specializace
Specialista životního prostředí státní správy
Odborný směr: |
Životní prostředí a nakládání s odpady |
Odborný podsměr: |
nezařazeno do odborného podsměru |
Kvalifikační úroveň: |
Magisterský studijní program (NSP 7) |
Platové rozmezí: |
31 000 Kč - 53 000 Kč |
Alternativní názvy
Expert životního prostředí státní správy, Environmentalist
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
30120
Datum zveřejnění
31. 10. 2006
Datum poslední aktualizace
22. 11. 2017
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Komplexní výkon inspekce v jednotlivých složkách životního prostředí.
- Příprava a zpracovávání plánů, bilancí přírodních zdrojů, programů, expertiz a posudků.
- Tvorba metodiky informačního systému o životním prostředí.
- Celostátní usměrňování výkonu státní správy v životním prostředí.
- Koordinace postupu ministerstev a ostatních ústředních orgánů státní správy v oblasti životního prostředí.
- Tvorba celostátní koncepce inspekce a dozoru v oblasti ochrany životního prostředí.
- Tvorba celostátní koncepce ochrany přírody a krajiny.
- Tvorba celostátní koncepce technické ochrany životního prostředí.
- Celostátní koordinace ochrany a péče o zvláště chráněná území národního významu.
- Posuzování a schvalování nových technologií a analytických rozborů směsí látek sloužících k ochraně životního prostředí.
- Celostátní koordinace a metodické usměrňování inspekce v oblasti ochrany životního prostředí.
- Metodické vedení regionálních pracovišť ochrany složek životního prostředí.
- Vedení příslušné dokumentace.
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Magisterský studijní program v oboru ekologie | KKOV | 1603T | nejvhodnější |
Magisterský studijní program ve skupině oborů technická chemie a chemie silikátů | KKOV | 28xxT | vhodná |
Magisterský studijní program v oboru ochrana prostředí | KKOV | 1604T | vhodná |
Magisterský studijní program v oboru chemie a technologie paliv | KKOV | 2811T | vhodná |
Magisterský studijní program v oboru chemie a technologie ochrany životního prostředí | KKOV | 2805T | vhodná |
Kompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Zpracovávání celostátní koncepce ochrany životního prostředí a prevence škod v oblasti rizik při aplikaci chemických látek, geneticky modifikovaných organizmů a biocidů | ||||||||
Zpracovávání celostátních koncepčních zásad ochrany životního prostředí v oblasti energetiky, dopravy, zemědělství, těžby a zpracování nerostů | ||||||||
Zpracovávání koncepce politiky vývoje geologie a celostátních způsobů a principů ochrany a využitelnosti přírodních zdrojů, v souladu s koncepcemi ochrany životního prostředí | ||||||||
Zpracovávání koncepcí posuzování vlivů na životní prostředí u jednotlivých složek životního prostředí | ||||||||
Zpracovávání obecných postupů ochrany životního prostředí při likvidaci opuštěných průzkumných a starých důlních děl | ||||||||
Posuzování a kontrola účinnosti státní politiky ochrany životního prostředí z hlediska priorit a hlavních směrů | ||||||||
Posuzování správnosti a úplnosti řešení u nejsložitějších řízení v ucelených oblastech ochrany životního prostředí | ||||||||
Posuzování vodohospodářského plánu a dokumentace ve věcech územních a stavebních, ověřování jejich souladu se zásadami státní politiky ochrany životního prostředí | ||||||||
Vedení dokumentace o koordinaci ochrany životního prostředí, o provádění kontrol a státního dozoru nad plněním povinností daných zákony o ochraně životního prostředí | ||||||||
Provádění kontrolní činnosti a státního dozoru nad plněním povinností daných zákony o ochraně životního prostředí | ||||||||
Koordinace postupu všech ministerstev a ostatních ústředních orgánů státní správy v oblasti ochrany životního prostředí s ohledem na platné právní předpisy | ||||||||
Koordinace zpracovávání svodných plánů nakládání s odpady a expertních stanovisek a posudků ve věcech ochrany životního prostředí |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
základy ekologie | ||||||||
ochrana přírody | ||||||||
zachování a tvorba krajiny | ||||||||
hospodaření s přírodními zdroji, trvale udržitelný rozvoj | ||||||||
ochrana půdy a vod | ||||||||
metody monitorování a analýz životního prostředí | ||||||||
hygienické normy a směrnice v oblasti životního prostředí | ||||||||
limity pro látky znečišťující ovzduší | ||||||||
příčiny a řešení havarijních situací ohrožujících životní prostředí | ||||||||
posuzování vlivů staveb, činností a technologií na životní prostředí |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
Pro toto povolání nejsou odborné znalosti dosud zpracovány.
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
Pro toto povolání nejsou měkké kompetence dosud zpracovány.
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Duševní zátěž | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Zraková zátěž | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení | ||||
Pracovní doba, směnnost |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Duševní poruchy
- Poruchy chování
- Závažná psychosomatická onemocnění
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2020 celkem
Specialisté v oblasti ochrany životního prostředí (kromě průmyslové ekologie) (CZ-ISCO 2133)
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 39 988 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 30 509 Kč do 53 011 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2020
Specialisté v oblasti ochrany životního prostředí (kromě průmyslové ekologie) (CZ-ISCO 2133)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | - | - | - | - | 33 528 Kč | 44 459 Kč | 45 226 Kč | 56 282 Kč |
Středočeský kraj | - | - | - | - | 29 981 Kč | 36 319 Kč | 36 844 Kč | 44 730 Kč |
Jihočeský kraj | - | - | - | - | 30 885 Kč | 39 237 Kč | 38 287 Kč | 44 589 Kč |
Plzeňský kraj | - | - | - | - | 30 290 Kč | 40 390 Kč | 39 975 Kč | 47 244 Kč |
Ústecký kraj | - | - | - | - | 29 035 Kč | 37 488 Kč | 37 147 Kč | 42 967 Kč |
Liberecký kraj | - | - | - | - | 31 425 Kč | 39 356 Kč | 39 200 Kč | 45 891 Kč |
Královéhradecký kraj | - | - | - | - | 29 185 Kč | 37 540 Kč | 38 137 Kč | 48 413 Kč |
Kraj Vysočina | - | - | - | - | 29 737 Kč | 36 252 Kč | 36 127 Kč | 42 352 Kč |
Jihomoravský kraj | - | - | - | - | 28 540 Kč | 38 016 Kč | 38 330 Kč | 49 265 Kč |
Olomoucký kraj | - | - | - | - | 29 030 Kč | 38 613 Kč | 38 631 Kč | 47 283 Kč |
Moravskoslezský kraj | - | - | - | - | 30 686 Kč | 39 194 Kč | 40 200 Kč | 48 141 Kč |
ESCO
Klasifikace ESCO (European Skills, Competences, and Occupations) popisuje a třídí dovednosti, kompetence, kvalifikace a povolání relevantní pro trh práce Evropské unie a pro vzdělávání a odbornou přípravu. ESCO je k dispozici ve 27 jazycích, což uchazečům o zaměstnání a zaměstnavatelům umožňuje lépe komunikovat o dovednostech, kompetencích, kvalifikaci a pracovních místech v jakémkoli evropském jazyce. Cílem klasifikace ESCO je podporovat pracovní mobilitu v celé Evropě a vytvořit tak integrovanější a účinnější trh práce. Nabízí totiž „společný jazyk“ v oblasti povolání a dovedností, který mohou různé zúčastněné strany používat v otázkách zaměstnanosti, vzdělávání a odborné přípravy. Klasifikaci vytvořila Evropská komise – Generální ředitelství pro zaměstnanost, sociální věci a sociální začleňování, ve spolupráci se zúčastněnými stranami a s Evropským střediskem pro rozvoj odborného vzdělávání (Cedefop). Iniciativa ESCO je součástí strategie Evropa 2020.
Kód podskupiny | Název podskupiny v ESCO | URL - podskupiny v ESCO |
---|---|---|
2133 | Specialisté v oblasti ochrany životního prostředí (kromě průmyslové ekologie) | http://data.europa.eu/esco/isco/C2133 |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.