Otevřená a všem dostupná databáze povolání spravovaná
Ministerstvem práce a sociálních věcí ČR

specializace

Specialista pro řízení státní správy dopravně správních agend a metodické vedení krajských úřadů a obecních úřadů s rozšířenou působností

Odborný směr:

Povolání vyřazená z kategorického třídění pro svoji neaktuálnost

Odborný podsměr:

státní správa

Kvalifikační úroveň:

Magisterský studijní program (NSP 7)

Platové rozmezí:

30 000 Kč - 64 000 Kč

Detailní informace

Regulované povolání

Ne

ID jednotky práce

101406

Datum zveřejnění

30. 9. 2008

Datum poslední aktualizace

22. 11. 2017

Charakteristika

Specialista pro řízení státní správy dopravně správních agend a metodické vedení krajských úřadů a obecních úřadů s rozšířenou působností komplexně řídí výkon státní správy v oblasti agend řidičů dle zákona o provozu na pozemních komunikacích a zákona o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel.

Pracovní činnosti

  • Odborné činnosti ústředního orgánu státní správy v oblasti autoškol, pravidel provozu na pozemních komunikacích, řidičských oprávnění a řidičských průkazů, vedení registrů a evidencí řidičů ve vztahu k obecním úřadům s rozšířenou působností, magistrátům statutárních měst a krajským úřadům.
  • Odborné činnosti ústředního orgánu státní správy v oblasti získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel, agendy zkoušek žadatelů o vydání a vydávání průkazu zkušebního komisaře, agendy zkoušek žadatelů o vydání a vydávání profesního osvědčení, včetně vedení celého školícího systému.
  • Výkon pravomoci ústředního orgánu státní správy dle zákona o přestupcích.
  • Výkon vrchního státního dozoru ve věcech získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel a vrchního státního odborného dozoru ve věcech zákona o silničním provozu.
  • Vedení a provádění školení a zkoušek zvláštní odborné způsobilosti dle zákona o úřednících územních samosprávních celků.
  • Metodické řízení, vedení a kontrola krajských úřadů, obecních úřadů obcí s rozšířenou působností v oblasti realizace zkoušek a získávání průkazu zkušebního komisaře, registrace a provozování autoškol, získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel a realizace správního řízení na úseku přestupkové agendy.

Příklady činností ze veřejného sektoru

Příklady činností a jejich stupeň hodnocení vycházejí převážně z nařízení vlády č.222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, popřípadě podle nařízení vlády č. 302/2014 Sb., o katalogu správních činností, a jsou zařazeny do 16 stupňů platových tříd. Výjimku tvoří zatřídění prací v oblastech regulovaných samostatnou legislativou, které se řídí vždy dle její platné verze (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, Armáda ČR apod.). V těchto oblastech je zatřídění prací uvedené v NSP pouze orientační.

Text příkladu Platová třída
Tvorba celostátních resortně závazných předpisů s nejširšími a zásadními dopady do poměrů organizačních složek státu a dalších subjektů, které jsou jimi vázány a s rozsáhlými věcnými a právními vazbami na další společenské systémy. 13
Rozhodování o mimořádných opravných prostředcích v působnosti ministerstev a ústředních správních úřadů včetně případného zastupování v soudních sporech. 13
Tvorba celostátní koncepce výkonu státní správy v oborech dopravy. 13
Tvorba koncepce státního dozoru v oborech dopravy. 13
Vypracování zásadních právních výkladů a stanovisek a stanovování obecných postupů aplikace právních předpisů ve specializovaných oborech ve vymezené působnosti státní správy nebo samosprávy včetně řešení věcně a právně složitých případů a zastupování veřejných zájmů v soudních sporech. 12
Tvorba metodických postupů pro potřeby územních správních úřadů a úřadů samosprávních celků a koordinace konzultační a lektorské činnosti v silniční dopravě a provozu na pozemních komunikacích. 12
Navrhování celostátních opatření ke zvýšení bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích a koordinace činností příslušných orgánů činných v této oblasti včetně vyhodnocování bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích a účinnosti postupů preventivního působení. 12
Zpracování celostátních metodických postupů a koordinace státního dozoru v oborech dopravy. 12
Provádění posuzovací, konzultační a poradenské činnosti v celém oboru služby ústředního správního úřadu včetně řešení právních sporů a zobecňování jejich výsledků. 12

Kvalifikace k výkonu povolání

Školní vzdělání

Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.

Název oboru Typ číselníku KKOV/RVP Kód Vhodnost
Magisterský studijní program ve skupině oborů právo, právní a veřejnosprávní činnost KKOV 68xxT nejvhodnější
Magisterský studijní program v oboru ekonomika a řízení v dopravě a spojích KKOV 3707T nejvhodnější
Magisterský studijní program v oboru dopravní inženýrství a spoje KKOV 3708T nejvhodnější

Kompetenční požadavky k výkonu povolání

Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.

Odborné dovednosti

Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.

Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)

1 2 3 4 5 6 7 8
Orientace v normách a v technické dokumentaci silničních motorových vozidel
Orientace v právních spisech
Sledování změn legislativy, aktualizace a evidence právních předpisů
Znalosti problematiky výkonu státní správy
Používání aplikačního programového vybavení využitelného v dané profesní oblasti
Orientace ve vyhláškách a technických předpisech týkajících se řízení, obsluhy a běžné údržby výrobních strojů, výrobních linek a výrobních zařízení
Spolupráce při tvorbě koncepcí a metodik
Vypracování odborných informačních výstupů, popř. jiných dokladů či dokumentů
Orientace v předpisech a dokumentaci pro zajišťování optimálního technického stavu silničních dopravních prostředků
Orientace v předpisech a podkladech pro zajišťování hospodárného využití silničních dopravních prostředků, pracovních sil a přípravu jízdních řádů
Orientace v předpisech pro řízení autobusů, trolejbusů a tramvají
Zastupování organizace při jednání se zahraniční účastí
Řízení odborných pracovníků
Koordinace spolupráce s ostatními útvary a organizačními složkami státu
Řízení a metodické usměrňování dodržování všech dopravních a provozně technických předpisů

Odborné znalosti

Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).

1 2 3 4 5 6 7 8
správní právo, správní řád
silniční doprava - technicko organizační zabezpečení
práce s textovým editorem, zvládání administrativy pomocí počítače
práce s tabulkovým procesorem
využívání elektronické pošty
práce s internetem
veřejné finance obecně
právo Evropské unie
geografie
zásady vedení pracovního kolektivu
logistika v dopravě
management ve veřejné správě
státní správa a samospráva na centrální úrovni
tvůrčí psaní
ústavní instituce
diplomacie
mezinárodní vztahy
evropská integrace

Obecné dovednosti

Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).

Kvalifikační úroveň
1 2 3
Počítačová způsobilost
Způsobilost k řízení osobního automobilu
Numerická způsobilost
Ekonomické povědomí
Právní povědomí
Jazyková způsobilost v češtině
Jazyková způsobilost v angličtině

Digitální kompetence

Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.

Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.


Měkké kompetence

Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).

Kvalifikační úroveň
1 2 3 4 5
Osobnostní kompetence
Kompetence ke zvládání stresu a zátěže
Kompetence k celoživotnímu vzdělávání
Kompetence k flexibilitě
Kompetence ke kreativitě
Interpersonální kompetence
Kompetence k efektivní komunikaci
Kompetence k vedení lidí
Kompetence k orientaci na zákazníka a uspokojování zákaznických potřeb
Kompetence ke kooperaci
Kompetence k ovlivňování a rozvíjení ostatních
Kognitivní kompetence
Kompetence k objevování a orientaci v informacích
Výkonové kompetence
Kompetence k aktivnímu přístupu
Kompetence k plánování a organizování práce
Kompetence k řešení problémů
Kompetence k samostatnosti
Kompetence k výkonnosti

Zátěže a rizika výkonu povolání

Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek. Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci, zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.

Stupeň zátěže
1 2 3 4
Duševní zátěž
Zátěž teplem
Zátěž chladem
Zátěž hlukem
Zátěž vibracemi
Zátěž prachem
Zátěž chemickými látkami
Zátěž invazivními alergeny
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění
Zátěž ionizujícím zářením
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů
Zraková zátěž
Celková fyzická zátěž
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny)
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin
Lokální zátěž jemné motoriky
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách
Práce ve výškách
Zvýšené riziko úrazu pracovníka
Zvýšené riziko obecného ohrožení
Pracovní doba, směnnost
Legenda:
  • 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
    Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný.
  • 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
    Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka.
  • 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
    Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků.
  • 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
    Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.

Zdravotní způsobilost k výkonu povolání

Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.

Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.

Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.

Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.

Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání

  • Duševní poruchy
  • Poruchy chování
  • Závažná psychosomatická onemocnění

CZ - ISCO a mzdy

Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .

CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.

Hrubé měsíční mzdy v roce 2020 celkem

Specialisté v oblasti průmyslového inženýrství a v příbuzných oblastech (CZ-ISCO 2141)

Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 47 229 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 33 549 Kč do 82 545 Kč

Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.

Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 45 152 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 33 175 Kč do 63 534 Kč

Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.

Specialisté v oblasti dopravy (CZ-ISCO 21414)

Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 45 418 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 36 273 Kč do 61 900 Kč

Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.

Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 39 836 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 30 284 Kč do 58 903 Kč

Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.