Armáda ČR apod.). V těchto oblastech je zatřídění prací uvedené v NSP pouze orientační.
Text příkladu | Platová třída |
---|---|
Zajišťování a kontrola dodržování pracovněprávních předpisů a předpisů z oblasti zaměstnanosti, sociálního zabezpečení apod. | 8 |
Posuzování a výběr uchazečů o přijetí v rámci výběrového řízení podle stanovených zásad a kriterií. | 8 |
Zajišťování realizace sociálních programů. | 8 |
Zajišťování realizace vzdělávání zaměstnanců podle potřeb organizace. | 8 |
Vyřizování pracovněprávních záležitostí zaměstnanců. | 8 |
Zajišťování dílčích úkolů při výběru a přijímání nových zaměstnanců, například organizačně-technické zabezpečení výběrového řízení. | 7 |
Organizační zajišťování akcí ke zvyšování a doplňování kvalifikace zaměstnanců. | 7 |
Provádění dílčích pracovněprávních úkonů a personalistických prací podle stanovených postupů a pravidel, například vedení personální evidence, příprava a kompletace pracovněprávní a zaměstnanecké dokumentace a dalších podkladů ke vzdělávání zaměstnanců a pro oblast systemizace a organizačního uspořádání. | 7 |
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) v oboru ekonomika a podnikání | KKOV | 6341M | nejvhodnější |
Ekonomika a podnikání | RVP | 63-41-M/01 | nejvhodnější |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou v oboru ekonomika a podnikání | KKOV | 6341L | vhodná |
Vyšší odborné vzdělání v oboru ekonomika a podnikání | KKOV | 6341N | vhodná |
Vyšší odborné vzdělání v oboru administrativa | KKOV | 6342N | vhodná |
Obchodní akademie | RVP | 63-41-M/02 | vhodná |
Další vzdělání
Další vzdělávání zahrnuje např. profesní kvalifikace dle zákona č.179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání, akreditované vzdělávací kurzy (např. rekvalifikace) a další obecně uznávané kvalifikace, které vedou k získání požadované kvalifikace k výkonu daného povolání či specializace.
Profesní kvalifikace
- Personalista/personalistka ( 62-007-N )
Kompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Vedení personálních evidencí (osobní údaje zaměstnanců, jejich pracovní zařazení, dosažená a požadovaná kvalifikace apod.) | ||||||||
Sestavení vzdělávacího plánu | ||||||||
Identifikování personálních potřeb firmy | ||||||||
Tvorba a používání systémů hodnocení a odměňování zaměstnanců | ||||||||
Tvorba a revize interních pracovněprávních norem | ||||||||
Realizování personální politiky organizace s cílem optimálního fungování řízení lidských zdrojů | ||||||||
Organizování vzdělávání zaměstnanců | ||||||||
Zajišťování náborových činností | ||||||||
Propouštění zaměstnanců |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
hodnoticí a motivační systémy zaměstnanců | ||||||||
trh práce, jeho vývojové trendy, ukazatele trhu práce a jejich posuzování | ||||||||
základy pracovního práva, zákoník práce | ||||||||
podmínky zaměstnávání v zahraničí | ||||||||
personalistika a mzdy (platy), mzdové (platové) předpisy, formy odměňování | ||||||||
pracovně právní předpisy v oblasti mezd, platů a zařazování zaměstnanců do skupin, tarifních stupňů (platových tříd) | ||||||||
personální management | ||||||||
zásady stanovování požadavků na pracovní pozice | ||||||||
postupy výběru zaměstnanců, konkursní řízení | ||||||||
kolektivní vyjednávání | ||||||||
kariérový růst zaměstnanců, formy a možnosti dalšího vzdělávání | ||||||||
plánování lidských zdrojů v podniku |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|
Počítačová způsobilost | |||
Právní povědomí | |||
Jazyková způsobilost v češtině | |||
Jazyková způsobilost v angličtině |
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Informační a datová gramotnost | ||||
Prohlížení, vyhledávání a filtrování dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Správa dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Hodnocení dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Komunikace a spolupráce | ||||
Netiketa | ||||
Spolupráce prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Sdílení prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Interakce prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Tvorba digitálního obsahu | ||||
Autorská práva a licence | ||||
Integrace a přepracování digitálního obsahu | ||||
Tvorba digitálního obsahu | ||||
Bezpečnost | ||||
Ochrana životního prostředí | ||||
Ochrana zdraví a duševní pohody | ||||
Ochrana osobních dat a soukromí | ||||
Ochrana zařízení | ||||
Řešení problémů | ||||
Kreativní využívání digitálních technologií | ||||
Identifikace potřeb a výběr vhodných technologií | ||||
Řešení technických problémů | ||||
Identifikace nedostatků v digitálních kompetencích |
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Efektivní komunikace | |||||
Samostatnost | |||||
Řešení problémů | |||||
Plánování a organizování práce | |||||
Aktivní přístup |
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek. Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných norem (tj. zákoníku práce a zákona o ochraně veřejného zdraví a prováděcích předpisů k nim).
Konkrétní pracovní podmínky a z toho vyplývající zdravotní způsobilost k výkonu povolání se vždy vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli a jeho pracovním podmínkám a mohou se odlišovat. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Duševní zátěž | ||||
Zátěž teplem | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Zraková zátěž | ||||
Pracovní doba, směnnost |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Uvádí přehled onemocnění či postižení, která vylučují nebo omezují výkon práce. U každé jednotky práce se posuzuje, zda pro ni existují onemocnění či postižení, která jsou omezujícím nebo vylučujícím faktorem pro výkon povolání nebo specializaci povolání. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií popsaných v jednotce práce.
Zdravotní způsobilost je v NSP hodnocena odborníky a posudkovými lékaři (zdravotní tým). Některé obory, skupiny povolání či konkrétní povolání jsou upraveny vlastní legislativou, jejíž požadavky nelze převést do stávajícího systému hodnocení zdravotní způsobilosti. V tomto případě nejsou zdravotní způsobilosti v NSP uvedeny vůbec, nebo jsou pouze informativní a jejich závazné stanovení se řídí příslušnou legislativou, popř. je při definování nutná spolupráce s oborovým posudkovým lékařem (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor ČR, Armáda ČR apod.).
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je orientační. Výkon povolání je vždy závislý na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Poruchy vidění.
- Onemocnění končetin s poruchou funkce včetně poúrazových stavů.
- Duševní poruchy.
- Poruchy chování.
- Závažná psychosomatická onemocnění.
- Závažné stavy po úrazech či operacích pohybového systému.
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2019 celkem
Personální referenti (CZ-ISCO 4416)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 33 307 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 22 635 Kč do 52 710 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 35 501 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 26 494 Kč do 48 984 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2018
Personální referenti (CZ-ISCO 4416)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | 22 157 Kč | 35 445 Kč | 39 180 Kč | 56 377 Kč | 30 472 Kč | 39 234 Kč | 41 881 Kč | 54 282 Kč |
Středočeský kraj | 15 063 Kč | 40 461 Kč | 41 609 Kč | 64 439 Kč | 25 007 Kč | 31 556 Kč | 32 153 Kč | 41 246 Kč |
Jihočeský kraj | 23 606 Kč | 34 049 Kč | 35 820 Kč | 50 020 Kč | - | - | - | - |
Plzeňský kraj | - | - | - | - | 29 572 Kč | 36 588 Kč | 38 309 Kč | 49 611 Kč |
Ústecký kraj | 22 976 Kč | 31 066 Kč | 33 444 Kč | 43 020 Kč | 22 302 Kč | 29 928 Kč | 31 825 Kč | 42 032 Kč |
Liberecký kraj | 19 898 Kč | 33 945 Kč | 34 775 Kč | 50 826 Kč | - | - | - | - |
Královéhradecký kraj | - | - | - | - | 25 018 Kč | 31 928 Kč | 32 992 Kč | 44 006 Kč |
Pardubický kraj | 20 048 Kč | 28 908 Kč | 30 903 Kč | 42 721 Kč | - | - | - | - |
Kraj Vysočina | 24 366 Kč | 31 546 Kč | 34 186 Kč | 44 347 Kč | - | - | - | - |
Jihomoravský kraj | 25 683 Kč | 33 062 Kč | 35 572 Kč | 47 129 Kč | 24 868 Kč | 33 008 Kč | 34 406 Kč | 47 649 Kč |
Olomoucký kraj | 15 034 Kč | 25 941 Kč | 29 750 Kč | 45 488 Kč | 24 151 Kč | 31 778 Kč | 33 145 Kč | 42 039 Kč |
Zlínský kraj | 24 580 Kč | 32 854 Kč | 34 723 Kč | 50 761 Kč | - | - | - | - |
Moravskoslezský kraj | 21 765 Kč | 30 595 Kč | 30 861 Kč | 39 484 Kč | 24 417 Kč | 31 728 Kč | 32 501 Kč | 41 121 Kč |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.