Alternativní názvy
Právník
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
30416
Datum zveřejnění
31. 10. 2006
Datum poslední aktualizace
22. 11. 2017
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Zajišťování mezinárodněprávní ochrany dětí v oblasti vymáhání výživného na základě mezinárodních úmluv.
- Zajišťování právních činností při zprostředkování mezinárodních osvojení z ciziny do ČR a z ČR do ciziny na základě mezinárodních úmluv.
- Právní zastupování v řízení před soudy i jinými orgány cizího státu v rámci ochrany zájmů nezletilých i zletilých českých občanů v zahraničí.
- Řešení právních případů vymáhání výživného pro nezletilé děti z ciziny a protiprávního přemístění dětí a styku rodičů s nimi.
- Spolupráce se zahraničními subjekty, které nejsou vázány mezinárodními smlouvami.
- Zabezpečení výkonu funkce Ústředního orgánu podle Haagské úmluvy o pravomoci orgánů, použitelném právu, uznávání, výkonu a spolupráci ve věcech rodičovské zodpovědnosti a opatření k ochraně dětí.
- Zabezpečení výkonu funkce Ústředního orgánu podle Evropské úmluvy o uznání a výkonu rozhodnutí o výchově dětí a obnovení výchovy dětí.
- Zpracování podkladů pro statistiky a hodnotící zprávy.
- Poskytování právního poradenství v oblasti mezinárodně právní ochrany dětí.
Příklady činností ze veřejného sektoru
Příklady činností a jejich stupeň hodnocení vycházejí převážně z nařízení vlády č.222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, popřípadě podle nařízení vlády č. 302/2014 Sb., o katalogu správních činností, a jsou zařazeny do 16 stupňů platových tříd. Výjimku tvoří zatřídění prací v oblastech regulovaných samostatnou legislativou, které se řídí vždy dle její platné verze (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, Armáda ČR apod.). V těchto oblastech je zatřídění prací uvedené v NSP pouze orientační.
Text příkladu | Platová třída |
---|---|
Celostátní koordinace a metodické usměrňování sociálně právní ochrany dětí nebo společenské péče o ohrožené skupiny obyvatel nebo dětské práce. | 0 |
Celostátní usměrňování aplikace systému státní sociální podpory včetně poradenské činnosti. | 0 |
Tvorba celostátní koncepce sociálně právní ochrany dětí, náhradní rodinné péče nebo dětské práce. | 0 |
Zajišťování mezinárodněprávní ochrany dětí v oblasti vymáhání výživného, protiprávního přemístění a mezinárodního osvojení včetně zastupování zájmů v soudních sporech. | 0 |
Zpracovávání celostátních analýz sociálně právní ochrany dětí, péče o ohrožené skupiny obyvatel nebo dětské práce. | 0 |
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Magisterský studijní program v oboru právo a právní věda | KKOV | 6805T | nejvhodnější |
Magisterský studijní program ve skupině oborů právo, právní a veřejnosprávní činnost | KKOV | 68xxT | vhodná |
Kompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Zpracovávání celostátní koncepce sociálně právní ochrany dětí, náhradní rodinné péče nebo dětské práce | ||||||||
Zpracovávání celostátních analýz sociálně právní ochrany dětí, péče o ohrožené skupiny obyvatel nebo dětské práce | ||||||||
Zpracovávání podkladů pro statistiky a hodnotící zprávy v oblasti mezinárodně právní ochrany dětí | ||||||||
Poskytování právního poradenství v oblasti mezinárodně právní ochrany dětí | ||||||||
Vyřizování agendy mezinárodně právní ochrany dětí v oblasti vymáhání výživného, protiprávního přemístění a mezinárodního osvojení, včetně zastupování zájmů v soudních sporech | ||||||||
Vyřizování předepsaných náležitostí při zprostředkování mezinárodních osvojení z ciziny do ČR a z ČR do ciziny na základě mezinárodních smluv v rámci mezinárodně právní ochrany dětí | ||||||||
Právní zastupování zájmů nezletilých českých občanů v zahraničí, v řízení před soudy i jinými orgány cizího státu, v oblasti mezinárodně právní ochrany dětí | ||||||||
Celostátní koordinování a metodické usměrňování sociálně právní ochrany dětí nebo dětské práce | ||||||||
Koordinování spolupráce v oblasti mezinárodně právní ochrany dětí se zahraničními subjekty, které nejsou vázány mezinárodními smlouvami |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
mezinárodněprávní ochrana dětí |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
Pro toto povolání nejsou odborné znalosti dosud zpracovány.
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
Pro toto povolání nejsou měkké kompetence dosud zpracovány.
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Zraková zátěž | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách | ||||
Duševní zátěž | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení | ||||
Pracovní doba, směnnost |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Duševní poruchy a poruchy chování
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2024 celkem
Specialisté v oblasti práva a příbuzných oblastech jinde neuvedení (CZ-ISCO 2619)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 76 403 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 39 598 Kč do 129 343 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 54 402 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 40 609 Kč do 79 358 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Specialisté v sociální oblasti (CZ-ISCO 2635)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 43 701 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 32 390 Kč do 57 170 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 45 756 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 35 929 Kč do 58 227 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Podnikoví právníci (CZ-ISCO 26195)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 78 311 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 43 258 Kč do 134 712 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 57 499 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 43 056 Kč do 84 652 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Sociální pracovníci specialisté a další specialisté v sociální oblasti ve veřejné správě (CZ-ISCO 26351)
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 47 241 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 37 664 Kč do 60 543 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2024
Specialisté v oblasti práva a příbuzných oblastech jinde neuvedení (CZ-ISCO 2619)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | 55 129 Kč | 87 642 Kč | 95 239 Kč | 141 299 Kč | 44 140 Kč | 60 981 Kč | 63 962 Kč | 88 635 Kč |
Středočeský kraj | 23 436 Kč | 91 694 Kč | 94 844 Kč | 144 384 Kč | 41 019 Kč | 50 873 Kč | 53 188 Kč | 69 926 Kč |
Jihočeský kraj | 51 541 Kč | 79 619 Kč | 82 821 Kč | 116 407 Kč | 38 055 Kč | 46 952 Kč | 47 955 Kč | 61 795 Kč |
Plzeňský kraj | - | - | - | - | 37 589 Kč | 48 925 Kč | 52 231 Kč | 67 540 Kč |
Ústecký kraj | 53 374 Kč | 75 132 Kč | 88 384 Kč | 147 280 Kč | 37 546 Kč | 47 319 Kč | 50 524 Kč | 65 538 Kč |
Liberecký kraj | - | - | - | - | 31 566 Kč | 49 744 Kč | 50 536 Kč | 61 786 Kč |
Královéhradecký kraj | 53 019 Kč | 67 328 Kč | 71 528 Kč | 103 490 Kč | 38 879 Kč | 51 617 Kč | 53 223 Kč | 69 569 Kč |
Pardubický kraj | 53 454 Kč | 67 408 Kč | 77 711 Kč | 110 514 Kč | 36 803 Kč | 43 248 Kč | 45 882 Kč | 59 695 Kč |
Kraj Vysočina | - | - | - | - | 40 242 Kč | 51 619 Kč | 54 495 Kč | 69 920 Kč |
Jihomoravský kraj | 36 906 Kč | 52 676 Kč | 61 406 Kč | 88 980 Kč | 40 034 Kč | 50 328 Kč | 52 553 Kč | 67 076 Kč |
Olomoucký kraj | 51 203 Kč | 64 140 Kč | 72 556 Kč | 109 483 Kč | 37 165 Kč | 46 525 Kč | 48 684 Kč | 61 779 Kč |
Zlínský kraj | 45 599 Kč | 66 893 Kč | 74 259 Kč | 103 730 Kč | 37 358 Kč | 49 843 Kč | 51 108 Kč | 64 695 Kč |
Moravskoslezský kraj | 41 426 Kč | 70 342 Kč | 77 587 Kč | 120 217 Kč | 39 296 Kč | 51 371 Kč | 53 003 Kč | 67 344 Kč |
Specialisté v sociální oblasti (CZ-ISCO 2635)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | - | - | - | - | 38 177 Kč | 50 745 Kč | 53 285 Kč | 72 783 Kč |
Středočeský kraj | 29 578 Kč | 40 960 Kč | 42 173 Kč | 53 212 Kč | 36 683 Kč | 45 634 Kč | 46 183 Kč | 55 080 Kč |
Jihočeský kraj | - | - | - | - | 36 278 Kč | 46 109 Kč | 47 469 Kč | 60 148 Kč |
Plzeňský kraj | 31 979 Kč | 45 947 Kč | 45 841 Kč | 59 418 Kč | 39 462 Kč | 47 930 Kč | 48 681 Kč | 59 309 Kč |
Karlovarský kraj | - | - | - | - | 35 817 Kč | 43 091 Kč | 44 302 Kč | 53 946 Kč |
Ústecký kraj | - | - | - | - | 33 864 Kč | 46 053 Kč | 46 774 Kč | 58 737 Kč |
Liberecký kraj | 30 993 Kč | 41 110 Kč | 43 986 Kč | 54 591 Kč | 31 001 Kč | 42 513 Kč | 42 846 Kč | 54 987 Kč |
Královéhradecký kraj | - | - | - | - | 35 986 Kč | 43 988 Kč | 44 268 Kč | 53 485 Kč |
Pardubický kraj | 34 270 Kč | 41 228 Kč | 43 830 Kč | 58 364 Kč | 31 772 Kč | 41 519 Kč | 42 068 Kč | 51 594 Kč |
Kraj Vysočina | - | - | - | - | 37 282 Kč | 44 871 Kč | 45 470 Kč | 53 683 Kč |
Jihomoravský kraj | - | - | - | - | 34 938 Kč | 45 443 Kč | 45 646 Kč | 54 661 Kč |
Olomoucký kraj | 32 624 Kč | 39 766 Kč | 41 423 Kč | 52 752 Kč | 37 551 Kč | 45 547 Kč | 46 346 Kč | 56 697 Kč |
Zlínský kraj | 35 709 Kč | 50 981 Kč | 50 868 Kč | 65 143 Kč | 36 943 Kč | 45 127 Kč | 45 618 Kč | 54 945 Kč |
Moravskoslezský kraj | 32 920 Kč | 46 958 Kč | 48 591 Kč | 67 153 Kč | 36 149 Kč | 45 824 Kč | 45 932 Kč | 54 733 Kč |
ESCO
Klasifikace ESCO (European Skills, Competences, and Occupations) popisuje a třídí dovednosti, kompetence, kvalifikace a povolání relevantní pro trh práce Evropské unie a pro vzdělávání a odbornou přípravu. ESCO je k dispozici ve 27 jazycích, což uchazečům o zaměstnání a zaměstnavatelům umožňuje lépe komunikovat o dovednostech, kompetencích, kvalifikaci a pracovních místech v jakémkoli evropském jazyce. Cílem klasifikace ESCO je podporovat pracovní mobilitu v celé Evropě a vytvořit tak integrovanější a účinnější trh práce. Nabízí totiž „společný jazyk“ v oblasti povolání a dovedností, který mohou různé zúčastněné strany používat v otázkách zaměstnanosti, vzdělávání a odborné přípravy. Klasifikaci vytvořila Evropská komise – Generální ředitelství pro zaměstnanost, sociální věci a sociální začleňování, ve spolupráci se zúčastněnými stranami a s Evropským střediskem pro rozvoj odborného vzdělávání (Cedefop). Iniciativa ESCO je součástí strategie Evropa 2020.
Kód podskupiny | Název podskupiny v ESCO | URL - podskupiny v ESCO |
---|---|---|
2635 | Specialisté v oblasti sociální práce a poradenství | http://data.europa.eu/esco/isco/C2635 |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.