povolání
Zahradnický technik
Odborný směr: |
Zemědělství a veterinární péče |
Odborný podsměr: |
rostlinná výroba |
Kvalifikační úroveň: |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou; Střední vzdělání s výučním listem i maturitní zkouškou (NSP 4) |
Podřízené specializace
Technik zahradnické výroby , Vedoucí greenkeeper , Technik arborista , Technik realizace a údržby zeleně
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
8653
Datum zveřejnění
27. 9. 2012
Datum poslední aktualizace
27. 2. 2019
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Zpracovávání plánů zahradnické výroby menší firmy.
- Organizace a řízení prací v zahradnické výrobě.
- Organizace a řízení prací při šlechtění, množení a ošetřování.
- Organizace a řízení sklizně, posklizňové úpravy, expedice zahradnických produktů.
- Kontrola výskytu chorob a škůdců včetně zajišťování aktivních ochranných opatření.
- Kontrola a vyhodnocování základních vegetačních faktorů.
- Vedení ekonomiky zahradnické organizace.
- Nákup sadby, osiv, hnojiva a chemických ochranných prostředků.
- Provádění základních geodetických prací např. nivelace terénu, svahování.
- Zpracování návrhů a realizace floristických expozicí a výstav.
- Realizace projektů okrasných zahrad, výzdoby interiérů a exteriérů.
- Konzultační a poradenská činnost.
- Realizace prodeje zahradnických produktů.
- Vedení příslušné dokumentace.
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) v oboru zahradnictví | KKOV | 4144M | nejvhodnější |
Zahradnictví | RVP | 41-44-M/01 | nejvhodnější |
Zahradnictví | RVP | 41-44-L/51 | nejvhodnější |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou v oboru obecné zemědělství | KKOV | 4141L | vhodná |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou v oboru zahradnictví | KKOV | 4144L | vhodná |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) v oboru obecné zemědělství | KKOV | 4141M | vhodná |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou v oboru pěstování rostlin | KKOV | 4142L | vhodná |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) v oboru pěstování rostlin | KKOV | 4142M | vhodná |
Další vzdělání
Další vzdělávání zahrnuje např. profesní kvalifikace dle zákona č.179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání, akreditované vzdělávací kurzy (např. rekvalifikace) a další obecně uznávané kvalifikace, které vedou k získání požadované kvalifikace k výkonu daného povolání či specializace.
Profesní kvalifikace
- Agronom zelinář / agronomka zelinářka ( 41-110-M )
- Technik/technička pro přípravu substrátů a hnojení ( 41-111-M )
- Technik školkař / technička školkařka ( 41-113-M )
- Technik ovocnář / technička ovocnářka ( 41-114-M )
- Technik květinář / technička květinářka ( 41-116-M )
- Florista aranžér / floristka aranžérka ( 41-125-M )
Kompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
Pro toto povolání nejsou odborné dovednosti dosud zpracovány.
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
Pro toto povolání nejsou odborné znalosti zpracovány.
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
Pro toto povolání nejsou odborné znalosti dosud zpracovány.
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Informační a datová gramotnost | ||||
Prohlížení, vyhledávání a filtrování dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Správa dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Hodnocení dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Komunikace a spolupráce | ||||
Netiketa | ||||
Spolupráce prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Sdílení prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Interakce prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Tvorba digitálního obsahu | ||||
Autorská práva a licence | ||||
Integrace a přepracování digitálního obsahu | ||||
Tvorba digitálního obsahu | ||||
Bezpečnost | ||||
Ochrana životního prostředí | ||||
Ochrana zdraví a duševní pohody | ||||
Ochrana osobních dat a soukromí | ||||
Ochrana zařízení | ||||
Řešení problémů | ||||
Kreativní využívání digitálních technologií | ||||
Identifikace potřeb a výběr vhodných technologií | ||||
Řešení technických problémů | ||||
Identifikace nedostatků v digitálních kompetencích |
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
Pro toto povolání nejsou měkké kompetence dosud zpracovány.