povolání
Specialista finančního controllingu
Odborný směr: |
Ekonomika, administrativa, personalistika |
Odborný podsměr: |
ekonomika |
Kvalifikační úroveň: |
Bakalářský studijní program; Vyšší odborné vzdělání (NSP 6) |
Platové rozmezí: |
37 000 Kč - 69 000 Kč |
Alternativní názvy
Finanční controller, Controller, Analytik controllingu, Specialista controllingu, Provozní ekonom, Financial controller
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
103341
Datum zveřejnění
31. 3. 2017
Datum poslední aktualizace
26. 3. 2024
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Provádění finanční analýzy společnosti a jejích částí (oddělení, nákladových středisek).
- Provádění operativních změn kalkulací podle vývoje materiálních, personálních nákladů apod., promítání cenových změn do výrobků, služeb.
- Komunikace a spolupráce s ostatními odděleními ve společnosti pro získávání vstupů pro analýzy a předávání výstupů.
- Systémová podpora prodejního plánování s pomocí trendových křivek, plánování dle reprezentantů apod.
- Příprava podkladů pro rozpočet, vypracovávání rozpočtu a odhadů prodejních, režijních a dalších nákladů.
- Sestavování rozpočtu společnosti a jednotlivých projektů.
- Kontrola překročení rozpočtů, analýzy typu skutečnost versus plán.
- Tvorba propočtů očekávání (Forecasting).
- Prezentace pravidelných prodejních a provozních změn plánu.
- Hledání nápravných opatření vedoucích ke zlepšení hospodaření společnosti.
Příklady činností ze veřejného sektoru
Příklady činností a jejich stupeň hodnocení vycházejí převážně z nařízení vlády č.222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, popřípadě podle nařízení vlády č. 302/2014 Sb., o katalogu správních činností, a jsou zařazeny do 16 stupňů platových tříd. Výjimku tvoří zatřídění prací v oblastech regulovaných samostatnou legislativou, které se řídí vždy dle její platné verze (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, Armáda ČR apod.). V těchto oblastech je zatřídění prací uvedené v NSP pouze orientační.
Text příkladu | Platová třída |
---|---|
Rozpočtář - Sestavování rozpočtu organizace. Projednávání rozpočtu s jednotlivými rozpočtovými místy. Sledování, projednávání a zúčtovávání plnění rozpočtu s rozpočtujícím orgánem. Zajišťování realizace příjmových a výdajových stránek rozpočtu včetně návrhu opatření při jejich neplnění. | 10 |
Kontrola hospodaření podle rozpočtu včetně sledování vývoje, provádění rozboru a stanovování návrhů na opatření. Navrhování, přijímání a projednávání rozpočtových změn. | 10 |
Rozpočtář - Příprava ucelených částí rozpočtu. Sledování příjmů a výdajů včetně navrhování opatření při jejich neplnění. Rozpisy příspěvků a dotací podle stanovených zásad. | 8 |
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Bakalářský studijní program v oboru ekonomika a management | KKOV | 6208R | nejvhodnější |
Ekonomika a podnikání | RVP | 63-41-N/xx | nejvhodnější |
Vyšší odborné vzdělání v oboru ekonomika a podnikání | KKOV | 6341N | vhodná |
Bakalářský studijní program ve skupině oborů ekonomie | KKOV | 62xxR | vhodná |
Magisterský studijní program ve skupině oborů ekonomie | KKOV | 62xxT | vhodná |
Magisterský studijní program v oboru ekonomika a management | KKOV | 6208T | vhodná |
Kompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kontrola čerpání rozpočtu a dodržování rozpočtových pravidel | ||||||||
Příprava podkladů pro výpočet cen včetně vedení evidencí s touto tvorbou cen souvisejících (normativy pro kalkulace, kalkulační vzorce apod.) | ||||||||
Předkládání návrhů na docílení vyšší rentability | ||||||||
Navrhování opatření a změn v rozpočtech v případě jejich neplnění | ||||||||
Sestavování samostatných částí celkových plánů organizace (plánu nákladů, výnosů, práce apod.) nebo sestavování celkových plánů a bilancí organizace | ||||||||
Analyzování vývoje nákladů a jeho vlivu na všechny části obchodních a finančních plánů | ||||||||
Vymýšlení a tvůrčí aplikace nových kalkulačních systémů a projektů v oblasti nákladů a cen | ||||||||
Sestavování rozpočtů pro celou organizaci, jednotlivé organizační celky, jednotky či útvary, a to dle požadovaných kritérií (kalkulací, norem) nebo dle vybraných ukazatelů (příjmů, výdajů, nákladů, výnosů nebo jiných ukazatelů) | ||||||||
Provádění rozpočtových změn a úprav | ||||||||
Vyhodnocování a rozbor efektivnosti a návratnosti všech druhů investic, vyhodnocování vývoje v oblasti nákladovosti, rentability, produktivity a finančních ukazatelů podle standardních účetních výkazů | ||||||||
Provádění operativních změn kalkulací a cen podle vývoje nákladů | ||||||||
Projednávání návrhů plánů a změn plánů s managementem organizace, popř. i se zástupci nižších organizačních celků |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
ekonomika podnikatelského subjektu obecně | ||||||||
principy hospodaření podnikatelského subjektu, hospodářský výsledek | ||||||||
základní ekonomické ukazatele | ||||||||
ukazatele ekonomické efektivnosti investic a projektů | ||||||||
postupy tvorby kalkulací, rozpočtů, ekonomické rozvahy | ||||||||
ekonomický (finanční) management, controlling | ||||||||
vnitropodnikové účetnictví |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|
Počítačová způsobilost | |||
Numerická způsobilost | |||
Ekonomické povědomí | |||
Právní povědomí | |||
Jazyková způsobilost v češtině | |||
Jazyková způsobilost v angličtině |
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Osobnostní kompetence | |||||
Kompetence k celoživotnímu vzdělávání | |||||
Interpersonální kompetence | |||||
Kompetence ke kooperaci | |||||
Kognitivní kompetence | |||||
Kompetence k objevování a orientaci v informacích | |||||
Výkonové kompetence | |||||
Kompetence k výkonnosti | |||||
Kompetence k samostatnosti | |||||
Kompetence k aktivnímu přístupu |
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Zraková zátěž | ||||
Duševní zátěž | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení | ||||
Pracovní doba, směnnost |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Duševní poruchy a poruchy chování
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2024 celkem
Specialisté v oblasti účetnictví (CZ-ISCO 2411)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 69 516 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 41 250 Kč do 122 398 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 49 226 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 37 266 Kč do 69 336 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Ostatní specialisté v oblasti účetnictví (CZ-ISCO 24119)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 71 689 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 45 711 Kč do 124 267 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2024
Specialisté v oblasti účetnictví (CZ-ISCO 2411)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | 48 423 Kč | 78 860 Kč | 87 833 Kč | 139 513 Kč | 42 917 Kč | 56 399 Kč | 59 987 Kč | 82 195 Kč |
Středočeský kraj | 47 587 Kč | 72 673 Kč | 82 485 Kč | 126 064 Kč | 37 989 Kč | 48 029 Kč | 50 395 Kč | 63 422 Kč |
Jihočeský kraj | 36 860 Kč | 63 215 Kč | 70 392 Kč | 99 891 Kč | 36 875 Kč | 46 765 Kč | 48 433 Kč | 63 117 Kč |
Plzeňský kraj | 43 992 Kč | 63 793 Kč | 70 667 Kč | 97 461 Kč | 39 579 Kč | 50 617 Kč | 51 275 Kč | 62 170 Kč |
Karlovarský kraj | 35 666 Kč | 60 774 Kč | 60 116 Kč | 83 637 Kč | 39 483 Kč | 47 440 Kč | 48 556 Kč | 59 518 Kč |
Ústecký kraj | 37 729 Kč | 65 935 Kč | 68 259 Kč | 104 843 Kč | 37 661 Kč | 49 350 Kč | 51 248 Kč | 65 525 Kč |
Liberecký kraj | 39 848 Kč | 65 486 Kč | 70 028 Kč | 104 847 Kč | 38 811 Kč | 49 758 Kč | 50 882 Kč | 65 880 Kč |
Královéhradecký kraj | 38 632 Kč | 57 982 Kč | 61 209 Kč | 89 885 Kč | 35 902 Kč | 47 051 Kč | 48 325 Kč | 60 083 Kč |
Pardubický kraj | 35 928 Kč | 62 545 Kč | 66 886 Kč | 108 829 Kč | 34 797 Kč | 43 447 Kč | 45 724 Kč | 60 705 Kč |
Kraj Vysočina | 31 704 Kč | 53 883 Kč | 58 631 Kč | 89 430 Kč | 35 242 Kč | 42 329 Kč | 45 483 Kč | 56 757 Kč |
Jihomoravský kraj | 40 911 Kč | 65 179 Kč | 69 873 Kč | 101 049 Kč | 36 457 Kč | 46 854 Kč | 48 800 Kč | 62 447 Kč |
Olomoucký kraj | 30 435 Kč | 54 587 Kč | 59 109 Kč | 97 673 Kč | 34 340 Kč | 46 917 Kč | 49 041 Kč | 67 788 Kč |
Zlínský kraj | 36 122 Kč | 58 124 Kč | 63 242 Kč | 103 252 Kč | 35 781 Kč | 45 000 Kč | 47 116 Kč | 59 542 Kč |
Moravskoslezský kraj | 36 844 Kč | 61 220 Kč | 67 937 Kč | 107 103 Kč | 37 350 Kč | 48 054 Kč | 50 477 Kč | 67 433 Kč |
ESCO
Klasifikace ESCO (European Skills, Competences, and Occupations) popisuje a třídí dovednosti, kompetence, kvalifikace a povolání relevantní pro trh práce Evropské unie a pro vzdělávání a odbornou přípravu. ESCO je k dispozici ve 27 jazycích, což uchazečům o zaměstnání a zaměstnavatelům umožňuje lépe komunikovat o dovednostech, kompetencích, kvalifikaci a pracovních místech v jakémkoli evropském jazyce. Cílem klasifikace ESCO je podporovat pracovní mobilitu v celé Evropě a vytvořit tak integrovanější a účinnější trh práce. Nabízí totiž „společný jazyk“ v oblasti povolání a dovedností, který mohou různé zúčastněné strany používat v otázkách zaměstnanosti, vzdělávání a odborné přípravy. Klasifikaci vytvořila Evropská komise – Generální ředitelství pro zaměstnanost, sociální věci a sociální začleňování, ve spolupráci se zúčastněnými stranami a s Evropským střediskem pro rozvoj odborného vzdělávání (Cedefop). Iniciativa ESCO je součástí strategie Evropa 2020.
Kód podskupiny | Název podskupiny v ESCO | URL - podskupiny v ESCO |
---|---|---|
2411 | Specialisté v oblasti účetnictví | http://data.europa.eu/esco/isco/C2411 |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.