Alternativní názvy
Právník
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
30416
Datum zveřejnění
31. 10. 2006
Datum poslední aktualizace
22. 11. 2017
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Zajišťování mezinárodněprávní ochrany dětí v oblasti vymáhání výživného na základě mezinárodních úmluv.
- Zajišťování právních činností při zprostředkování mezinárodních osvojení z ciziny do ČR a z ČR do ciziny na základě mezinárodních úmluv.
- Právní zastupování v řízení před soudy i jinými orgány cizího státu v rámci ochrany zájmů nezletilých i zletilých českých občanů v zahraničí.
- Řešení právních případů vymáhání výživného pro nezletilé děti z ciziny a protiprávního přemístění dětí a styku rodičů s nimi.
- Spolupráce se zahraničními subjekty, které nejsou vázány mezinárodními smlouvami.
- Zabezpečení výkonu funkce Ústředního orgánu podle Haagské úmluvy o pravomoci orgánů, použitelném právu, uznávání, výkonu a spolupráci ve věcech rodičovské zodpovědnosti a opatření k ochraně dětí.
- Zabezpečení výkonu funkce Ústředního orgánu podle Evropské úmluvy o uznání a výkonu rozhodnutí o výchově dětí a obnovení výchovy dětí.
- Zpracování podkladů pro statistiky a hodnotící zprávy.
- Poskytování právního poradenství v oblasti mezinárodně právní ochrany dětí.
Příklady činností ze veřejného sektoru
Příklady činností a jejich stupeň hodnocení vycházejí převážně z nařízení vlády č.222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, popřípadě podle nařízení vlády č. 302/2014 Sb., o katalogu správních činností, a jsou zařazeny do 16 stupňů platových tříd. Výjimku tvoří zatřídění prací v oblastech regulovaných samostatnou legislativou, které se řídí vždy dle její platné verze (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, Armáda ČR apod.). V těchto oblastech je zatřídění prací uvedené v NSP pouze orientační.
Text příkladu | Platová třída |
---|---|
Celostátní koordinace a metodické usměrňování sociálně právní ochrany dětí nebo společenské péče o ohrožené skupiny obyvatel nebo dětské práce. | 0 |
Celostátní usměrňování aplikace systému státní sociální podpory včetně poradenské činnosti. | 0 |
Tvorba celostátní koncepce sociálně právní ochrany dětí, náhradní rodinné péče nebo dětské práce. | 0 |
Zajišťování mezinárodněprávní ochrany dětí v oblasti vymáhání výživného, protiprávního přemístění a mezinárodního osvojení včetně zastupování zájmů v soudních sporech. | 0 |
Zpracovávání celostátních analýz sociálně právní ochrany dětí, péče o ohrožené skupiny obyvatel nebo dětské práce. | 0 |
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Magisterský studijní program v oboru právo a právní věda | KKOV | 6805T | nejvhodnější |
Magisterský studijní program ve skupině oborů právo, právní a veřejnosprávní činnost | KKOV | 68xxT | vhodná |
Kompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Zpracovávání celostátní koncepce sociálně právní ochrany dětí, náhradní rodinné péče nebo dětské práce | ||||||||
Zpracovávání celostátních analýz sociálně právní ochrany dětí, péče o ohrožené skupiny obyvatel nebo dětské práce | ||||||||
Zpracovávání podkladů pro statistiky a hodnotící zprávy v oblasti mezinárodně právní ochrany dětí | ||||||||
Poskytování právního poradenství v oblasti mezinárodně právní ochrany dětí | ||||||||
Vyřizování agendy mezinárodně právní ochrany dětí v oblasti vymáhání výživného, protiprávního přemístění a mezinárodního osvojení, včetně zastupování zájmů v soudních sporech | ||||||||
Vyřizování předepsaných náležitostí při zprostředkování mezinárodních osvojení z ciziny do ČR a z ČR do ciziny na základě mezinárodních smluv v rámci mezinárodně právní ochrany dětí | ||||||||
Právní zastupování zájmů nezletilých českých občanů v zahraničí, v řízení před soudy i jinými orgány cizího státu, v oblasti mezinárodně právní ochrany dětí | ||||||||
Celostátní koordinování a metodické usměrňování sociálně právní ochrany dětí nebo dětské práce | ||||||||
Koordinování spolupráce v oblasti mezinárodně právní ochrany dětí se zahraničními subjekty, které nejsou vázány mezinárodními smlouvami |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
mezinárodněprávní ochrana dětí |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
Pro toto povolání nejsou odborné znalosti dosud zpracovány.
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
Pro toto povolání nejsou měkké kompetence dosud zpracovány.
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Zraková zátěž | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách | ||||
Duševní zátěž | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení | ||||
Pracovní doba, směnnost |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Duševní poruchy
- Poruchy chování
- Závažná psychosomatická onemocnění
Onemocnění vylučující výkon povolání/specializace povolání
- Závažné duševní poruchy, těžké poruchy chování
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2020 celkem
Specialisté v oblasti práva a příbuzných oblastech jinde neuvedení (CZ-ISCO 2619)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 53 554 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 22 956 Kč do 112 081 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 46 643 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 33 967 Kč do 68 381 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Specialisté v sociální oblasti (CZ-ISCO 2635)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 32 984 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 25 374 Kč do 44 650 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 39 916 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 30 985 Kč do 50 132 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Podnikoví právníci (CZ-ISCO 26195)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 57 376 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 22 959 Kč do 112 871 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 49 993 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 37 042 Kč do 70 625 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Sociální pracovníci specialisté a další specialisté v sociální oblasti ve veřejné správě (CZ-ISCO 26351)
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 39 710 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 31 353 Kč do 50 440 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2020
Specialisté v oblasti práva a příbuzných oblastech jinde neuvedení (CZ-ISCO 2619)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | 22 872 Kč | 58 571 Kč | 68 679 Kč | 115 330 Kč | 34 910 Kč | 50 727 Kč | 52 877 Kč | 74 491 Kč |
Středočeský kraj | 55 810 Kč | 81 913 Kč | 93 638 Kč | 146 617 Kč | 35 429 Kč | 43 535 Kč | 44 716 Kč | 56 988 Kč |
Jihočeský kraj | 43 897 Kč | 59 983 Kč | 67 616 Kč | 89 557 Kč | 30 528 Kč | 41 697 Kč | 41 173 Kč | 51 571 Kč |
Plzeňský kraj | 19 520 Kč | 33 605 Kč | 40 109 Kč | 69 186 Kč | 33 570 Kč | 45 419 Kč | 46 999 Kč | 63 692 Kč |
Ústecký kraj | - | - | - | - | 33 322 Kč | 43 997 Kč | 45 808 Kč | 58 568 Kč |
Liberecký kraj | - | - | - | - | 34 481 Kč | 44 132 Kč | 44 354 Kč | 55 196 Kč |
Královéhradecký kraj | - | - | - | - | 35 910 Kč | 47 285 Kč | 47 368 Kč | 60 184 Kč |
Pardubický kraj | 39 844 Kč | 52 928 Kč | 56 303 Kč | 74 670 Kč | 33 588 Kč | 40 474 Kč | 42 077 Kč | 52 090 Kč |
Jihomoravský kraj | - | - | - | - | 33 659 Kč | 43 985 Kč | 45 508 Kč | 58 698 Kč |
Olomoucký kraj | 35 328 Kč | 49 779 Kč | 56 617 Kč | 85 052 Kč | 31 526 Kč | 40 959 Kč | 42 406 Kč | 54 550 Kč |
Zlínský kraj | - | - | - | - | 33 969 Kč | 42 894 Kč | 44 686 Kč | 59 641 Kč |
Moravskoslezský kraj | 37 829 Kč | 60 123 Kč | 64 446 Kč | 97 221 Kč | 34 045 Kč | 43 920 Kč | 45 698 Kč | 57 173 Kč |
Specialisté v sociální oblasti (CZ-ISCO 2635)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | - | - | - | - | 34 430 Kč | 43 025 Kč | 44 728 Kč | 57 581 Kč |
Středočeský kraj | - | - | - | - | 30 838 Kč | 38 039 Kč | 38 259 Kč | 45 798 Kč |
Jihočeský kraj | - | - | - | - | 32 374 Kč | 39 642 Kč | 40 243 Kč | 48 607 Kč |
Plzeňský kraj | 29 276 Kč | 33 956 Kč | 36 303 Kč | 51 139 Kč | 34 049 Kč | 42 351 Kč | 42 468 Kč | 52 795 Kč |
Karlovarský kraj | 24 677 Kč | 27 651 Kč | 31 361 Kč | 42 215 Kč | 29 615 Kč | 37 290 Kč | 37 368 Kč | 47 404 Kč |
Ústecký kraj | 28 910 Kč | 37 909 Kč | 40 009 Kč | 51 320 Kč | 29 748 Kč | 40 259 Kč | 40 453 Kč | 49 975 Kč |
Liberecký kraj | - | - | - | - | 28 163 Kč | 36 686 Kč | 37 966 Kč | 49 955 Kč |
Královéhradecký kraj | - | - | - | - | 29 781 Kč | 37 248 Kč | 37 965 Kč | 46 310 Kč |
Pardubický kraj | 28 838 Kč | 37 137 Kč | 37 631 Kč | 47 434 Kč | 28 943 Kč | 36 983 Kč | 37 315 Kč | 44 375 Kč |
Kraj Vysočina | - | - | - | - | 31 875 Kč | 38 587 Kč | 39 476 Kč | 48 363 Kč |
Jihomoravský kraj | 29 260 Kč | 33 114 Kč | 34 523 Kč | 38 816 Kč | 30 904 Kč | 39 665 Kč | 40 487 Kč | 52 439 Kč |
Olomoucký kraj | 23 902 Kč | 34 345 Kč | 36 127 Kč | 47 942 Kč | 32 014 Kč | 40 607 Kč | 41 333 Kč | 51 031 Kč |
Zlínský kraj | - | - | - | - | 31 528 Kč | 38 742 Kč | 38 686 Kč | 46 870 Kč |
Moravskoslezský kraj | - | - | - | - | 31 838 Kč | 39 964 Kč | 40 146 Kč | 48 420 Kč |
ESCO
Klasifikace ESCO (European Skills, Competences, and Occupations) popisuje a třídí dovednosti, kompetence, kvalifikace a povolání relevantní pro trh práce Evropské unie a pro vzdělávání a odbornou přípravu. ESCO je k dispozici ve 27 jazycích, což uchazečům o zaměstnání a zaměstnavatelům umožňuje lépe komunikovat o dovednostech, kompetencích, kvalifikaci a pracovních místech v jakémkoli evropském jazyce. Cílem klasifikace ESCO je podporovat pracovní mobilitu v celé Evropě a vytvořit tak integrovanější a účinnější trh práce. Nabízí totiž „společný jazyk“ v oblasti povolání a dovedností, který mohou různé zúčastněné strany používat v otázkách zaměstnanosti, vzdělávání a odborné přípravy. Klasifikaci vytvořila Evropská komise – Generální ředitelství pro zaměstnanost, sociální věci a sociální začleňování, ve spolupráci se zúčastněnými stranami a s Evropským střediskem pro rozvoj odborného vzdělávání (Cedefop). Iniciativa ESCO je součástí strategie Evropa 2020.
Kód podskupiny | Název podskupiny v ESCO | URL - podskupiny v ESCO |
---|---|---|
2635 | Specialisté v oblasti sociální práce a poradenství | http://data.europa.eu/esco/isco/C2635 |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.