povolání
Specialista finančního controllingu
Odborný směr: |
Ekonomika, administrativa, personalistika |
Odborný podsměr: |
ekonomika |
Kvalifikační úroveň: |
Bakalářský studijní program; Vyšší odborné vzdělání (NSP 6) |
Platové rozmezí: |
32 000 Kč - 59 000 Kč |
Alternativní názvy
Finanční controller, Controller, Analytik controllingu, Specialista controllingu, Provozní ekonom, Financial controller
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
103341
Datum zveřejnění
31. 3. 2017
Datum poslední aktualizace
26. 3. 2024
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Provádění finanční analýzy společnosti a jejích částí (oddělení, nákladových středisek).
- Provádění operativních změn kalkulací podle vývoje materiálních, personálních nákladů apod., promítání cenových změn do výrobků, služeb.
- Komunikace a spolupráce s ostatními odděleními ve společnosti pro získávání vstupů pro analýzy a předávání výstupů.
- Systémová podpora prodejního plánování s pomocí trendových křivek, plánování dle reprezentantů apod.
- Příprava podkladů pro rozpočet, vypracovávání rozpočtu a odhadů prodejních, režijních a dalších nákladů.
- Sestavování rozpočtu společnosti a jednotlivých projektů.
- Kontrola překročení rozpočtů, analýzy typu skutečnost versus plán.
- Tvorba propočtů očekávání (Forecasting).
- Prezentace pravidelných prodejních a provozních změn plánu.
- Hledání nápravných opatření vedoucích ke zlepšení hospodaření společnosti.
Příklady činností ze veřejného sektoru
Příklady činností a jejich stupeň hodnocení vycházejí převážně z nařízení vlády č.222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, popřípadě podle nařízení vlády č. 302/2014 Sb., o katalogu správních činností, a jsou zařazeny do 16 stupňů platových tříd. Výjimku tvoří zatřídění prací v oblastech regulovaných samostatnou legislativou, které se řídí vždy dle její platné verze (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, Armáda ČR apod.). V těchto oblastech je zatřídění prací uvedené v NSP pouze orientační.
Text příkladu | Platová třída |
---|---|
Rozpočtář - Sestavování rozpočtu organizace. Projednávání rozpočtu s jednotlivými rozpočtovými místy. Sledování, projednávání a zúčtovávání plnění rozpočtu s rozpočtujícím orgánem. Zajišťování realizace příjmových a výdajových stránek rozpočtu včetně návrhu opatření při jejich neplnění. | 10 |
Kontrola hospodaření podle rozpočtu včetně sledování vývoje, provádění rozboru a stanovování návrhů na opatření. Navrhování, přijímání a projednávání rozpočtových změn. | 10 |
Rozpočtář - Příprava ucelených částí rozpočtu. Sledování příjmů a výdajů včetně navrhování opatření při jejich neplnění. Rozpisy příspěvků a dotací podle stanovených zásad. | 8 |
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Bakalářský studijní program v oboru ekonomika a management | KKOV | 6208R | nejvhodnější |
Ekonomika a podnikání | RVP | 63-41-N/xx | nejvhodnější |
Vyšší odborné vzdělání v oboru ekonomika a podnikání | KKOV | 6341N | vhodná |
Bakalářský studijní program ve skupině oborů ekonomie | KKOV | 62xxR | vhodná |
Magisterský studijní program ve skupině oborů ekonomie | KKOV | 62xxT | vhodná |
Magisterský studijní program v oboru ekonomika a management | KKOV | 6208T | vhodná |
Kompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kontrola čerpání rozpočtu a dodržování rozpočtových pravidel | ||||||||
Příprava podkladů pro výpočet cen včetně vedení evidencí s touto tvorbou cen souvisejících (normativy pro kalkulace, kalkulační vzorce apod.) | ||||||||
Předkládání návrhů na docílení vyšší rentability | ||||||||
Navrhování opatření a změn v rozpočtech v případě jejich neplnění | ||||||||
Sestavování samostatných částí celkových plánů organizace (plánu nákladů, výnosů, práce apod.) nebo sestavování celkových plánů a bilancí organizace | ||||||||
Analyzování vývoje nákladů a jeho vlivu na všechny části obchodních a finančních plánů | ||||||||
Vymýšlení a tvůrčí aplikace nových kalkulačních systémů a projektů v oblasti nákladů a cen | ||||||||
Sestavování rozpočtů pro celou organizaci, jednotlivé organizační celky, jednotky či útvary, a to dle požadovaných kritérií (kalkulací, norem) nebo dle vybraných ukazatelů (příjmů, výdajů, nákladů, výnosů nebo jiných ukazatelů) | ||||||||
Provádění rozpočtových změn a úprav | ||||||||
Vyhodnocování a rozbor efektivnosti a návratnosti všech druhů investic, vyhodnocování vývoje v oblasti nákladovosti, rentability, produktivity a finančních ukazatelů podle standardních účetních výkazů | ||||||||
Provádění operativních změn kalkulací a cen podle vývoje nákladů | ||||||||
Projednávání návrhů plánů a změn plánů s managementem organizace, popř. i se zástupci nižších organizačních celků |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
ekonomika podnikatelského subjektu obecně | ||||||||
principy hospodaření podnikatelského subjektu, hospodářský výsledek | ||||||||
základní ekonomické ukazatele | ||||||||
ukazatele ekonomické efektivnosti investic a projektů | ||||||||
postupy tvorby kalkulací, rozpočtů, ekonomické rozvahy | ||||||||
ekonomický (finanční) management, controlling | ||||||||
vnitropodnikové účetnictví |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|
Počítačová způsobilost | |||
Numerická způsobilost | |||
Ekonomické povědomí | |||
Právní povědomí | |||
Jazyková způsobilost v češtině | |||
Jazyková způsobilost v angličtině |
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Osobnostní kompetence | |||||
Kompetence k celoživotnímu vzdělávání | |||||
Interpersonální kompetence | |||||
Kompetence ke kooperaci | |||||
Kognitivní kompetence | |||||
Kompetence k objevování a orientaci v informacích | |||||
Výkonové kompetence | |||||
Kompetence k výkonnosti | |||||
Kompetence k samostatnosti | |||||
Kompetence k aktivnímu přístupu |
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Zraková zátěž | ||||
Duševní zátěž | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení | ||||
Pracovní doba, směnnost |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Poruchy vidění
- Duševní poruchy
- Poruchy chování
- Závažná psychosomatická onemocnění
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2020 celkem
Specialisté v oblasti účetnictví (CZ-ISCO 2411)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 50 789 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 30 804 Kč do 97 342 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 42 040 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 32 050 Kč do 58 872 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Ostatní specialisté v oblasti účetnictví (CZ-ISCO 24119)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 55 442 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 34 261 Kč do 108 913 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2020
Specialisté v oblasti účetnictví (CZ-ISCO 2411)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | 35 899 Kč | 60 308 Kč | 71 844 Kč | 120 312 Kč | 38 304 Kč | 49 790 Kč | 51 971 Kč | 68 506 Kč |
Středočeský kraj | 26 568 Kč | 50 539 Kč | 55 690 Kč | 93 612 Kč | 32 400 Kč | 39 705 Kč | 41 805 Kč | 54 053 Kč |
Jihočeský kraj | 30 379 Kč | 49 652 Kč | 52 552 Kč | 76 561 Kč | 31 159 Kč | 38 942 Kč | 40 769 Kč | 51 968 Kč |
Plzeňský kraj | 24 864 Kč | 41 156 Kč | 45 203 Kč | 68 727 Kč | 33 532 Kč | 43 652 Kč | 44 273 Kč | 53 887 Kč |
Karlovarský kraj | 27 703 Kč | 43 022 Kč | 45 837 Kč | 70 017 Kč | 30 520 Kč | 39 436 Kč | 39 307 Kč | 47 421 Kč |
Ústecký kraj | - | - | - | - | 30 659 Kč | 40 419 Kč | 41 391 Kč | 52 128 Kč |
Liberecký kraj | - | - | - | - | 32 482 Kč | 39 041 Kč | 40 146 Kč | 49 106 Kč |
Královéhradecký kraj | 32 359 Kč | 41 519 Kč | 49 921 Kč | 71 682 Kč | 31 825 Kč | 38 705 Kč | 40 300 Kč | 49 295 Kč |
Pardubický kraj | 29 967 Kč | 43 139 Kč | 46 460 Kč | 66 267 Kč | 29 667 Kč | 38 003 Kč | 38 898 Kč | 49 777 Kč |
Kraj Vysočina | - | - | - | - | 28 946 Kč | 37 105 Kč | 38 833 Kč | 50 013 Kč |
Jihomoravský kraj | 27 861 Kč | 43 254 Kč | 48 604 Kč | 73 382 Kč | 30 131 Kč | 39 842 Kč | 41 169 Kč | 53 093 Kč |
Olomoucký kraj | 31 813 Kč | 43 097 Kč | 47 292 Kč | 72 697 Kč | 31 420 Kč | 41 379 Kč | 42 777 Kč | 55 882 Kč |
Zlínský kraj | 31 188 Kč | 49 174 Kč | 51 854 Kč | 71 765 Kč | 31 271 Kč | 37 663 Kč | 39 225 Kč | 49 102 Kč |
Moravskoslezský kraj | - | - | - | - | 31 419 Kč | 40 257 Kč | 42 315 Kč | 54 734 Kč |
ESCO
Klasifikace ESCO (European Skills, Competences, and Occupations) popisuje a třídí dovednosti, kompetence, kvalifikace a povolání relevantní pro trh práce Evropské unie a pro vzdělávání a odbornou přípravu. ESCO je k dispozici ve 27 jazycích, což uchazečům o zaměstnání a zaměstnavatelům umožňuje lépe komunikovat o dovednostech, kompetencích, kvalifikaci a pracovních místech v jakémkoli evropském jazyce. Cílem klasifikace ESCO je podporovat pracovní mobilitu v celé Evropě a vytvořit tak integrovanější a účinnější trh práce. Nabízí totiž „společný jazyk“ v oblasti povolání a dovedností, který mohou různé zúčastněné strany používat v otázkách zaměstnanosti, vzdělávání a odborné přípravy. Klasifikaci vytvořila Evropská komise – Generální ředitelství pro zaměstnanost, sociální věci a sociální začleňování, ve spolupráci se zúčastněnými stranami a s Evropským střediskem pro rozvoj odborného vzdělávání (Cedefop). Iniciativa ESCO je součástí strategie Evropa 2020.
Kód podskupiny | Název podskupiny v ESCO | URL - podskupiny v ESCO |
---|---|---|
2411 | Specialisté v oblasti účetnictví | http://data.europa.eu/esco/isco/C2411 |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.