povolání
Technický dozor stavebníka
Odborný směr: |
Stavebnictví a zeměměřictví |
Odborný podsměr: |
stavební technické činnosti |
Kvalifikační úroveň: |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou; Střední vzdělání s výučním listem i maturitní zkouškou (NSP 4) |
Platové rozmezí: |
41 000 Kč - 64 000 Kč |
Alternativní názvy
Technický dozor na stavbě
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
103128
Datum zveřejnění
15. 8. 2016
Datum poslední aktualizace
22. 11. 2017
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Kontrola způsobu provádění stavby nebo její části v průběhu celé realizace, včetně fáze vyzkoušení a kontroly průkazů vyhrazených zařízení, kontrola souladu s příslušnou ověřenou projektovou dokumentací, s rozhodnutími a opatřeními stavebního úřadu, obecnými požadavky na výstavbu, právními a technickými předpisy a technickými normami.
- Kontrola a prověřování výkonu autorského dozoru a jeho účinnosti, pokud není výkon autorského dozoru smluvně samostatně zabezpečen.
- Kontrola řízení projektu/stavby včetně připravenosti plánu kontrolních prohlídek, inspekcí a zkoušek.
- Kontrola činností souvisejících s přípravou staveniště, jeho předáním k realizaci stavby, jeho vybavením a organizací pro další průběh výstavby, včetně zeměměřických činností.
- Kontrola kvality přípravy a realizace dodávek u účastníků výstavby (dodavatelů pro výstavbu) a jejich vybavení doklady o jakosti v souladu s příslušnými právními předpisy, s technickými normami.
- Kontrola kvality přípravy a provádění prací na staveništi (stavebních či montážních) a souvisejících služeb a jejich dokladů o kvalitě v souladu s příslušnými předpisy, s technickými normami a doporučenými standardy.
- Kontrola respektování ustanovení stavebního zákona, jeho prováděcích vyhlášek a dalších souvisejících předpisů, technických norem, doporučených standardů a ujednání v příslušných smlouvách o dílo, včetně závěrů ze správních řízení a závěrů z provedených kontrol.
- Kontrola provozu na staveništi z hlediska bezpečnosti a zdraví pracovníků působících na staveništi, využívání hygienických zařízení, kvality skladování materiálu ve vyhrazených prostorách a udržování čistoty a pořádku.
- Posouzení návrhů na změny stavby před dokončením vyžadující provedení změnových řízení v zájmu odstranění vad, zlepšení efektivnosti nebo v zájmu snížení rizik projektu a vlastní iniciativní podávání takových návrhů.
- Kontrola plnění závazků účastníků výstavby vyplývajících z příslušných smluv, včetně kontroly oprávněnosti a správnosti faktur a kontrola plnění dalších úkolů vyplývajících ze zařazení technického dozoru do managementu projektu/stavby.
- Kontrola plnění smluvních závazků vztahujících se k provozování stavby, přejímání související dokumentace a dokladů (např. dokumentace skutečného provedení či provozní dokumentace); plnění závazků, kterými bylo podmíněno schválení příslušných protokolů souvisejících s předáním stavby do užívání či uvedením do běžného provozování, a také závazků vyplývajících ze záruční doby každého z účastníků výstavby.
- Kontrola řádného, úplného a průběžného vedení stavebního deníku nebo jednoduchého záznamu o stavbě, v rozsahu pověření, popř. v dohodě s manažerem projektu/stavby.
- Kontrola projektové dokumentace zpracované zhotovitelem vč. kontroly její správnosti a úplnosti a souladu s podmínkami stavebního povolení, technickými normami a smluvními ujednáními (ve spolupráci s autorským dozorem).
- Kontrola dodržování příslušných předpisů a opatření na úseku požární ochrany, ochrany životního prostředí, státní památkové péče a dalších chráněných veřejných zájmů.
- Kontrola součinnosti mezi projektantem, vyššími dodavateli a dodavateli při navrhování a provádění opatření k odstranění zjištěných závad a při provádění odůvodněných změn a racionalizačních zlepšení.
- Kontrola plnění potřebných opatření u archeologických nálezů i nálezů, které mohou být předmětem památkové péče, podle příslušných právních předpisů.
- Zastupování stavebníka ve veřejnoprávních (správních) řízeních a jednáních za účelem ujasnění nebo vysvětlení souvislostí s příslušnou částí dokumentace souborného řešení projektu, popř. s jejími přijatými či navrhovanými změnami.
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) v oboru stavebnictví | KKOV | 3647M | nejvhodnější |
Stavebnictví | RVP | 36-47-M/01 | nejvhodnější |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) v oboru technická zařízení budov | KKOV | 3645M | vhodná |
Bakalářský studijní program v oboru stavební inženýrství | KKOV | 3607R | vhodná |
Technická zařízení budov | RVP | 36-45-M/01 | vhodná |
Legislativní požadavky na způsobilost k výkonu povolání
Nezbytné (tj. povinné) požadavky na kvalifikační způsobilost osoby k výkonu povolání – tj. požadavky upravující vstup do povolání/specializace povolání. Tyto požadavky vycházejí z konkrétního legislativního předpisu.
doporučené - Autorizace autorizovaného technika ČKAIT podle zákona č. 360/1992 Sb., o výkonu povolání autorizovaných architektů a o výkonu povolání autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě - § 3 - 6doporučené - Autorizace autorizovaného inženýra ČKAIT podle zákona č. 360/1992 Sb., o výkonu povolání autorizovaných architektů a o výkonu povolání autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě - § 3 – 6
doporučené - Autorizace autorizovaného architekta ČKAIT podle zákona č. 360/1992 Sb., o výkonu povolání autorizovaných architektů a o výkonu povolání autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě - § 3 – 6
Kompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Provádění technického dozoru na stavbách | ||||||||
Zápis do stavebního deníku | ||||||||
Orientace v projektové dokumentaci a technologických postupech | ||||||||
Orientace v právních a technických předpisech a obecných požadavcích na výstavbu | ||||||||
Kontrola způsobu provádění stavby nebo její části | ||||||||
Kontrola a prověřování výkonu autorského dozoru | ||||||||
Kontrola připravenosti staveniště a jeho vybavení | ||||||||
Kontrola kvality realizace dodávek pro výstavbu a kvality skladování materiálu na staveništi | ||||||||
Kontrola kvality přípravy a provádění stavebních či montážních prací na staveništi | ||||||||
Kontrola dodržování bezpečnosti a zdraví pracovníků, využívání hygienických zařízení a udržování čistoty a pořádku na staveništi | ||||||||
Posuzování a podávání návrhů na změny stavby před dokončením | ||||||||
Kontrola oprávněnosti a správnosti faktur a jiných dokladů, závazků a smluv účastníků výstavby | ||||||||
Kontrola správnosti a úplnosti projektové dokumentace v souladu s podmínkami stavebního povolení, technickými normami a smluvními ujednáními | ||||||||
Kontrola dodržování předpisů a opatření na úseku požární ochrany, ochrany životního prostředí, státní památkové péče a dalších chráněných veřejných zájmů na staveništi | ||||||||
Kontrola plnění potřebných opatření u archeologických nálezů i nálezů na staveništi | ||||||||
Zastupování stavebníka na veřejnoprávních (správních) řízeních a jednáních |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
technické kreslení ve stavebnictví | ||||||||
legislativa ve stavebnictví | ||||||||
bezpečnost práce a požární ochrana ve stavebnictví | ||||||||
právní předpisy a obecné požadavky na výstavbu | ||||||||
stavební technologie | ||||||||
stavební výkresy | ||||||||
software pro zpracování rozpočtů a cen stavebních zakázek | ||||||||
obecné zásady a pracovní postupy stavebních prací, technologických zařízení, strojů a příslušenství | ||||||||
stavební konstrukce a jejich části, stavební materiály a jejich parametry a vlastnosti | ||||||||
software pro projektování staveb |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|
Počítačová způsobilost | |||
Způsobilost k řízení osobního automobilu | |||
Numerická způsobilost | |||
Ekonomické povědomí | |||
Právní povědomí |
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Osobnostní kompetence | |||||
Kompetence k flexibilitě | |||||
Interpersonální kompetence | |||||
Kompetence k efektivní komunikaci | |||||
Výkonové kompetence | |||||
Kompetence k výkonnosti | |||||
Kompetence k samostatnosti | |||||
Kompetence k řešení problémů |
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Zraková zátěž | ||||
Práce ve výškách | ||||
Duševní zátěž | ||||
Pracovní doba, směnnost | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Poruchy vidění
- Závrať jakékoliv etiologie
- Duševní poruchy
- Poruchy chování
- Závažná psychosomatická onemocnění
- Epilepsie a jiná záchvatová onemocnění
- Závažná nervová onemocnění
Onemocnění vylučující výkon povolání/specializace povolání
- Prognosticky závažné poruchy vidění
- Záchvatovité a kolapsové stavy
- Závažné duševní poruchy, těžké poruchy chování
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2023 celkem
Mistři a příbuzní pracovníci ve stavebnictví (CZ-ISCO 3123)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 41 013 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 20 684 Kč do 66 376 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 51 889 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 41 084 Kč do 63 669 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2023
Mistři a příbuzní pracovníci ve stavebnictví (CZ-ISCO 3123)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | 21 098 Kč | 44 836 Kč | 46 564 Kč | 72 658 Kč | - | - | - | - |
Středočeský kraj | 19 633 Kč | 38 483 Kč | 39 104 Kč | 59 817 Kč | - | - | - | - |
Jihočeský kraj | 22 053 Kč | 50 503 Kč | 50 247 Kč | 70 576 Kč | - | - | - | - |
Plzeňský kraj | 22 294 Kč | 38 192 Kč | 37 941 Kč | 56 742 Kč | - | - | - | - |
Karlovarský kraj | 42 010 Kč | 48 432 Kč | 49 545 Kč | 59 439 Kč | - | - | - | - |
Ústecký kraj | 20 654 Kč | 33 948 Kč | 42 481 Kč | 73 718 Kč | - | - | - | - |
Pardubický kraj | 24 168 Kč | 36 292 Kč | 41 558 Kč | 67 953 Kč | - | - | - | - |
Kraj Vysočina | 23 725 Kč | 43 484 Kč | 41 098 Kč | 54 534 Kč | - | - | - | - |
Jihomoravský kraj | 18 900 Kč | 41 308 Kč | 43 292 Kč | 69 503 Kč | - | - | - | - |
Olomoucký kraj | 18 769 Kč | 37 728 Kč | 40 067 Kč | 59 189 Kč | - | - | - | - |
Zlínský kraj | 28 974 Kč | 46 341 Kč | 47 861 Kč | 72 875 Kč | - | - | - | - |
Moravskoslezský kraj | 20 684 Kč | 37 257 Kč | 41 522 Kč | 61 980 Kč | - | - | - | - |
ESCO
Klasifikace ESCO (European Skills, Competences, and Occupations) popisuje a třídí dovednosti, kompetence, kvalifikace a povolání relevantní pro trh práce Evropské unie a pro vzdělávání a odbornou přípravu. ESCO je k dispozici ve 27 jazycích, což uchazečům o zaměstnání a zaměstnavatelům umožňuje lépe komunikovat o dovednostech, kompetencích, kvalifikaci a pracovních místech v jakémkoli evropském jazyce. Cílem klasifikace ESCO je podporovat pracovní mobilitu v celé Evropě a vytvořit tak integrovanější a účinnější trh práce. Nabízí totiž „společný jazyk“ v oblasti povolání a dovedností, který mohou různé zúčastněné strany používat v otázkách zaměstnanosti, vzdělávání a odborné přípravy. Klasifikaci vytvořila Evropská komise – Generální ředitelství pro zaměstnanost, sociální věci a sociální začleňování, ve spolupráci se zúčastněnými stranami a s Evropským střediskem pro rozvoj odborného vzdělávání (Cedefop). Iniciativa ESCO je součástí strategie Evropa 2020.
Kód podskupiny | Název podskupiny v ESCO | URL - podskupiny v ESCO |
---|---|---|
3123 | Mistři a příbuzní pracovníci ve stavebnictví | http://data.europa.eu/esco/isco/C3123 |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.