§ Regulované povolání
Řidič nákladní a autobusové dopravy
Odborný směr: |
Doprava a logistika |
Odborný podsměr: |
silniční doprava a přeprava |
Kvalifikační úroveň: |
Střední vzdělání s výučním listem tříleté (NSP 3) |
Platové rozmezí: |
32 000 Kč - 58 000 Kč |
Alternativní názvy
Řidič nákladních automobilů a tahačů, Řidič kamionu, Řidič nákladního vozidla, Řidič cisterny, Řidič autobusu, Řidič trolejbusu, Řidič mikrobusu, Řidič městské hromadné dopravy, Freight and bus driver, Fracht- und Busfahrer
Příbuzná povolání
Četař ozbrojených sil ČR , Svobodník ozbrojených sil ČR
Regulované povolání
Ano
Předpis regulující výkon povolání:
Povolání je vykonáváno v souladu se zákonem č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů a podle zákona č. 247/2000 Sb., o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel, ve znění pozdějších předpisů a další související zákony.
ID jednotky práce
101750
Datum zveřejnění
22. 11. 2017
Datum poslední aktualizace
20. 1. 2022
Charakteristika
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Střední vzdělání s výučním listem v oboru automechanik, technické práce v autoservisu | KKOV | 2368H | nejvhodnější |
Automechanik | AKVO/AKSO | 2368H001 | nejvhodnější |
Mechanik opravář - silniční motorová vozidla | AKVO/AKSO | 2368H003 | nejvhodnější |
Mechanik opravář motorových vozidel | AKVO/AKSO | 2368H01 | nejvhodnější |
Střední vzdělání s výučním listem v oboru mechanik opravář, opravářské práce | KKOV | 2366H | nejvhodnější |
Mechanik opravář | AKVO/AKSO | 2366H001 | nejvhodnější |
Mechanik opravář motorových vozidel | RVP | 23-68-H/01 | nejvhodnější |
Střední vzdělání s výučním listem | KKOV | xxxxH | vhodná |
Legislativní požadavky na způsobilost k výkonu povolání
Nezbytné (tj. povinné) požadavky na kvalifikační způsobilost osoby k výkonu povolání – tj. požadavky upravující vstup do povolání/specializace povolání. Tyto požadavky vycházejí z konkrétního legislativního předpisu.
povinné - Řízení nákladních automobilů - řidičský průkaz sk. C podle vyhlášky č. 31/2001 Sb., o řidičských průkazech a o registru řidičůpovinné - Řízení autobusů - řidičský průkaz sk. D podle vyhlášky č. 31/2001 Sb., o řidičských průkazech a o registru řidičů
povinné - Průkaz profesní způsobilosti řidiče podle zákona č. 247/2000 Sb., o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel
doporučené - Řízení motorových vozidel s přívěsem - řidičský průkaz sk. E podle vyhlášky č. 31/2001 Sb., o řidičských průkazech a o registru řidičů
doporučené - Přeprava nebezpečných věcí podle zákona č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě
doporučené - Mezinárodní řidičský průkaz podle Vyhlášky Ministerstva dopravy a spojů č. 31/2001 Sb., o řidičských průkazech a o registru řidičů
Kompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Řízení autobusů a trolejbusů, včetně výběru jízdného, poplatků a náhrad podle přepravního tarifu | ||||||||
Řízení nákladních automobilů a tahačů s ohledem na charakter nákladu | ||||||||
Řízení vozidla s ohledem na ekonomiku jízdy | ||||||||
Řízení vozidla s ohledem na zásady bezpečné jízdy | ||||||||
Optimální využívání ovládacích a bezpečnostních prvků vozidla | ||||||||
Ukládání a zajišťování nákladu | ||||||||
Kontrola a příprava vozidla před jízdou | ||||||||
Dodržování zásad bezpečnosti, ochrany zdraví a životního prostředí v silniční nákladní dopravě | ||||||||
Zaznamenávání jízdy a bezpečnostních přestávek pomocí tachografů | ||||||||
Evidence a vedení záznamů o provozu vozidla | ||||||||
Dodržování pracovního rozvrhu a určené trasy s cestujícími | ||||||||
Kontrola nakládky i vykládky v rámci stanovené nosnosti vozidla, přebírání a předávání doprovodných dokumentů | ||||||||
Údržba a běžné opravy nákladních automobilů a tahačů, kontrola nástrojů, vybavení vozidla a komunikačních zařízení |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
řízení nákladních automobilů řidičský průkaz sk. C | ||||||||
řízení autobusů řidičský průkaz sk. D | ||||||||
ošetřování a údržba motorových vozidel | ||||||||
bezpečnost práce a požární ochrana | ||||||||
první pomoc | ||||||||
předpisy a technické normy upravující silniční dopravu | ||||||||
pravidla používání tachografů a navigace |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|
Způsobilost k řízení osobního automobilu | |||
Numerická způsobilost | |||
Jazyková způsobilost v češtině | |||
Jazyková způsobilost v angličtině |
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Informační a datová gramotnost | ||||
Prohlížení, vyhledávání a filtrování dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Hodnocení dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Komunikace a spolupráce | ||||
Interakce prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Sdílení prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Spolupráce prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Bezpečnost | ||||
Ochrana zařízení | ||||
Ochrana osobních dat a soukromí |
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Osobnostní kompetence | |||||
Kompetence k flexibilitě | |||||
Kompetence ke zvládání stresu a zátěže | |||||
Interpersonální kompetence | |||||
Kompetence ke kooperaci | |||||
Kompetence k orientaci na zákazníka a uspokojování zákaznických potřeb | |||||
Výkonové kompetence | |||||
Kompetence k samostatnosti |
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2024 celkem
Řidiči nákladních automobilů, tahačů a speciálních vozidel (CZ-ISCO 8332)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 33 465 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 21 801 Kč do 52 735 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 42 038 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 31 953 Kč do 49 547 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Řidiči autobusů, trolejbusů a tramvají (CZ-ISCO 8331)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 49 880 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 39 162 Kč do 65 873 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 49 091 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 38 014 Kč do 57 962 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2024
Řidiči nákladních automobilů, tahačů a speciálních vozidel (CZ-ISCO 8332)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | 20 208 Kč | 28 986 Kč | 34 721 Kč | 56 997 Kč | 33 624 Kč | 40 240 Kč | 41 062 Kč | 50 706 Kč |
Středočeský kraj | 22 216 Kč | 28 531 Kč | 35 462 Kč | 58 044 Kč | 25 905 Kč | 36 120 Kč | 35 664 Kč | 43 851 Kč |
Jihočeský kraj | 21 306 Kč | 30 869 Kč | 34 043 Kč | 51 015 Kč | 35 968 Kč | 43 796 Kč | 43 514 Kč | 49 981 Kč |
Plzeňský kraj | 21 825 Kč | 36 193 Kč | 37 712 Kč | 53 164 Kč | 37 860 Kč | 44 154 Kč | 43 450 Kč | 48 404 Kč |
Karlovarský kraj | - | - | - | - | 29 044 Kč | 33 371 Kč | 34 352 Kč | 41 582 Kč |
Ústecký kraj | 20 757 Kč | 33 469 Kč | 34 708 Kč | 50 603 Kč | 32 396 Kč | 49 773 Kč | 46 913 Kč | 56 357 Kč |
Liberecký kraj | - | - | - | - | 30 001 Kč | 34 440 Kč | 35 065 Kč | 40 445 Kč |
Královéhradecký kraj | 21 862 Kč | 36 544 Kč | 35 486 Kč | 47 756 Kč | 30 055 Kč | 35 371 Kč | 35 686 Kč | 41 435 Kč |
Pardubický kraj | 21 596 Kč | 32 501 Kč | 34 304 Kč | 50 615 Kč | 33 540 Kč | 39 292 Kč | 39 164 Kč | 43 941 Kč |
Kraj Vysočina | 23 533 Kč | 38 593 Kč | 38 382 Kč | 53 096 Kč | 37 558 Kč | 42 616 Kč | 42 201 Kč | 46 265 Kč |
Jihomoravský kraj | 21 826 Kč | 33 483 Kč | 35 289 Kč | 51 095 Kč | 31 103 Kč | 41 986 Kč | 40 869 Kč | 48 018 Kč |
Olomoucký kraj | 22 026 Kč | 36 433 Kč | 37 222 Kč | 53 160 Kč | 32 340 Kč | 43 212 Kč | 41 672 Kč | 48 307 Kč |
Zlínský kraj | 21 883 Kč | 32 638 Kč | 35 022 Kč | 52 263 Kč | 28 990 Kč | 35 355 Kč | 34 891 Kč | 40 201 Kč |
Moravskoslezský kraj | 20 349 Kč | 35 877 Kč | 37 894 Kč | 59 034 Kč | 32 408 Kč | 43 757 Kč | 42 894 Kč | 50 474 Kč |
Řidiči autobusů, trolejbusů a tramvají (CZ-ISCO 8331)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | 38 121 Kč | 62 836 Kč | 59 502 Kč | 71 646 Kč | - | - | - | - |
Středočeský kraj | 40 567 Kč | 55 951 Kč | 54 822 Kč | 67 648 Kč | - | - | - | - |
Jihočeský kraj | 40 903 Kč | 46 809 Kč | 47 208 Kč | 55 090 Kč | - | - | - | - |
Plzeňský kraj | 45 230 Kč | 53 532 Kč | 53 796 Kč | 62 212 Kč | - | - | - | - |
Ústecký kraj | 36 866 Kč | 41 427 Kč | 42 700 Kč | 49 220 Kč | - | - | - | - |
Liberecký kraj | 35 225 Kč | 47 605 Kč | 47 251 Kč | 57 652 Kč | - | - | - | - |
Kraj Vysočina | 42 491 Kč | 49 620 Kč | 49 545 Kč | 58 291 Kč | - | - | - | - |
Jihomoravský kraj | 41 339 Kč | 49 425 Kč | 50 100 Kč | 60 468 Kč | - | - | - | - |
Olomoucký kraj | 41 532 Kč | 48 278 Kč | 48 761 Kč | 55 996 Kč | - | - | - | - |
Zlínský kraj | 28 946 Kč | 49 574 Kč | 46 788 Kč | 56 654 Kč | - | - | - | - |
Moravskoslezský kraj | 39 689 Kč | 45 718 Kč | 46 545 Kč | 54 287 Kč | - | - | - | - |
ESCO
Klasifikace ESCO (European Skills, Competences, and Occupations) popisuje a třídí dovednosti, kompetence, kvalifikace a povolání relevantní pro trh práce Evropské unie a pro vzdělávání a odbornou přípravu. ESCO je k dispozici ve 27 jazycích, což uchazečům o zaměstnání a zaměstnavatelům umožňuje lépe komunikovat o dovednostech, kompetencích, kvalifikaci a pracovních místech v jakémkoli evropském jazyce. Cílem klasifikace ESCO je podporovat pracovní mobilitu v celé Evropě a vytvořit tak integrovanější a účinnější trh práce. Nabízí totiž „společný jazyk“ v oblasti povolání a dovedností, který mohou různé zúčastněné strany používat v otázkách zaměstnanosti, vzdělávání a odborné přípravy. Klasifikaci vytvořila Evropská komise – Generální ředitelství pro zaměstnanost, sociální věci a sociální začleňování, ve spolupráci se zúčastněnými stranami a s Evropským střediskem pro rozvoj odborného vzdělávání (Cedefop). Iniciativa ESCO je součástí strategie Evropa 2020.
Kód podskupiny | Název podskupiny v ESCO | URL - podskupiny v ESCO |
---|---|---|
8332 | Řidiči nákladních automobilů, tahačů a speciálních vozidel | http://data.europa.eu/esco/isco/C8332 |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.