specializace
Specialista životního prostředí státní správy
Odborný směr: |
Životní prostředí a nakládání s odpady |
Odborný podsměr: |
nezařazeno do odborného podsměru |
Kvalifikační úroveň: |
Magisterský studijní program (NSP 7) |
Platové rozmezí: |
35 000 Kč - 61 000 Kč |
Alternativní názvy
Expert životního prostředí státní správy, Environmentalist
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
30120
Datum zveřejnění
31. 10. 2006
Datum poslední aktualizace
22. 11. 2017
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Komplexní výkon inspekce v jednotlivých složkách životního prostředí.
- Příprava a zpracovávání plánů, bilancí přírodních zdrojů, programů, expertiz a posudků.
- Tvorba metodiky informačního systému o životním prostředí.
- Celostátní usměrňování výkonu státní správy v životním prostředí.
- Koordinace postupu ministerstev a ostatních ústředních orgánů státní správy v oblasti životního prostředí.
- Tvorba celostátní koncepce inspekce a dozoru v oblasti ochrany životního prostředí.
- Tvorba celostátní koncepce ochrany přírody a krajiny.
- Tvorba celostátní koncepce technické ochrany životního prostředí.
- Celostátní koordinace ochrany a péče o zvláště chráněná území národního významu.
- Posuzování a schvalování nových technologií a analytických rozborů směsí látek sloužících k ochraně životního prostředí.
- Celostátní koordinace a metodické usměrňování inspekce v oblasti ochrany životního prostředí.
- Metodické vedení regionálních pracovišť ochrany složek životního prostředí.
- Vedení příslušné dokumentace.
Příklady činností ze veřejného sektoru
Příklady činností a jejich stupeň hodnocení vycházejí převážně z nařízení vlády č.222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, popřípadě podle nařízení vlády č. 302/2014 Sb., o katalogu správních činností, a jsou zařazeny do 16 stupňů platových tříd. Výjimku tvoří zatřídění prací v oblastech regulovaných samostatnou legislativou, které se řídí vždy dle její platné verze (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, Armáda ČR apod.). V těchto oblastech je zatřídění prací uvedené v NSP pouze orientační.
Text příkladu | Platová třída |
---|---|
Stanovování obsahových směrů a programů vrchního státního dozoru v životním prostředí včetně sjednocení rozhodovací praxe správních orgánů a případných změn a doplňků platného právního stavu životního prostředí. | 0 |
Stanovování systémových přístupů a východisek pro posuzování vlivů na životní prostředí. | 0 |
Tvorba celostátní koncepce integrované prevence a omezování znečištění životního prostředí. | 0 |
Stanovování obecných zásad a principů vymezování území se zvláštní geologickou stavbou, území se starými ekologickými zátěžemi a území zaplavovaných. | 0 |
Stanovování obecných zásad a principů řešení důsledků starých ekologických zátěží v životním prostředí, havarijního zajišťování a likvidace starých důlních děl, kontaminovaných půd a odstraňování následků přírodních katastrof. | 0 |
Stanovování obecných zásad a principů pro hodnocení kvality ovzduší, pro stanovování zón, plánů, programů a imisních limitů. | 0 |
Stanovování celostátních obecných zásad a realizačních struktur ochrany životního prostředí, tvorby a ochrany přírody a krajiny, ovzduší, vod, půdy, odpadového hospodářství a ochrany před povodněmi a vyhodnocování účinnosti celostátní koncepce ochrany životního prostředí. | 0 |
Stanovení obecných postupů likvidace opuštěných průzkumných důlních děl a starých důlních děl. | 0 |
Řešení závažných ekologických havárií. | 0 |
Příprava a zpracovávání státní politiky jednotlivých složek životního prostředí v regionálních aspektech a souvislostech z celostátních hledisek. | 0 |
Příprava a zpracovávání plánů, bilancí přírodních zdrojů, programů, expertiz, posudků a obdobných celostátních metodických dokumentů pro problematiku jednotlivých složek životního prostředí a dalších oborů. | 0 |
Posuzování účinnosti státní politiky životního prostředí z hlediska priorit a hlavních směrů. | 0 |
Koordinace postupu všech ministerstev a ostatních ústředních orgánů státní správy ve věcech životního prostředí, koordinace regionálních systémů ochrany životního prostředí. | 0 |
Dokumentace přírodních zdrojů a jednotlivých složek životního prostředí pro účely územního plánování z celostátních hledisek včetně posuzování souladu hledisek životního prostředí a územně plánovací dokumentace. | 0 |
Celostátní usměrňování výkonu státní správy v životním prostředí. | 0 |
Celostátní metodické usměrňování výkonu správy životního prostředí nebo geologie a koordinace postupu při uplatňování práva životního prostředí. | 0 |
Celostátní koordinace zpracovávání svodných plánů nakládání s odpady. | 0 |
Celostátní koordinace systému prevence škod v oblasti enviromentálních rizik (chemické látky a přípravky, geneticky modifikované organizmy, biocidy, závažné havárie). | 0 |
Celostátní koordinace řešení důsledků starých ekologických zátěží. | 0 |
Celostátní koordinace jednotlivých složek systému protipovodňové činnosti. | 0 |
Celostátní koordinace a usměrňování zpracovávání expertních stanovisek a posudků ve věcech ochrany životního prostředí. | 0 |
Celostátní koordinace a usměrňování systému protipovodňové činnosti. | 0 |
Celostátní koordinace a usměrňování rozhodovacích procesů u zdrojů znečištění životního prostředí. | 0 |
Celostátní koordinace a usměrňování kontroly dodržování právních předpisů pro geologické práce. | 0 |
Celostátní koordinace a kontrola pohybu odpadů na základě mezinárodních úmluv (výkon funkce ohniskového bodu). | 0 |
Analýza, posuzování a vyhodnocování přírodních zdrojů včetně osvědčování podle příslušných (zvláštních) předpisů. | 0 |
Analytické, vyhodnocovací a jiné systémové činnosti aspektů jednotlivých složek životního prostředí z celostátního hlediska. | 0 |
Tvorba celostátní koncepce ochrany přírody a krajiny, ovzduší, vod, půdy, odpadového hospodářství a ochrany před povodněmi. | 0 |
Tvorba celostátní koncepce ochrany přírody a krajiny. | 0 |
Tvorba celostátní koncepce prevence škod v oblasti environmentálních rizik (chemické látky a přípravky, geneticky modifikované organizmy, biocidy). | 0 |
Tvorba celostátní koncepce technické ochrany životního prostředí. | 0 |
Tvorba koncepce obecného uplatňování principů ochrany životního prostředí - vrchního státního dozoru v životním prostředí. | 0 |
Tvorba koncepce politiky vývoje geologie a zpracování celostátních způsobů a principů ochrany a využitelnosti obnovitelných a neobnovitelných přírodních zdrojů. | 0 |
Tvorba koncepce veřejné správy v životním prostředí, koncepce práva životního prostředí a systémová koordinace práva životního prostředí s právem komunitárním včetně zpracovávání programových dokumentů. | 0 |
Tvorba koncepcí posuzování vlivů na životní prostředí u jednotlivých oborů (složek) životního prostředí a na horninové prostředí. | 0 |
Tvorba metodiky informačního systému o životním prostředí. | 0 |
Vymezování souboru látek znečišťujících životní prostředí jako součást celostátního systému prevence ochrany životního prostředí. | 0 |
Zpracování koncepcí ochrany životního prostředí, nakládání s odpady a využívání přírodních zdrojů v daném území. Posuzování úplnosti a správnosti řešení ve vztahu k platné právní úpravě u nejsložitějších řízení v ucelených oblastech ochrany životního prostředí. | 0 |
Zpracovávání celostátních koncepčních zásad ochrany životního prostředí v oblasti energetiky, dopravy, zemědělství, těžby a zpracování nerostů, směrného vodohospodářského plánu, dokumentace ve věcech územních a stavebních včetně posuzování a ověřování jejich souladu se zásadami státní politiky životního prostředí. | 0 |
Zpracovávání koncepce politiky životního prostředí v daném území. | 0 |
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Magisterský studijní program v oboru ekologie | KKOV | 1603T | nejvhodnější |
Magisterský studijní program ve skupině oborů technická chemie a chemie silikátů | KKOV | 28xxT | vhodná |
Magisterský studijní program v oboru ochrana prostředí | KKOV | 1604T | vhodná |
Magisterský studijní program v oboru chemie a technologie paliv | KKOV | 2811T | vhodná |
Magisterský studijní program v oboru chemie a technologie ochrany životního prostředí | KKOV | 2805T | vhodná |
Kompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Zpracovávání celostátní koncepce ochrany životního prostředí a prevence škod v oblasti rizik při aplikaci chemických látek, geneticky modifikovaných organizmů a biocidů | ||||||||
Zpracovávání celostátních koncepčních zásad ochrany životního prostředí v oblasti energetiky, dopravy, zemědělství, těžby a zpracování nerostů | ||||||||
Zpracovávání koncepce politiky vývoje geologie a celostátních způsobů a principů ochrany a využitelnosti přírodních zdrojů, v souladu s koncepcemi ochrany životního prostředí | ||||||||
Zpracovávání koncepcí posuzování vlivů na životní prostředí u jednotlivých složek životního prostředí | ||||||||
Zpracovávání obecných postupů ochrany životního prostředí při likvidaci opuštěných průzkumných a starých důlních děl | ||||||||
Posuzování a kontrola účinnosti státní politiky ochrany životního prostředí z hlediska priorit a hlavních směrů | ||||||||
Posuzování správnosti a úplnosti řešení u nejsložitějších řízení v ucelených oblastech ochrany životního prostředí | ||||||||
Posuzování vodohospodářského plánu a dokumentace ve věcech územních a stavebních, ověřování jejich souladu se zásadami státní politiky ochrany životního prostředí | ||||||||
Vedení dokumentace o koordinaci ochrany životního prostředí, o provádění kontrol a státního dozoru nad plněním povinností daných zákony o ochraně životního prostředí | ||||||||
Provádění kontrolní činnosti a státního dozoru nad plněním povinností daných zákony o ochraně životního prostředí | ||||||||
Koordinace postupu všech ministerstev a ostatních ústředních orgánů státní správy v oblasti ochrany životního prostředí s ohledem na platné právní předpisy | ||||||||
Koordinace zpracovávání svodných plánů nakládání s odpady a expertních stanovisek a posudků ve věcech ochrany životního prostředí |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
základy ekologie | ||||||||
ochrana přírody | ||||||||
zachování a tvorba krajiny | ||||||||
hospodaření s přírodními zdroji, trvale udržitelný rozvoj | ||||||||
ochrana půdy a vod | ||||||||
metody monitorování a analýz životního prostředí | ||||||||
hygienické normy a směrnice v oblasti životního prostředí | ||||||||
limity pro látky znečišťující ovzduší | ||||||||
příčiny a řešení havarijních situací ohrožujících životní prostředí | ||||||||
posuzování vlivů staveb, činností a technologií na životní prostředí |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
Pro toto povolání nejsou odborné znalosti dosud zpracovány.
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
Pro toto povolání nejsou měkké kompetence dosud zpracovány.
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Duševní zátěž | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Zraková zátěž | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení | ||||
Pracovní doba, směnnost |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Duševní poruchy
- Poruchy chování
- Závažná psychosomatická onemocnění
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2023 celkem
Specialisté v oblasti ochrany životního prostředí (kromě průmyslové ekologie) (CZ-ISCO 2133)
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 44 908 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 35 227 Kč do 60 779 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2023
Specialisté v oblasti ochrany životního prostředí (kromě průmyslové ekologie) (CZ-ISCO 2133)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | - | - | - | - | 38 398 Kč | 51 713 Kč | 52 481 Kč | 66 232 Kč |
Středočeský kraj | - | - | - | - | 36 584 Kč | 41 500 Kč | 42 979 Kč | 51 904 Kč |
Jihočeský kraj | - | - | - | - | 33 880 Kč | 43 579 Kč | 42 647 Kč | 50 270 Kč |
Plzeňský kraj | - | - | - | - | 35 445 Kč | 45 041 Kč | 44 395 Kč | 51 592 Kč |
Ústecký kraj | - | - | - | - | 33 753 Kč | 41 829 Kč | 42 433 Kč | 49 217 Kč |
Liberecký kraj | - | - | - | - | 35 569 Kč | 43 218 Kč | 43 437 Kč | 54 607 Kč |
Královéhradecký kraj | - | - | - | - | 34 340 Kč | 43 374 Kč | 43 940 Kč | 55 144 Kč |
Pardubický kraj | - | - | - | - | 34 845 Kč | 40 302 Kč | 43 733 Kč | 54 699 Kč |
Kraj Vysočina | - | - | - | - | 34 346 Kč | 40 529 Kč | 41 120 Kč | 47 857 Kč |
Jihomoravský kraj | - | - | - | - | 33 204 Kč | 39 956 Kč | 41 274 Kč | 50 781 Kč |
Olomoucký kraj | - | - | - | - | 32 801 Kč | 42 967 Kč | 43 558 Kč | 54 531 Kč |
Zlínský kraj | - | - | - | - | 33 941 Kč | 41 756 Kč | 43 909 Kč | 53 101 Kč |
Moravskoslezský kraj | - | - | - | - | 35 256 Kč | 44 268 Kč | 45 618 Kč | 56 660 Kč |
ESCO
Klasifikace ESCO (European Skills, Competences, and Occupations) popisuje a třídí dovednosti, kompetence, kvalifikace a povolání relevantní pro trh práce Evropské unie a pro vzdělávání a odbornou přípravu. ESCO je k dispozici ve 27 jazycích, což uchazečům o zaměstnání a zaměstnavatelům umožňuje lépe komunikovat o dovednostech, kompetencích, kvalifikaci a pracovních místech v jakémkoli evropském jazyce. Cílem klasifikace ESCO je podporovat pracovní mobilitu v celé Evropě a vytvořit tak integrovanější a účinnější trh práce. Nabízí totiž „společný jazyk“ v oblasti povolání a dovedností, který mohou různé zúčastněné strany používat v otázkách zaměstnanosti, vzdělávání a odborné přípravy. Klasifikaci vytvořila Evropská komise – Generální ředitelství pro zaměstnanost, sociální věci a sociální začleňování, ve spolupráci se zúčastněnými stranami a s Evropským střediskem pro rozvoj odborného vzdělávání (Cedefop). Iniciativa ESCO je součástí strategie Evropa 2020.
Kód podskupiny | Název podskupiny v ESCO | URL - podskupiny v ESCO |
---|---|---|
2133 | Specialisté v oblasti ochrany životního prostředí (kromě průmyslové ekologie) | http://data.europa.eu/esco/isco/C2133 |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.