povolání
Kastelán
Odborný směr: |
Umění a kultura |
Odborný podsměr: |
péče o památky, muzejnictví |
Kvalifikační úroveň: |
Magisterský studijní program (NSP 7) |
Platové rozmezí: |
33 000 Kč - 62 000 Kč |
Alternativní názvy
Vedoucí správy památkového objektu
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
102735
Datum zveřejnění
1. 6. 2015
Datum poslední aktualizace
26. 3. 2024
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Zajišťování správy a provozu rozsáhlých a významných památkových objektů.
- Zajišťování prezentace a propagace těchto objektů.
- Zajišťování správy depozitářů a mobiliárních fondů v rámci památkových objektů.
- Zpracování koncepcí a analýz na využití památkových objektů.
- Dokumentace, iniciace a koordinace odborného poznání objektu, jeho dějin a mobiliáře.
- Ekonomické řízení v rámci přiděleného rozpočtu.
- Vyhledávání zdrojů dalšího financování provozu, údržby a dalšího rozvoje objektu.
- Řízení podřízených pracovníků a zajištění personalistiky s tím spojené.
- Odpovědnost za požární ochranu, bezpečnost ochrany zdraví.
Příklady činností ze veřejného sektoru
Příklady činností a jejich stupeň hodnocení vycházejí převážně z nařízení vlády č.222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, popřípadě podle nařízení vlády č. 302/2014 Sb., o katalogu správních činností, a jsou zařazeny do 16 stupňů platových tříd. Výjimku tvoří zatřídění prací v oblastech regulovaných samostatnou legislativou, které se řídí vždy dle její platné verze (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, Armáda ČR apod.). V těchto oblastech je zatřídění prací uvedené v NSP pouze orientační.
Text příkladu | Platová třída |
---|---|
Zajišťování ochrany, provozu, správy, prezentace a tvorby koncepce využívání významného památkového objektu nebo více objektů zpřístupněných veřejnosti včetně zajišťování správy depozitáře mobiliárních fondů většího rozsahu a organizační zajišťování rozsáhlého návštěvnického provozu formou časové a početní regulace návštěvnosti a zajišťování badatelských služeb a systematického proškolování průvodců a dalších zaměstnanců památkového objektu. | 12 |
Zajišťování ochrany, provozu, správy a prezentace památkového objektu většího rozsahu s mobiliárními fondy, zpřístupněného veřejnosti včetně zajišťování správy depozitáře mobiliárních fondů podle zvláštního režimu a navrhování změn ve využívání objektu. | 11 |
Zajišťování ochrany, provozu a správy památkového objektu menšího rozsahu zpřístupněného veřejnosti nebo významného památkového objektu většího rozsahu dočasně nezpřístupněného (v obnově) včetně zajišťování správy depozitáře mobiliárních fondů dle zvláštního režimu. | 10 |
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Magisterský studijní program ve skupině oborů teorie a dějiny umění | KKOV | 81xxT | nejvhodnější |
Magisterský studijní program ve skupině oborů architektura | KKOV | 35xxT | nejvhodnější |
Magisterský studijní program | KKOV | xxxxT | vhodná |
Magisterský studijní program v oboru historické vědy | KKOV | 7105T | vhodná |
Kompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Organizační zajišťování návštěvnického provozu v památkových objektech | ||||||||
Organizace a řízení prací při zajišťování údržby rozsáhlých majetkových souborů | ||||||||
Příprava výkladu průvodce a nabídky průvodcovských služeb | ||||||||
Zpracovávání koncepcí a plánů na využití památkových objektů | ||||||||
Sestavení rozpočtu pro provoz a údržbu památkového objektu | ||||||||
Zpracování a uzavírání smluv v oblasti nákupu, pronájmu, údržby a správy majetku | ||||||||
Orientace v právních předpisech souvisejících s údržbou a obnovou památkového objektu | ||||||||
Správa památkového objektu | ||||||||
Vedení evidence správy památkového objektu | ||||||||
Provádění správy depozitářů a mobiliárních fondů v rámci památkových objektů | ||||||||
Provádění evidence a inventarizace majetku | ||||||||
Objednávání údržbových a opravářských prací u odborných firem | ||||||||
Přebírání výsledků údržbových a opravářských prací objednaných firem | ||||||||
Vyřizování problémů souvisejících s péčí o památkové objekty s památkáři a orgány státní správy |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
péče o památkové objekty | ||||||||
specifika jednotlivých stavebních slohů | ||||||||
technická zařízení budov | ||||||||
historie | ||||||||
kulturologie |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|
Počítačová způsobilost | |||
Způsobilost k řízení osobního automobilu | |||
Numerická způsobilost | |||
Ekonomické povědomí | |||
Právní povědomí | |||
Jazyková způsobilost v češtině | |||
Jazyková způsobilost v angličtině | |||
Jazyková způsobilost v dalším cizím jazyce |
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Informační a datová gramotnost | ||||
Prohlížení, vyhledávání a filtrování dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Správa dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Hodnocení dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Komunikace a spolupráce | ||||
Netiketa | ||||
Spolupráce prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Sdílení prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Interakce prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Tvorba digitálního obsahu | ||||
Autorská práva a licence | ||||
Integrace a přepracování digitálního obsahu | ||||
Tvorba digitálního obsahu | ||||
Bezpečnost | ||||
Ochrana životního prostředí | ||||
Ochrana zdraví a duševní pohody | ||||
Ochrana osobních dat a soukromí | ||||
Ochrana zařízení | ||||
Řešení problémů | ||||
Kreativní využívání digitálních technologií | ||||
Identifikace potřeb a výběr vhodných technologií | ||||
Řešení technických problémů | ||||
Identifikace nedostatků v digitálních kompetencích |
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Osobnostní kompetence | |||||
Kompetence ke kreativitě | |||||
Kompetence k flexibilitě | |||||
Interpersonální kompetence | |||||
Kompetence k efektivní komunikaci | |||||
Kompetence k orientaci na zákazníka a uspokojování zákaznických potřeb | |||||
Kompetence k ovlivňování a rozvíjení ostatních | |||||
Výkonové kompetence | |||||
Kompetence k samostatnosti | |||||
Kompetence k řešení problémů |
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Duševní zátěž | ||||
Pracovní doba, směnnost | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Práce ve výškách | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Zraková zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Onemocnění oběhové soustavy
- Závažná onemocnění dýchacích cest a plic
- Závažná onemocnění ledvin, močových cest
- Závažná degenerativní a zánětlivá onemocnění pohybového systému
- Chronická onemocnění dýchacích cest s poruchou funkce včetně alergických onemocnění a těžších funkčně významných deformit hrudníku
- Duševní poruchy
- Poruchy chování
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2023 celkem
Specialisté archiváři, kurátoři a správci památkových objektů (CZ-ISCO 2621)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 44 256 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 33 135 Kč do 68 789 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 41 659 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 32 684 Kč do 55 880 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Správci památkových objektů, kasteláni (CZ-ISCO 26213)
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 47 959 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 33 277 Kč do 62 314 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2023
Specialisté archiváři, kurátoři a správci památkových objektů (CZ-ISCO 2621)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | 33 136 Kč | 43 556 Kč | 48 282 Kč | 69 724 Kč | 33 467 Kč | 42 552 Kč | 45 338 Kč | 61 700 Kč |
Středočeský kraj | - | - | - | - | 30 689 Kč | 40 125 Kč | 41 218 Kč | 52 983 Kč |
Jihočeský kraj | - | - | - | - | 33 522 Kč | 44 443 Kč | 44 549 Kč | 57 029 Kč |
Plzeňský kraj | - | - | - | - | 31 341 Kč | 40 462 Kč | 41 488 Kč | 53 826 Kč |
Ústecký kraj | - | - | - | - | 33 520 Kč | 40 208 Kč | 41 581 Kč | 52 211 Kč |
Liberecký kraj | - | - | - | - | 32 576 Kč | 44 361 Kč | 46 109 Kč | 58 680 Kč |
Královéhradecký kraj | - | - | - | - | 30 291 Kč | 40 125 Kč | 40 614 Kč | 49 834 Kč |
Pardubický kraj | - | - | - | - | 32 058 Kč | 39 098 Kč | 38 526 Kč | 44 316 Kč |
Kraj Vysočina | - | - | - | - | 30 831 Kč | 38 942 Kč | 38 565 Kč | 46 752 Kč |
Jihomoravský kraj | - | - | - | - | 33 259 Kč | 42 534 Kč | 42 954 Kč | 53 396 Kč |
Olomoucký kraj | - | - | - | - | 27 831 Kč | 40 242 Kč | 41 895 Kč | 56 818 Kč |
Zlínský kraj | - | - | - | - | 32 877 Kč | 42 888 Kč | 46 305 Kč | 63 519 Kč |
Moravskoslezský kraj | - | - | - | - | 32 862 Kč | 40 287 Kč | 41 252 Kč | 48 747 Kč |
ESCO
Klasifikace ESCO (European Skills, Competences, and Occupations) popisuje a třídí dovednosti, kompetence, kvalifikace a povolání relevantní pro trh práce Evropské unie a pro vzdělávání a odbornou přípravu. ESCO je k dispozici ve 27 jazycích, což uchazečům o zaměstnání a zaměstnavatelům umožňuje lépe komunikovat o dovednostech, kompetencích, kvalifikaci a pracovních místech v jakémkoli evropském jazyce. Cílem klasifikace ESCO je podporovat pracovní mobilitu v celé Evropě a vytvořit tak integrovanější a účinnější trh práce. Nabízí totiž „společný jazyk“ v oblasti povolání a dovedností, který mohou různé zúčastněné strany používat v otázkách zaměstnanosti, vzdělávání a odborné přípravy. Klasifikaci vytvořila Evropská komise – Generální ředitelství pro zaměstnanost, sociální věci a sociální začleňování, ve spolupráci se zúčastněnými stranami a s Evropským střediskem pro rozvoj odborného vzdělávání (Cedefop). Iniciativa ESCO je součástí strategie Evropa 2020.
Kód podskupiny | Název podskupiny v ESCO | URL - podskupiny v ESCO |
---|---|---|
2621 | Specialisté archiváři a kurátoři | http://data.europa.eu/esco/isco/C2621 |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.