povolání
Daňový specialista
Odborný směr: |
Ekonomika, administrativa, personalistika |
Odborný podsměr: |
ekonomika |
Kvalifikační úroveň: |
Magisterský studijní program (NSP 7) |
Platové rozmezí: |
32 000 Kč - 89 000 Kč |
Alternativní názvy
Daňový poradce, Tax specialist
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
101915
Datum zveřejnění
31. 3. 2017
Datum poslední aktualizace
26. 3. 2024
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Stanovení způsobu vedení daňové agendy v organizaci.
- Zpracování a administrace vybraných skupin daní.
- Řešení daňových nesrovnalostí a obhajoba zvolených postupů v daňovém řízení.
- Kontrola postupů při realizaci daňových povinností.
- Komunikace se správcem daně, auditory a daňovými poradci.
- Navrhování postupu optimalizace daňových odvodů při řádném plnění všech daňových povinností.
- Koordinace daňové agendy v úzké spolupráci s účetním.
- Zajišťovaní metodických výkladů k uplatňování daňových zákonů.
- Poskytování poradenské činnosti v oblasti metodiky a interpretace daňových zákonů a souvisejících předpisů.
- Vedení příslušné dokumentace.
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Magisterský studijní program v oboru ekonomika a management | KKOV | 6208T | nejvhodnější |
Magisterský studijní program v oboru ekonomické teorie | KKOV | 6201T | vhodná |
Magisterský studijní program v oboru hospodářská politika a správa | KKOV | 6202T | vhodná |
Magisterský studijní program ve skupině oborů ekonomie | KKOV | 62xxT | vhodná |
Bakalářský studijní program ve skupině oborů ekonomie | KKOV | 62xxR | vhodná |
Magisterský studijní program ve skupině oborů právo, právní a veřejnosprávní činnost | KKOV | 68xxT | vhodná |
Legislativní požadavky na způsobilost k výkonu povolání
Nezbytné (tj. povinné) požadavky na kvalifikační způsobilost osoby k výkonu povolání – tj. požadavky upravující vstup do povolání/specializace povolání. Tyto požadavky vycházejí z konkrétního legislativního předpisu.
doporučené - Daňové poradenství - odborná způsobilost podle zákona č. 523/1992 Sb., o daňovém poradenství a Komoře daňových poradců ČRKompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kontrola výpočtu jednotlivých druhů daní včetně odstraňování chyb a nesrovnalostí | ||||||||
Příprava podkladů pro zpracování daňových přiznání a vedení nařízených evidencí dle jednotlivých druhů daní | ||||||||
Výpočty vybraných daní a zjišťování daňové povinnosti | ||||||||
Řešení daňových přeplatků a nedoplatků s finančním úřadem | ||||||||
Zajišťování daňového výkaznictví | ||||||||
Zastupování organizace při jednání s finančními úřady, a to zejména při řešení daňových přeplatků a nedoplatků, při odstraňování pochybností správce daně prokazováním a obhajobou všech skutečností uvedených v daňových přiznáních a použitých postupech | ||||||||
Spolupráce s finančními úřady při provádění kontrol a revizí | ||||||||
Zajišťování poradenské činnosti v oblasti metodiky a interpretace daňových zákonů a souvisejících předpisů | ||||||||
Zajišťování styku s finančními úřady, popř. jinými institucemi při předávání výkazů, hlášení a daňových přiznání | ||||||||
Obhajoba skutečností uvedených v daňovém přiznání a použitých postupech |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
silniční daň | ||||||||
finanční účetnictví | ||||||||
účetní doklady a jejich evidence | ||||||||
podnikové účetní systémy, ekonomické informační systémy | ||||||||
principy daňové soustavy, druhy daní | ||||||||
daňová soustava ve vztahu k účetnictví | ||||||||
daň z příjmu | ||||||||
daň z přidané hodnoty | ||||||||
spotřební daň | ||||||||
daň z nemovitostí | ||||||||
daňové účetnictví | ||||||||
daň z převodu nemovitostí | ||||||||
styk s bankou, finančním úřadem, správou sociálního zabezpečení a dalšími institucemi | ||||||||
ekologická daň | ||||||||
daňová evidence | ||||||||
vnitropodnikové účetnictví | ||||||||
odvody zdravotního a sociálního pojištění |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|
Počítačová způsobilost | |||
Numerická způsobilost | |||
Ekonomické povědomí | |||
Právní povědomí | |||
Jazyková způsobilost v češtině |
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Informační a datová gramotnost | ||||
Prohlížení, vyhledávání a filtrování dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Správa dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Hodnocení dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Komunikace a spolupráce | ||||
Netiketa | ||||
Spolupráce prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Sdílení prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Interakce prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Tvorba digitálního obsahu | ||||
Autorská práva a licence | ||||
Integrace a přepracování digitálního obsahu | ||||
Tvorba digitálního obsahu | ||||
Bezpečnost | ||||
Ochrana životního prostředí | ||||
Ochrana zdraví a duševní pohody | ||||
Ochrana osobních dat a soukromí | ||||
Ochrana zařízení | ||||
Řešení problémů | ||||
Kreativní využívání digitálních technologií | ||||
Identifikace potřeb a výběr vhodných technologií | ||||
Řešení technických problémů | ||||
Identifikace nedostatků v digitálních kompetencích |
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Osobnostní kompetence | |||||
Kompetence k celoživotnímu vzdělávání | |||||
Kognitivní kompetence | |||||
Kompetence k objevování a orientaci v informacích | |||||
Výkonové kompetence | |||||
Kompetence k výkonnosti | |||||
Kompetence k samostatnosti | |||||
Kompetence k řešení problémů | |||||
Kompetence k plánování a organizování práce |
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Duševní zátěž | ||||
Zraková zátěž | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení | ||||
Pracovní doba, směnnost | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Poruchy vidění
- Duševní poruchy
- Poruchy chování
- Závažná psychosomatická onemocnění
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2020 celkem
Specialisté v oblasti účetnictví (CZ-ISCO 2411)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 50 789 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 30 804 Kč do 97 342 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 42 040 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 32 050 Kč do 58 872 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Daňoví specialisté a daňoví poradci (CZ-ISCO 24116)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 54 474 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 28 240 Kč do 111 613 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 46 292 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 32 874 Kč do 88 749 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2020
Specialisté v oblasti účetnictví (CZ-ISCO 2411)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | 35 899 Kč | 60 308 Kč | 71 844 Kč | 120 312 Kč | 38 304 Kč | 49 790 Kč | 51 971 Kč | 68 506 Kč |
Středočeský kraj | 26 568 Kč | 50 539 Kč | 55 690 Kč | 93 612 Kč | 32 400 Kč | 39 705 Kč | 41 805 Kč | 54 053 Kč |
Jihočeský kraj | 30 379 Kč | 49 652 Kč | 52 552 Kč | 76 561 Kč | 31 159 Kč | 38 942 Kč | 40 769 Kč | 51 968 Kč |
Plzeňský kraj | 24 864 Kč | 41 156 Kč | 45 203 Kč | 68 727 Kč | 33 532 Kč | 43 652 Kč | 44 273 Kč | 53 887 Kč |
Karlovarský kraj | 27 703 Kč | 43 022 Kč | 45 837 Kč | 70 017 Kč | 30 520 Kč | 39 436 Kč | 39 307 Kč | 47 421 Kč |
Ústecký kraj | - | - | - | - | 30 659 Kč | 40 419 Kč | 41 391 Kč | 52 128 Kč |
Liberecký kraj | - | - | - | - | 32 482 Kč | 39 041 Kč | 40 146 Kč | 49 106 Kč |
Královéhradecký kraj | 32 359 Kč | 41 519 Kč | 49 921 Kč | 71 682 Kč | 31 825 Kč | 38 705 Kč | 40 300 Kč | 49 295 Kč |
Pardubický kraj | 29 967 Kč | 43 139 Kč | 46 460 Kč | 66 267 Kč | 29 667 Kč | 38 003 Kč | 38 898 Kč | 49 777 Kč |
Kraj Vysočina | - | - | - | - | 28 946 Kč | 37 105 Kč | 38 833 Kč | 50 013 Kč |
Jihomoravský kraj | 27 861 Kč | 43 254 Kč | 48 604 Kč | 73 382 Kč | 30 131 Kč | 39 842 Kč | 41 169 Kč | 53 093 Kč |
Olomoucký kraj | 31 813 Kč | 43 097 Kč | 47 292 Kč | 72 697 Kč | 31 420 Kč | 41 379 Kč | 42 777 Kč | 55 882 Kč |
Zlínský kraj | 31 188 Kč | 49 174 Kč | 51 854 Kč | 71 765 Kč | 31 271 Kč | 37 663 Kč | 39 225 Kč | 49 102 Kč |
Moravskoslezský kraj | - | - | - | - | 31 419 Kč | 40 257 Kč | 42 315 Kč | 54 734 Kč |
ESCO
Klasifikace ESCO (European Skills, Competences, and Occupations) popisuje a třídí dovednosti, kompetence, kvalifikace a povolání relevantní pro trh práce Evropské unie a pro vzdělávání a odbornou přípravu. ESCO je k dispozici ve 27 jazycích, což uchazečům o zaměstnání a zaměstnavatelům umožňuje lépe komunikovat o dovednostech, kompetencích, kvalifikaci a pracovních místech v jakémkoli evropském jazyce. Cílem klasifikace ESCO je podporovat pracovní mobilitu v celé Evropě a vytvořit tak integrovanější a účinnější trh práce. Nabízí totiž „společný jazyk“ v oblasti povolání a dovedností, který mohou různé zúčastněné strany používat v otázkách zaměstnanosti, vzdělávání a odborné přípravy. Klasifikaci vytvořila Evropská komise – Generální ředitelství pro zaměstnanost, sociální věci a sociální začleňování, ve spolupráci se zúčastněnými stranami a s Evropským střediskem pro rozvoj odborného vzdělávání (Cedefop). Iniciativa ESCO je součástí strategie Evropa 2020.
Kód podskupiny | Název podskupiny v ESCO | URL - podskupiny v ESCO |
---|---|---|
2411 | Specialisté v oblasti účetnictví | http://data.europa.eu/esco/isco/C2411 |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.