povolání
Správce majetku
Odborný směr: |
Ekonomika, administrativa, personalistika |
Odborný podsměr: |
nezařazeno do odborného podsměru |
Kvalifikační úroveň: |
Bakalářský studijní program; Vyšší odborné vzdělání (NSP 6) |
Platové rozmezí: |
33 000 Kč - 62 000 Kč |
Alternativní názvy
Trustee, Facility Manager, Pracovník hospodářské správy
Příbuzná povolání
Četař ozbrojených sil ČR , Rotmistr ozbrojených sil ČR
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
103344
Datum zveřejnění
31. 3. 2017
Datum poslední aktualizace
22. 11. 2017
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Zajišťování údržby a oprav majetku a majetkových souborů.
- Evidence a inventarizace svěřeného majetku a majetkových souborů.
- Zajišťování provozuschopnosti majetku a majetkových souborů.
- Vyřizování administrativních a běžných obchodních záležitostí při správě majetku a majetkových souborů.
- Výkon hospodářské správy při zajišťování provozu a údržby majetku a majetkových souborů.
- Vedení příslušné dokumentace.
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Bakalářský studijní program v oboru stavebnictví | KKOV | 3647R | nejvhodnější |
Ekonomika a podnikání | RVP | 63-41-N/xx | nejvhodnější |
Bakalářský studijní program v oboru stavební inženýrství | KKOV | 3607R | vhodná |
Vyšší odborné vzdělání ve skupině oborů stavebnictví, geodézie a kartografie | KKOV | 36xxN | vhodná |
Kompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kontrola způsobu používání technických, technologických a jiných provozních zařízení | ||||||||
Vedení záznamů o provozu a opravách technických, technologických a jiných provozních zařízení | ||||||||
Provádění evidence a inventarizace majetku | ||||||||
Sestavování rozpočtů pro zajišťování provozu a údržby budov a jejich zařízení | ||||||||
Sestavování rozpočtů pro nákup, správu a údržbu majetku | ||||||||
Zpracování a uzavírání smluv v oblasti nákupu, pronájmu, údržby a správy majetku | ||||||||
Přebírání výsledků údržbových a opravářských prací objednaných firem | ||||||||
Objednávání údržbových a opravářských prací u odborných firem | ||||||||
Správa budov, využití prostor vnitřních a vnějších areálů | ||||||||
Provoz technického zařízení budov |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
technická zařízení budov | ||||||||
pozemní stavby | ||||||||
obecné zásady a postupy péče o stroje, zařízení a investiční celky | ||||||||
stavební konstrukce, povrchy stěn, způsoby kotvení a upevnění, upevňovací materiály | ||||||||
zásady BOZP | ||||||||
majetek podnikatelského subjektu (investice, zásoby, ceniny, pohledávky), jeho inventarizace, odpisování | ||||||||
stavební technologie | ||||||||
stavební materiály a jejich vlastnosti |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|
Počítačová způsobilost | |||
Numerická způsobilost | |||
Ekonomické povědomí | |||
Právní povědomí | |||
Jazyková způsobilost v češtině |
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Informační a datová gramotnost | ||||
Prohlížení, vyhledávání a filtrování dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Správa dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Hodnocení dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Komunikace a spolupráce | ||||
Netiketa | ||||
Spolupráce prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Sdílení prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Interakce prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Tvorba digitálního obsahu | ||||
Autorská práva a licence | ||||
Integrace a přepracování digitálního obsahu | ||||
Tvorba digitálního obsahu | ||||
Bezpečnost | ||||
Ochrana životního prostředí | ||||
Ochrana zdraví a duševní pohody | ||||
Ochrana osobních dat a soukromí | ||||
Ochrana zařízení | ||||
Řešení problémů | ||||
Kreativní využívání digitálních technologií | ||||
Identifikace potřeb a výběr vhodných technologií | ||||
Řešení technických problémů | ||||
Identifikace nedostatků v digitálních kompetencích |
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Interpersonální kompetence | |||||
Kompetence k efektivní komunikaci | |||||
Výkonové kompetence | |||||
Kompetence k výkonnosti | |||||
Kompetence k samostatnosti | |||||
Kompetence k řešení problémů | |||||
Kompetence k plánování a organizování práce |
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Zraková zátěž | ||||
Duševní zátěž | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení | ||||
Pracovní doba, směnnost |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Duševní poruchy a poruchy chování
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2024 celkem
Odborní pracovníci v administrativě a správě organizace (CZ-ISCO 3343)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 47 836 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 31 043 Kč do 82 635 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 42 550 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 32 963 Kč do 60 247 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Odborní pracovníci hospodářské správy (CZ-ISCO 33432)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 47 889 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 31 056 Kč do 74 002 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 41 883 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 34 224 Kč do 61 553 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2024
Odborní pracovníci v administrativě a správě organizace (CZ-ISCO 3343)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | 32 513 Kč | 50 533 Kč | 55 548 Kč | 82 263 Kč | 32 958 Kč | 45 419 Kč | 47 900 Kč | 65 236 Kč |
Středočeský kraj | 35 591 Kč | 58 232 Kč | 74 261 Kč | 124 819 Kč | 34 127 Kč | 42 459 Kč | 45 335 Kč | 59 670 Kč |
Jihočeský kraj | 27 106 Kč | 38 749 Kč | 43 498 Kč | 62 771 Kč | 33 431 Kč | 41 584 Kč | 42 785 Kč | 53 985 Kč |
Plzeňský kraj | 27 882 Kč | 44 278 Kč | 45 473 Kč | 61 912 Kč | 33 967 Kč | 43 405 Kč | 44 485 Kč | 56 608 Kč |
Karlovarský kraj | 26 414 Kč | 43 178 Kč | 44 905 Kč | 65 142 Kč | 32 358 Kč | 40 097 Kč | 42 299 Kč | 55 117 Kč |
Ústecký kraj | 30 555 Kč | 47 290 Kč | 49 633 Kč | 70 388 Kč | 32 600 Kč | 41 641 Kč | 43 408 Kč | 56 609 Kč |
Liberecký kraj | 28 192 Kč | 43 748 Kč | 46 133 Kč | 67 568 Kč | 32 331 Kč | 40 455 Kč | 42 618 Kč | 55 827 Kč |
Královéhradecký kraj | 30 040 Kč | 44 245 Kč | 49 055 Kč | 74 982 Kč | 33 168 Kč | 41 538 Kč | 44 190 Kč | 57 868 Kč |
Pardubický kraj | 28 575 Kč | 42 258 Kč | 45 276 Kč | 66 483 Kč | 33 121 Kč | 41 476 Kč | 43 472 Kč | 56 765 Kč |
Kraj Vysočina | 30 647 Kč | 44 234 Kč | 46 667 Kč | 62 249 Kč | 32 672 Kč | 42 156 Kč | 44 234 Kč | 58 165 Kč |
Jihomoravský kraj | 31 652 Kč | 47 908 Kč | 50 550 Kč | 71 085 Kč | 33 085 Kč | 41 329 Kč | 43 083 Kč | 55 301 Kč |
Olomoucký kraj | 29 090 Kč | 44 623 Kč | 48 015 Kč | 72 458 Kč | 32 692 Kč | 41 752 Kč | 44 363 Kč | 60 228 Kč |
Zlínský kraj | 25 411 Kč | 39 809 Kč | 42 812 Kč | 61 045 Kč | 32 238 Kč | 40 676 Kč | 43 235 Kč | 58 685 Kč |
Moravskoslezský kraj | 30 143 Kč | 42 390 Kč | 46 221 Kč | 64 807 Kč | 32 494 Kč | 41 890 Kč | 43 892 Kč | 58 415 Kč |
ESCO
Klasifikace ESCO (European Skills, Competences, and Occupations) popisuje a třídí dovednosti, kompetence, kvalifikace a povolání relevantní pro trh práce Evropské unie a pro vzdělávání a odbornou přípravu. ESCO je k dispozici ve 27 jazycích, což uchazečům o zaměstnání a zaměstnavatelům umožňuje lépe komunikovat o dovednostech, kompetencích, kvalifikaci a pracovních místech v jakémkoli evropském jazyce. Cílem klasifikace ESCO je podporovat pracovní mobilitu v celé Evropě a vytvořit tak integrovanější a účinnější trh práce. Nabízí totiž „společný jazyk“ v oblasti povolání a dovedností, který mohou různé zúčastněné strany používat v otázkách zaměstnanosti, vzdělávání a odborné přípravy. Klasifikaci vytvořila Evropská komise – Generální ředitelství pro zaměstnanost, sociální věci a sociální začleňování, ve spolupráci se zúčastněnými stranami a s Evropským střediskem pro rozvoj odborného vzdělávání (Cedefop). Iniciativa ESCO je součástí strategie Evropa 2020.
Kód podskupiny | Název podskupiny v ESCO | URL - podskupiny v ESCO |
---|---|---|
3343 | Odborní asistenti v administrativě | http://data.europa.eu/esco/isco/C3343 |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.