povolání
Specialista posudkové služby
Odborný směr: |
Povolání vyřazená z kategorického třídění pro svoji neaktuálnost |
Odborný podsměr: |
státní správa |
Kvalifikační úroveň: |
Magisterský studijní program (NSP 7) |
Platové rozmezí: |
31 000 Kč - 50 000 Kč |
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
101331
Datum zveřejnění
5. 10. 2012
Datum poslední aktualizace
26. 3. 2024
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Zpracování koncepce posuzování zdravotního stavu občanů a důsledků z něj vyplývajících pro účely důchodového, nemocenského pojištění, pro účely odškodňování zdravotního stavu pro nemoci z povolání a pracovní úrazy, pro účely dávek pro osoby se zdravotním postižením,, včetně sociální potřebnosti (hmotné nouze), sociálních služeb, politiky zaměstnanosti, sociálně právní ochrany dětí.
- Zpracování kritérií pro posuzování zdravotního stavu.
- Zpracování koncepce rozvoje posudkového lékařství.
- Zpracování koncepce organizace posudkové služby sociálního zabezpečení v ČR.
- Zpracování návrhů celostátní koncepce rozvoje vzdělávání lékařů resortu práce a sociálních věcí.
- Plnění úkolů při vlastní posudkové činnosti.
Příklady činností ze veřejného sektoru
Příklady činností a jejich stupeň hodnocení vycházejí převážně z nařízení vlády č.222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, popřípadě podle nařízení vlády č. 302/2014 Sb., o katalogu správních činností, a jsou zařazeny do 16 stupňů platových tříd. Výjimku tvoří zatřídění prací v oblastech regulovaných samostatnou legislativou, které se řídí vždy dle její platné verze (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, Armáda ČR apod.). V těchto oblastech je zatřídění prací uvedené v NSP pouze orientační.
Text příkladu | Platová třída |
---|---|
Tvorba celostátní koncepce lékařské posudkové služby. | 14 |
Plnění úkolů při vlastní posudkové činnosti. | 14 |
Celostátní koordinace a metodické usměrňování posudkové služby. | 13 |
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Magisterský studijní program v oboru všeobecné lékařství | KKOV | 5103T | nejvhodnější |
Legislativní požadavky na způsobilost k výkonu povolání
Nezbytné (tj. povinné) požadavky na kvalifikační způsobilost osoby k výkonu povolání – tj. požadavky upravující vstup do povolání/specializace povolání. Tyto požadavky vycházejí z konkrétního legislativního předpisu.
povinné - Odborná způsobilost v oboru posudkové lékařství dle zákona č. 95/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání odborné způsobilosti a specializované způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání lékaře, zubního lékaře a farmaceutaKompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Zpracování koncepce organizace posudkové služby sociálního zabezpečení v ČR. | ||||||||
Zpracování koncepce rozvoje posudkového lékařství | ||||||||
Zpracování kritérií pro posuzování zdravotního stavu | ||||||||
Provádění vyšetření zdravotního stavu pacientů | ||||||||
Provádění posudkové činnosti v oblasti lékařství | ||||||||
Stanovování diagnóz na základě výsledků vyšetření v oblasti lékařství |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
pracovní právo, pracovně právní vztahy, sociální zabezpečení, zákon o zaměstnanosti | ||||||||
vnitřní organizační směrnice (normativní instrukce, vnitřní předpisy, interní normy) | ||||||||
politické, právní a administrativní aspekty veřejné správy | ||||||||
sociální právo | ||||||||
kodex etiky zaměstnanců ve veřejné správě | ||||||||
práce s textovým editorem, zvládání administrativy pomocí počítače | ||||||||
správní právo, správní řád | ||||||||
evropská integrace | ||||||||
práce s internetem | ||||||||
všeobecné lékařství | ||||||||
diagnózy nemocí | ||||||||
pracovní úrazy a nemoci z povolání | ||||||||
základní zdravotnické předpisy |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|
Počítačová způsobilost | |||
Numerická způsobilost | |||
Ekonomické povědomí | |||
Právní povědomí | |||
Jazyková způsobilost v češtině | |||
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Osobnostní kompetence | |||||
Kompetence ke zvládání stresu a zátěže | |||||
Kompetence k celoživotnímu vzdělávání | |||||
Kompetence k flexibilitě | |||||
Kompetence ke kreativitě | |||||
Interpersonální kompetence | |||||
Kompetence k efektivní komunikaci | |||||
Kompetence k vedení lidí | |||||
Kompetence k orientaci na zákazníka a uspokojování zákaznických potřeb | |||||
Kompetence ke kooperaci | |||||
Kompetence k ovlivňování a rozvíjení ostatních | |||||
Kognitivní kompetence | |||||
Kompetence k objevování a orientaci v informacích | |||||
Výkonové kompetence | |||||
Kompetence k aktivnímu přístupu | |||||
Kompetence k plánování a organizování práce | |||||
Kompetence k řešení problémů | |||||
Kompetence k samostatnosti | |||||
Kompetence k výkonnosti |
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Zraková zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Duševní zátěž | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení | ||||
Pracovní doba, směnnost |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2020 celkem
Specialisté v sociální oblasti (CZ-ISCO 2635)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 32 984 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 25 374 Kč do 44 650 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 39 916 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 30 985 Kč do 50 132 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Sociální pracovníci specialisté a další specialisté v sociální oblasti ve veřejné správě (CZ-ISCO 26351)
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 39 710 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 31 353 Kč do 50 440 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2020
Specialisté v sociální oblasti (CZ-ISCO 2635)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | - | - | - | - | 34 430 Kč | 43 025 Kč | 44 728 Kč | 57 581 Kč |
Středočeský kraj | - | - | - | - | 30 838 Kč | 38 039 Kč | 38 259 Kč | 45 798 Kč |
Jihočeský kraj | - | - | - | - | 32 374 Kč | 39 642 Kč | 40 243 Kč | 48 607 Kč |
Plzeňský kraj | 29 276 Kč | 33 956 Kč | 36 303 Kč | 51 139 Kč | 34 049 Kč | 42 351 Kč | 42 468 Kč | 52 795 Kč |
Karlovarský kraj | 24 677 Kč | 27 651 Kč | 31 361 Kč | 42 215 Kč | 29 615 Kč | 37 290 Kč | 37 368 Kč | 47 404 Kč |
Ústecký kraj | 28 910 Kč | 37 909 Kč | 40 009 Kč | 51 320 Kč | 29 748 Kč | 40 259 Kč | 40 453 Kč | 49 975 Kč |
Liberecký kraj | - | - | - | - | 28 163 Kč | 36 686 Kč | 37 966 Kč | 49 955 Kč |
Královéhradecký kraj | - | - | - | - | 29 781 Kč | 37 248 Kč | 37 965 Kč | 46 310 Kč |
Pardubický kraj | 28 838 Kč | 37 137 Kč | 37 631 Kč | 47 434 Kč | 28 943 Kč | 36 983 Kč | 37 315 Kč | 44 375 Kč |
Kraj Vysočina | - | - | - | - | 31 875 Kč | 38 587 Kč | 39 476 Kč | 48 363 Kč |
Jihomoravský kraj | 29 260 Kč | 33 114 Kč | 34 523 Kč | 38 816 Kč | 30 904 Kč | 39 665 Kč | 40 487 Kč | 52 439 Kč |
Olomoucký kraj | 23 902 Kč | 34 345 Kč | 36 127 Kč | 47 942 Kč | 32 014 Kč | 40 607 Kč | 41 333 Kč | 51 031 Kč |
Zlínský kraj | - | - | - | - | 31 528 Kč | 38 742 Kč | 38 686 Kč | 46 870 Kč |
Moravskoslezský kraj | - | - | - | - | 31 838 Kč | 39 964 Kč | 40 146 Kč | 48 420 Kč |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.