povolání
REACH manažer
Odborný směr: |
Chemie |
Odborný podsměr: |
nezařazeno do odborného podsměru |
Kvalifikační úroveň: |
Magisterský studijní program (NSP 7) |
Alternativní názvy
REACH manager, Specialista REACH, REACH specialist, Manažer pro chemické látky, Chemicals management specialist
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
103038
Datum zveřejnění
15. 8. 2016
Datum poslední aktualizace
26. 3. 2024
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Monitoring a analýza procesu implementace nařízení REACH a nařízení CLP v podniku.
- Tvorba strategie a harmonogramu implementace evropské a národní legislativy managementu chemických látek a směsí.
- Návrhy nápravných opatření v průběhu implementačních procesů.
- Pravidelný reporting vrcholovému vedení společnosti.
- Součinnost a komunikace s orgány státní správy a samosprávy a zájmovými skupinami na základě pověření vrcholovým vedením organizace.
- Součinnost a vedení agendy a komunikace v dodavatelském řetězci.
- Metodické řízení a koordinace činností, školení ostatních pracovníků.
- Analýza životního a výrobního cyklu látky.
- Zadávání, řešení a spolupráce při naplňování strategie testování k uplatňování nařízení REACH a nařízení CLP.
- Implementace a rozvoj aplikované ekologie (tj. zavedení výsledků výzkumu do praxe) do výroby chemických produktů.
- Tvorba a modifikace systémových, procesních a implementačních dokumentů
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Magisterský studijní program v oboru chemie a technologie ochrany životního prostředí | KKOV | 2805T | nejvhodnější |
Bakalářský studijní program v oboru chemie a technologie ochrany životního prostředí | KKOV | 2805R | vhodná |
Bakalářský studijní program ve skupině oborů technická chemie a chemie silikátů | KKOV | 28xxR | vhodná |
Magisterský studijní program ve skupině oborů technická chemie a chemie silikátů | KKOV | 28xxT | vhodná |
Doktorský studijní program ve skupině oborů technická chemie a chemie silikátů | KKOV | 28xxV | vhodná |
Aplikovaná chemie | RVP | 28-44-M/01 | vhodná |
Chemik | RVP | 28-52-H/01 | vhodná |
Kompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Orientace ve správném nakládání s nebezpečnými látkami a směsmi v chemickém provozu | ||||||||
Vyhodnocování a využívání odborných informací a poznatků z jiných vědních oborů | ||||||||
Využívání poznatků výzkumu a aplikované ekologie | ||||||||
Orientace v technické dokumentaci a ve značení chemických látek | ||||||||
Určení, definování a kontrolování vstupů a výstupů chemických procesů podle standardních postupů | ||||||||
Vedení stanovených záznamů v listinné nebo elektronické podobě nebo vytváření vlastní dokumentace | ||||||||
Administrativní a technická podpora pracovníků prodeje chemických produktů | ||||||||
Orientace v předpisech k chemickým látkám a přípravkům a k REACH | ||||||||
Orientace v technikách ochrany životního prostředí při nakládání s chemickými látkami | ||||||||
Posuzování nebezpečnosti, rizik, toxikologických a ekotoxikologických vlastností chemických látek | ||||||||
Sledování změn legislativy, aktualizace a evidence právních předpisů | ||||||||
Vedení a řízení týmové práce | ||||||||
Vedení projektů |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
právní předpisy pro chemické látky a přípravky | ||||||||
legislativa související s chemickou výrobou | ||||||||
management chemických látek | ||||||||
dobrovolné aktivity odpovědného podnikání, odpovědné péče o výrobek, na ochranu životního prostředí (např. čistší produkce, LCA, ekodesign, Responsible care) | ||||||||
principy hodnocení vlastností látek, odpadů a znečištění |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|
Počítačová způsobilost | |||
Numerická způsobilost | |||
Ekonomické povědomí | |||
Právní povědomí | |||
Jazyková způsobilost v češtině | |||
Jazyková způsobilost v angličtině |
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Interpersonální kompetence | |||||
Kompetence ke kooperaci | |||||
Kognitivní kompetence | |||||
Kompetence k objevování a orientaci v informacích | |||||
Výkonové kompetence | |||||
Kompetence k samostatnosti | |||||
Kompetence k řešení problémů | |||||
Kompetence k plánování a organizování práce |
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zraková zátěž | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Duševní zátěž | ||||
Pracovní doba, směnnost | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Závažná orgánová onemocnění podle toxikologických vlastností látek
- Poruchy vidění
- Závažná onemocnění pohybového a nervového systému, omezující jemnou motoriku a koordinaci pohybů
- Duševní poruchy
- Poruchy chování
- Závažná psychosomatická onemocnění
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2023 celkem
Chemičtí inženýři a specialisté v příbuzných oborech (CZ-ISCO 2145)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 71 179 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 43 440 Kč do 99 432 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2023
Chemičtí inženýři a specialisté v příbuzných oborech (CZ-ISCO 2145)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | 40 965 Kč | 73 740 Kč | 74 293 Kč | 109 610 Kč | - | - | - | - |
Středočeský kraj | 49 586 Kč | 81 890 Kč | 79 319 Kč | 97 449 Kč | - | - | - | - |
Karlovarský kraj | 50 805 Kč | 91 908 Kč | 86 092 Kč | 127 000 Kč | - | - | - | - |
Ústecký kraj | 45 435 Kč | 70 531 Kč | 74 122 Kč | 103 305 Kč | - | - | - | - |
Královéhradecký kraj | 40 083 Kč | 68 016 Kč | 68 991 Kč | 96 096 Kč | - | - | - | - |
Jihomoravský kraj | 42 638 Kč | 67 505 Kč | 69 543 Kč | 99 177 Kč | - | - | - | - |
Olomoucký kraj | 38 331 Kč | 56 243 Kč | 60 061 Kč | 86 574 Kč | - | - | - | - |
Zlínský kraj | 42 861 Kč | 56 521 Kč | 60 801 Kč | 81 758 Kč | - | - | - | - |
Moravskoslezský kraj | 43 183 Kč | 60 363 Kč | 65 832 Kč | 92 061 Kč | - | - | - | - |
ESCO
Klasifikace ESCO (European Skills, Competences, and Occupations) popisuje a třídí dovednosti, kompetence, kvalifikace a povolání relevantní pro trh práce Evropské unie a pro vzdělávání a odbornou přípravu. ESCO je k dispozici ve 27 jazycích, což uchazečům o zaměstnání a zaměstnavatelům umožňuje lépe komunikovat o dovednostech, kompetencích, kvalifikaci a pracovních místech v jakémkoli evropském jazyce. Cílem klasifikace ESCO je podporovat pracovní mobilitu v celé Evropě a vytvořit tak integrovanější a účinnější trh práce. Nabízí totiž „společný jazyk“ v oblasti povolání a dovedností, který mohou různé zúčastněné strany používat v otázkách zaměstnanosti, vzdělávání a odborné přípravy. Klasifikaci vytvořila Evropská komise – Generální ředitelství pro zaměstnanost, sociální věci a sociální začleňování, ve spolupráci se zúčastněnými stranami a s Evropským střediskem pro rozvoj odborného vzdělávání (Cedefop). Iniciativa ESCO je součástí strategie Evropa 2020.
Kód podskupiny | Název podskupiny v ESCO | URL - podskupiny v ESCO |
---|---|---|
2145 | Chemičtí inženýři a specialisté v příbuzných oborech | http://data.europa.eu/esco/isco/C2145 |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.