Otevřená a všem dostupná databáze povolání spravovaná
Ministerstvem práce a sociálních věcí ČR

povolání

Specialista compliance

Odborný směr:

Bankovnictví, finance a pojišťovnictví

Odborný podsměr:

bankovnictví a finanční služby

Kvalifikační úroveň:

Magisterský studijní program (NSP 7)

Platové rozmezí:

41 000 Kč - 75 000 Kč

Detailní informace

Alternativní názvy

Specialista pro dodržení souladu s předpisy v oblasti bankovnictví,  Specialista pro dodržování souladu s předpisy v oblasti finančnictví,  Korporátní specialista,  Manažer shody,  Compliance-Spezialist,  Compliance specialist

Regulované povolání

Ne

ID jednotky práce

103574

Datum zveřejnění

17. 6. 2024

Datum poslední aktualizace

17. 6. 2024

Charakteristika

Specialista compliance řídí, připravuje, koordinuje a vykonává dohled nad dodržováním souladu mezi legislativou a interními předpisy organizace a zabezpečuje compliance agendu s cílem pomoci implementovat regulatorní požadavky do prostředí organizace, ověřit jejich dodržování a informovat příslušný management včetně vedoucích zaměstnanců o zjištěných odchylkách a nesouladech.

Pracovní činnosti

  • Poskytování pomoci při výkonu compliance funkce všem útvarům.
  • Sledování platné legislativy a kontrola jejího uplatňování v souladu s interními předpisy organizace.
  • Provádění monitoringu nové legislativy.
  • Posuzovávání možných dopadů změn v obecně závazných právních předpisech na činnost instituce.
  • Koordinování vztahů s Českou národní bankou a Evropskou centrální bankou a komunikace s regulačními orgány.
  • Stanovování odpovědnosti a makroprocesů u nezákonných rizik.
  • Vypracovávání a aktualizace interních směrnic, politik a metodik v oblasti zájmu dodržování souladu s obecně závaznými právními předpisy v oblasti bankovnictví.
  • Poskytování pravidelných reportingů a seznamování zaměstnanců s novou legislativou.
  • Posuzování a hodnocení inovativních projektů, operací, nových produktů a služeb z pohledu dodržování souladu s předpisy v oblasti bankovnictví.
  • Identifikace, analýza a posuzování rizika a přijetí preventivních opatření.
  • Předkládání návrhů na změny softwaru podle platné legislativy

Kvalifikace k výkonu povolání

Školní vzdělání

Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.

Název oboru Typ číselníku KKOV/RVP Kód Vhodnost
Magisterský studijní program v oboru právo a právní věda KKOV 6805T nejvhodnější
Právo AKVO/AKSO 6805T003 nejvhodnější
Magisterský studijní program v oboru ekonomika a management KKOV 6208T nejvhodnější
Ekonomika, právo AKVO/AKSO 6208T010 nejvhodnější
Ekonomika a právo v podnikání AKVO/AKSO 6208T011 nejvhodnější
Magisterský studijní program v oboru hospodářská politika a správa KKOV 6202T nejvhodnější
Bankovnictví AKVO/AKSO 6202T002 nejvhodnější

Kompetenční požadavky k výkonu povolání

Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.

Odborné dovednosti

Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.

Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)

1 2 3 4 5 6 7 8
Řízení rizik a kontrola dodržování stanovených postupů zvládání rizik
Zabezpečování compliance s vnitropodnikovými předpisy a právními normami
Zpracování metodik pro posuzování pojistných rizik
Volba metody pro hodnocení rizik a její aplikace v konkrétních podmínkách, zpracování výsledků včetně návrhů konkrétních opatření
Posuzování výsledků analýz finančních trhů a dalších skutečností ovlivňujících situaci na finančních trzích
Hodnocení, analýza a prevence rizik
Vedení a řízení evidence vnitřních předpisů, směrnic a pracovních postupů řídících postupy zaměstnanců
Vedení přehledu evidence legislativy, norem a dalších předpisů, se kterými je nutno udržovat shodu
Sestavování a vedení popisu procesů, ve kterých je nutné dodržovat shodu
Stanovování pravidel pro vzdělávání zaměstnanců o shodě
Posuzování a hodnocení inovativních projektů, operací, nových produktů a služeb z pohledu dodržování souladu s předpisy v oblasti bankovnictví
Řízení nápravných a preventivních opatření vyplývající z rizik nebo porušení shody
Vedení evidence a vyřizování incidentů porušení shody
Metodické řízení a monitorování fungování vnitřního kontrolního systému, vyhodnocování rizik, řešení nedostatků

Odborné znalosti

Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).

1 2 3 4 5 6 7 8
právní věda, právní principy a zásady
obchodní právo
finanční právo
finanční účetnictví
nástroje zajištění finančních rizik
bankovnictví obecně a bankovní služby
oceňování finančních rizik, teorie finančního rizika
mezinárodní bankovnictví
finanční analýzy, výpočty a vyhodnocování ekonomických ukazatelů, ekonomické bilance
management rizik
práce se softwarem pro odborné aplikace
bezpečnost práce a požární ochrana

Obecné dovednosti

Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).

Kvalifikační úroveň
1 2 3
Počítačová způsobilost
Numerická způsobilost
Ekonomické povědomí
Právní povědomí
Jazyková způsobilost v češtině
Jazyková způsobilost v angličtině
Jazyková způsobilost v dalším cizím jazyce

Digitální kompetence

Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.

Kvalifikační úroveň
1 2 3 4
Informační a datová gramotnost
Prohlížení, vyhledávání a filtrování dat, informací a digitálního obsahu
Hodnocení dat, informací a digitálního obsahu
Správa dat, informací a digitálního obsahu
Komunikace a spolupráce
Interakce prostřednictvím digitálních technologií
Sdílení prostřednictvím digitálních technologií
Spolupráce prostřednictvím digitálních technologií
Netiketa
Tvorba digitálního obsahu
Tvorba digitálního obsahu
Integrace a přepracování digitálního obsahu
Autorská práva a licence
Bezpečnost
Ochrana zařízení
Ochrana osobních dat a soukromí
Ochrana zdraví a duševní pohody
Ochrana životního prostředí
Řešení problémů
Řešení technických problémů
Identifikace potřeb a výběr vhodných technologií
Kreativní využívání digitálních technologií
Identifikace nedostatků v digitálních kompetencích

Měkké kompetence

Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).

Kvalifikační úroveň
1 2 3 4 5
Osobnostní kompetence
Kompetence k celoživotnímu vzdělávání
Kompetence k flexibilitě
Kompetence ke kreativitě
Kompetence ke zvládání stresu a zátěže
Interpersonální kompetence
Kompetence k efektivní komunikaci
Kompetence ke kooperaci
Kompetence k orientaci na zákazníka a uspokojování zákaznických potřeb
Kompetence k ovlivňování a rozvíjení ostatních
Kompetence k sebepoznání a porozumění druhým
Kompetence k vedení lidí
Kognitivní kompetence
Kompetence k analytickému myšlení
Kompetence ke koncepčnímu myšlení
Kompetence k objevování a orientaci v informacích
Výkonové kompetence
Kompetence k aktivnímu přístupu
Kompetence k plánování a organizování práce
Kompetence k podnikavosti
Kompetence k řešení problémů
Kompetence k samostatnosti
Kompetence k výkonnosti

Zátěže a rizika výkonu povolání

Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek. Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci, zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.

Stupeň zátěže
1 2 3 4
Duševní zátěž
Zátěž teplem
Zátěž chladem
Zátěž hlukem
Zátěž vibracemi
Zátěž prachem
Zátěž chemickými látkami
Zátěž invazivními alergeny
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění
Zátěž ionizujícím zářením
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů
Zraková zátěž
Celková fyzická zátěž
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny)
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin
Lokální zátěž jemné motoriky
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách
Práce ve výškách
Zvýšené riziko úrazu pracovníka
Zvýšené riziko obecného ohrožení
Pracovní doba, směnnost
Legenda:
  • 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
    Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný.
  • 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
    Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka.
  • 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
    Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků.
  • 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
    Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.

Zdravotní způsobilost k výkonu povolání

Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.

Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.

Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.

Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.

Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání

  • Závažná orgánová onemocnění podle toxikologických vlastností látek

Onemocnění vylučující výkon povolání/specializace povolání

  • Duševní poruchy
  • Poruchy chování

CZ - ISCO a mzdy

Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .

CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.

Hrubé měsíční mzdy v roce 2023 celkem

Finanční analytici a specialisté v peněžnictví a pojišťovnictví (CZ-ISCO 2413)

Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 68 095 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 41 611 Kč do 127 424 Kč

Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.

Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 54 017 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 40 728 Kč do 75 465 Kč

Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.

Ostatní specialisté v peněžnictví a pojišťovnictví (CZ-ISCO 24139)

Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 71 216 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 37 567 Kč do 134 693 Kč

Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.

ESCO

Klasifikace ESCO (European Skills, Competences, and Occupations) popisuje a třídí dovednosti, kompetence, kvalifikace a povolání relevantní pro trh práce Evropské unie a pro vzdělávání a odbornou přípravu. ESCO je k dispozici ve 27 jazycích, což uchazečům o zaměstnání a zaměstnavatelům umožňuje lépe komunikovat o dovednostech, kompetencích, kvalifikaci a pracovních místech v jakémkoli evropském jazyce. Cílem klasifikace ESCO je podporovat pracovní mobilitu v celé Evropě a vytvořit tak integrovanější a účinnější trh práce. Nabízí totiž „společný jazyk“ v oblasti povolání a dovedností, který mohou různé zúčastněné strany používat v otázkách zaměstnanosti, vzdělávání a odborné přípravy. Klasifikaci vytvořila Evropská komise – Generální ředitelství pro zaměstnanost, sociální věci a sociální začleňování, ve spolupráci se zúčastněnými stranami a s Evropským střediskem pro rozvoj odborného vzdělávání (Cedefop). Iniciativa ESCO je součástí strategie Evropa 2020.

Kód podskupiny Název podskupiny v ESCO URL - podskupiny v ESCO
2413 Finanční analytici http://data.europa.eu/esco/isco/C2413