povolání
Ředitel interního auditu
Odborný směr: |
Management |
Odborný podsměr: |
nezařazeno do odborného podsměru |
Kvalifikační úroveň: |
Magisterský studijní program (NSP 7) |
Platové rozmezí: |
49 000 Kč - 123 000 Kč |
Alternativní názvy
Manažer interního auditu, Vedoucí interního auditu, Head of Internal Audit, Internal Audit Manager, Ředitel auditu, Chief Audit Executive, Generální auditor, General Auditor, Chief Internal Auditor
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
103324
Datum zveřejnění
31. 3. 2017
Datum poslední aktualizace
22. 11. 2017
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Navrhování koncepce interního auditu a rozpracování do plánu interního auditu.
- Řízení realizace plánu interního auditu a koordinace zapojených osob.
- Sestavení a správa rozpočtu oddělení interního auditu.
- Řízení činností souvisejících s hodnocením a posuzováním efektivity hlavních, řídících a podpůrných firemních procesů a definováním opatření k optimalizaci.
- Řízení činností souvisejících s kontrolou dodržování zákonných předpisů, norem a interních předpisů a postupů.
- V rámci interního auditu řízení činností souvisejících s ověřováním věrnosti finančních a účetních výstupů.
- Řízení zaměřující se na analýzu a snížení rizika, schopnost monitorovat nově se objevující rizika.
- Koordinace zpracování výstupů z interních auditů, definování nápravných opatření a doporučení ke zvýšení efektivity procesů, hospodárnosti organizace a navrhování opatření k eliminaci a snížení rizik.
- Sledování plnění nápravných opatření zjištěných neshod a doporučení, pomoc managementu a jednotlivým oddělením při jejich odstranění.
- Spolupráce s auditory při externím auditu a koordinace osob a útvarů při poskytování součinnosti auditního týmu.
- Expertní a konzultační činnost při řešení operativních úkolů napříč organizací.
- Stanovování hodnot organizace a etického chování zaměstnanců.
- Hledání úspor v rámci celé společnosti a to i na straně výkonu interního auditu.
- Koordinace externích auditů u zákazníků a dodavatelů.
- Sledování vývoje právních zákonných norem a předpisů obecně, i ve svěřené oblasti.
- Vedení, motivace, hodnocení a kontrola výkonu podřízených pracovníků v rámci svěřeného celku organizace.
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Magisterský studijní program v oboru ekonomika a management | KKOV | 6208T | nejvhodnější |
Magisterský studijní program v oboru hospodářská politika a správa | KKOV | 6202T | vhodná |
Magisterský studijní program v oboru ekonomické teorie | KKOV | 6201T | vhodná |
Magisterský studijní program v oboru kvantitativní metody v ekonomice | KKOV | 6207T | vhodná |
Bakalářský studijní program v oboru ekonomika a management | KKOV | 6208R | vhodná |
Magisterský studijní program ve skupině oborů ekonomie | KKOV | 62xxT | vhodná |
Bakalářský studijní program ve skupině oborů ekonomie | KKOV | 62xxR | vhodná |
Legislativní požadavky na způsobilost k výkonu povolání
Nezbytné (tj. povinné) požadavky na kvalifikační způsobilost osoby k výkonu povolání – tj. požadavky upravující vstup do povolání/specializace povolání. Tyto požadavky vycházejí z konkrétního legislativního předpisu.
doporučené - Auditorské oprávnění podle zákona č. 93/2009 Sb., o auditorechKompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Výkon interního auditu, včetně procesních a administrativních úkonů | ||||||||
Identifikace a hodnocení rizik spojených s řízením a správou organizace, hodnocení systému řízení rizik | ||||||||
Navrhování opatření ke zkvalitnění sytému vnitropodnikového řízení | ||||||||
Vypracovávání zpráv z vykonaných auditů a předkládání doporučení ke zdokonalování kvality vnitřního kontrolního systému | ||||||||
Kontrola plnění opatření přijatých na základě doporučení interního auditu | ||||||||
Tvorba metodiky analýzy rizik pro účely přípravy výkonu interního auditu | ||||||||
Kontrola a hodnocení kvality a výsledků práce podřízených pracovníků | ||||||||
Vytváření finančního plánu útvaru | ||||||||
Posuzování a hodnocení efektivnosti hospodaření a výkonnosti svěřeného úseku | ||||||||
Projednávání závěrečných zpráv, výroků auditora a navrhovaných opatření k odstranění zjištěných nedostatků se statutárními zástupci organizace | ||||||||
Reprezentace organizace na jednáních s obchodními partnery, auditorskými, daňovými a účetními orgány | ||||||||
Uplatňování principů řízení procesů | ||||||||
Řízení dokumentace | ||||||||
Organizace práce, řízení a motivace zaměstnanců |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
procesní přístupy k auditování | ||||||||
provádění auditu | ||||||||
vnitřní organizační směrnice (normativní instrukce, vnitřní předpisy, interní normy) | ||||||||
ekonomika podnikatelského subjektu obecně | ||||||||
finanční analýzy, výpočty a vyhodnocování ekonomických ukazatelů, ekonomické bilance | ||||||||
procesní řízení | ||||||||
krizový management | ||||||||
management rizik | ||||||||
komerční právo, smluvně-závazkové vztahy, obchodní společnosti, obchodní zákoník | ||||||||
finanční právo | ||||||||
management pro top manažery | ||||||||
personální management | ||||||||
finanční plánování | ||||||||
strategické řízení organizace | ||||||||
ukazatele ekonomické efektivnosti investic a projektů | ||||||||
management kvality | ||||||||
pracovní právo, pracovně právní vztahy, sociální zabezpečení, zákon o zaměstnanosti |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|
Počítačová způsobilost | |||
Způsobilost k řízení osobního automobilu | |||
Numerická způsobilost | |||
Ekonomické povědomí | |||
Právní povědomí | |||
Jazyková způsobilost v češtině | |||
Jazyková způsobilost v angličtině |
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Informační a datová gramotnost | ||||
Prohlížení, vyhledávání a filtrování dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Správa dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Hodnocení dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Komunikace a spolupráce | ||||
Netiketa | ||||
Spolupráce prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Sdílení prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Interakce prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Tvorba digitálního obsahu | ||||
Autorská práva a licence | ||||
Integrace a přepracování digitálního obsahu | ||||
Tvorba digitálního obsahu | ||||
Bezpečnost | ||||
Ochrana životního prostředí | ||||
Ochrana zdraví a duševní pohody | ||||
Ochrana osobních dat a soukromí | ||||
Ochrana zařízení | ||||
Řešení problémů | ||||
Kreativní využívání digitálních technologií | ||||
Identifikace potřeb a výběr vhodných technologií | ||||
Řešení technických problémů | ||||
Identifikace nedostatků v digitálních kompetencích |
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Osobnostní kompetence | |||||
Kompetence ke zvládání stresu a zátěže | |||||
Kompetence k flexibilitě | |||||
Interpersonální kompetence | |||||
Kompetence k efektivní komunikaci | |||||
Kompetence k vedení lidí | |||||
Kompetence ke kooperaci | |||||
Kompetence k ovlivňování a rozvíjení ostatních | |||||
Kognitivní kompetence | |||||
Kompetence k objevování a orientaci v informacích | |||||
Výkonové kompetence | |||||
Kompetence k aktivnímu přístupu | |||||
Kompetence k plánování a organizování práce | |||||
Kompetence k řešení problémů | |||||
Kompetence k samostatnosti | |||||
Kompetence k výkonnosti |
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Zraková zátěž | ||||
Duševní zátěž | ||||
Pracovní doba, směnnost | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Duševní poruchy a poruchy chování
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2024 celkem
Ostatní řídící pracovníci v oblasti správy podniku, administrativních a podpůrných činností (CZ-ISCO 1219)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 88 694 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 38 624 Kč do 179 603 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 70 803 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 48 865 Kč do 108 983 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Řídící pracovníci v oblasti kvality a certifikace systémů řízení (ISO) (CZ-ISCO 12191)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 97 383 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 47 945 Kč do 188 562 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 82 094 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 50 461 Kč do 123 068 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2024
Ostatní řídící pracovníci v oblasti správy podniku, administrativních a podpůrných činností (CZ-ISCO 1219)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | 36 841 Kč | 101 097 Kč | 117 772 Kč | 207 888 Kč | 57 289 Kč | 83 295 Kč | 86 739 Kč | 121 885 Kč |
Středočeský kraj | 51 461 Kč | 102 560 Kč | 123 339 Kč | 207 090 Kč | 42 858 Kč | 58 470 Kč | 60 400 Kč | 79 369 Kč |
Jihočeský kraj | 43 469 Kč | 74 101 Kč | 85 776 Kč | 149 586 Kč | 48 416 Kč | 64 325 Kč | 67 244 Kč | 90 070 Kč |
Plzeňský kraj | 46 081 Kč | 108 418 Kč | 119 275 Kč | 213 250 Kč | 48 434 Kč | 63 254 Kč | 67 260 Kč | 93 103 Kč |
Karlovarský kraj | 53 957 Kč | 92 783 Kč | 100 566 Kč | 163 541 Kč | 44 770 Kč | 64 346 Kč | 70 936 Kč | 110 855 Kč |
Ústecký kraj | 18 900 Kč | 65 145 Kč | 75 030 Kč | 150 370 Kč | 44 278 Kč | 67 021 Kč | 68 073 Kč | 86 517 Kč |
Liberecký kraj | 46 637 Kč | 105 810 Kč | 116 409 Kč | 187 605 Kč | 45 711 Kč | 62 855 Kč | 65 905 Kč | 91 112 Kč |
Královéhradecký kraj | 45 176 Kč | 83 255 Kč | 97 691 Kč | 163 728 Kč | 46 584 Kč | 61 730 Kč | 65 178 Kč | 92 162 Kč |
Pardubický kraj | 38 230 Kč | 73 262 Kč | 90 076 Kč | 146 842 Kč | 47 833 Kč | 61 966 Kč | 64 852 Kč | 85 935 Kč |
Kraj Vysočina | 44 597 Kč | 79 788 Kč | 92 533 Kč | 156 742 Kč | - | - | - | - |
Jihomoravský kraj | 50 586 Kč | 92 288 Kč | 98 941 Kč | 158 351 Kč | 49 421 Kč | 70 665 Kč | 71 810 Kč | 100 764 Kč |
Olomoucký kraj | 32 675 Kč | 80 454 Kč | 91 860 Kč | 162 564 Kč | 44 668 Kč | 64 577 Kč | 71 896 Kč | 103 910 Kč |
Zlínský kraj | 31 154 Kč | 92 420 Kč | 98 517 Kč | 158 635 Kč | 40 783 Kč | 66 509 Kč | 67 784 Kč | 93 396 Kč |
Moravskoslezský kraj | 43 440 Kč | 76 428 Kč | 98 888 Kč | 169 388 Kč | 49 812 Kč | 71 147 Kč | 77 573 Kč | 113 235 Kč |
ESCO
Klasifikace ESCO (European Skills, Competences, and Occupations) popisuje a třídí dovednosti, kompetence, kvalifikace a povolání relevantní pro trh práce Evropské unie a pro vzdělávání a odbornou přípravu. ESCO je k dispozici ve 27 jazycích, což uchazečům o zaměstnání a zaměstnavatelům umožňuje lépe komunikovat o dovednostech, kompetencích, kvalifikaci a pracovních místech v jakémkoli evropském jazyce. Cílem klasifikace ESCO je podporovat pracovní mobilitu v celé Evropě a vytvořit tak integrovanější a účinnější trh práce. Nabízí totiž „společný jazyk“ v oblasti povolání a dovedností, který mohou různé zúčastněné strany používat v otázkách zaměstnanosti, vzdělávání a odborné přípravy. Klasifikaci vytvořila Evropská komise – Generální ředitelství pro zaměstnanost, sociální věci a sociální začleňování, ve spolupráci se zúčastněnými stranami a s Evropským střediskem pro rozvoj odborného vzdělávání (Cedefop). Iniciativa ESCO je součástí strategie Evropa 2020.
Kód podskupiny | Název podskupiny v ESCO | URL - podskupiny v ESCO |
---|---|---|
1219 | Vedoucí a řídící pracovníci univerzálních dílčích celků jinde neuvedení | http://data.europa.eu/esco/isco/C1219 |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.