Otevřená a všem dostupná databáze povolání spravovaná
Ministerstvem práce a sociálních věcí ČR

povolání

Portfolio manažer PFM

Odborný směr:

Bankovnictví, finance a pojišťovnictví

Odborný podsměr:

bankovnictví a finanční služby

Kvalifikační úroveň:

Magisterský studijní program (NSP 7)

Detailní informace

Alternativní názvy

Investiční manažer,  Řídící pracovník investic,  Odborný pracovník pro investiční činnost v bankovnictví,  Správce portfolia,  PFM portfolio manager,  Investment manager,  PFM-Portfoliomanager

Regulované povolání

Ne

ID jednotky práce

103576

Datum zveřejnění

17. 6. 2024

Datum poslední aktualizace

17. 6. 2024

Charakteristika

Portfolio manažer PFM sleduje, zajišťuje a řídí veškeré činnosti spojené se správou investičních prostředků ve svěřeném portfoliu s cílem maximalizace výnosů při přiměřeném riziku a dlouhodobé prosperitě.

Pracovní činnosti

  • Vypracovávání kalkulací a analýz makroekonomických ukazatelů v souvislosti s investicemi.
  • Sledování finanční situace ve vybraném odvětví nebo konkrétních organizací a firem.
  • Zpracovávání a připravování obchodů s aktivy v souladu s finanční plány.
  • Evidování a zpracovávání interních a externích výkazů v souvislosti s investicemi.
  • Vypracovávání reportů, souhrnů a statistik týkajících se hospodaření portfolia.
  • Nakupování a prodávání akcií, jiných cenných papírů a dalších obchodovatelných komodit.
  • Diverzifikace finančních prostředků do cenných papírů různých druhů, firem či zemí.
  • Získávání nových investorů.
  • Posuzování finančních rizik při obchodování.
  • Kontrolování dodržování pravidel likvidity.
  • Optimalizování investičních rizik a participace na tvorbě finančního plánu.
  • Sledování a vyhledávání nových investičních příležitostí.
  • Vyhodnocování finančních trhů a výsledků umístění komodit, akcií a cenných papírů na kapitálovém trhu.
  • Navrhování nových interních řídících předpisů.
  • Vkládání dat a datových souborů do počítačových aplikací.

Kvalifikace k výkonu povolání

Školní vzdělání

Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.

Název oboru Typ číselníku KKOV/RVP Kód Vhodnost
Magisterský studijní program v oboru hospodářská politika a správa KKOV 6202T nejvhodnější
Bankovnictví AKVO/AKSO 6202T002 nejvhodnější
Bankovnictví a pojišťovnictví AKVO/AKSO 6202T003 nejvhodnější
Obor ekonomicko správní AKVO/AKSO 6202T030 nejvhodnější
Veřejná ekonomika AKVO/AKSO 6202T054 nejvhodnější
Veřejná ekonomika a správa AKVO/AKSO 6202T055 nejvhodnější
Ekonomie a ekonomická analýza AKVO/AKSO 6202T075 nejvhodnější
Magisterský studijní program v oboru ekonomika a management KKOV 6208T nejvhodnější
Ekonomie, management AKVO/AKSO 6208T003 nejvhodnější

Kompetenční požadavky k výkonu povolání

Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.

Odborné dovednosti

Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.

Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)

1 2 3 4 5 6 7 8
Příprava a zpracovávání podkladů pro finanční analýzy a plánování
Vyhodnocování a rozbor efektivnosti a návratnosti vynakládaných finančních prostředků
Příprava podkladů a dokladů potřebných pro uskutečňování obchodů na kapitálových trzích
Kontrola průběhu uzavřených obchodů
Kontrola dodržování pravidel likvidity
Tvorba metodických postupů pro oblast analýzy finančních trhů s důrazem na využívání nejmodernějších matematických a statistických metod a postupů
Zpracovávání analýz vývoje kapitálového a peněžního trhu
Vedení požadovaných agend a evidencí (dokumentace o finančních operacích a obchodních transakcích na kapitálových trzích apod. )
Provádění průzkumu kapitálových a finančních trhů
Koordinace činností ovlivňujících vývoj portfolia na kapitálových trzích a činností majících vliv na vývoj likvidity společnosti
Posuzování výsledků analýz finančních trhů a dalších skutečností ovlivňujících situaci na finančních trzích
Obchodování se všemi druhy cenných papírů (akcie, obligace, dluhopisy apod.)
Poskytování informací o pohybech na finančních trzích

Odborné znalosti

Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).

1 2 3 4 5 6 7 8
finanční analýzy, výpočty a vyhodnocování ekonomických ukazatelů, ekonomické bilance
finanční plánování
finanční trhy, makléřská činnost
ekonomický (finanční) management, controlling
investiční bankovnictví
bankovnictví obecně a bankovní služby
právo v oblasti finančních a kapitálových trhů
mezinárodní bankovnictví
komerční právo, smluvně-závazkové vztahy, obchodní společnosti, obchodní zákoník
principy obchodování s cennými papíry
postupy řízení investičních projektů
bezpečnost práce a požární ochrana

Obecné dovednosti

Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).

Kvalifikační úroveň
1 2 3
Počítačová způsobilost
Numerická způsobilost
Ekonomické povědomí
Právní povědomí
Jazyková způsobilost v češtině
Jazyková způsobilost v angličtině
Jazyková způsobilost v dalším cizím jazyce

Digitální kompetence

Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.

Kvalifikační úroveň
1 2 3 4
Informační a datová gramotnost
Prohlížení, vyhledávání a filtrování dat, informací a digitálního obsahu
Správa dat, informací a digitálního obsahu
Hodnocení dat, informací a digitálního obsahu
Komunikace a spolupráce
Netiketa
Spolupráce prostřednictvím digitálních technologií
Sdílení prostřednictvím digitálních technologií
Interakce prostřednictvím digitálních technologií
Tvorba digitálního obsahu
Autorská práva a licence
Integrace a přepracování digitálního obsahu
Tvorba digitálního obsahu
Bezpečnost
Ochrana životního prostředí
Ochrana zdraví a duševní pohody
Ochrana osobních dat a soukromí
Ochrana zařízení
Řešení problémů
Kreativní využívání digitálních technologií
Identifikace potřeb a výběr vhodných technologií
Řešení technických problémů
Identifikace nedostatků v digitálních kompetencích

Měkké kompetence

Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).

Kvalifikační úroveň
1 2 3 4 5
Osobnostní kompetence
Kompetence k celoživotnímu vzdělávání
Kompetence ke zvládání stresu a zátěže
Kompetence ke kreativitě
Kompetence k flexibilitě
Interpersonální kompetence
Kompetence k vedení lidí
Kompetence k sebepoznání a porozumění druhým
Kompetence k ovlivňování a rozvíjení ostatních
Kompetence k orientaci na zákazníka a uspokojování zákaznických potřeb
Kompetence ke kooperaci
Kompetence k efektivní komunikaci
Kognitivní kompetence
Kompetence k objevování a orientaci v informacích
Kompetence ke koncepčnímu myšlení
Kompetence k analytickému myšlení
Výkonové kompetence
Kompetence k samostatnosti
Kompetence k řešení problémů
Kompetence k podnikavosti
Kompetence k plánování a organizování práce
Kompetence k aktivnímu přístupu
Kompetence k výkonnosti

Zátěže a rizika výkonu povolání

Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek. Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci, zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.

Stupeň zátěže
1 2 3 4
Duševní zátěž
Zátěž teplem
Zátěž chladem
Zátěž hlukem
Zátěž vibracemi
Zátěž prachem
Zátěž chemickými látkami
Zátěž invazivními alergeny
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění
Zátěž ionizujícím zářením
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů
Zraková zátěž
Celková fyzická zátěž
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny)
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin
Lokální zátěž jemné motoriky
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách
Práce ve výškách
Zvýšené riziko úrazu pracovníka
Zvýšené riziko obecného ohrožení
Pracovní doba, směnnost
Legenda:
  • 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
    Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný.
  • 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
    Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka.
  • 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
    Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků.
  • 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
    Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.

Zdravotní způsobilost k výkonu povolání

Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.

Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.

Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.

Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.

Onemocnění vylučující výkon povolání/specializace povolání

  • Závažná orgánová onemocnění podle toxikologických vlastností látek
  • Duševní poruchy
  • Poruchy chování

CZ - ISCO a mzdy

Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .

CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.

Hrubé měsíční mzdy v roce 2023 celkem

Řídící pracovníci v oblasti finančních a pojišťovacích služeb (CZ-ISCO 1346)

Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 121 226 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 66 438 Kč do 261 645 Kč

Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.

Řídící pracovníci v oblasti finančních služeb (CZ-ISCO 13461)

Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 125 141 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 66 015 Kč do 276 675 Kč

Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.

ESCO

Klasifikace ESCO (European Skills, Competences, and Occupations) popisuje a třídí dovednosti, kompetence, kvalifikace a povolání relevantní pro trh práce Evropské unie a pro vzdělávání a odbornou přípravu. ESCO je k dispozici ve 27 jazycích, což uchazečům o zaměstnání a zaměstnavatelům umožňuje lépe komunikovat o dovednostech, kompetencích, kvalifikaci a pracovních místech v jakémkoli evropském jazyce. Cílem klasifikace ESCO je podporovat pracovní mobilitu v celé Evropě a vytvořit tak integrovanější a účinnější trh práce. Nabízí totiž „společný jazyk“ v oblasti povolání a dovedností, který mohou různé zúčastněné strany používat v otázkách zaměstnanosti, vzdělávání a odborné přípravy. Klasifikaci vytvořila Evropská komise – Generální ředitelství pro zaměstnanost, sociální věci a sociální začleňování, ve spolupráci se zúčastněnými stranami a s Evropským střediskem pro rozvoj odborného vzdělávání (Cedefop). Iniciativa ESCO je součástí strategie Evropa 2020.

Kód podskupiny Název podskupiny v ESCO URL - podskupiny v ESCO
1346 Vedoucí a řídící pracovníci v oblasti finančních a pojišťovacích služeb http://data.europa.eu/esco/isco/C1346