specializace
Odborný účetní
Odborný směr: |
Ekonomika, administrativa, personalistika |
Odborný podsměr: |
ekonomika |
Kvalifikační úroveň: |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou; Střední vzdělání s výučním listem i maturitní zkouškou (NSP 4) |
Platové rozmezí: |
33 000 Kč - 57 000 Kč |
Alternativní názvy
Účetní junior, Junior accountant
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
102124
Datum zveřejnění
31. 3. 2017
Datum poslední aktualizace
26. 3. 2024
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Účtování běžných účetních operací finančního účetnictví.
- Kontrola náležitostí účetních dokladů a jejich evidence.
- Provádění měsíčních kontrol ve finančním účetnictví.
- Spolupráce při inventarizaci majetku a závazků.
- Pod vedením a kontrolou Samostatného účetního účtování uzávěrkových operací.
- Zpracovávání účetních dokladů pro automatizované zpracovávání.
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) v oboru ekonomika a podnikání | KKOV | 6341M | nejvhodnější |
Obchodní akademie | RVP | 63-41-M/02 | nejvhodnější |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou v oboru ekonomika a podnikání | KKOV | 6341L | vhodná |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou v oboru finančnictví a bankovnictví | KKOV | 6343L | vhodná |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) v oboru finančnictví a bankovnictví | KKOV | 6343M | vhodná |
Ekonomika a podnikání | RVP | 63-41-M/01 | vhodná |
Kompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Vedení účetnictví, evidence o pohybu majetku, zásob a finančních prostředků | ||||||||
Příprava a kompletace podkladů a dokladů pro zaúčtování | ||||||||
Vyplňování formulářů a hlášení pro státní orgány (záznamní povinnost, oznamovací povinnost, daňové formuláře) | ||||||||
Kontrola formální i věcné správnosti účetních dokladů | ||||||||
Kontrola stavu závazků a pohledávek, v malých organizacích i spoluúčast při kontrolách (inventarizacích) majetku a zásob | ||||||||
Sestavení účetní závěrky včetně příslušných výkazů v malých organizacích | ||||||||
Výpočty odpisů a některých daní | ||||||||
Zajišťování plateb v hotovosti | ||||||||
Vyřizování různých potvrzení pro zaměstnance (mzdová účetní) | ||||||||
Zajišťování platebního styku prostřednictvím bankovních ústavů | ||||||||
Spolupráce s orgány státní správy a s ostatními institucemi při provádění účetních kontrol a revizí a spolupráce s externím auditorem | ||||||||
Zajišťování styku s finančními úřady, popř. jinými institucemi při předávání výkazů, hlášení a daňových přiznání |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
účetní doklady a jejich evidence | ||||||||
mzdové účetnictví | ||||||||
podnikové účetní systémy, ekonomické informační systémy | ||||||||
daňová soustava ve vztahu k účetnictví | ||||||||
daň z příjmu | ||||||||
daň z přidané hodnoty | ||||||||
styk s bankou, finančním úřadem, správou sociálního zabezpečení a dalšími institucemi | ||||||||
vnitropodnikové účetnictví | ||||||||
odvody zdravotního a sociálního pojištění | ||||||||
majetek podnikatelského subjektu (investice, zásoby, ceniny, pohledávky), jeho inventarizace, odpisování |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|
Počítačová způsobilost | |||
Numerická způsobilost | |||
Ekonomické povědomí | |||
Právní povědomí | |||
Jazyková způsobilost v češtině | |||
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Osobnostní kompetence | |||||
Kompetence ke zvládání stresu a zátěže | |||||
Kompetence k celoživotnímu vzdělávání | |||||
Kompetence k flexibilitě | |||||
Kompetence ke kreativitě | |||||
Interpersonální kompetence | |||||
Kompetence k efektivní komunikaci | |||||
Kompetence ke kooperaci | |||||
Kognitivní kompetence | |||||
Kompetence k objevování a orientaci v informacích | |||||
Výkonové kompetence | |||||
Kompetence k aktivnímu přístupu | |||||
Kompetence k plánování a organizování práce | |||||
Kompetence k řešení problémů | |||||
Kompetence k samostatnosti | |||||
Kompetence k výkonnosti |
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Zraková zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Duševní zátěž | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení | ||||
Pracovní doba, směnnost |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Poruchy vidění
- Závažná onemocnění páteře
- Duševní poruchy
- Poruchy chování
- Závažná psychosomatická onemocnění
- Závažné stavy po úrazech či operacích pohybového systému
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2023 celkem
Úředníci v oblasti účetnictví (CZ-ISCO 4311)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 33 573 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 20 911 Kč do 51 212 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 41 420 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 33 113 Kč do 54 297 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Účetní finanční a investiční (CZ-ISCO 43112)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 38 629 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 26 066 Kč do 55 981 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 43 713 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 34 612 Kč do 56 970 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2023
Úředníci v oblasti účetnictví (CZ-ISCO 4311)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | 22 101 Kč | 39 958 Kč | 41 867 Kč | 61 943 Kč | 35 209 Kč | 44 315 Kč | 45 847 Kč | 58 069 Kč |
Středočeský kraj | 18 744 Kč | 32 411 Kč | 34 135 Kč | 49 510 Kč | 33 060 Kč | 40 684 Kč | 42 122 Kč | 52 747 Kč |
Jihočeský kraj | 18 867 Kč | 31 805 Kč | 32 273 Kč | 43 678 Kč | 32 531 Kč | 39 883 Kč | 41 210 Kč | 52 817 Kč |
Plzeňský kraj | 21 727 Kč | 32 230 Kč | 33 544 Kč | 46 223 Kč | 32 492 Kč | 43 585 Kč | 44 423 Kč | 56 431 Kč |
Karlovarský kraj | 25 759 Kč | 32 383 Kč | 33 873 Kč | 42 512 Kč | 32 383 Kč | 40 925 Kč | 42 640 Kč | 55 057 Kč |
Ústecký kraj | 18 600 Kč | 29 688 Kč | 31 526 Kč | 44 773 Kč | 32 910 Kč | 41 937 Kč | 43 588 Kč | 55 769 Kč |
Liberecký kraj | 20 230 Kč | 30 988 Kč | 33 458 Kč | 49 824 Kč | 32 404 Kč | 41 455 Kč | 43 415 Kč | 55 705 Kč |
Královéhradecký kraj | 23 042 Kč | 34 416 Kč | 34 041 Kč | 44 746 Kč | 33 538 Kč | 39 987 Kč | 41 042 Kč | 51 669 Kč |
Pardubický kraj | 24 132 Kč | 30 167 Kč | 33 132 Kč | 44 319 Kč | 32 581 Kč | 40 344 Kč | 41 244 Kč | 51 265 Kč |
Kraj Vysočina | 20 654 Kč | 30 529 Kč | 34 507 Kč | 48 406 Kč | 33 003 Kč | 39 139 Kč | 39 957 Kč | 47 847 Kč |
Jihomoravský kraj | 23 982 Kč | 34 954 Kč | 35 930 Kč | 47 952 Kč | 33 410 Kč | 42 308 Kč | 43 052 Kč | 53 617 Kč |
Olomoucký kraj | 22 262 Kč | 33 251 Kč | 33 803 Kč | 45 069 Kč | 33 007 Kč | 40 637 Kč | 42 711 Kč | 54 896 Kč |
Zlínský kraj | 21 229 Kč | 31 368 Kč | 32 287 Kč | 44 300 Kč | 33 180 Kč | 40 105 Kč | 40 988 Kč | 50 747 Kč |
Moravskoslezský kraj | 18 829 Kč | 28 352 Kč | 30 752 Kč | 43 582 Kč | 32 755 Kč | 41 667 Kč | 42 982 Kč | 54 574 Kč |
ESCO
Klasifikace ESCO (European Skills, Competences, and Occupations) popisuje a třídí dovednosti, kompetence, kvalifikace a povolání relevantní pro trh práce Evropské unie a pro vzdělávání a odbornou přípravu. ESCO je k dispozici ve 27 jazycích, což uchazečům o zaměstnání a zaměstnavatelům umožňuje lépe komunikovat o dovednostech, kompetencích, kvalifikaci a pracovních místech v jakémkoli evropském jazyce. Cílem klasifikace ESCO je podporovat pracovní mobilitu v celé Evropě a vytvořit tak integrovanější a účinnější trh práce. Nabízí totiž „společný jazyk“ v oblasti povolání a dovedností, který mohou různé zúčastněné strany používat v otázkách zaměstnanosti, vzdělávání a odborné přípravy. Klasifikaci vytvořila Evropská komise – Generální ředitelství pro zaměstnanost, sociální věci a sociální začleňování, ve spolupráci se zúčastněnými stranami a s Evropským střediskem pro rozvoj odborného vzdělávání (Cedefop). Iniciativa ESCO je součástí strategie Evropa 2020.
Kód podskupiny | Název podskupiny v ESCO | URL - podskupiny v ESCO |
---|---|---|
4311 | Úředníci v oblasti účetnictví | http://data.europa.eu/esco/isco/C4311 |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.