povolání
Romský asistent
Odborný směr: |
Sociální služby |
Odborný podsměr: |
nezařazeno do odborného podsměru |
Kvalifikační úroveň: |
Základní vzdělání; Střední vzdělání bez výučního listu; Střední vzdělání s výučním listem dvouleté (NSP 2) |
Platové rozmezí: |
31 000 Kč - 50 000 Kč |
Alternativní názvy
Pracovník pro práci s komunitami
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
102772
Datum zveřejnění
31. 3. 2017
Datum poslední aktualizace
22. 11. 2017
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Mapování prostředí komunity/členů lokality.
- Komunikace s obyvateli komunity/lokality v jejich přirozeném prostředí.
- Pomoc a podpora při realizaci komunitních, preventivních, volnočasových aktivit.
- Spolupráce při realizaci aktivit za účelem aktivizace obyvatel lokality/členů komunity.
- Podpora aktivních obyvatel lokality/členy komunity.
- Komunikace s institucemi, organizacemi, veřejnou správou v zájmu lokality/členy komunity.
- Podpora obyvatel komunity/lokality při komunikaci s institucemi, organizacemi, veřejnou správou.
- Zprostředkování poradenství či jiných sociálních, zdravotních a návazných služeb za účelem pomoci a podpory jednotlivců či skupin.
- Vedení základní dokumentace.
- Spolupráce při dohledu nad veřejným pořádkem v komunitě.
- Podpora komunikace s členů komunity s okolím.
- Podpora vzdělávání a zdravého vývoje dětí
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Střední vzdělání s výučním listem | KKOV | xxxxE | nejvhodnější |
Střední vzdělání s výučním listem | RVP | xx-xx-E/xx | nejvhodnější |
Vzdělání nižší než středoškolské, které neposkytuje ani výuční list | KKOV | xxxxC | vhodná |
Legislativní požadavky na způsobilost k výkonu povolání
Nezbytné (tj. povinné) požadavky na kvalifikační způsobilost osoby k výkonu povolání – tj. požadavky upravující vstup do povolání/specializace povolání. Tyto požadavky vycházejí z konkrétního legislativního předpisu.
doporučené - Odborná způsobilost pracovníka v sociálních službách podle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službáchKompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Orientace v příslušné legislativě | ||||||||
Vedení a pořizování záznamů | ||||||||
Spolupráce s klienty při řešení jejich problémů včetně účasti při jednáních se správními orgány a jinými organizacemi v zájmu klientů | ||||||||
Navázání kontaktu s klientem | ||||||||
Motivování klientů k zájmu o volnočasové aktivity | ||||||||
Zajišťování odborné pomoci pro klienta | ||||||||
Zprostředkovávání pomoci při řešení zdravotně-sociálních problémů pacientů | ||||||||
Pomoc při řešení sporů v rámci občanského soužití | ||||||||
Organizace volnočasových aktivit pro všechny věkové i sociální skupiny |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
základy komunikace, komunikační dovednosti, metody alternativní komunikace | ||||||||
sociální právo | ||||||||
postupy vyhledávání občanů v nepříznivé sociální situaci, analýz jejich potřeb a způsobů jednání v příslušných komunitách | ||||||||
nespecifikovaný cizí jazyk | ||||||||
správa sociálního zabezpečení |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|
Numerická způsobilost | |||
Ekonomické povědomí | |||
Právní povědomí | |||
Jazyková způsobilost v češtině |
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Osobnostní kompetence | |||||
Kompetence ke kreativitě | |||||
Interpersonální kompetence | |||||
Kompetence k efektivní komunikaci | |||||
Kompetence ke kooperaci | |||||
Kompetence k ovlivňování a rozvíjení ostatních | |||||
Výkonové kompetence | |||||
Kompetence k samostatnosti |
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek. Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných norem (tj. zákoníku práce a zákona o ochraně veřejného zdraví a prováděcích předpisů k nim).
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Zraková zátěž | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách | ||||
Duševní zátěž | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení | ||||
Pracovní doba, směnnost |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Uvádí přehled onemocnění či postižení, která vylučují nebo omezují výkon práce. U každé jednotky práce se posuzuje, zda pro ni existují onemocnění či postižení, která jsou omezujícím nebo vylučujícím faktorem pro výkon povolání nebo specializaci povolání. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií popsaných v jednotce práce.
Zdravotní způsobilost je v NSP hodnocena odborníky a posudkovými lékaři (zdravotní tým). Některé obory, skupiny povolání či konkrétní povolání jsou upraveny vlastní legislativou, jejíž požadavky nelze převést do stávajícího systému hodnocení zdravotní způsobilosti. V tomto případě nejsou zdravotní způsobilosti v NSP uvedeny vůbec, nebo jsou pouze informativní a jejich závazné stanovení se řídí příslušnou legislativou, popř. je při definování nutná spolupráce s oborovým posudkovým lékařem (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor ČR, Armáda ČR apod.).
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je orientační. Výkon povolání je vždy závislý na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Duševní poruchy
- Poruchy chování
- Závažná psychosomatická onemocnění
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2020 celkem
Specialisté v sociální oblasti (CZ-ISCO 2635)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 32 984 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 25 374 Kč do 44 650 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 39 916 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 30 985 Kč do 50 132 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2020
Specialisté v sociální oblasti (CZ-ISCO 2635)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | - | - | - | - | 34 430 Kč | 43 025 Kč | 44 728 Kč | 57 581 Kč |
Středočeský kraj | - | - | - | - | 30 838 Kč | 38 039 Kč | 38 259 Kč | 45 798 Kč |
Jihočeský kraj | - | - | - | - | 32 374 Kč | 39 642 Kč | 40 243 Kč | 48 607 Kč |
Plzeňský kraj | 29 276 Kč | 33 956 Kč | 36 303 Kč | 51 139 Kč | 34 049 Kč | 42 351 Kč | 42 468 Kč | 52 795 Kč |
Karlovarský kraj | 24 677 Kč | 27 651 Kč | 31 361 Kč | 42 215 Kč | 29 615 Kč | 37 290 Kč | 37 368 Kč | 47 404 Kč |
Ústecký kraj | 28 910 Kč | 37 909 Kč | 40 009 Kč | 51 320 Kč | 29 748 Kč | 40 259 Kč | 40 453 Kč | 49 975 Kč |
Liberecký kraj | - | - | - | - | 28 163 Kč | 36 686 Kč | 37 966 Kč | 49 955 Kč |
Královéhradecký kraj | - | - | - | - | 29 781 Kč | 37 248 Kč | 37 965 Kč | 46 310 Kč |
Pardubický kraj | 28 838 Kč | 37 137 Kč | 37 631 Kč | 47 434 Kč | 28 943 Kč | 36 983 Kč | 37 315 Kč | 44 375 Kč |
Kraj Vysočina | - | - | - | - | 31 875 Kč | 38 587 Kč | 39 476 Kč | 48 363 Kč |
Jihomoravský kraj | 29 260 Kč | 33 114 Kč | 34 523 Kč | 38 816 Kč | 30 904 Kč | 39 665 Kč | 40 487 Kč | 52 439 Kč |
Olomoucký kraj | 23 902 Kč | 34 345 Kč | 36 127 Kč | 47 942 Kč | 32 014 Kč | 40 607 Kč | 41 333 Kč | 51 031 Kč |
Zlínský kraj | - | - | - | - | 31 528 Kč | 38 742 Kč | 38 686 Kč | 46 870 Kč |
Moravskoslezský kraj | - | - | - | - | 31 838 Kč | 39 964 Kč | 40 146 Kč | 48 420 Kč |
ESCO
Klasifikace ESCO (European Skills, Competences, and Occupations) popisuje a třídí dovednosti, kompetence, kvalifikace a povolání relevantní pro trh práce Evropské unie a pro vzdělávání a odbornou přípravu. ESCO je k dispozici ve 27 jazycích, což uchazečům o zaměstnání a zaměstnavatelům umožňuje lépe komunikovat o dovednostech, kompetencích, kvalifikaci a pracovních místech v jakémkoli evropském jazyce. Cílem klasifikace ESCO je podporovat pracovní mobilitu v celé Evropě a vytvořit tak integrovanější a účinnější trh práce. Nabízí totiž „společný jazyk“ v oblasti povolání a dovedností, který mohou různé zúčastněné strany používat v otázkách zaměstnanosti, vzdělávání a odborné přípravy. Klasifikaci vytvořila Evropská komise – Generální ředitelství pro zaměstnanost, sociální věci a sociální začleňování, ve spolupráci se zúčastněnými stranami a s Evropským střediskem pro rozvoj odborného vzdělávání (Cedefop). Iniciativa ESCO je součástí strategie Evropa 2020.
Kód podskupiny | Název podskupiny v ESCO | URL - podskupiny v ESCO |
---|---|---|
2635 | Specialisté v oblasti sociální práce a poradenství | http://data.europa.eu/esco/isco/C2635 |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.