§ Regulované povolání
Učitel I. stupně základní školy
Odborný směr: |
Povolání vyřazená z kategorického třídění pro svoji neaktuálnost |
Kvalifikační úroveň: |
Magisterský studijní program (NSP 7) |
Platové rozmezí: |
43 000 Kč - 59 000 Kč |
Alternativní názvy
Pedagog, Učitel, Primary School Teacher, Teacher of the first stage of basic school, Učitel primárního vzdělávání
Regulované povolání
Ano
Předpis regulující výkon povolání:
Povolání je vykonáváno v souladu se zákonem č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a vyhláškou č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků.
ID jednotky práce
30012
Datum zveřejnění
30. 9. 2008
Datum poslední aktualizace
7. 1. 2025
Charakteristika
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Učitelství pro 1. stupeň základní školy | AKVO/AKSO | 7503T047 | nejvhodnější |
Učitelství pro 1. stupeň ZŠ a pedagogika | AKVO/AKSO | 7503T059 | nejvhodnější |
Magisterský studijní program v oboru učitelství pro základní školy | KKOV | 7503T | vhodná |
Učitelství pro 1. stupeň ZŠ - speciální pedagogika mladšího školního věku | AKVO/AKSO | 7503T052 | vhodná |
Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika | AKVO/AKSO | 7506T026 | vhodná |
Učitelství pro 1. stupeň základních škol - speciální pedagogika | AKVO/AKSO | 7503T132 | vhodná |
Legislativní požadavky na způsobilost k výkonu povolání
Nezbytné (tj. povinné) požadavky na kvalifikační způsobilost osoby k výkonu povolání – tj. požadavky upravující vstup do povolání/specializace povolání. Tyto požadavky vycházejí z konkrétního legislativního předpisu.
povinné - Pedagogická způsobilost podle zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonůKompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Třídnictví a vedení školní administrativy, výkaznictví | ||||||||
Motivování k zájmu o učivo, samostatné činnosti a podpora zvídavosti a spolupráce | ||||||||
Vyučování formou příkladů, problémových situací, vedení k vlastnímu objevování, organizace samostatné činnosti žáků (studentů) | ||||||||
Provádění výkladu nové látky a její přizpůsobení schopnostem žáků | ||||||||
Diagnostika vzdělávacích potřeb a možností žáků (studentů) | ||||||||
Výchovné vedení žáků (studentů) a spoluvytváření klima třídy | ||||||||
Zadávání, opravování a hodnocení písemných a domácích prací žáků (studentů) | ||||||||
Vedení výuky se zřetelem na speciální vzdělávací potřeby žáků (studentů) | ||||||||
Vedení prezenční, kombinované nebo distanční výuky | ||||||||
Ověřování a hodnocení výsledku učení, poskytování zpětné vazby pro hodnocení a sebehodnocení žáka (studenta) | ||||||||
Volba vhodných výukových metod a organizační formy výuky | ||||||||
Získávání a využívání různých ověřených zdrojů informací včetně digitálních | ||||||||
Monitoring procesu učení žáků (studentů) a jejich pokroků | ||||||||
Kontrola dodržování školního řádu a pravidel chování a soužití ve třídě | ||||||||
Rozpracování vyučovacích témat a úkonů do příprav pro jednotlivé vyučovací hodiny | ||||||||
Spolupráce s výchovným poradcem | ||||||||
Vedení třídních schůzek a další spolupráce a komunikace s rodiči | ||||||||
Tvorba dlouhodobých i krátkodobých plánů výuky, příprava na výuku | ||||||||
Spolupráce na tvorbě a úpravách školního vzdělávacího programu, tematických plánů |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
vývojová psychologie | ||||||||
pedagogická psychologie | ||||||||
vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných | ||||||||
školská legislativa | ||||||||
zásady bezpečnosti zdraví a prevence úrazů | ||||||||
obecná didaktika pro primární vzdělávání | ||||||||
metodika počátečního čtení a psaní | ||||||||
didaktiky jednotlivých vzdělávacích oblastí | ||||||||
obecná pedagogika | ||||||||
teorie výchovy | ||||||||
didaktické prostředky a pomůcky |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|
Jazyková způsobilost v angličtině | |||
Jazyková způsobilost v češtině | |||
Právní povědomí | |||
Ekonomické povědomí | |||
Numerická způsobilost | |||
Počítačová způsobilost |
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Informační a datová gramotnost | ||||
Prohlížení, vyhledávání a filtrování dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Hodnocení dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Správa dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Komunikace a spolupráce | ||||
Interakce prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Sdílení prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Spolupráce prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Netiketa | ||||
Tvorba digitálního obsahu | ||||
Tvorba digitálního obsahu | ||||
Integrace a přepracování digitálního obsahu | ||||
Autorská práva a licence | ||||
Bezpečnost | ||||
Ochrana zařízení | ||||
Ochrana osobních dat a soukromí | ||||
Ochrana zdraví a duševní pohody | ||||
Ochrana životního prostředí | ||||
Řešení problémů | ||||
Řešení technických problémů | ||||
Identifikace potřeb a výběr vhodných technologií | ||||
Kreativní využívání digitálních technologií | ||||
Identifikace nedostatků v digitálních kompetencích |
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Osobnostní kompetence | |||||
Kompetence k celoživotnímu vzdělávání | |||||
Kompetence k flexibilitě | |||||
Kompetence ke kreativitě | |||||
Kompetence ke zvládání stresu a zátěže | |||||
Interpersonální kompetence | |||||
Kompetence k efektivní komunikaci | |||||
Kompetence ke kooperaci | |||||
Kompetence k ovlivňování a rozvíjení ostatních | |||||
Kompetence k sebepoznání a porozumění druhým | |||||
Kompetence k vedení lidí | |||||
Kognitivní kompetence | |||||
Kompetence k analytickému myšlení | |||||
Kompetence ke koncepčnímu myšlení | |||||
Kompetence k objevování a orientaci v informacích | |||||
Výkonové kompetence | |||||
Kompetence k aktivnímu přístupu | |||||
Kompetence k plánování a organizování práce | |||||
Kompetence k řešení problémů | |||||
Kompetence k samostatnosti | |||||
Kompetence k výkonnosti |
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Poznámka:
Zdravotní způsobilost pro výkon povolání je stanovena podle zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhlášky č. 79/2013 Sb., o pracovnělékařských službách a některých druzích posudkové péče.
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2023 celkem
Učitelé na 1. stupni základních škol (CZ-ISCO 2341)
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 51 346 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 43 364 Kč do 58 929 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Učitelé na 1. stupni základních škol (kromě v přípravných třídách základních škol) (CZ-ISCO 23411)
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 51 393 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 43 441 Kč do 58 964 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2023
Učitelé na 1. stupni základních škol (CZ-ISCO 2341)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | - | - | - | - | 44 820 Kč | 53 311 Kč | 53 646 Kč | 61 957 Kč |
Středočeský kraj | - | - | - | - | 43 845 Kč | 51 562 Kč | 51 973 Kč | 59 891 Kč |
Jihočeský kraj | - | - | - | - | 44 066 Kč | 51 225 Kč | 51 339 Kč | 58 244 Kč |
Plzeňský kraj | - | - | - | - | 44 334 Kč | 52 814 Kč | 52 678 Kč | 60 100 Kč |
Karlovarský kraj | - | - | - | - | 43 135 Kč | 52 266 Kč | 51 584 Kč | 58 591 Kč |
Ústecký kraj | - | - | - | - | 43 852 Kč | 52 972 Kč | 52 564 Kč | 60 250 Kč |
Liberecký kraj | - | - | - | - | 43 619 Kč | 51 977 Kč | 51 801 Kč | 58 618 Kč |
Královéhradecký kraj | - | - | - | - | 43 202 Kč | 50 589 Kč | 50 610 Kč | 57 542 Kč |
Pardubický kraj | - | - | - | - | 43 838 Kč | 51 171 Kč | 51 271 Kč | 58 422 Kč |
Kraj Vysočina | - | - | - | - | 43 480 Kč | 51 212 Kč | 51 169 Kč | 58 571 Kč |
Jihomoravský kraj | - | - | - | - | 43 279 Kč | 51 565 Kč | 51 523 Kč | 59 276 Kč |
Olomoucký kraj | - | - | - | - | 43 393 Kč | 52 133 Kč | 52 040 Kč | 59 556 Kč |
Zlínský kraj | - | - | - | - | 42 989 Kč | 50 737 Kč | 50 713 Kč | 57 764 Kč |
Moravskoslezský kraj | - | - | - | - | 43 054 Kč | 51 324 Kč | 51 066 Kč | 58 292 Kč |
ESCO
Klasifikace ESCO (European Skills, Competences, and Occupations) popisuje a třídí dovednosti, kompetence, kvalifikace a povolání relevantní pro trh práce Evropské unie a pro vzdělávání a odbornou přípravu. ESCO je k dispozici ve 27 jazycích, což uchazečům o zaměstnání a zaměstnavatelům umožňuje lépe komunikovat o dovednostech, kompetencích, kvalifikaci a pracovních místech v jakémkoli evropském jazyce. Cílem klasifikace ESCO je podporovat pracovní mobilitu v celé Evropě a vytvořit tak integrovanější a účinnější trh práce. Nabízí totiž „společný jazyk“ v oblasti povolání a dovedností, který mohou různé zúčastněné strany používat v otázkách zaměstnanosti, vzdělávání a odborné přípravy. Klasifikaci vytvořila Evropská komise – Generální ředitelství pro zaměstnanost, sociální věci a sociální začleňování, ve spolupráci se zúčastněnými stranami a s Evropským střediskem pro rozvoj odborného vzdělávání (Cedefop). Iniciativa ESCO je součástí strategie Evropa 2020.
Kód podskupiny | Název podskupiny v ESCO | URL - podskupiny v ESCO |
---|---|---|
2341 | Učitelé na základních školách | http://data.europa.eu/esco/isco/C2341 |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.