§ Regulované povolání
Všeobecná sestra
Odborný směr: |
Zdravotnictví a farmacie |
Odborný podsměr: |
nelékařská povolání |
Kvalifikační úroveň: |
Bakalářský studijní program; Vyšší odborné vzdělání (NSP 6) |
Platové rozmezí: |
42 000 Kč - 73 000 Kč |
Alternativní názvy
Zdravotní sestra, Sestra specialistka, Sestra pro intenzivní péči, Sestra pro perioperační péči, Sestra instrumentářka, Komunitní sestra, Sestra pro péči v interních oborech, Sestra pro péči v chirurgických oborech, Sestra pro péči v psychiatrii, Sestra pro klinickou perfuzologii, Všeobecný ošetřovatel, Zdravotní bratr, Staniční sestra, Vrchní sestra, Směnová sestra, Sestra odpovědná za kvalitu poskytované ošetřovatelské péče, Nurse, Krankenschwester
Regulované povolání
Ano
Předpis regulující výkon povolání:
Povolání je vykonáváno v rámci zákona č. 96/2004 Sb., o nelékařských zdravotnických povoláních, v souladu s vyhláškou č. 55/2011 Sb., o činnostech zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků.
ID jednotky práce
15050
Datum zveřejnění
30. 9. 2008
Datum poslední aktualizace
2. 10. 2018
Charakteristika
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Všeobecná sestra | AKVO/AKSO | 5341R009 | nejvhodnější |
Diplomovaná všeobecná sestra | AKVO/AKSO | 5341N001 | nejvhodnější |
Diplomovaná všeobecná sestra | AKVO/AKSO | 5341N11 | nejvhodnější |
Diplomovaná všeobecná sestra | RVP | 53-41-N/1x | nejvhodnější |
Další možnou školní přípravu definuje příslušná legislativa.
Legislativní požadavky na způsobilost k výkonu povolání
Nezbytné (tj. povinné) požadavky na kvalifikační způsobilost osoby k výkonu povolání – tj. požadavky upravující vstup do povolání/specializace povolání. Tyto požadavky vycházejí z konkrétního legislativního předpisu.
povinné - Odborná způsobilost podle zákona č. 96/2004 Sb., o nelékařských zdravotnických povoláních.Další vhodná kvalifikace k výkonu povolání
Požadavky na kvalifikační způsobilost, které jsou výhodné pro výkon povolání nebo činností např. dle oborových zvyklostí, ale jejich požadavek není upraven žádnou legislativou.
povinné - Povinnost celoživotního vzdělávání nelékařských zdravotnických pracovníků je upravena zákonem č. 96/2004 Sb., o nelékařských zdravotnických povoláních.doporučené - Uznávání způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče získané v jiném členském státě EU než v České republice nebo jiném smluvním státě Dohody o Evropském hospodářském prostoru nebo Švýcarské konfederaci se řídí především hlavou VII zákona č. 96/2004 Sb., o nelékařských zdravotnických povoláních, zákonem č. 18/2004 Sb., o uznávání odborné kvalifikace, a dalšími souvisejícími předpisy.
doporučené - Uznávání způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče získané mimo členském státy EU se řídí především hlavou VIII zákona č. 96/2004 Sb., o nelékařských zdravotnických povoláních, a dalšími souvisejícími předpisy.
Kompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Poskytování informací v souladu s odbornou způsobilostí nelékařského zdravotnického pracovníka | ||||||||
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
první pomoc a zajišťování zdravotní péče v mimořádných a krizových situacích |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|
Počítačová způsobilost | |||
Numerická způsobilost | |||
Ekonomické povědomí | |||
Právní povědomí | |||
Jazyková způsobilost v češtině | |||
Jazyková způsobilost v angličtině |
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Informační a datová gramotnost | ||||
Prohlížení, vyhledávání a filtrování dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Správa dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Hodnocení dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Komunikace a spolupráce | ||||
Netiketa | ||||
Spolupráce prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Sdílení prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Interakce prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Tvorba digitálního obsahu | ||||
Autorská práva a licence | ||||
Integrace a přepracování digitálního obsahu | ||||
Tvorba digitálního obsahu | ||||
Bezpečnost | ||||
Ochrana životního prostředí | ||||
Ochrana zdraví a duševní pohody | ||||
Ochrana osobních dat a soukromí | ||||
Ochrana zařízení | ||||
Řešení problémů | ||||
Kreativní využívání digitálních technologií | ||||
Identifikace potřeb a výběr vhodných technologií | ||||
Řešení technických problémů | ||||
Identifikace nedostatků v digitálních kompetencích |
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Osobnostní kompetence | |||||
Kompetence k celoživotnímu vzdělávání | |||||
Kompetence ke zvládání stresu a zátěže | |||||
Interpersonální kompetence | |||||
Kompetence k efektivní komunikaci | |||||
Kompetence ke kooperaci | |||||
Výkonové kompetence | |||||
Kompetence k výkonnosti | |||||
Kompetence k samostatnosti |
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Poznámka:
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání je upravena vyhláškou č. 271/2012 Sb., o zdravotní způsobilosti zdravotnického pracovníka a jiného odborného pracovníka.
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2023 celkem
Všeobecné sestry bez specializace (CZ-ISCO 3221)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 41 225 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 26 571 Kč do 60 863 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 56 762 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 44 315 Kč do 72 995 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Všeobecné sestry bez specializace (kromě dětských sester) (CZ-ISCO 32211)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 41 357 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 26 571 Kč do 60 995 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 56 822 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 44 373 Kč do 73 095 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Dětské sestry bez specializace (CZ-ISCO 32213)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 35 446 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 21 683 Kč do 61 598 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 52 990 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 41 653 Kč do 69 161 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2023
Všeobecné sestry bez specializace (CZ-ISCO 3221)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | 30 273 Kč | 39 042 Kč | 42 816 Kč | 60 585 Kč | 46 551 Kč | 63 367 Kč | 63 103 Kč | 79 221 Kč |
Středočeský kraj | 29 426 Kč | 40 307 Kč | 42 965 Kč | 60 618 Kč | 45 276 Kč | 56 760 Kč | 56 348 Kč | 67 137 Kč |
Jihočeský kraj | 30 487 Kč | 50 506 Kč | 49 565 Kč | 70 973 Kč | 46 225 Kč | 55 981 Kč | 55 942 Kč | 64 038 Kč |
Plzeňský kraj | 26 449 Kč | 42 015 Kč | 43 726 Kč | 62 775 Kč | 49 259 Kč | 65 567 Kč | 64 947 Kč | 79 835 Kč |
Karlovarský kraj | 24 212 Kč | 44 331 Kč | 43 366 Kč | 62 974 Kč | 46 853 Kč | 53 202 Kč | 54 174 Kč | 64 310 Kč |
Ústecký kraj | 26 569 Kč | 49 680 Kč | 50 260 Kč | 70 033 Kč | 46 315 Kč | 56 625 Kč | 56 211 Kč | 66 106 Kč |
Liberecký kraj | 33 167 Kč | 44 732 Kč | 47 228 Kč | 64 190 Kč | 41 697 Kč | 51 181 Kč | 51 259 Kč | 61 927 Kč |
Královéhradecký kraj | 27 978 Kč | 41 715 Kč | 43 673 Kč | 58 974 Kč | 43 279 Kč | 55 297 Kč | 55 588 Kč | 66 793 Kč |
Pardubický kraj | 29 765 Kč | 39 608 Kč | 42 185 Kč | 56 662 Kč | 44 641 Kč | 53 494 Kč | 54 355 Kč | 64 569 Kč |
Kraj Vysočina | 25 364 Kč | 36 777 Kč | 37 948 Kč | 52 648 Kč | 41 882 Kč | 51 889 Kč | 52 094 Kč | 61 646 Kč |
Jihomoravský kraj | 22 915 Kč | 33 972 Kč | 36 601 Kč | 50 941 Kč | 43 156 Kč | 55 365 Kč | 56 387 Kč | 70 607 Kč |
Olomoucký kraj | 25 388 Kč | 33 284 Kč | 38 644 Kč | 59 277 Kč | 46 891 Kč | 57 142 Kč | 57 612 Kč | 68 714 Kč |
Zlínský kraj | 23 039 Kč | 38 602 Kč | 40 174 Kč | 56 663 Kč | 44 840 Kč | 55 892 Kč | 56 267 Kč | 67 531 Kč |
Moravskoslezský kraj | 25 083 Kč | 38 643 Kč | 38 797 Kč | 52 407 Kč | 42 942 Kč | 55 654 Kč | 55 947 Kč | 68 822 Kč |
ESCO
Klasifikace ESCO (European Skills, Competences, and Occupations) popisuje a třídí dovednosti, kompetence, kvalifikace a povolání relevantní pro trh práce Evropské unie a pro vzdělávání a odbornou přípravu. ESCO je k dispozici ve 27 jazycích, což uchazečům o zaměstnání a zaměstnavatelům umožňuje lépe komunikovat o dovednostech, kompetencích, kvalifikaci a pracovních místech v jakémkoli evropském jazyce. Cílem klasifikace ESCO je podporovat pracovní mobilitu v celé Evropě a vytvořit tak integrovanější a účinnější trh práce. Nabízí totiž „společný jazyk“ v oblasti povolání a dovedností, který mohou různé zúčastněné strany používat v otázkách zaměstnanosti, vzdělávání a odborné přípravy. Klasifikaci vytvořila Evropská komise – Generální ředitelství pro zaměstnanost, sociální věci a sociální začleňování, ve spolupráci se zúčastněnými stranami a s Evropským střediskem pro rozvoj odborného vzdělávání (Cedefop). Iniciativa ESCO je součástí strategie Evropa 2020.
Kód podskupiny | Název podskupiny v ESCO | URL - podskupiny v ESCO |
---|---|---|
3221 | Odborní pracovníci v oblasti ošetřovatelství | http://data.europa.eu/esco/isco/C3221 |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.