§ Regulovaná specializace
Vrchní komisař – specialista v oblasti financování výkonu služby
Odborný směr: |
Ozbrojené síly a bezpečnostní sbory |
Odborný podsměr: |
Hasičský záchranný sbor ČR |
Kvalifikační úroveň: |
Bakalářský studijní program; Vyšší odborné vzdělání (NSP 6) |
Platové rozmezí: |
42 000 Kč - 70 000 Kč |
Alternativní názvy
Příslušník Hasičského záchranného sboru ČR, Příslušník HZS ČR, Vrchní komisař Hasičského záchranného sboru ČR
Regulované povolání
Ano
Předpis regulující výkon povolání:
Povolání je vykonáváno v souladu se zákonem č. 320/2015 Sb., o Hasičském záchranném sboru České republiky, zákonem č. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů a jejich prováděcími předpisy.
ID jednotky práce
103519
Datum zveřejnění
2. 10. 2018
Datum poslední aktualizace
2. 10. 2018
Charakteristika
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Bakalářský studijní program ve skupině oborů ekonomie | KKOV | 62xxR | nejvhodnější |
Bakalářský studijní program ve skupině oborů právo, právní a veřejnosprávní činnost | KKOV | 68xxR | nejvhodnější |
Bezpečnostně právní činnost | RVP | 68-42-N/xx | nejvhodnější |
Bakalářský studijní program | KKOV | xxxxR | vhodná |
Legislativní požadavky na způsobilost k výkonu povolání
Nezbytné (tj. povinné) požadavky na kvalifikační způsobilost osoby k výkonu povolání – tj. požadavky upravující vstup do povolání/specializace povolání. Tyto požadavky vycházejí z konkrétního legislativního předpisu.
doporučené - Řízení osobních automobilů - řidičský průkaz sk. B podle vyhlášky č. 31/2001 Sb., o řidičských průkazech a o registru řidičůpovinné - Odborná způsobilost hasičů podle vyhlášky č. 247/2001 Sb., o organizaci a činnosti jednotek požární ochrany
Kompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kontrola čerpání rozpočtu a dodržování rozpočtových pravidel | ||||||||
Příprava a zpracování podkladů pro dlouhodobé a strategické finanční analýzy a plánování | ||||||||
Zpracovávání dílčích ekonomických rozborů a analýz dle potřeb organizace | ||||||||
Kontrola dodržování rozpočtových pravidel, stanovených metodik a postupu při tvorbě rozpočtů na podřízených rozpočtových místech | ||||||||
Vedení předepsané služební agendy a dokumentace, dokumentace prováděných šetření apod. | ||||||||
Zpracovávání rozpočtu a finančních plánů organizace, včetně kontroly jejich dodržování | ||||||||
Plnění úkolů na daném úseku služební agendy dle řádů, metodik a platných právních předpisů Hasičského záchranného sboru ČR | ||||||||
Vyhotovování podkladů pro veřejné zakázky a žádosti o dotace na hmotný investiční majetek | ||||||||
Metodické řízení prací při rozpisu plánů a bilancí na nižší organizační celky, poskytování rad při interpretaci plánovací metodiky a pravidel pro provádění rozpisů plánů | ||||||||
Operativní řešení organizačních a provozních problémů ve svěřené oblasti | ||||||||
Spolupráce s finančními úřady při provádění kontrol a revizí | ||||||||
Projednávání rozpočtů a rozpočtových změn s jednotlivými rozpočtovými místy | ||||||||
Účast na pravidelném výcviku a odborné přípravě | ||||||||
Provádění odborné poradenské a konzultační činnosti ve svěřené oblasti působnosti Hasičského záchranného sboru ČR |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
činnosti hasiče | ||||||||
informační agendové systémy | ||||||||
pracovně právní předpisy v oblasti mezd, platů a zařazování zaměstnanců do skupin, tarifních stupňů (platových tříd) | ||||||||
finanční analýzy, výpočty a vyhodnocování ekonomických ukazatelů, ekonomické bilance | ||||||||
financování rozpočtových a příspěvkových organizací | ||||||||
styk s bankou, finančním úřadem, správou sociálního zabezpečení a dalšími institucemi | ||||||||
předpisy a technické normy požární ochrany | ||||||||
zásady součinnosti s jednotkami IZS, Policie ČR a vymezenými osobami | ||||||||
ekonomie |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|
Počítačová způsobilost | |||
Numerická způsobilost | |||
Ekonomické povědomí | |||
Právní povědomí |
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Osobnostní kompetence | |||||
Kompetence k flexibilitě | |||||
Kompetence ke zvládání stresu a zátěže | |||||
Interpersonální kompetence | |||||
Kompetence k efektivní komunikaci | |||||
Kompetence ke kooperaci | |||||
Kognitivní kompetence | |||||
Kompetence k objevování a orientaci v informacích |
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Poznámka:
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání je upravena vyhláškou č. 393/2006 Sb., o zdravotní způsobilosti.
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2023 celkem
Příslušníci Hasičského záchranného sboru ČR a hasiči ostatních jednotek požární ochrany (CZ-ISCO 5411)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 51 724 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 37 445 Kč do 73 181 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 53 316 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 41 662 Kč do 69 988 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2023
Příslušníci Hasičského záchranného sboru ČR a hasiči ostatních jednotek požární ochrany (CZ-ISCO 5411)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | 43 653 Kč | 53 991 Kč | 55 317 Kč | 68 714 Kč | 42 189 Kč | 53 542 Kč | 55 151 Kč | 69 537 Kč |
Středočeský kraj | 38 545 Kč | 54 283 Kč | 56 347 Kč | 79 007 Kč | 40 725 Kč | 51 002 Kč | 53 383 Kč | 69 539 Kč |
Jihočeský kraj | 36 146 Kč | 56 692 Kč | 59 713 Kč | 85 497 Kč | 41 546 Kč | 53 515 Kč | 54 802 Kč | 69 773 Kč |
Plzeňský kraj | - | - | - | - | 42 010 Kč | 54 644 Kč | 55 038 Kč | 69 448 Kč |
Karlovarský kraj | 42 253 Kč | 53 401 Kč | 51 422 Kč | 59 768 Kč | 40 355 Kč | 52 033 Kč | 53 637 Kč | 67 692 Kč |
Ústecký kraj | 38 800 Kč | 50 644 Kč | 54 130 Kč | 73 601 Kč | 42 526 Kč | 53 815 Kč | 55 376 Kč | 70 269 Kč |
Liberecký kraj | - | - | - | - | 41 785 Kč | 52 499 Kč | 53 771 Kč | 67 673 Kč |
Královéhradecký kraj | 29 290 Kč | 43 676 Kč | 55 628 Kč | 85 152 Kč | 40 495 Kč | 50 102 Kč | 52 501 Kč | 68 296 Kč |
Pardubický kraj | 36 982 Kč | 51 177 Kč | 51 857 Kč | 65 642 Kč | 40 721 Kč | 50 792 Kč | 52 726 Kč | 67 617 Kč |
Kraj Vysočina | 36 853 Kč | 57 504 Kč | 60 323 Kč | 89 354 Kč | 41 208 Kč | 51 340 Kč | 53 100 Kč | 66 275 Kč |
Jihomoravský kraj | 37 970 Kč | 50 994 Kč | 49 579 Kč | 60 096 Kč | 40 810 Kč | 53 136 Kč | 54 495 Kč | 69 795 Kč |
Olomoucký kraj | 37 548 Kč | 48 850 Kč | 48 749 Kč | 59 535 Kč | 41 119 Kč | 53 055 Kč | 53 778 Kč | 68 661 Kč |
Zlínský kraj | 33 716 Kč | 41 901 Kč | 45 788 Kč | 63 592 Kč | 40 869 Kč | 52 301 Kč | 53 790 Kč | 66 906 Kč |
Moravskoslezský kraj | 43 389 Kč | 50 692 Kč | 51 990 Kč | 62 823 Kč | 42 843 Kč | 55 704 Kč | 57 024 Kč | 73 635 Kč |
ESCO
Klasifikace ESCO (European Skills, Competences, and Occupations) popisuje a třídí dovednosti, kompetence, kvalifikace a povolání relevantní pro trh práce Evropské unie a pro vzdělávání a odbornou přípravu. ESCO je k dispozici ve 27 jazycích, což uchazečům o zaměstnání a zaměstnavatelům umožňuje lépe komunikovat o dovednostech, kompetencích, kvalifikaci a pracovních místech v jakémkoli evropském jazyce. Cílem klasifikace ESCO je podporovat pracovní mobilitu v celé Evropě a vytvořit tak integrovanější a účinnější trh práce. Nabízí totiž „společný jazyk“ v oblasti povolání a dovedností, který mohou různé zúčastněné strany používat v otázkách zaměstnanosti, vzdělávání a odborné přípravy. Klasifikaci vytvořila Evropská komise – Generální ředitelství pro zaměstnanost, sociální věci a sociální začleňování, ve spolupráci se zúčastněnými stranami a s Evropským střediskem pro rozvoj odborného vzdělávání (Cedefop). Iniciativa ESCO je součástí strategie Evropa 2020.
Kód podskupiny | Název podskupiny v ESCO | URL - podskupiny v ESCO |
---|---|---|
5411 | Hasiči | http://data.europa.eu/esco/isco/C5411 |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.