specializace
Kariérový poradce pro vzdělávací a profesní dráhu
Odborný směr: |
Povolání bez oboru a mezioborová |
Odborný podsměr: |
nezařazeno do odborného podsměru |
Kvalifikační úroveň: |
Bakalářský studijní program; Vyšší odborné vzdělání (NSP 6) |
Platové rozmezí: |
36 000 Kč - 58 000 Kč |
Alternativní názvy
Kariérový poradce ve škole, Školní kariérový poradce, Kariérový poradce, Školní poradce, Výchovný – kariérový poradce, Career counsellor, School counsellor, Kariérový poradce pro školy a školská zařízení
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
102342
Datum zveřejnění
31. 3. 2017
Datum poslední aktualizace
26. 3. 2024
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Aktivizace a podpora klienta k zodpovědnému řízení vlastní kariéry (career management).
- Realizace individuálního nebo skupinového poradenství zaměřeného na volbu zejména vzdělávací a návazné profesní dráhy.
- Identifikace schopností, zájmů, dovedností a vzdělávacích potřeb klientů s využitím kariérové diagnostiky.
- Poskytování informací o oborech, povoláních, profesních cestách, o vzdělávacích příležitostech, jak v oblasti formálního, tak neformálního celoživotního vzdělávání.
- Poskytování aktuálních odborných informací o trhu práce.
- Organizace informačních, poradenských a vzdělávacích akcí k volbě povolání pro rodiče, žáky, studenty, veřejnost.
- Vedení dokumentace k poskytované poradenské službě.
- Spolupráce v zájmu klienta s dalšími poradenskými subjekty.
Příklady činností ze veřejného sektoru
Příklady činností a jejich stupeň hodnocení vycházejí převážně z nařízení vlády č.222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, popřípadě podle nařízení vlády č. 302/2014 Sb., o katalogu správních činností, a jsou zařazeny do 16 stupňů platových tříd. Výjimku tvoří zatřídění prací v oblastech regulovaných samostatnou legislativou, které se řídí vždy dle její platné verze (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, Armáda ČR apod.). V těchto oblastech je zatřídění prací uvedené v NSP pouze orientační.
Text příkladu | Platová třída |
---|---|
Provádění sociálně-právních a základních poradenských činností v oblasti zaměstnanosti a rekvalifikace uchazečů o zaměstnání. | 9 |
Analýza jednotlivých faktorů trhu práce, například nabídky a poptávky včetně monitoringu zaměstnanosti a nezaměstnanosti. | 8 |
Informačně-poradenská činnost pro pracovní integraci uchazečů a zájemců o zaměstnání a volbu povolání. | 7 |
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Bakalářský studijní program v oboru specializace v pedagogice | KKOV | 7507R | nejvhodnější |
Bakalářský studijní program v oboru pedagogika | KKOV | 7501R | nejvhodnější |
Bakalářský studijní program v oboru psychologie | KKOV | 7701R | vhodná |
Vyšší odborné vzdělání ve skupině oborů pedagogika, učitelství a sociální péče | KKOV | 75xxN | vhodná |
Bakalářský studijní program ve skupině oborů pedagogika, učitelství a sociální péče | KKOV | 75xxR | vhodná |
Další vzdělání
Další vzdělávání zahrnuje např. profesní kvalifikace dle zákona č.179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání, akreditované vzdělávací kurzy (např. rekvalifikace) a další obecně uznávané kvalifikace, které vedou k získání požadované kvalifikace k výkonu daného povolání či specializace.
Profesní kvalifikace
- Kariérový poradce / kariérová poradkyně ( 75-004-R )
Kompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Orientace v pracovněprávních předpisech | ||||||||
Orientace v teorii a metodách kariérového poradenství | ||||||||
Orientace v nabídce aktivit v informálním vzdělávání např. stáže, brigády | ||||||||
Vedení individuálního kariérového poradenského rozhovoru zaměřeného na volbu zejména vzdělávací a návazné profesní dráhy | ||||||||
Vedení skupinového kariérového poradenského rozhovoru zaměřeného na volbu zejména vzdělávací a návazné profesní dráhy | ||||||||
Identifikace schopností, dovedností a vzdělávacích a rozvojových potřeb jedince s využitím základní kariérové diagnostiky (bez použití psychodiagnostických metod) | ||||||||
Poskytování kariérových informací z oblasti vzdělávání a trhu práce | ||||||||
Spolupráce s dalšími poradenskými subjekty v zájmu klienta | ||||||||
Jednání se školami o získávání informací o jejich vzdělávací nabídce | ||||||||
Organizace vzdělávacích a rozvojových akcí zaměřených na podporu a rozvoj řízení vlastní kariéry lidí (career management) |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
teorie kariérového poradenství | ||||||||
metody, techniky, postupy a strategie kariérového poradenství | ||||||||
personální management | ||||||||
profesní orientace a volba povolání | ||||||||
andragogika | ||||||||
charakteristické rysy osobnosti (zájmy, vlastnosti, schopnosti, zdravotní stav) | ||||||||
údaje o vzdělávací nabídce, jejich posuzování | ||||||||
další profesní vzdělávání, akreditace, certifikace, zákonem předepsané zkoušky | ||||||||
etika poradenství | ||||||||
metody a postupy skupinového pracovně-profesního poradenství | ||||||||
metody a postupy individuálního pracovně-profesního poradenství | ||||||||
základy psychologie | ||||||||
obecná pedagogika |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|
Počítačová způsobilost | |||
Ekonomické povědomí | |||
Právní povědomí | |||
Jazyková způsobilost v češtině | |||
Jazyková způsobilost v angličtině |
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Osobnostní kompetence | |||||
Kompetence ke zvládání stresu a zátěže | |||||
Interpersonální kompetence | |||||
Kompetence k efektivní komunikaci | |||||
Kompetence k orientaci na zákazníka a uspokojování zákaznických potřeb | |||||
Kognitivní kompetence | |||||
Kompetence k objevování a orientaci v informacích | |||||
Výkonové kompetence | |||||
Kompetence k samostatnosti | |||||
Kompetence k řešení problémů | |||||
Kompetence k aktivnímu přístupu |
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Duševní zátěž | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Zraková zátěž | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Pracovní doba, směnnost |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Duševní poruchy a poruchy chování
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2024 celkem
Odborní pracovníci úřadů práce a pracovních agentur (CZ-ISCO 3333)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 41 514 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 25 064 Kč do 68 513 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 43 926 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 37 732 Kč do 48 753 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Specialisté v sociální oblasti (CZ-ISCO 2635)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 43 701 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 32 390 Kč do 57 170 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 45 756 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 35 929 Kč do 58 227 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Sociální pracovníci specialisté v oblasti poradenství (včetně pedagogicko-psychologických poraden) (CZ-ISCO 26357)
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 46 966 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 37 030 Kč do 57 413 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2024
Odborní pracovníci úřadů práce a pracovních agentur (CZ-ISCO 3333)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | - | - | - | - | 37 654 Kč | 44 328 Kč | 45 850 Kč | 54 933 Kč |
Ústecký kraj | - | - | - | - | 38 485 Kč | 43 446 Kč | 43 313 Kč | 47 378 Kč |
Liberecký kraj | - | - | - | - | 35 990 Kč | 42 820 Kč | 42 404 Kč | 48 054 Kč |
Jihomoravský kraj | - | - | - | - | 37 488 Kč | 43 458 Kč | 42 968 Kč | 47 875 Kč |
Specialisté v sociální oblasti (CZ-ISCO 2635)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | - | - | - | - | 38 177 Kč | 50 745 Kč | 53 285 Kč | 72 783 Kč |
Středočeský kraj | 29 578 Kč | 40 960 Kč | 42 173 Kč | 53 212 Kč | 36 683 Kč | 45 634 Kč | 46 183 Kč | 55 080 Kč |
Jihočeský kraj | - | - | - | - | 36 278 Kč | 46 109 Kč | 47 469 Kč | 60 148 Kč |
Plzeňský kraj | 31 979 Kč | 45 947 Kč | 45 841 Kč | 59 418 Kč | 39 462 Kč | 47 930 Kč | 48 681 Kč | 59 309 Kč |
Karlovarský kraj | - | - | - | - | 35 817 Kč | 43 091 Kč | 44 302 Kč | 53 946 Kč |
Ústecký kraj | - | - | - | - | 33 864 Kč | 46 053 Kč | 46 774 Kč | 58 737 Kč |
Liberecký kraj | 30 993 Kč | 41 110 Kč | 43 986 Kč | 54 591 Kč | 31 001 Kč | 42 513 Kč | 42 846 Kč | 54 987 Kč |
Královéhradecký kraj | - | - | - | - | 35 986 Kč | 43 988 Kč | 44 268 Kč | 53 485 Kč |
Pardubický kraj | 34 270 Kč | 41 228 Kč | 43 830 Kč | 58 364 Kč | 31 772 Kč | 41 519 Kč | 42 068 Kč | 51 594 Kč |
Kraj Vysočina | - | - | - | - | 37 282 Kč | 44 871 Kč | 45 470 Kč | 53 683 Kč |
Jihomoravský kraj | - | - | - | - | 34 938 Kč | 45 443 Kč | 45 646 Kč | 54 661 Kč |
Olomoucký kraj | 32 624 Kč | 39 766 Kč | 41 423 Kč | 52 752 Kč | 37 551 Kč | 45 547 Kč | 46 346 Kč | 56 697 Kč |
Zlínský kraj | 35 709 Kč | 50 981 Kč | 50 868 Kč | 65 143 Kč | 36 943 Kč | 45 127 Kč | 45 618 Kč | 54 945 Kč |
Moravskoslezský kraj | 32 920 Kč | 46 958 Kč | 48 591 Kč | 67 153 Kč | 36 149 Kč | 45 824 Kč | 45 932 Kč | 54 733 Kč |
ESCO
Klasifikace ESCO (European Skills, Competences, and Occupations) popisuje a třídí dovednosti, kompetence, kvalifikace a povolání relevantní pro trh práce Evropské unie a pro vzdělávání a odbornou přípravu. ESCO je k dispozici ve 27 jazycích, což uchazečům o zaměstnání a zaměstnavatelům umožňuje lépe komunikovat o dovednostech, kompetencích, kvalifikaci a pracovních místech v jakémkoli evropském jazyce. Cílem klasifikace ESCO je podporovat pracovní mobilitu v celé Evropě a vytvořit tak integrovanější a účinnější trh práce. Nabízí totiž „společný jazyk“ v oblasti povolání a dovedností, který mohou různé zúčastněné strany používat v otázkách zaměstnanosti, vzdělávání a odborné přípravy. Klasifikaci vytvořila Evropská komise – Generální ředitelství pro zaměstnanost, sociální věci a sociální začleňování, ve spolupráci se zúčastněnými stranami a s Evropským střediskem pro rozvoj odborného vzdělávání (Cedefop). Iniciativa ESCO je součástí strategie Evropa 2020.
Kód podskupiny | Název podskupiny v ESCO | URL - podskupiny v ESCO |
---|---|---|
2423 | Specialisté v oblasti personální | http://data.europa.eu/esco/isco/C2423 |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.