povolání
Manažer kvality
Odborný směr: |
Management |
Odborný podsměr: |
nezařazeno do odborného podsměru |
Kvalifikační úroveň: |
Magisterský studijní program (NSP 7) |
Platové rozmezí: |
48 000 Kč - 114 000 Kč |
Alternativní názvy
Quality Manager, Manažer kvality, Quality Director , Ředitel kvality, Quality Assurance Manager, Ředitel systému kvality, Manažer jakosti
Další odborné směry S2
nezařazeno do odborného podsměru
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
103327
Datum zveřejnění
31. 3. 2017
Datum poslední aktualizace
9. 2. 2022
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Stanovení systému řízení kvality v souladu s dosažením stanovených cílů kvality.
- Tvorba, řízení a zlepšování systému kvality dle norem kvality nebo oborových standardů.
- Řízení optimalizace procesů managementu kvality s využitím technik a nástrojů (neustálého) zlepšování.
- Zabezpečení požadované kvalitativní úrovně vstupů, procesů a výstupů.
- Podpora požadavků zákazníků uvnitř organizace, odpovědnost za navrhování možností zlepšování systému řízení kvality.
- Tvorba interních směrnic a norem systému kvality a zajištění jejich dodržování.
- Plánování a kontrola provádění pravidelných interních auditů dle požadavků norem kvality nebo odvětvových standardů.
- Vyhodnocení interních auditů kvality, definování příčin neshod, stanovení nápravných a preventivních opatření, jejich implementace, sledování účinnosti.
- Provádění externích auditů dodavatelů.
- Spolupráce s auditory při externím auditu a koordinace osob a útvarů při poskytování součinnosti auditního týmu.
- Tvorba podkladů, zpráv a reportů z interních a externích auditů pro vedení organizace.
- Řízení zaměřující se na analýzu a snížení rizika, schopnost monitorovat nově se objevující rizika.
- Efektivní řízení krizových situací umožňující správné rozhodnutí a komunikaci ze strany pověřených lidí s cílem ochrany zaměstnanců, výrobků a plynulosti obchodních aktivit.
- Šetření a analýza reklamací s cílem zvýšení kvality výrobků.
- Poskytování konzultační a poradenské podpory v oblasti hodnocení a zvyšování kvality jednotlivým útvarům organizace.
- Vedení, motivace, hodnocení a kontrola výkonu podřízených pracovníků v rámci svěřeného celku organizace.
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Magisterský studijní program ve skupině oborů strojírenství a strojírenská výroba | KKOV | 23xxT | nejvhodnější |
Magisterský studijní program ve skupině oborů elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika | KKOV | 26xxT | nejvhodnější |
Magisterský studijní program ve skupině oborů technická chemie a chemie silikátů | KKOV | 28xxT | nejvhodnější |
Magisterský studijní program ve skupině oborů potravinářství a potravinářská chemie | KKOV | 29xxT | nejvhodnější |
Magisterský studijní program ve skupině oborů textilní výroba a oděvnictví | KKOV | 31xxT | nejvhodnější |
Magisterský studijní program ve skupině oborů kožedělná a obuvnická výroba a zpracování plastů | KKOV | 32xxT | nejvhodnější |
Magisterský studijní program ve skupině oborů zpracování dřeva a výroba hudebních nástrojů | KKOV | 33xxT | nejvhodnější |
Magisterský studijní program ve skupině oborů polygrafie, zpracování papíru, filmu a fotografie | KKOV | 34xxT | nejvhodnější |
Magisterský studijní program ve skupině oborů farmaceutické vědy | KKOV | 52xxT | nejvhodnější |
Magisterský studijní program v oboru ekonomika a management | KKOV | 6208T | vhodná |
Magisterský studijní program v oboru systémové inženýrství a informatika | KKOV | 6209T | vhodná |
Magisterský studijní program v oboru procesní inženýrství | KKOV | 3909T | vhodná |
Magisterský studijní program ve skupině oborů biologické obory | KKOV | 15xxT | vhodná |
Magisterský studijní program ve skupině oborů chemické obory | KKOV | 14xxT | vhodná |
Další vzdělání
Další vzdělávání zahrnuje např. profesní kvalifikace dle zákona č.179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání, akreditované vzdělávací kurzy (např. rekvalifikace) a další obecně uznávané kvalifikace, které vedou k získání požadované kvalifikace k výkonu daného povolání či specializace.
Kompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Zpracovávání koncepcí spolupráce s ostatními útvary v rámci řízení a plánování kontroly kvality v souladu s potřebami organizace | ||||||||
Zpracování plánů řízení kvality v organizaci | ||||||||
Vyhodnocování systémů řízení kvality v organizaci | ||||||||
Aplikace nástrojů managementu kvality | ||||||||
Zpracovávání interních metodik, směrnic a norem jakosti a zajišťování jejich dodržování v organizaci | ||||||||
Kontrola a hodnocení kvality a výsledků práce podřízených pracovníků | ||||||||
Vytváření finančního plánu útvaru | ||||||||
Posuzování a hodnocení efektivnosti hospodaření a výkonnosti svěřeného úseku | ||||||||
Řízení procesu budování, udržování a rozvoje systému kvality organizace | ||||||||
Stanovování a optimalizace procesů řízení kvality v organizaci | ||||||||
Metodické řízení vstupní, mezioperační a výstupní kontroly v organizaci | ||||||||
Uplatňování principů managementu kvality | ||||||||
Organizace systému managementu kvality | ||||||||
Uplatňování principů řízení procesů | ||||||||
Organizace práce, řízení a motivace zaměstnanců | ||||||||
Reprezentace organizace na jednáních s obchodními partnery a dalšími subjekty v rámci řízení a plánování kontroly kvality |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
management kvality | ||||||||
standardy pro řízení kvality | ||||||||
management rizik | ||||||||
integrované systémy řízení | ||||||||
krizový management | ||||||||
projektový management | ||||||||
environmentální management | ||||||||
vnitřní organizační směrnice (normativní instrukce, vnitřní předpisy, interní normy) | ||||||||
management pro top manažery | ||||||||
personální management | ||||||||
finanční plánování | ||||||||
systém řízení BOZP ve firmě |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|
Počítačová způsobilost | |||
Způsobilost k řízení osobního automobilu | |||
Numerická způsobilost | |||
Ekonomické povědomí | |||
Právní povědomí | |||
Jazyková způsobilost v češtině | |||
Jazyková způsobilost v angličtině |
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Informační a datová gramotnost | ||||
Prohlížení, vyhledávání a filtrování dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Hodnocení dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Správa dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Komunikace a spolupráce | ||||
Interakce prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Sdílení prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Spolupráce prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Netiketa | ||||
Tvorba digitálního obsahu | ||||
Tvorba digitálního obsahu | ||||
Integrace a přepracování digitálního obsahu | ||||
Autorská práva a licence | ||||
Bezpečnost | ||||
Ochrana zařízení | ||||
Ochrana osobních dat a soukromí | ||||
Ochrana zdraví a duševní pohody | ||||
Ochrana životního prostředí | ||||
Řešení problémů | ||||
Řešení technických problémů | ||||
Identifikace potřeb a výběr vhodných technologií | ||||
Kreativní využívání digitálních technologií | ||||
Identifikace nedostatků v digitálních kompetencích |
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Osobnostní kompetence | |||||
Kompetence k flexibilitě | |||||
Kompetence k celoživotnímu vzdělávání | |||||
Kompetence ke zvládání stresu a zátěže | |||||
Interpersonální kompetence | |||||
Kompetence k efektivní komunikaci | |||||
Kompetence ke kooperaci | |||||
Kompetence k vedení lidí | |||||
Kompetence k ovlivňování a rozvíjení ostatních | |||||
Kognitivní kompetence | |||||
Kompetence k objevování a orientaci v informacích | |||||
Výkonové kompetence | |||||
Kompetence k výkonnosti | |||||
Kompetence k samostatnosti | |||||
Kompetence k řešení problémů | |||||
Kompetence k plánování a organizování práce | |||||
Kompetence k aktivnímu přístupu |
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Zraková zátěž | ||||
Duševní zátěž | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení | ||||
Pracovní doba, směnnost |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Poruchy vidění
- Duševní poruchy
- Poruchy chování
- Závažná psychosomatická onemocnění
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2023 celkem
Ostatní řídící pracovníci v oblasti správy podniku, administrativních a podpůrných činností (CZ-ISCO 1219)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 84 185 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 33 082 Kč do 175 241 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 69 612 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 48 077 Kč do 105 534 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Řídící pracovníci v oblasti kvality a certifikace systémů řízení (ISO) (CZ-ISCO 12191)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 95 451 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 45 989 Kč do 184 132 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 78 343 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 52 892 Kč do 114 335 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2023
Ostatní řídící pracovníci v oblasti správy podniku, administrativních a podpůrných činností (CZ-ISCO 1219)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | 29 904 Kč | 99 024 Kč | 112 490 Kč | 204 569 Kč | 56 751 Kč | 83 013 Kč | 85 490 Kč | 118 287 Kč |
Středočeský kraj | 50 659 Kč | 95 293 Kč | 114 822 Kč | 185 633 Kč | 41 797 Kč | 57 795 Kč | 59 338 Kč | 77 378 Kč |
Jihočeský kraj | 36 089 Kč | 75 915 Kč | 90 111 Kč | 167 816 Kč | 48 293 Kč | 67 016 Kč | 67 309 Kč | 87 915 Kč |
Plzeňský kraj | 41 584 Kč | 97 265 Kč | 104 699 Kč | 188 198 Kč | 47 826 Kč | 62 845 Kč | 65 836 Kč | 92 454 Kč |
Karlovarský kraj | 56 630 Kč | 91 474 Kč | 95 512 Kč | 145 261 Kč | 44 693 Kč | 66 103 Kč | 69 696 Kč | 108 060 Kč |
Ústecký kraj | 17 300 Kč | 63 457 Kč | 72 962 Kč | 153 162 Kč | 43 982 Kč | 67 568 Kč | 67 589 Kč | 88 612 Kč |
Liberecký kraj | 50 240 Kč | 94 710 Kč | 99 721 Kč | 169 527 Kč | 46 778 Kč | 63 718 Kč | 66 217 Kč | 88 900 Kč |
Královéhradecký kraj | 53 881 Kč | 85 516 Kč | 100 157 Kč | 164 384 Kč | 43 468 Kč | 59 301 Kč | 63 202 Kč | 87 047 Kč |
Pardubický kraj | 34 487 Kč | 66 181 Kč | 82 563 Kč | 155 945 Kč | 46 412 Kč | 59 642 Kč | 63 378 Kč | 84 196 Kč |
Kraj Vysočina | 34 326 Kč | 63 590 Kč | 77 581 Kč | 134 475 Kč | 53 527 Kč | 66 766 Kč | 68 206 Kč | 86 961 Kč |
Jihomoravský kraj | 43 014 Kč | 83 720 Kč | 92 158 Kč | 160 061 Kč | 48 177 Kč | 68 213 Kč | 70 437 Kč | 96 987 Kč |
Olomoucký kraj | 31 052 Kč | 72 678 Kč | 80 280 Kč | 142 791 Kč | 46 480 Kč | 63 861 Kč | 70 370 Kč | 101 722 Kč |
Zlínský kraj | 25 346 Kč | 75 400 Kč | 82 830 Kč | 147 506 Kč | 36 690 Kč | 60 200 Kč | 61 106 Kč | 83 665 Kč |
Moravskoslezský kraj | 40 493 Kč | 77 459 Kč | 102 241 Kč | 193 024 Kč | 49 614 Kč | 66 773 Kč | 73 514 Kč | 110 906 Kč |
ESCO
Klasifikace ESCO (European Skills, Competences, and Occupations) popisuje a třídí dovednosti, kompetence, kvalifikace a povolání relevantní pro trh práce Evropské unie a pro vzdělávání a odbornou přípravu. ESCO je k dispozici ve 27 jazycích, což uchazečům o zaměstnání a zaměstnavatelům umožňuje lépe komunikovat o dovednostech, kompetencích, kvalifikaci a pracovních místech v jakémkoli evropském jazyce. Cílem klasifikace ESCO je podporovat pracovní mobilitu v celé Evropě a vytvořit tak integrovanější a účinnější trh práce. Nabízí totiž „společný jazyk“ v oblasti povolání a dovedností, který mohou různé zúčastněné strany používat v otázkách zaměstnanosti, vzdělávání a odborné přípravy. Klasifikaci vytvořila Evropská komise – Generální ředitelství pro zaměstnanost, sociální věci a sociální začleňování, ve spolupráci se zúčastněnými stranami a s Evropským střediskem pro rozvoj odborného vzdělávání (Cedefop). Iniciativa ESCO je součástí strategie Evropa 2020.
Kód podskupiny | Název podskupiny v ESCO | URL - podskupiny v ESCO |
---|---|---|
1219 | Vedoucí a řídící pracovníci univerzálních dílčích celků jinde neuvedení | http://data.europa.eu/esco/isco/C1219 |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.