Alternativní názvy
Probační úředník
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
30128
Datum zveřejnění
27. 9. 2012
Datum poslední aktualizace
26. 3. 2024
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Organizace a výkon dohledu nad obviněnými, obžalovanými a odsouzenými.
- Kontrola výkonu trestů nespojených s odnětím svobody.
- Sledování chování odsouzeného ve zkušební době podmíněného propuštění z výkonu trestu odnětí svobody.
- Individuální pomoc obviněnému a působení na jeho osobu za účelem jeho nápravy.
- Mimosoudní zprostředkování za účelem řešení sporu mezi obviněným a poškozeným.
- Urovnání konfliktních stavů v rámci trestního řízení.
- Obstarání podkladů k osobě obviněného a jeho rodinnému a sociálnímu zázemí.
- Vytváření podmínek pro rozhodnutí o podmíněném zastavení trestního stíhání nebo pro schválení narovnání.
- Příprava pokladů pro uložení trestu nespojeného s odnětím svobody.
- Zjištění stanoviska obviněného a postoje poškozeného k uložení trestu obecně prospěšných prací nebo k uložení jiného trestu nespojeného s odnětím svobody.
- Spolupráce s příslušným soudcem, státním zástupcem a ostatními orgány při realizaci činností probace a mediace.
- Vedení příslušné dokumentace
Příklady činností ze veřejného sektoru
Příklady činností a jejich stupeň hodnocení vycházejí převážně z nařízení vlády č.222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, popřípadě podle nařízení vlády č. 302/2014 Sb., o katalogu správních činností, a jsou zařazeny do 16 stupňů platových tříd. Výjimku tvoří zatřídění prací v oblastech regulovaných samostatnou legislativou, které se řídí vždy dle její platné verze (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, Armáda ČR apod.). V těchto oblastech je zatřídění prací uvedené v NSP pouze orientační.
Text příkladu | Platová třída |
---|---|
Tvorba a rozvoj probačních a resocializačních metod a aplikace nejnovějších poznatků z psychologie, sociologie, pedagogiky, práva a jiných společenských věd. Vytváření plánů a koncepcí trestní politiky v oblasti mapování a prevence rizik opakování trestné činnosti. Plánování a implementace vysoce specializovaných a nejnáročnějších odborných intervencí a opatření směřujících ke snížení rizika opakování závažné trestné činnosti, k dosažení resocializace pachatelů a k účinné ochraně a podpoře obětí trestné činnosti. | 13 |
Komplexní řešení složitých konfliktních a rizikových situací v souvislosti s trestním řízením, analýza vyhodnocování a prevence rizik opakování trestné činnosti v rámci mediačních činností. Diagnostická, poradenská, výchovná a kontrolní činnost u dospělých, mladistvých i nezletilých pachatelů trestné činnosti a jejich motivování k vedení života v souladu se zákonem v rámci probačních činností. Poskytování krizové intervence obětem trestné činnosti v závažných případech. Tvorba resocializačních programů, obecných postupů a opatření v probaci a mediaci. | 12 |
Výkon probační a mediační činnosti v rámci celého průběhu trestního řízení a v souvislosti s ním. Poradenská, výchovná a kontrolní činnost u pachatelů trestné činnosti a jejich motivování k vedení života v souladu se zákonem v rámci probační činnosti. Poradenská pomoc obětem trestné činnosti. | 11 |
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Magisterský studijní program v oboru právo a právní věda | KKOV | 6805T | nejvhodnější |
Magisterský studijní program v oboru sociální politika a sociální práce | KKOV | 6731T | nejvhodnější |
Magisterský studijní program v oboru sociologie | KKOV | 6703T | vhodná |
Magisterský studijní program ve skupině oborů sociální vědy | KKOV | 67xxT | vhodná |
Magisterský studijní program v oboru sociální péče | KKOV | 7502T | vhodná |
Magisterský studijní program v oboru teoretické právní vědy | KKOV | 6801T | vhodná |
Magisterský studijní program v oboru právní specializace | KKOV | 6804T | vhodná |
Magisterský studijní program v oboru pedagogika | KKOV | 7501T | vhodná |
Magisterský studijní program v oboru speciální pedagogika | KKOV | 7506T | vhodná |
Magisterský studijní program ve skupině oborů pedagogika, učitelství a sociální péče | KKOV | 75xxT | vhodná |
Magisterský studijní program v oboru psychologie | KKOV | 7701T | vhodná |
Legislativní požadavky na způsobilost k výkonu povolání
Nezbytné (tj. povinné) požadavky na kvalifikační způsobilost osoby k výkonu povolání – tj. požadavky upravující vstup do povolání/specializace povolání. Tyto požadavky vycházejí z konkrétního legislativního předpisu.
povinné - Probační a mediační služba - odborná zkouška podle zákona č. 257/2000 Sb., o probační a mediační služběKompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Vedení jednání s klienty v rámci přípravy dalšího postupu v právních záležitostech | ||||||||
Provádění dílčích úkonů souvisejících s přípravou a průběhem soudního řízení pod vedením soudce | ||||||||
Zajišťování poskytnutí pomoci obětem trestních činů | ||||||||
Zprostředkování řešení konfliktních vztahů mezi obviněným a poškozeným, a to jak v rámci soudního řízení, tak i k dosažení mimosoudního vyrovnání | ||||||||
Poskytování individuální pomoci obviněným s cílem vytváření podmínek pro jejich nápravu a též podmínek pro rozhodnutí o podmíněném zastavení trestního stíhání nebo pro schválení narovnání | ||||||||
Poskytování právních porad klientům | ||||||||
Poskytování individuální pomoci obviněným, odsouzeným či propuštěným osobám s cílem vytváření podmínek pro jejich nápravu, a to včetně pomoci při jednání s úřady práce apod. | ||||||||
Urovnávání konfliktních stavů v rámci trestního řízení | ||||||||
Zajišťování podmínek pro rozhodnutí o podmíněném zastavení trestního stíhání nebo pro schválení narovnání | ||||||||
Vypracovávání písemných právních úkonů spojených s řešením probační a mediační činnosti | ||||||||
Vedení příslušné dokumentace dle jednotlivých případů Probační a mediační služby | ||||||||
Orientace v právních spisech | ||||||||
Kontrola a sledování průběhu výkonu trestů nespojených s odnětím svobody a také chování obviněných ve zkušební době | ||||||||
Posuzování získaných podkladů a informací z hlediska jejich využitelnosti při provádění probační a mediační činnosti | ||||||||
Kontrola a sledování průběhu výkonu trestů nespojených s odnětím svobody | ||||||||
Kontrola a sledování chování a dodržování omezení a povinností u osob obviněných, obžalovaných a odsouzených, včetně osob ve zkušební době podmínečně propuštěných z výkonu trestu | ||||||||
Shromažďování podkladů a informací potřebných pro činnost probační a mediační (např. údaje o osobě obviněného a o jeho rodinném a sociálním zázemí) |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
občanské právo, vlastnictví, občanský zákoník | ||||||||
pracovní právo, pracovně právní vztahy, sociální zabezpečení, zákon o zaměstnanosti | ||||||||
trestní právo | ||||||||
postupy vymáhání pohledávek | ||||||||
exekutorské postupy a pravidla vč. provádění dražeb | ||||||||
zásady a předpisy výkonu vazby a trestu odnětí svobody | ||||||||
pravidla a předpisy pro tresty nespojené s odnětím svobody a pro podmíněné tresty | ||||||||
pravidla a předpisy pro výkon dohledu nad obviněnými, obžalovanými a odsouzenými | ||||||||
právní věda, právní principy a zásady |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|
Počítačová způsobilost | |||
Způsobilost k řízení osobního automobilu | |||
Numerická způsobilost | |||
Ekonomické povědomí | |||
Právní povědomí | |||
Jazyková způsobilost v češtině | |||
Jazyková způsobilost v angličtině | |||
Jazyková způsobilost v dalším cizím jazyce |
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Osobnostní kompetence | |||||
Kompetence ke zvládání stresu a zátěže | |||||
Kompetence k celoživotnímu vzdělávání | |||||
Kompetence k flexibilitě | |||||
Kompetence ke kreativitě | |||||
Interpersonální kompetence | |||||
Kompetence k efektivní komunikaci | |||||
Kompetence k vedení lidí | |||||
Kompetence k orientaci na zákazníka a uspokojování zákaznických potřeb | |||||
Kompetence ke kooperaci | |||||
Kompetence k ovlivňování a rozvíjení ostatních | |||||
Kognitivní kompetence | |||||
Kompetence k objevování a orientaci v informacích | |||||
Výkonové kompetence | |||||
Kompetence k aktivnímu přístupu | |||||
Kompetence k plánování a organizování práce | |||||
Kompetence k řešení problémů | |||||
Kompetence k samostatnosti | |||||
Kompetence k výkonnosti |
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Duševní zátěž | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení | ||||
Pracovní doba, směnnost | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Zraková zátěž | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Poruchy vidění
- Závrať jakékoliv etiologie
- Duševní poruchy
- Poruchy chování
- Drogová závislost v anamnéze
Onemocnění vylučující výkon povolání/specializace povolání
- Záchvatovité a kolapsové stavy
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2020 celkem
Specialisté v sociální oblasti (CZ-ISCO 2635)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 32 984 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 25 374 Kč do 44 650 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 39 916 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 30 985 Kč do 50 132 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Sociální pracovníci specialisté v azylových domech, probačních střediscích, nápravných a jiných zařízeních (CZ-ISCO 26356)
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 41 349 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 33 823 Kč do 47 968 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2020
Specialisté v sociální oblasti (CZ-ISCO 2635)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | - | - | - | - | 34 430 Kč | 43 025 Kč | 44 728 Kč | 57 581 Kč |
Středočeský kraj | - | - | - | - | 30 838 Kč | 38 039 Kč | 38 259 Kč | 45 798 Kč |
Jihočeský kraj | - | - | - | - | 32 374 Kč | 39 642 Kč | 40 243 Kč | 48 607 Kč |
Plzeňský kraj | 29 276 Kč | 33 956 Kč | 36 303 Kč | 51 139 Kč | 34 049 Kč | 42 351 Kč | 42 468 Kč | 52 795 Kč |
Karlovarský kraj | 24 677 Kč | 27 651 Kč | 31 361 Kč | 42 215 Kč | 29 615 Kč | 37 290 Kč | 37 368 Kč | 47 404 Kč |
Ústecký kraj | 28 910 Kč | 37 909 Kč | 40 009 Kč | 51 320 Kč | 29 748 Kč | 40 259 Kč | 40 453 Kč | 49 975 Kč |
Liberecký kraj | - | - | - | - | 28 163 Kč | 36 686 Kč | 37 966 Kč | 49 955 Kč |
Královéhradecký kraj | - | - | - | - | 29 781 Kč | 37 248 Kč | 37 965 Kč | 46 310 Kč |
Pardubický kraj | 28 838 Kč | 37 137 Kč | 37 631 Kč | 47 434 Kč | 28 943 Kč | 36 983 Kč | 37 315 Kč | 44 375 Kč |
Kraj Vysočina | - | - | - | - | 31 875 Kč | 38 587 Kč | 39 476 Kč | 48 363 Kč |
Jihomoravský kraj | 29 260 Kč | 33 114 Kč | 34 523 Kč | 38 816 Kč | 30 904 Kč | 39 665 Kč | 40 487 Kč | 52 439 Kč |
Olomoucký kraj | 23 902 Kč | 34 345 Kč | 36 127 Kč | 47 942 Kč | 32 014 Kč | 40 607 Kč | 41 333 Kč | 51 031 Kč |
Zlínský kraj | - | - | - | - | 31 528 Kč | 38 742 Kč | 38 686 Kč | 46 870 Kč |
Moravskoslezský kraj | - | - | - | - | 31 838 Kč | 39 964 Kč | 40 146 Kč | 48 420 Kč |
ESCO
Klasifikace ESCO (European Skills, Competences, and Occupations) popisuje a třídí dovednosti, kompetence, kvalifikace a povolání relevantní pro trh práce Evropské unie a pro vzdělávání a odbornou přípravu. ESCO je k dispozici ve 27 jazycích, což uchazečům o zaměstnání a zaměstnavatelům umožňuje lépe komunikovat o dovednostech, kompetencích, kvalifikaci a pracovních místech v jakémkoli evropském jazyce. Cílem klasifikace ESCO je podporovat pracovní mobilitu v celé Evropě a vytvořit tak integrovanější a účinnější trh práce. Nabízí totiž „společný jazyk“ v oblasti povolání a dovedností, který mohou různé zúčastněné strany používat v otázkách zaměstnanosti, vzdělávání a odborné přípravy. Klasifikaci vytvořila Evropská komise – Generální ředitelství pro zaměstnanost, sociální věci a sociální začleňování, ve spolupráci se zúčastněnými stranami a s Evropským střediskem pro rozvoj odborného vzdělávání (Cedefop). Iniciativa ESCO je součástí strategie Evropa 2020.
Kód podskupiny | Název podskupiny v ESCO | URL - podskupiny v ESCO |
---|---|---|
2635 | Specialisté v oblasti sociální práce a poradenství | http://data.europa.eu/esco/isco/C2635 |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.