Otevřená a všem dostupná databáze povolání spravovaná
Ministerstvem práce a sociálních věcí ČR

specializace

Specialista ekonomické regulace a analýz trhů elektronických komunikací

Odborný směr:

Povolání vyřazená z kategorického třídění pro svoji neaktuálnost

Odborný podsměr:

státní správa

Kvalifikační úroveň:

Magisterský studijní program (NSP 7)

Platové rozmezí:

37 000 Kč - 60 000 Kč

Detailní informace

Regulované povolání

Ne

ID jednotky práce

30553

Datum zveřejnění

31. 10. 2006

Datum poslední aktualizace

22. 11. 2017

Charakteristika

Specialista ekonomické regulace a analýz trhů elektronických komunikací zpracovává metodiku a koncepci v oblasti cenové regulace elektronických komunikací, zpracovává metodiku sběru a vyhodnocování údajů pro stanovení relevantních trhů včetně provádění analýz a návrhů opatření.

Pracovní činnosti

  • Tvorba celostátní koncepce a strategie politiky v oblasti elektronických sítí a služeb, včetně její koordinace s mezinárodními systémy.
  • Stanovení směrů rozvoje cenové politiky.
  • Tvorba koncepcí regulace v oblasti elektronických komunikací, zejména cen za služby elektronických komunikací.
  • Stanovení přístupů zásad a regulace elektronických komunikací v oblasti cen, oddělené evidence nákladů a výnosů a nákladového účetnictví, a to ve vazbě na mezinárodní systémy a jiné resorty.
  • Posuzování koncepčních materiálů a právních předpisů se zřetelem na oblast cen, úroveň soutěžního prostředí, liberalizaci trhu a ochranu spotřebitele.
  • Tvorba koncepce poskytování univerzální služby (výpočet a úhrada čistých nákladů), provádění kvalifikovaného odhadu předběžné výše čistých nákladů univerzální služby, posuzování cenové dostupnosti a správa účtu univerzální služby včetně vypracování výroční zprávy.
  • Zpracování metodiky sběru, zpracování a vyhodnocení údajů pro stanovení relevantních trhů elektronických komunikací v České republice.
  • Tvorba koncepce provádění analýz relevantních trhů v oboru elektronických komunikací, včetně konzultací.
  • Regulace cen a provádění cenových kontrol v oblasti elektronických komunikací a v oblasti poštovních služeb a služeb souvisejících s poskytováním poštovních služeb do zahraničí a zahraničních poštovních služeb.
  • Sledování a vyhodnocování vývoje stanovených relevantních trhů elektronických komunikací, včetně návrhu příslušných opatření.
  • Provádění analýz relevantních trhů elektronických komunikací za účelem zjištění, zda tyto trhy jsou efektivně konkurenční, včetně návrhů opatření u podniků s významnou tržní silou.
  • Koncepční a normotvorná činnost s celostátní působností v rámci regulační politiky v oblasti regulace elektronických komunikací a to zejména v oblasti soutěžního prostředí a cen.
  • Provádění statistických rozborů v rámci státní statistické služby, sledování mezinárodní statistiky v oblasti elektronických komunikací a provádění poradenských a konzultačních činností v dílčích úsecích správy nebo samosprávy včetně vydávání stanovisek.
  • Vedení příslušné dokumentace.

Příklady činností ze veřejného sektoru

Příklady činností a jejich stupeň hodnocení vycházejí převážně z nařízení vlády č.222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, popřípadě podle nařízení vlády č. 302/2014 Sb., o katalogu správních činností, a jsou zařazeny do 16 stupňů platových tříd. Výjimku tvoří zatřídění prací v oblastech regulovaných samostatnou legislativou, které se řídí vždy dle její platné verze (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, Armáda ČR apod.). V těchto oblastech je zatřídění prací uvedené v NSP pouze orientační.

Text příkladu Platová třída
Hodnocení účinnosti ochrany hospodářské soutěže a stavu soutěžního prostředí v České republice. 0
Provádění analýz relevantních trhů elektronických komunikací. 0
Provádění posuzovací, konzultační a poradenské činnosti v celém oboru služby ústředního správního úřadu včetně řešení právních sporů a zobecňování jejich výsledků. 0
Stanovování směrů rozvoje elektronických komunikací. 0
Stanovování zásad státní správy a regulace elektronických komunikací. 0

Kvalifikace k výkonu povolání

Školní vzdělání

Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.

Název oboru Typ číselníku KKOV/RVP Kód Vhodnost
Magisterský studijní program v oboru elektrotechnika se zaměřením na ekonomiku a řízení KKOV 2608T nejvhodnější
Magisterský studijní program v oboru ekonomika a management KKOV 6208T vhodná
Magisterský studijní program v oboru systémové inženýrství a informatika KKOV 6209T vhodná
Magisterský studijní program ve skupině oborů právo, právní a veřejnosprávní činnost KKOV 68xxT vhodná
Magisterský studijní program ve skupině oborů elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika KKOV 26xxT vhodná

Kompetenční požadavky k výkonu povolání

Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.

Odborné dovednosti

Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.

Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)

1 2 3 4 5 6 7 8
Zpracovávání celostátní koncepce politiky v oblasti elektronických sítí a služeb, včetně koncepce její koordinace s mezinárodními systémy
Zpracovávání koncepcí regulace cen za služby v oblasti elektronických komunikací a směrů rozvoje cenové politiky
Zpracovávání metodiky sběru, zpracování a vyhodnocení údajů pro stanovení relevantních trhů elektronických komunikací v ČR
Provádění cenových kontrol v oblasti elektronických komunikací a v oblasti poštovních služeb a služeb souvisejících s poskytováním poštovních služeb do zahraničí
Posuzování a vyhodnocování vývoje stanovených relevantních trhů elektronických komunikací
Posuzování koncepčních materiálů a právních předpisů v oblasti trhů elektronických komunikací, se zřetelem na oblast cen, úroveň soutěžního prostředí, liberalizaci trhu a ochranu spotřebitele
Posuzování účinnosti ochrany hospodářské soutěže a stavu soutěžního prostředí v oblasti relevantních trhů elektronických komunikací v České republice
Provádění statistických rozborů v oblasti trhů elektronických komunikací, sledování mezinárodní statistiky v oblasti elektronických sítí a služeb
Analyzování relevantních trhů elektronických komunikací za účelem zjištění, zda jsou tyto trhy efektivně konkurenční
Provádění poradenských a konzultačních činností v oblasti ekonomické regulace a analýz trhů elektronických komunikací
Koordinování směrů rozvoje trhů elektronických komunikací a zásad státní správy a regulace elektronických komunikací

Odborné znalosti

Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).

1 2 3 4 5 6 7 8
státní cenová regulace v oblasti elektronických komunikací

Obecné dovednosti

Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).

Pro toto povolání nejsou odborné znalosti dosud zpracovány.


Digitální kompetence

Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.

Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.


Měkké kompetence

Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).

Pro toto povolání nejsou měkké kompetence dosud zpracovány.

Zátěže a rizika výkonu povolání

Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek. Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci, zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.

Stupeň zátěže
1 2 3 4
Duševní zátěž
Zátěž teplem
Zátěž chladem
Zátěž hlukem
Zátěž vibracemi
Zátěž prachem
Zátěž chemickými látkami
Zátěž invazivními alergeny
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění
Zátěž ionizujícím zářením
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů
Zraková zátěž
Celková fyzická zátěž
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny)
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin
Lokální zátěž jemné motoriky
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách
Práce ve výškách
Zvýšené riziko úrazu pracovníka
Zvýšené riziko obecného ohrožení
Pracovní doba, směnnost
Legenda:
  • 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
    Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný.
  • 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
    Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka.
  • 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
    Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků.
  • 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
    Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.

Zdravotní způsobilost k výkonu povolání

Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.

Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.

Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.

Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.

Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání

  • Duševní poruchy
  • Poruchy chování
  • Závažná psychosomatická onemocnění

CZ - ISCO a mzdy

Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .

CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.

Hrubé měsíční mzdy v roce 2023 celkem

Inženýři v oblasti elektronických komunikací (včetně radiokomunikací) (CZ-ISCO 2153)

Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 79 084 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 44 330 Kč do 123 199 Kč

Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.

Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 48 172 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 37 138 Kč do 59 932 Kč

Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.

Ostatní inženýři v oblasti elektronických komunikací (včetně radiokomunikací) (CZ-ISCO 21539)

Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 79 084 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 52 712 Kč do 116 990 Kč

Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.