povolání
Vedoucí poštovního provozu
Odborný směr: |
Poštovní a doručovatelské služby |
Odborný podsměr: |
nezařazeno do odborného podsměru |
Kvalifikační úroveň: |
Bakalářský studijní program; Vyšší odborné vzdělání (NSP 6) |
Platové rozmezí: |
36 000 Kč - 89 000 Kč |
Alternativní názvy
Vedoucí depa, Vedoucí sběrných přepravních uzlů, Vedoucí v provozu pošty, Leiter des Postbetriebs, Head of postal operations
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
5967
Datum zveřejnění
30. 9. 2008
Datum poslední aktualizace
17. 6. 2024
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Řízení, organizace činností a vedení zaměstnanců v organizačních útvarech v provozu pošty a přepravy.
- Operativní a metodické vedení specializovaných činností na úseku provozu pošty a poštovní přepravy.
- Organizace a koordinace činností zaměstnanců sběrného přepravního uzlu v rámci technologických procesů poštovní přepravy.
- Řízení a organizace dodávací služby (balíkové a listovní) v rámci provozovny.
- Odpovědnost za poskytování služeb v souladu s poštovními podmínkami a podmínkami obchodních partnerů, dodržování technologií, naplňování parametrů kvality.
- Zpracovávání podkladů v souvislosti plánováním tras s ohledem na hospodárnost přeprav.
- Navrhování a sestavování návrhů přepravních plánů.
- Řešení provozních problémů, reklamací a stížností dodavatelů, zákazníků.
- Volba vhodného druhu dopravního prostředku s ohledem a specifičnost nákladu, včetně návrhu optimální přepravní trasy a časového harmonogramu.
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Bakalářský studijní program v oboru hospodářská politika a správa | KKOV | 6202R | nejvhodnější |
Peněžní a poštovní služby | AKVO/AKSO | 6202R032 | nejvhodnější |
Peněžnictví | AKVO/AKSO | 6202R033 | nejvhodnější |
Bakalářský studijní program v oboru ekonomika a řízení v dopravě a spojích | KKOV | 3707R | nejvhodnější |
Management elektronických komunikací a poštovních služeb | AKVO/AKSO | 3707R008 | nejvhodnější |
Ekonomika a provoz dopravy | AKVO/AKSO | 3707R001 | nejvhodnější |
Bakalářský studijní program v oboru dopravní inženýrství a spoje | KKOV | 3708R | nejvhodnější |
Provoz pošt | AKVO/AKSO | 3708R004 | nejvhodnější |
Kompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Řízení a koordinace činností v logistickém centru nebo na poště | ||||||||
Řešení organizačních a provozních problémů v logistickém centru nebo na poště | ||||||||
Personální řízení | ||||||||
Organizace výkonu poštovních činností a činností pro smluvní partnery | ||||||||
Navrhování opatření k zajištění kvality poštovního provozu | ||||||||
Výběr vhodných druhů dopravy a jejich vzájemné optimalizace | ||||||||
Kontrola poštovních zaměstnanců, technologické kázně, bezpečnosti osob a majetku | ||||||||
Kontrola přepravních dokladů | ||||||||
Zpracovávání dokladů souvisejících s provozem pošty | ||||||||
Zajišťování dodržování technologických postupů pošty | ||||||||
Plánování trasy s ohledem na hospodárnost přeprav v poštovní dopravě | ||||||||
Zpracovávání průzkumů a studií k zavádění nových přepravních systémů v poštovní dopravě, navrhování integrovaných dopravních systémů | ||||||||
Řešení stížností a reklamací | ||||||||
Poskytování poradenství v odborných otázkách poštovního provozu a přepravy | ||||||||
Vzdělávání pracovníků při zavádění nových poštovních produktů, technologických změnách apod. |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
poštovní předpisy, technické normy, ceníky, poštovní tajemství | ||||||||
organizace poštovní přepravy | ||||||||
poštovní provoz, druhy poštovních zásilek a poštovních služeb | ||||||||
zásady vedení pracovního kolektivu | ||||||||
spojový zeměpis | ||||||||
postupy automatizovaných poštovních technologií | ||||||||
poštovní známky a ceniny | ||||||||
management pro nižší manažery | ||||||||
technologie přepravních činností | ||||||||
logistika v dopravě | ||||||||
bezpečnost práce a požární ochrana |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|
Jazyková způsobilost v angličtině | |||
Jazyková způsobilost v češtině | |||
Právní povědomí | |||
Ekonomické povědomí | |||
Numerická způsobilost | |||
Počítačová způsobilost |
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Informační a datová gramotnost | ||||
Prohlížení, vyhledávání a filtrování dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Hodnocení dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Správa dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Komunikace a spolupráce | ||||
Interakce prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Sdílení prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Spolupráce prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Netiketa | ||||
Tvorba digitálního obsahu | ||||
Tvorba digitálního obsahu | ||||
Integrace a přepracování digitálního obsahu | ||||
Autorská práva a licence | ||||
Bezpečnost | ||||
Ochrana zařízení | ||||
Ochrana osobních dat a soukromí | ||||
Ochrana zdraví a duševní pohody | ||||
Ochrana životního prostředí | ||||
Řešení problémů | ||||
Řešení technických problémů | ||||
Identifikace potřeb a výběr vhodných technologií | ||||
Kreativní využívání digitálních technologií | ||||
Identifikace nedostatků v digitálních kompetencích |
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Osobnostní kompetence | |||||
Kompetence k celoživotnímu vzdělávání | |||||
Kompetence k flexibilitě | |||||
Kompetence ke kreativitě | |||||
Kompetence ke zvládání stresu a zátěže | |||||
Interpersonální kompetence | |||||
Kompetence k efektivní komunikaci | |||||
Kompetence ke kooperaci | |||||
Kompetence k orientaci na zákazníka a uspokojování zákaznických potřeb | |||||
Kompetence k ovlivňování a rozvíjení ostatních | |||||
Kompetence k sebepoznání a porozumění druhým | |||||
Kompetence k vedení lidí | |||||
Kognitivní kompetence | |||||
Kompetence k analytickému myšlení | |||||
Kompetence ke koncepčnímu myšlení | |||||
Kompetence k objevování a orientaci v informacích | |||||
Výkonové kompetence | |||||
Kompetence k aktivnímu přístupu | |||||
Kompetence k plánování a organizování práce | |||||
Kompetence k podnikavosti | |||||
Kompetence k řešení problémů | |||||
Kompetence k samostatnosti | |||||
Kompetence k výkonnosti |
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Duševní zátěž | ||||
Pracovní doba, směnnost | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Zraková zátěž | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Duševní poruchy a poruchy chování
- Závažná nervová onemocnění a psychosomatická onemocnění
Onemocnění vylučující výkon povolání/specializace povolání
- Záchvatovité a kolapsové stavy
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2024 celkem
Vedoucí v oblasti administrativních agend (CZ-ISCO 3341)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 53 499 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 35 510 Kč do 97 560 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 60 711 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 40 543 Kč do 88 782 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Vedoucí úředníků v logistice (CZ-ISCO 33417)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 52 263 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 35 797 Kč do 85 682 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 46 369 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 36 026 Kč do 59 543 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2024
Vedoucí v oblasti administrativních agend (CZ-ISCO 3341)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | 37 819 Kč | 60 624 Kč | 74 275 Kč | 122 977 Kč | 39 484 Kč | 66 538 Kč | 67 860 Kč | 97 551 Kč |
Středočeský kraj | 37 749 Kč | 58 026 Kč | 65 306 Kč | 97 580 Kč | 39 506 Kč | 58 426 Kč | 58 537 Kč | 77 687 Kč |
Jihočeský kraj | 34 339 Kč | 45 826 Kč | 53 413 Kč | 81 320 Kč | 49 244 Kč | 63 459 Kč | 66 452 Kč | 89 528 Kč |
Plzeňský kraj | 36 672 Kč | 53 683 Kč | 59 068 Kč | 89 198 Kč | 35 252 Kč | 43 677 Kč | 48 920 Kč | 67 964 Kč |
Karlovarský kraj | 36 709 Kč | 55 794 Kč | 56 893 Kč | 79 689 Kč | 38 897 Kč | 54 621 Kč | 57 189 Kč | 79 188 Kč |
Ústecký kraj | 34 924 Kč | 50 541 Kč | 56 478 Kč | 84 914 Kč | 44 767 Kč | 67 424 Kč | 69 957 Kč | 95 164 Kč |
Liberecký kraj | 37 934 Kč | 53 230 Kč | 60 323 Kč | 90 705 Kč | 47 400 Kč | 64 758 Kč | 66 889 Kč | 90 490 Kč |
Královéhradecký kraj | 31 299 Kč | 45 410 Kč | 53 691 Kč | 88 176 Kč | 35 540 Kč | 44 637 Kč | 46 443 Kč | 62 891 Kč |
Pardubický kraj | 36 640 Kč | 51 170 Kč | 57 013 Kč | 84 291 Kč | 37 372 Kč | 43 687 Kč | 46 559 Kč | 64 539 Kč |
Kraj Vysočina | 32 422 Kč | 48 974 Kč | 58 470 Kč | 85 680 Kč | 43 885 Kč | 61 355 Kč | 70 852 Kč | 112 206 Kč |
Jihomoravský kraj | 36 544 Kč | 55 227 Kč | 65 514 Kč | 108 604 Kč | 43 874 Kč | 58 769 Kč | 61 183 Kč | 82 141 Kč |
Olomoucký kraj | 35 199 Kč | 52 110 Kč | 56 780 Kč | 84 906 Kč | 40 154 Kč | 51 724 Kč | 53 542 Kč | 71 226 Kč |
Zlínský kraj | 34 047 Kč | 50 140 Kč | 57 092 Kč | 82 439 Kč | 44 931 Kč | 59 014 Kč | 61 373 Kč | 78 888 Kč |
Moravskoslezský kraj | 32 413 Kč | 50 626 Kč | 56 927 Kč | 86 721 Kč | 41 203 Kč | 59 678 Kč | 60 325 Kč | 82 422 Kč |
ESCO
Klasifikace ESCO (European Skills, Competences, and Occupations) popisuje a třídí dovednosti, kompetence, kvalifikace a povolání relevantní pro trh práce Evropské unie a pro vzdělávání a odbornou přípravu. ESCO je k dispozici ve 27 jazycích, což uchazečům o zaměstnání a zaměstnavatelům umožňuje lépe komunikovat o dovednostech, kompetencích, kvalifikaci a pracovních místech v jakémkoli evropském jazyce. Cílem klasifikace ESCO je podporovat pracovní mobilitu v celé Evropě a vytvořit tak integrovanější a účinnější trh práce. Nabízí totiž „společný jazyk“ v oblasti povolání a dovedností, který mohou různé zúčastněné strany používat v otázkách zaměstnanosti, vzdělávání a odborné přípravy. Klasifikaci vytvořila Evropská komise – Generální ředitelství pro zaměstnanost, sociální věci a sociální začleňování, ve spolupráci se zúčastněnými stranami a s Evropským střediskem pro rozvoj odborného vzdělávání (Cedefop). Iniciativa ESCO je součástí strategie Evropa 2020.
Kód podskupiny | Název podskupiny v ESCO | URL - podskupiny v ESCO |
---|---|---|
3341 | Vedoucí administrativních agend | http://data.europa.eu/esco/isco/C3341 |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.