povolání
Systémový inženýr správy aplikací
Odborný směr: |
Informační technologie |
Odborný podsměr: |
navrhování, projektování a poradenství v IT |
Kvalifikační úroveň: |
Magisterský studijní program (NSP 7) |
Platové rozmezí: |
38 000 Kč - 67 000 Kč |
Alternativní názvy
Applications manager, IT specialist, Specialista IT - správa aplikací
Příbuzná povolání
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
5833
Datum zveřejnění
31. 3. 2017
Datum poslední aktualizace
26. 3. 2024
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Sestavování pracovních postupů a provozních harmonogramů pro jednotlivé počítačové aplikace.
- Projektování a koordinace servisu, údržby a správy databází.
- Zavádění jednotné metodiky a technologických norem pro správu a administraci aplikací.
- Navrhování a zavádění systémů ochrany dat a zabezpečení celých aplikací.
- Navrhování systémů zálohování dat a jejich zabezpečení.
- Řešení nestandardních provozních situací a jejich konzultace s uživateli a dodavateli.
- Zajišťování ochrany a údržby databází používaných pro chod spravovaných aplikací.
- Zajišťování konzultačních služeb a metodického řízení uživatelů aplikací.
- Proškolování správců aplikací.
- Vedení provozní dokumentace o využívaném software za účelem dodržování autorských práv v této oblasti.
Příklady činností ze veřejného sektoru
Příklady činností a jejich stupeň hodnocení vycházejí převážně z nařízení vlády č.222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, popřípadě podle nařízení vlády č. 302/2014 Sb., o katalogu správních činností, a jsou zařazeny do 16 stupňů platových tříd. Výjimku tvoří zatřídění prací v oblastech regulovaných samostatnou legislativou, které se řídí vždy dle její platné verze (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, Armáda ČR apod.). V těchto oblastech je zatřídění prací uvedené v NSP pouze orientační.
Text příkladu | Platová třída |
---|---|
Definice potřeb, posuzování, vyhodnocování a výběr komplexních projektů vývoje informačních systémů, programového vybavení nebo informačních služeb. | 13 |
Definice potřeb, posuzování, vyhodnocování a výběr redukovaných nebo kombinovaných projektů vývoje informačních systémů, programového vybavení nebo informačních služeb, které jsou nezávislé na jiných informačních systémech nebo na ně mají omezené vazby, případně jsou kombinované s dalším externím nákupem a zavedením informačního systému, nebo rozvojem jejich provozu a údržby. | 12 |
Definice potřeb, posuzování, vyhodnocování a výběr projektů změn provozu a údržby informačních a komunikačních systémů, programového vybavení nebo informačních služeb. | 11 |
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Magisterský studijní program v oboru systémové inženýrství a informatika | KKOV | 6209T | nejvhodnější |
Magisterský studijní program v oboru inženýrská informatika | KKOV | 3902T | vhodná |
Magisterský studijní program v oboru informatika | KKOV | 1801T | vhodná |
Magisterský studijní program v oboru aplikovaná informatika | KKOV | 1802T | vhodná |
Magisterský studijní program v oboru elektrotechnika a informatika | KKOV | 2612T | vhodná |
Kompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Zavádění jednotné metodiky a technologických norem pro správu a administraci aplikací | ||||||||
Provádění optimalizace výkonu aplikací systémů výpočetní techniky | ||||||||
Stanovování harmonogramu prací správy aplikací a zajišťování nestandardních výstupů pro uživatele | ||||||||
Navrhování a zavádění systémů ochrany dat a zabezpečení složitých a komplexních počítačových aplikací | ||||||||
Navrhování systémů zálohování dat a jejich zabezpečení | ||||||||
Sestavování schémat vedení provozní dokumentace o využívaném software za účelem dodržování autorských práv v této oblasti | ||||||||
Řízení a koordinace správ centrálních databází včetně jejich navrhování a správy systémů pro jejich řízení | ||||||||
Řízení a metodické vedení samostatných správců a správců aplikací | ||||||||
Provádění školení samostatných správců a správců aplikací při zavádění nových aplikací | ||||||||
Proškolování správců operačních systémů a sítí |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
vlastnosti informačních systémů | ||||||||
principy programování | ||||||||
programovací jazyky | ||||||||
analýzy uživatelských požadavků, podmínek, prostředí | ||||||||
algoritmizace úloh | ||||||||
informatika | ||||||||
softwarová prostředí, operační systémy | ||||||||
projektování informačních systémů | ||||||||
kybernetická bezpečnost | ||||||||
ochrana dat, ochrana proti počítačovým virům |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|
Počítačová způsobilost | |||
Numerická způsobilost | |||
Ekonomické povědomí | |||
Právní povědomí | |||
Jazyková způsobilost v češtině | |||
Jazyková způsobilost v angličtině |
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Informační a datová gramotnost | ||||
Prohlížení, vyhledávání a filtrování dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Správa dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Hodnocení dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Komunikace a spolupráce | ||||
Netiketa | ||||
Spolupráce prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Sdílení prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Interakce prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Tvorba digitálního obsahu | ||||
Autorská práva a licence | ||||
Integrace a přepracování digitálního obsahu | ||||
Tvorba digitálního obsahu | ||||
Bezpečnost | ||||
Ochrana životního prostředí | ||||
Ochrana zdraví a duševní pohody | ||||
Ochrana osobních dat a soukromí | ||||
Ochrana zařízení | ||||
Řešení problémů | ||||
Kreativní využívání digitálních technologií | ||||
Identifikace potřeb a výběr vhodných technologií | ||||
Řešení technických problémů | ||||
Identifikace nedostatků v digitálních kompetencích |
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Interpersonální kompetence | |||||
Kompetence k efektivní komunikaci | |||||
Kompetence k orientaci na zákazníka a uspokojování zákaznických potřeb | |||||
Kompetence k vedení lidí | |||||
Kompetence k ovlivňování a rozvíjení ostatních | |||||
Výkonové kompetence | |||||
Kompetence k samostatnosti | |||||
Kompetence k řešení problémů |
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Zraková zátěž | ||||
Duševní zátěž | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení | ||||
Pracovní doba, směnnost |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Poruchy vidění
- Závažná onemocnění pohybového a nervového systému, omezující jemnou motoriku a koordinaci pohybů
- Duševní poruchy
- Poruchy chování
- Závažná psychosomatická onemocnění
Onemocnění vylučující výkon povolání/specializace povolání
- Prognosticky závažné poruchy vidění
- Závažné duševní poruchy, těžké poruchy chování
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2023 celkem
Systémoví administrátoři, správci počítačových sítí (CZ-ISCO 2522)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 69 316 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 40 464 Kč do 122 544 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 48 073 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 37 724 Kč do 67 200 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2023
Systémoví administrátoři, správci počítačových sítí (CZ-ISCO 2522)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | 45 286 Kč | 77 053 Kč | 84 079 Kč | 133 368 Kč | 37 973 Kč | 49 867 Kč | 52 651 Kč | 71 378 Kč |
Středočeský kraj | 42 688 Kč | 74 872 Kč | 81 227 Kč | 132 390 Kč | 35 763 Kč | 44 916 Kč | 47 514 Kč | 64 623 Kč |
Jihočeský kraj | 42 165 Kč | 60 325 Kč | 64 354 Kč | 92 567 Kč | 38 855 Kč | 45 812 Kč | 48 559 Kč | 63 321 Kč |
Plzeňský kraj | 41 644 Kč | 68 304 Kč | 69 761 Kč | 97 738 Kč | 38 537 Kč | 45 296 Kč | 47 319 Kč | 59 692 Kč |
Karlovarský kraj | - | - | - | - | 33 202 Kč | 40 366 Kč | 43 385 Kč | 54 998 Kč |
Ústecký kraj | 37 607 Kč | 63 658 Kč | 64 509 Kč | 96 171 Kč | 36 048 Kč | 44 191 Kč | 46 537 Kč | 59 808 Kč |
Liberecký kraj | 42 447 Kč | 54 203 Kč | 66 170 Kč | 101 249 Kč | - | - | - | - |
Královéhradecký kraj | 42 270 Kč | 59 811 Kč | 64 996 Kč | 92 944 Kč | 37 978 Kč | 45 709 Kč | 47 285 Kč | 59 436 Kč |
Pardubický kraj | 43 411 Kč | 64 126 Kč | 74 759 Kč | 103 890 Kč | 38 741 Kč | 44 978 Kč | 47 515 Kč | 60 014 Kč |
Kraj Vysočina | 37 966 Kč | 55 234 Kč | 59 557 Kč | 85 228 Kč | 37 013 Kč | 44 379 Kč | 47 063 Kč | 61 714 Kč |
Jihomoravský kraj | 41 027 Kč | 73 521 Kč | 78 521 Kč | 119 678 Kč | 36 787 Kč | 48 132 Kč | 50 738 Kč | 68 020 Kč |
Olomoucký kraj | 43 953 Kč | 60 795 Kč | 70 244 Kč | 115 643 Kč | 39 333 Kč | 46 539 Kč | 48 682 Kč | 60 379 Kč |
Zlínský kraj | 42 060 Kč | 57 024 Kč | 62 108 Kč | 81 889 Kč | 40 725 Kč | 47 028 Kč | 48 025 Kč | 61 188 Kč |
Moravskoslezský kraj | 34 357 Kč | 54 041 Kč | 59 749 Kč | 93 905 Kč | 37 899 Kč | 47 798 Kč | 49 079 Kč | 62 708 Kč |
ESCO
Klasifikace ESCO (European Skills, Competences, and Occupations) popisuje a třídí dovednosti, kompetence, kvalifikace a povolání relevantní pro trh práce Evropské unie a pro vzdělávání a odbornou přípravu. ESCO je k dispozici ve 27 jazycích, což uchazečům o zaměstnání a zaměstnavatelům umožňuje lépe komunikovat o dovednostech, kompetencích, kvalifikaci a pracovních místech v jakémkoli evropském jazyce. Cílem klasifikace ESCO je podporovat pracovní mobilitu v celé Evropě a vytvořit tak integrovanější a účinnější trh práce. Nabízí totiž „společný jazyk“ v oblasti povolání a dovedností, který mohou různé zúčastněné strany používat v otázkách zaměstnanosti, vzdělávání a odborné přípravy. Klasifikaci vytvořila Evropská komise – Generální ředitelství pro zaměstnanost, sociální věci a sociální začleňování, ve spolupráci se zúčastněnými stranami a s Evropským střediskem pro rozvoj odborného vzdělávání (Cedefop). Iniciativa ESCO je součástí strategie Evropa 2020.
Kód podskupiny | Název podskupiny v ESCO | URL - podskupiny v ESCO |
---|---|---|
2522 | Systémoví administrátoři (správci systémů) | http://data.europa.eu/esco/isco/C2522 |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.