povolání
Auditor kvality
Odborný směr: |
Povolání bez oboru a mezioborová |
Odborný podsměr: |
nezařazeno do odborného podsměru |
Kvalifikační úroveň: |
Magisterský studijní program (NSP 7) |
Platové rozmezí: |
39 000 Kč - 77 000 Kč |
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
102428
Datum zveřejnění
31. 8. 2012
Datum poslední aktualizace
26. 3. 2024
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Plánování činnosti auditu podle specifických podmínek auditované, případně auditní organizace.
- Vedení dokumentace o průběhu auditu podle stanovených metodik.
- Vyhodnocování shromážděných nálezů z auditu a jejich srovnávání s kritérii auditu.
- Sdělování výsledků auditu a navrhování doporučení.
- Zpracování závěrečných zpráv z auditu.
- Kontrolování účinnosti přijatých opatření.
- Re-auditní činnost.
Příklady činností ze veřejného sektoru
Příklady činností a jejich stupeň hodnocení vycházejí převážně z nařízení vlády č.222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, popřípadě podle nařízení vlády č. 302/2014 Sb., o katalogu správních činností, a jsou zařazeny do 16 stupňů platových tříd. Výjimku tvoří zatřídění prací v oblastech regulovaných samostatnou legislativou, které se řídí vždy dle její platné verze (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, Armáda ČR apod.). V těchto oblastech je zatřídění prací uvedené v NSP pouze orientační.
Text příkladu | Platová třída |
---|---|
Analýza výsledků kontrolní činnosti v oblasti hodnocení kvality poskytovaných veřejných sluţeb v návaznosti na organizační uspořádání, dělbu činností nebo tok informací v procesech výkonu státní správy nebo samosprávy včetně předkládání návrhů na jejich optimalizaci. | 10 |
Samostatné provádění specializované kontroly dodržování systému hodnocení kvality poskytovaných veřejných služeb v organizaci, vyhodnocování jejich výsledků a navrhování opatření na zvýšení kvality poskytovaných veřejných služeb. | 9 |
Hodnocení kvality a porovnání úrovně veřejných sluţeb podle zavedených metod a navrhování opatření ke zvyšování jejich úrovně v organizaci. | 9 |
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Magisterský studijní program ve skupině oborů ekonomie | KKOV | 62xxT | nejvhodnější |
Magisterský studijní program v oboru strojírenství se zaměřením na ekonomiku a řízení | KKOV | 2305T | nejvhodnější |
Magisterský studijní program ve skupině oborů chemické obory | KKOV | 14xxT | nejvhodnější |
Magisterský studijní program v oboru chemie a chemická technologie | KKOV | 2801T | nejvhodnější |
Magisterský studijní program ve skupině oborů potravinářství a potravinářská chemie | KKOV | 29xxT | nejvhodnější |
Bakalářský studijní program ve skupině oborů biologické obory | KKOV | 15xxR | vhodná |
Další vzdělání
Další vzdělávání zahrnuje např. profesní kvalifikace dle zákona č.179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání, akreditované vzdělávací kurzy (např. rekvalifikace) a další obecně uznávané kvalifikace, které vedou k získání požadované kvalifikace k výkonu daného povolání či specializace.
Profesní kvalifikace
- Auditor/auditorka systémů řízení ( 62-004-T )
Kompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Činnosti při plánování a přípravě programu auditu | ||||||||
Uplatňování základů managementu kvality | ||||||||
Orientace v procesních přístupech k auditování | ||||||||
Aplikace požadavků norem ISO a odvětvových standardů | ||||||||
Činnosti v procesu auditu na místě a po ukončení auditu | ||||||||
Aplikace odborných znalostí a praktických zkušeností na konkrétním případě auditu | ||||||||
Orientace v pojmech a definicích z oblasti auditu | ||||||||
Orientace v zákonných normách v managementu kvality | ||||||||
Organizace a metody kontroly kvality | ||||||||
Vyhodnocování systémů řízení kvality v organizaci | ||||||||
Orientace v normách kvality | ||||||||
Orientace v normách ISO 19011, ISO 9001, ISO 14001, ISO 45001:2018 | ||||||||
Provádění pravidelných auditů dle norem kvality a spolupráce při odstraňování neshod |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
zásady vedení pracovního kolektivu | ||||||||
zásady vedení porad | ||||||||
management kvality |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|
Počítačová způsobilost | |||
Způsobilost k řízení osobního automobilu | |||
Numerická způsobilost | |||
Ekonomické povědomí | |||
Právní povědomí | |||
Jazyková způsobilost v češtině | |||
Jazyková způsobilost v angličtině | |||
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Informační a datová gramotnost | ||||
Prohlížení, vyhledávání a filtrování dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Správa dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Hodnocení dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Komunikace a spolupráce | ||||
Netiketa | ||||
Spolupráce prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Sdílení prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Interakce prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Tvorba digitálního obsahu | ||||
Autorská práva a licence | ||||
Integrace a přepracování digitálního obsahu | ||||
Tvorba digitálního obsahu | ||||
Bezpečnost | ||||
Ochrana životního prostředí | ||||
Ochrana zdraví a duševní pohody | ||||
Ochrana osobních dat a soukromí | ||||
Ochrana zařízení | ||||
Řešení problémů | ||||
Kreativní využívání digitálních technologií | ||||
Identifikace potřeb a výběr vhodných technologií | ||||
Řešení technických problémů | ||||
Identifikace nedostatků v digitálních kompetencích |
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Osobnostní kompetence | |||||
Kompetence ke zvládání stresu a zátěže | |||||
Kompetence k celoživotnímu vzdělávání | |||||
Kompetence k flexibilitě | |||||
Kompetence ke kreativitě | |||||
Interpersonální kompetence | |||||
Kompetence k efektivní komunikaci | |||||
Kompetence k vedení lidí | |||||
Kompetence k orientaci na zákazníka a uspokojování zákaznických potřeb | |||||
Kompetence ke kooperaci | |||||
Kompetence k ovlivňování a rozvíjení ostatních | |||||
Kognitivní kompetence | |||||
Kompetence k objevování a orientaci v informacích | |||||
Výkonové kompetence | |||||
Kompetence k aktivnímu přístupu | |||||
Kompetence k plánování a organizování práce | |||||
Kompetence k řešení problémů | |||||
Kompetence k samostatnosti | |||||
Kompetence k výkonnosti |
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Zraková zátěž | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Duševní zátěž | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení | ||||
Pracovní doba, směnnost |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Duševní poruchy a poruchy chování
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2024 celkem
Specialisté v oblasti průmyslového inženýrství a v příbuzných oblastech (CZ-ISCO 2141)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 60 160 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 42 825 Kč do 106 779 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 51 612 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 39 197 Kč do 76 604 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Specialisté v oblasti kvality a certifikace systémů řízení (ISO) (CZ-ISCO 21412)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 69 564 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 42 227 Kč do 126 369 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 54 445 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 42 621 Kč do 74 712 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2024
Specialisté v oblasti průmyslového inženýrství a v příbuzných oblastech (CZ-ISCO 2141)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | 45 049 Kč | 65 858 Kč | 77 021 Kč | 121 785 Kč | 43 670 Kč | 57 026 Kč | 61 693 Kč | 83 484 Kč |
Středočeský kraj | 43 675 Kč | 63 737 Kč | 72 682 Kč | 109 216 Kč | 34 675 Kč | 43 943 Kč | 44 522 Kč | 54 935 Kč |
Jihočeský kraj | 43 544 Kč | 58 420 Kč | 65 415 Kč | 99 755 Kč | - | - | - | - |
Plzeňský kraj | 43 914 Kč | 60 546 Kč | 66 434 Kč | 94 737 Kč | 37 011 Kč | 43 785 Kč | 44 016 Kč | 51 428 Kč |
Karlovarský kraj | 39 882 Kč | 58 420 Kč | 62 092 Kč | 91 176 Kč | - | - | - | - |
Ústecký kraj | 42 137 Kč | 60 494 Kč | 69 519 Kč | 107 941 Kč | 40 560 Kč | 49 491 Kč | 50 255 Kč | 62 335 Kč |
Liberecký kraj | 36 095 Kč | 61 020 Kč | 68 048 Kč | 102 147 Kč | 37 366 Kč | 46 210 Kč | 46 792 Kč | 58 587 Kč |
Královéhradecký kraj | 44 798 Kč | 56 485 Kč | 63 865 Kč | 91 527 Kč | - | - | - | - |
Pardubický kraj | 41 109 Kč | 53 343 Kč | 59 938 Kč | 86 917 Kč | 42 566 Kč | 53 320 Kč | 53 320 Kč | 66 874 Kč |
Kraj Vysočina | 39 827 Kč | 54 674 Kč | 61 761 Kč | 86 571 Kč | - | - | - | - |
Jihomoravský kraj | 41 587 Kč | 57 652 Kč | 66 661 Kč | 106 707 Kč | 37 394 Kč | 49 944 Kč | 51 097 Kč | 65 200 Kč |
Olomoucký kraj | 44 119 Kč | 56 474 Kč | 61 025 Kč | 83 446 Kč | 39 374 Kč | 49 720 Kč | 52 762 Kč | 67 243 Kč |
Zlínský kraj | 41 389 Kč | 52 700 Kč | 60 449 Kč | 90 106 Kč | 45 820 Kč | 50 628 Kč | 52 286 Kč | 60 629 Kč |
Moravskoslezský kraj | 41 541 Kč | 60 232 Kč | 67 358 Kč | 97 817 Kč | 40 618 Kč | 54 583 Kč | 55 909 Kč | 73 118 Kč |
ESCO
Klasifikace ESCO (European Skills, Competences, and Occupations) popisuje a třídí dovednosti, kompetence, kvalifikace a povolání relevantní pro trh práce Evropské unie a pro vzdělávání a odbornou přípravu. ESCO je k dispozici ve 27 jazycích, což uchazečům o zaměstnání a zaměstnavatelům umožňuje lépe komunikovat o dovednostech, kompetencích, kvalifikaci a pracovních místech v jakémkoli evropském jazyce. Cílem klasifikace ESCO je podporovat pracovní mobilitu v celé Evropě a vytvořit tak integrovanější a účinnější trh práce. Nabízí totiž „společný jazyk“ v oblasti povolání a dovedností, který mohou různé zúčastněné strany používat v otázkách zaměstnanosti, vzdělávání a odborné přípravy. Klasifikaci vytvořila Evropská komise – Generální ředitelství pro zaměstnanost, sociální věci a sociální začleňování, ve spolupráci se zúčastněnými stranami a s Evropským střediskem pro rozvoj odborného vzdělávání (Cedefop). Iniciativa ESCO je součástí strategie Evropa 2020.
Kód podskupiny | Název podskupiny v ESCO | URL - podskupiny v ESCO |
---|---|---|
2141 | Inženýři v průmyslu a ve výrobě | http://data.europa.eu/esco/isco/C2141 |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.