povolání
Specialista posudkové služby
Odborný směr: |
Povolání vyřazená z kategorického třídění pro svoji neaktuálnost |
Odborný podsměr: |
státní správa |
Kvalifikační úroveň: |
Magisterský studijní program (NSP 7) |
Platové rozmezí: |
35 000 Kč - 58 000 Kč |
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
101331
Datum zveřejnění
5. 10. 2012
Datum poslední aktualizace
26. 3. 2024
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Zpracování koncepce posuzování zdravotního stavu občanů a důsledků z něj vyplývajících pro účely důchodového, nemocenského pojištění, pro účely odškodňování zdravotního stavu pro nemoci z povolání a pracovní úrazy, pro účely dávek pro osoby se zdravotním postižením,, včetně sociální potřebnosti (hmotné nouze), sociálních služeb, politiky zaměstnanosti, sociálně právní ochrany dětí.
- Zpracování kritérií pro posuzování zdravotního stavu.
- Zpracování koncepce rozvoje posudkového lékařství.
- Zpracování koncepce organizace posudkové služby sociálního zabezpečení v ČR.
- Zpracování návrhů celostátní koncepce rozvoje vzdělávání lékařů resortu práce a sociálních věcí.
- Plnění úkolů při vlastní posudkové činnosti.
Příklady činností ze veřejného sektoru
Příklady činností a jejich stupeň hodnocení vycházejí převážně z nařízení vlády č.222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, popřípadě podle nařízení vlády č. 302/2014 Sb., o katalogu správních činností, a jsou zařazeny do 16 stupňů platových tříd. Výjimku tvoří zatřídění prací v oblastech regulovaných samostatnou legislativou, které se řídí vždy dle její platné verze (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, Armáda ČR apod.). V těchto oblastech je zatřídění prací uvedené v NSP pouze orientační.
Text příkladu | Platová třída |
---|---|
Tvorba celostátní koncepce lékařské posudkové služby. | 14 |
Plnění úkolů při vlastní posudkové činnosti. | 14 |
Celostátní koordinace a metodické usměrňování posudkové služby. | 13 |
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Magisterský studijní program v oboru všeobecné lékařství | KKOV | 5103T | nejvhodnější |
Legislativní požadavky na způsobilost k výkonu povolání
Nezbytné (tj. povinné) požadavky na kvalifikační způsobilost osoby k výkonu povolání – tj. požadavky upravující vstup do povolání/specializace povolání. Tyto požadavky vycházejí z konkrétního legislativního předpisu.
povinné - Odborná způsobilost v oboru posudkové lékařství dle zákona č. 95/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání odborné způsobilosti a specializované způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání lékaře, zubního lékaře a farmaceutaKompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Zpracování koncepce organizace posudkové služby sociálního zabezpečení v ČR. | ||||||||
Zpracování koncepce rozvoje posudkového lékařství | ||||||||
Zpracování kritérií pro posuzování zdravotního stavu | ||||||||
Provádění vyšetření zdravotního stavu pacientů | ||||||||
Provádění posudkové činnosti v oblasti lékařství | ||||||||
Stanovování diagnóz na základě výsledků vyšetření v oblasti lékařství |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
pracovní právo, pracovně právní vztahy, sociální zabezpečení, zákon o zaměstnanosti | ||||||||
vnitřní organizační směrnice (normativní instrukce, vnitřní předpisy, interní normy) | ||||||||
politické, právní a administrativní aspekty veřejné správy | ||||||||
sociální právo | ||||||||
kodex etiky zaměstnanců ve veřejné správě | ||||||||
práce s textovým editorem, zvládání administrativy pomocí počítače | ||||||||
správní právo, správní řád | ||||||||
evropská integrace | ||||||||
práce s internetem | ||||||||
všeobecné lékařství | ||||||||
diagnózy nemocí | ||||||||
pracovní úrazy a nemoci z povolání | ||||||||
základní zdravotnické předpisy |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|
Počítačová způsobilost | |||
Numerická způsobilost | |||
Ekonomické povědomí | |||
Právní povědomí | |||
Jazyková způsobilost v češtině | |||
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Osobnostní kompetence | |||||
Kompetence ke zvládání stresu a zátěže | |||||
Kompetence k celoživotnímu vzdělávání | |||||
Kompetence k flexibilitě | |||||
Kompetence ke kreativitě | |||||
Interpersonální kompetence | |||||
Kompetence k efektivní komunikaci | |||||
Kompetence k vedení lidí | |||||
Kompetence k orientaci na zákazníka a uspokojování zákaznických potřeb | |||||
Kompetence ke kooperaci | |||||
Kompetence k ovlivňování a rozvíjení ostatních | |||||
Kognitivní kompetence | |||||
Kompetence k objevování a orientaci v informacích | |||||
Výkonové kompetence | |||||
Kompetence k aktivnímu přístupu | |||||
Kompetence k plánování a organizování práce | |||||
Kompetence k řešení problémů | |||||
Kompetence k samostatnosti | |||||
Kompetence k výkonnosti |
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Zraková zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Duševní zátěž | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení | ||||
Pracovní doba, směnnost |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2023 celkem
Specialisté v sociální oblasti (CZ-ISCO 2635)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 40 758 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 31 123 Kč do 55 042 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 44 367 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 34 531 Kč do 56 064 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Sociální pracovníci specialisté a další specialisté v sociální oblasti ve veřejné správě (CZ-ISCO 26351)
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 45 497 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 36 123 Kč do 57 728 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2023
Specialisté v sociální oblasti (CZ-ISCO 2635)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | - | - | - | - | 37 286 Kč | 48 751 Kč | 51 228 Kč | 70 888 Kč |
Středočeský kraj | 27 017 Kč | 34 313 Kč | 38 110 Kč | 50 169 Kč | 35 020 Kč | 42 837 Kč | 43 878 Kč | 53 318 Kč |
Jihočeský kraj | - | - | - | - | 35 376 Kč | 45 555 Kč | 46 287 Kč | 58 246 Kč |
Plzeňský kraj | 33 422 Kč | 44 487 Kč | 46 541 Kč | 57 561 Kč | 36 799 Kč | 46 618 Kč | 47 140 Kč | 55 572 Kč |
Karlovarský kraj | - | - | - | - | 34 261 Kč | 42 132 Kč | 42 923 Kč | 51 374 Kč |
Ústecký kraj | - | - | - | - | 32 823 Kč | 44 595 Kč | 45 536 Kč | 57 054 Kč |
Liberecký kraj | - | - | - | - | 31 392 Kč | 41 007 Kč | 41 345 Kč | 51 639 Kč |
Královéhradecký kraj | - | - | - | - | 34 389 Kč | 42 136 Kč | 42 155 Kč | 50 235 Kč |
Pardubický kraj | - | - | - | - | 31 715 Kč | 40 297 Kč | 41 387 Kč | 53 081 Kč |
Kraj Vysočina | - | - | - | - | 35 184 Kč | 43 131 Kč | 43 748 Kč | 51 506 Kč |
Jihomoravský kraj | 30 765 Kč | 40 788 Kč | 44 134 Kč | 60 422 Kč | 33 975 Kč | 43 924 Kč | 43 934 Kč | 52 060 Kč |
Olomoucký kraj | 32 220 Kč | 39 121 Kč | 39 616 Kč | 48 576 Kč | 34 612 Kč | 45 320 Kč | 45 870 Kč | 55 989 Kč |
Zlínský kraj | 32 220 Kč | 44 745 Kč | 45 378 Kč | 61 848 Kč | 35 013 Kč | 43 228 Kč | 43 790 Kč | 52 447 Kč |
Moravskoslezský kraj | 34 888 Kč | 43 997 Kč | 46 043 Kč | 63 016 Kč | 35 487 Kč | 44 441 Kč | 44 632 Kč | 52 576 Kč |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.