specializace
Velitel obecní policie
Odborný směr: |
Ozbrojené síly a bezpečnostní sbory |
Odborný podsměr: |
Obecní policie |
Kvalifikační úroveň: |
Bakalářský studijní program; Vyšší odborné vzdělání (NSP 6) |
Platové rozmezí: |
40 000 Kč - 76 000 Kč |
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
30073
Datum zveřejnění
31. 10. 2006
Datum poslední aktualizace
22. 11. 2017
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Stanovení klíčových procesů, organizačních zásad a interních směrnic pro činnost obecní policie.
- Určení potřebných sil a prostředků obecní policie ke komplexnímu zajištění místních záležitostí veřejného pořádku.
- Řešení operativních záležitostí vnitřního fungování obecní policie a výkonu směny.
- Kontrolování výkonu služby a hodnocení práce příslušníků obecní policie, přijímání opatření ke zlepšení.
- Vedení předepsané agendy a služební dokumentace.
Příklady činností ze veřejného sektoru
Příklady činností a jejich stupeň hodnocení vycházejí převážně z nařízení vlády č.222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, popřípadě podle nařízení vlády č. 302/2014 Sb., o katalogu správních činností, a jsou zařazeny do 16 stupňů platových tříd. Výjimku tvoří zatřídění prací v oblastech regulovaných samostatnou legislativou, které se řídí vždy dle její platné verze (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, Armáda ČR apod.). V těchto oblastech je zatřídění prací uvedené v NSP pouze orientační.
Text příkladu | Platová třída |
---|---|
Provádění pravidelného hodnocení účinnosti práce obecní policie a přijímání opatření k jejímu zlepšování, vedení služební dokumentace. | 0 |
Řízení procesů a organizačního uspořádání obecní policie ke komplexnímu zajišťování místních záležitostí veřejného pořádku v obci. | 0 |
Stanovení pravidel pro vytvoření a použití zásahových skupin v obci podle platné legislativy a zásad policejní taktiky. | 0 |
Zajištění a evidence zbraní, technických prostředků a ostatního materiálu potřebného k výkonu služby směny a specialistů. | 0 |
Zpracování závazných metodických pokynů a směrnic k provádění přípravy strážníků a výkonu služby směny obecní policie. | 0 |
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Bakalářský studijní program v oboru bezpečnostně právní studia | KKOV | 6806R | nejvhodnější |
Vyšší odborné vzdělání v oboru bezpečnostně právní činnost | KKOV | 6842N | nejvhodnější |
Bezpečnostně právní činnost | RVP | 68-42-N/xx | nejvhodnější |
Vyšší odborné vzdělání | KKOV | xxxxN | vhodná |
Bakalářský studijní program ve skupině oborů právo, právní a veřejnosprávní činnost | KKOV | 68xxR | vhodná |
Vyšší odborné vzdělání ve skupině oborů právo, právní a veřejnosprávní činnost | KKOV | 68xxN | vhodná |
Bakalářský studijní program | KKOV | xxxxR | vhodná |
Legislativní požadavky na způsobilost k výkonu povolání
Nezbytné (tj. povinné) požadavky na kvalifikační způsobilost osoby k výkonu povolání – tj. požadavky upravující vstup do povolání/specializace povolání. Tyto požadavky vycházejí z konkrétního legislativního předpisu.
povinné - Činnosti strážníka - odborná způsobilost pro výkon strážníka podle zákona č. 553/1991 Sb., o obecní policiiKompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stanovování pravidel pro vytvoření a použití zásahových skupin, určování potřebných sil a prostředků obecní policie ke komplexnímu zajišťování veřejného pořádku v obci | ||||||||
Zpracovávání závazných metodických pokynů a směrnic k provádění přípravy strážníků obecní policie | ||||||||
Provádění pravidelného hodnocení účinnosti práce obecní policie | ||||||||
Navrhování, přijímání a realizace opatření ke zlepšení práce obecní policie | ||||||||
Vedení komplexní agendy a služební dokumentace obecní policie | ||||||||
Kontrolování výkonu služby a hodnocení práce příslušníků obecní policie | ||||||||
Zajištění a evidence zbraní, technických prostředků a ostatního materiálu potřebného k výkonu služby obecní policie | ||||||||
Řízení procesů a organizačního uspořádání obecní policie ke komplexnímu zajišťování veřejného pořádku v obci | ||||||||
Stanovování klíčových procesů, organizačních zásad a interních směrnic pro činnost obecní policie | ||||||||
Řešení operativních záležitostí vnitřního fungování obecní policie a výkonu směn |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
pořádková činnost policie | ||||||||
dopravně bezpečnostní činnost policie | ||||||||
metody a postupy pátrání a vyšetřování, práce s informacemi | ||||||||
řízení osobních automobilů řidičský průkaz sk. B | ||||||||
držení, nošení a používání střelných zbraní |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
Pro toto povolání nejsou odborné znalosti dosud zpracovány.
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
Pro toto povolání nejsou měkké kompetence dosud zpracovány.
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Duševní zátěž | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení | ||||
Pracovní doba, směnnost | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Zraková zátěž | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Závažná endokrinní onemocnění
- Poruchy vidění
- Závrať jakékoliv etiologie
- Duševní poruchy
- Poruchy chování
- Závažná psychosomatická onemocnění
- Drogová závislost v anamnéze
- Epilepsie a jiná záchvatová onemocnění
- Závažná nervová onemocnění
Onemocnění vylučující výkon povolání/specializace povolání
- Záchvatovité a kolapsové stavy
- Závažné duševní poruchy, těžké poruchy chování
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2023 celkem
Policejní inspektoři, komisaři a radové Policie ČR (CZ-ISCO 3355)
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 56 768 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 40 650 Kč do 75 891 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Policisté (CZ-ISCO 5412)
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 52 335 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 39 564 Kč do 66 035 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Komisaři Policie ČR (CZ-ISCO 33553)
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 62 715 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 52 664 Kč do 74 417 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Strážníci (CZ-ISCO 54125)
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 52 371 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 40 037 Kč do 66 061 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2023
Policejní inspektoři, komisaři a radové Policie ČR (CZ-ISCO 3355)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | - | - | - | - | 48 023 Kč | 63 303 Kč | 65 069 Kč | 83 338 Kč |
Karlovarský kraj | - | - | - | - | 38 890 Kč | 51 967 Kč | 53 523 Kč | 68 973 Kč |
Ústecký kraj | - | - | - | - | 40 056 Kč | 55 137 Kč | 55 785 Kč | 70 481 Kč |
Pardubický kraj | - | - | - | - | 37 498 Kč | 51 022 Kč | 52 538 Kč | 68 147 Kč |
Zlínský kraj | - | - | - | - | 38 687 Kč | 53 449 Kč | 54 507 Kč | 69 791 Kč |
Policisté (CZ-ISCO 5412)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | - | - | - | - | 52 757 Kč | 60 362 Kč | 61 256 Kč | 70 592 Kč |
Středočeský kraj | - | - | - | - | 39 352 Kč | 50 942 Kč | 52 682 Kč | 71 572 Kč |
Jihočeský kraj | - | - | - | - | 38 221 Kč | 50 073 Kč | 49 870 Kč | 60 620 Kč |
Plzeňský kraj | - | - | - | - | 39 190 Kč | 49 430 Kč | 49 351 Kč | 57 703 Kč |
Karlovarský kraj | - | - | - | - | 27 818 Kč | 48 111 Kč | 46 957 Kč | 63 452 Kč |
Ústecký kraj | - | - | - | - | 38 576 Kč | 51 691 Kč | 50 647 Kč | 61 992 Kč |
Liberecký kraj | - | - | - | - | 37 226 Kč | 48 246 Kč | 48 760 Kč | 61 782 Kč |
Královéhradecký kraj | - | - | - | - | 38 014 Kč | 47 683 Kč | 47 890 Kč | 57 382 Kč |
Pardubický kraj | - | - | - | - | 38 807 Kč | 47 690 Kč | 47 870 Kč | 56 910 Kč |
Kraj Vysočina | - | - | - | - | 30 195 Kč | 42 613 Kč | 43 513 Kč | 56 808 Kč |
Jihomoravský kraj | - | - | - | - | 38 254 Kč | 49 023 Kč | 49 216 Kč | 59 367 Kč |
Olomoucký kraj | - | - | - | - | 39 012 Kč | 50 371 Kč | 50 505 Kč | 60 941 Kč |
Zlínský kraj | - | - | - | - | 39 385 Kč | 48 314 Kč | 48 714 Kč | 58 898 Kč |
Moravskoslezský kraj | - | - | - | - | 40 590 Kč | 50 591 Kč | 51 297 Kč | 62 009 Kč |
ESCO
Klasifikace ESCO (European Skills, Competences, and Occupations) popisuje a třídí dovednosti, kompetence, kvalifikace a povolání relevantní pro trh práce Evropské unie a pro vzdělávání a odbornou přípravu. ESCO je k dispozici ve 27 jazycích, což uchazečům o zaměstnání a zaměstnavatelům umožňuje lépe komunikovat o dovednostech, kompetencích, kvalifikaci a pracovních místech v jakémkoli evropském jazyce. Cílem klasifikace ESCO je podporovat pracovní mobilitu v celé Evropě a vytvořit tak integrovanější a účinnější trh práce. Nabízí totiž „společný jazyk“ v oblasti povolání a dovedností, který mohou různé zúčastněné strany používat v otázkách zaměstnanosti, vzdělávání a odborné přípravy. Klasifikaci vytvořila Evropská komise – Generální ředitelství pro zaměstnanost, sociální věci a sociální začleňování, ve spolupráci se zúčastněnými stranami a s Evropským střediskem pro rozvoj odborného vzdělávání (Cedefop). Iniciativa ESCO je součástí strategie Evropa 2020.
Kód podskupiny | Název podskupiny v ESCO | URL - podskupiny v ESCO |
---|---|---|
5412 | Policisté | http://data.europa.eu/esco/isco/C5412 |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.