Povolání
Chůva péče o dítě v dětské skupině
Odborný směr: |
Služby provozní a osobní |
Odborný podsměr: |
služby pro domácnosti a firmy |
Kvalifikační úroveň: |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou (NSP 4) |
Platové rozmezí: |
17 000 Kč - 28 000 Kč |
Alternativní názvy
Chůva pro děti do 3 let, Chůva pro děti do zahájení povinné školní docházky, Chůva v mikrojeslích, Pečovatelka pro děti do zahájení povinné školní docházky, Nanny for children's corners, Kindermädchen für Kinderecken
Regulované povolání
Ano
Předpis regulující výkon povolání:
Povolání je vykonáváno v souladu se zákonem č. 247/2014 Sb., o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině a o změně souvisejících zákonů nebo dle zákona č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání ve znění pozdějších předpisů.
ID jednotky práce
101722
Datum zveřejnění
2. 11. 2011
Datum poslední aktualizace
11. 5. 2020
Charakteristika
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) v oboru ošetřovatelství | KKOV | 5341M | nejvhodnější |
Všeobecná sestra | AKVO/AKSO | 5341M001 | nejvhodnější |
Zdravotnický asistent | AKVO/AKSO | 5341M007 | nejvhodnější |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) v oboru předškolní a mimoškolní pedagogika | KKOV | 7531M | nejvhodnější |
Předšk.,mimošk.pedagogika | AKVO/AKSO | 7531M005 | nejvhodnější |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) v oboru sociální činnost | KKOV | 7541M | nejvhodnější |
Sociální služby | AKVO/AKSO | 7541M001 | nejvhodnější |
Předškolní a mimoškolní pedagogika | RVP | 75-31-M/01 | nejvhodnější |
Sociální činnost | RVP | 75-41-M/01 | nejvhodnější |
Zdravotnický asistent | RVP | 53-41-M/01 | nejvhodnější |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) | RVP | xx-xx-M/xx | nejvhodnější |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou ve skupině oborů pedagogika, učitelství a sociální péče | KKOV | 75xxL | vhodná |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) ve skupině oborů pedagogika, učitelství a sociální péče | KKOV | 75xxM | vhodná |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) ve skupině oborů zdravotnictví | KKOV | 53xxM | vhodná |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) ve skupině oborů osobní a provozní služby | KKOV | 69xxM | vhodná |
Další vzdělání
Další vzdělávání zahrnuje např. profesní kvalifikace dle zákona č.179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání, akreditované vzdělávací kurzy (např. rekvalifikace) a další obecně uznávané kvalifikace, které vedou k získání požadované kvalifikace k výkonu daného povolání či specializace.
Profesní kvalifikace
- Chůva pro děti do zahájení povinné školní docházky ( 69-017-M )
Legislativní požadavky na způsobilost k výkonu povolání
Nezbytné (tj. povinné) požadavky na kvalifikační způsobilost osoby k výkonu povolání – tj. požadavky upravující vstup do povolání/specializace povolání. Tyto požadavky vycházejí z konkrétního legislativního předpisu.
povinné - Zdravotní průkaz pracovníka v potravinářství dle zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdravíKompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Vedení dítěte k hygienickým návykům | ||||||||
Uplatňování zásad zdravého životního stylu podle věku dítěte | ||||||||
Příprava a organizování zábavy pro děti | ||||||||
Uplatňování metod a forem pedagogické práce s ohledem na věk dítěte/dětí | ||||||||
Výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti (pomoc v péči o dítě, obnovení kontaktu s rodinou, s nácvikem a upevňováním motorických, psychických a sociálních schopností a dovedností) | ||||||||
Řešení situací v dětském kolektivu z pedagogicko-psychologického hlediska | ||||||||
Dodržování etických principů při práci chůvy a vedení dítěte k morálním hodnotám | ||||||||
Vedení výchovy se zřetelem na speciální vzdělávací potřeby dětí | ||||||||
Organizace volnočasových aktivit pro děti | ||||||||
Tvorba obecných metod ve výchově a vzdělávání v oblasti volného času dětí a mládeže | ||||||||
Uplatňování znalostí o vývojových etapách a socializaci dítěte v praxi | ||||||||
Dodržování zdravotních a hygienických předpisů, BOZP a PO | ||||||||
Dodržování zásad bezpečnosti a prevence úrazů |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
první pomoc | ||||||||
obecná pedagogika | ||||||||
hygienické předpisy | ||||||||
řešení výchovných problémů | ||||||||
somatický a psychomotorický vývoj dítěte | ||||||||
pečovatelství o děti |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|
Počítačová způsobilost | |||
Numerická způsobilost | |||
Jazyková způsobilost v češtině | |||
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Efektivní komunikace | |||||
Kreativita | |||||
Řešení problémů | |||||
Plánování a organizování práce | |||||
Celoživotní učení |
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2019 celkem
Pracovníci péče o děti v mimoškolských zařízeních a domácnostech (CZ-ISCO 5311)
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 21 206 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 16 881 Kč do 27 563 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2018
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.