povolání
Obchodní referent
Odborný směr: |
Obchod a marketing |
Odborný podsměr: |
nákup a prodej zboží, služeb a nemovitostí |
Kvalifikační úroveň: |
Pomaturitní krátkodobé vzdělání (NSP 5) |
Platové rozmezí: |
31 000 Kč - 54 000 Kč |
Alternativní názvy
Pracovník obchodního oddělení, Account manager, Referent obchodu
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
102018
Datum zveřejnění
31. 3. 2017
Datum poslední aktualizace
26. 3. 2024
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Zajišťování obchodní agendy společnosti.
- Komunikace s obchodními partnery společnosti.
- Přijímání a vyřizování poptávek.
- Tvorba obchodních nabídek.
- Přprava podkladů pro přípravu obchodních smluv.
- Navazování a rozvíjení obchodních vztahů.
- Akvizice nových zákazníků.
- Prezentace produktů ve spolupráci s marketingovým oddělením.
- Příprava podkladů pro obchodní jednání.
- Zajišťování realizace zakázek včetně jejich evidence.
- Přijímání, posuzování a vyhodnocování dodavatelských obchodních a cenových nabídek, srovnání s konkurenčními nabídkami.
- Vyhodnocování objemu prodejů a potřeby nákupu dle jednotlivých dodavatelů, sortimentu a druhů.
- Posuzování nabídek nového zboží a služeb a zpracování návrhů na jejich zařazení do firemních katalogů.
Příklady činností ze veřejného sektoru
Příklady činností a jejich stupeň hodnocení vycházejí převážně z nařízení vlády č.222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, popřípadě podle nařízení vlády č. 302/2014 Sb., o katalogu správních činností, a jsou zařazeny do 16 stupňů platových tříd. Výjimku tvoří zatřídění prací v oblastech regulovaných samostatnou legislativou, které se řídí vždy dle její platné verze (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, Armáda ČR apod.). V těchto oblastech je zatřídění prací uvedené v NSP pouze orientační.
Text příkladu | Platová třída |
---|---|
Zajišťování obchodní agendy organizace a její koordinace s ostatními úseky činnosti. | 9 |
Zajišťování jednotlivých úseků obchodní agendy. | 8 |
Zpracovávání ekonomických rozborů, sledování obchodní situace včetně návrhů na opatření v obchodní oblasti. | 8 |
Příprava podkladů pro obchodní jednání nebo pro uzavírání obchodních smluv. | 7 |
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) v oboru ekonomika a podnikání | KKOV | 6341M | nejvhodnější |
Ekonomika a podnikání | RVP | 63-41-M/01 | nejvhodnější |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) ve skupině oborů ekonomika a administrativa | KKOV | 63xxM | vhodná |
Vyšší odborné vzdělání ve skupině oborů ekonomika a administrativa | KKOV | 63xxN | vhodná |
Vyšší odborné vzdělání v oboru ekonomika a podnikání | KKOV | 6341N | vhodná |
Obchodní akademie | RVP | 63-41-M/02 | vhodná |
Ekonomika a administrativa | RVP | 63-xx-M/xx | vhodná |
Informační technologie | RVP | 18-20-M/01 | vhodná |
Informatické obory | RVP | 18-xx-M/xx | vhodná |
Legislativní požadavky na způsobilost k výkonu povolání
Nezbytné (tj. povinné) požadavky na kvalifikační způsobilost osoby k výkonu povolání – tj. požadavky upravující vstup do povolání/specializace povolání. Tyto požadavky vycházejí z konkrétního legislativního předpisu.
doporučené - Řízení osobních automobilů - řidičský průkaz sk. B podle vyhlášky č. 31/2001 Sb., o řidičských průkazech a o registru řidičůKompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Nákup a uzavírání smluv | ||||||||
Společenské vystupování a profesionální jednání ve styku se zákazníky i obchodními partnery | ||||||||
Dojednávání cen, ceníků a cenových podmínek s obchodními partnery | ||||||||
Zpracovávání předběžných i konečných kalkulací nákladů a cen | ||||||||
Příprava podkladů pro uzavírání obchodních smluv, popř. objednávek s obchodními partnery | ||||||||
Vedení požadovaných evidencí o obchodní činnosti | ||||||||
Vypracovávání nabídek a zákaznických řešení dle požadavků zákazníků a organizace | ||||||||
Zpracování obchodních plánů v souladu se strategií organizace | ||||||||
Evidence portfolia zákazníků, obchodních partnerů a konkurence | ||||||||
Kompletní zajišťování obchodních, servisních a ostatních činností zaměřených na podporu prodeje firmy |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
marketing vystavování na veletrzích a komerčních výstavách | ||||||||
ekonomika podnikatelského subjektu obecně | ||||||||
cenové analýzy, cenová politika, stanovení ceny | ||||||||
trh, jeho subjekty a chování | ||||||||
průzkum trhu | ||||||||
marketingové plánování | ||||||||
public relations | ||||||||
obchodní vyjednávání | ||||||||
klientela a potenciální klientela, péče o ni | ||||||||
způsoby plateb v obchodním styku |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|
Počítačová způsobilost | |||
Způsobilost k řízení osobního automobilu | |||
Numerická způsobilost | |||
Ekonomické povědomí | |||
Právní povědomí | |||
Jazyková způsobilost v češtině | |||
Jazyková způsobilost v angličtině | |||
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Informační a datová gramotnost | ||||
Prohlížení, vyhledávání a filtrování dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Správa dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Hodnocení dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Komunikace a spolupráce | ||||
Netiketa | ||||
Spolupráce prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Sdílení prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Interakce prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Tvorba digitálního obsahu | ||||
Autorská práva a licence | ||||
Integrace a přepracování digitálního obsahu | ||||
Tvorba digitálního obsahu | ||||
Bezpečnost | ||||
Ochrana životního prostředí | ||||
Ochrana zdraví a duševní pohody | ||||
Ochrana osobních dat a soukromí | ||||
Ochrana zařízení | ||||
Řešení problémů | ||||
Kreativní využívání digitálních technologií | ||||
Identifikace potřeb a výběr vhodných technologií | ||||
Řešení technických problémů | ||||
Identifikace nedostatků v digitálních kompetencích |
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Osobnostní kompetence | |||||
Kompetence k celoživotnímu vzdělávání | |||||
Interpersonální kompetence | |||||
Kompetence k efektivní komunikaci | |||||
Kompetence ke kooperaci | |||||
Kompetence k orientaci na zákazníka a uspokojování zákaznických potřeb | |||||
Kompetence k ovlivňování a rozvíjení ostatních | |||||
Výkonové kompetence | |||||
Kompetence k plánování a organizování práce |
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Duševní zátěž | ||||
Pracovní doba, směnnost | ||||
Zraková zátěž | ||||
Celková fyzická zátěž |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Závažná endokrinní onemocnění
- Duševní poruchy
- Poruchy chování
- Závažná psychosomatická onemocnění
- Epilepsie a jiná záchvatová onemocnění
- Závažná nervová onemocnění
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2023 celkem
Zprostředkovatelé služeb jinde neuvedení (CZ-ISCO 3339)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 39 250 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 24 229 Kč do 63 446 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 38 948 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 30 978 Kč do 52 550 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Obchodní referenti (CZ-ISCO 33392)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 39 568 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 25 815 Kč do 63 603 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 39 675 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 31 572 Kč do 54 077 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2023
Zprostředkovatelé služeb jinde neuvedení (CZ-ISCO 3339)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | 25 437 Kč | 41 751 Kč | 46 753 Kč | 67 822 Kč | 33 648 Kč | 42 005 Kč | 44 591 Kč | 58 217 Kč |
Středočeský kraj | 28 085 Kč | 43 299 Kč | 49 216 Kč | 74 207 Kč | 29 985 Kč | 38 054 Kč | 38 740 Kč | 46 489 Kč |
Jihočeský kraj | 28 411 Kč | 37 050 Kč | 41 694 Kč | 59 569 Kč | 29 910 Kč | 38 914 Kč | 38 918 Kč | 45 823 Kč |
Plzeňský kraj | 21 597 Kč | 37 714 Kč | 41 715 Kč | 67 252 Kč | 31 110 Kč | 36 567 Kč | 37 580 Kč | 48 009 Kč |
Karlovarský kraj | 25 898 Kč | 37 227 Kč | 39 830 Kč | 52 567 Kč | - | - | - | - |
Ústecký kraj | 18 093 Kč | 37 301 Kč | 39 116 Kč | 58 526 Kč | 28 068 Kč | 38 994 Kč | 40 792 Kč | 53 752 Kč |
Liberecký kraj | 20 104 Kč | 34 572 Kč | 35 814 Kč | 48 813 Kč | - | - | - | - |
Královéhradecký kraj | 23 323 Kč | 36 747 Kč | 40 857 Kč | 64 083 Kč | - | - | - | - |
Pardubický kraj | 26 966 Kč | 35 670 Kč | 38 721 Kč | 53 584 Kč | - | - | - | - |
Kraj Vysočina | 24 449 Kč | 38 141 Kč | 40 233 Kč | 56 675 Kč | - | - | - | - |
Jihomoravský kraj | 24 826 Kč | 38 095 Kč | 40 268 Kč | 56 286 Kč | 30 858 Kč | 37 838 Kč | 40 691 Kč | 47 854 Kč |
Olomoucký kraj | 21 012 Kč | 32 634 Kč | 35 740 Kč | 52 657 Kč | 30 493 Kč | 37 329 Kč | 37 476 Kč | 45 264 Kč |
Zlínský kraj | 22 937 Kč | 37 063 Kč | 38 436 Kč | 55 605 Kč | 29 760 Kč | 37 847 Kč | 38 769 Kč | 53 235 Kč |
Moravskoslezský kraj | 23 444 Kč | 37 510 Kč | 39 241 Kč | 56 045 Kč | 30 445 Kč | 37 784 Kč | 39 972 Kč | 50 117 Kč |
ESCO
Klasifikace ESCO (European Skills, Competences, and Occupations) popisuje a třídí dovednosti, kompetence, kvalifikace a povolání relevantní pro trh práce Evropské unie a pro vzdělávání a odbornou přípravu. ESCO je k dispozici ve 27 jazycích, což uchazečům o zaměstnání a zaměstnavatelům umožňuje lépe komunikovat o dovednostech, kompetencích, kvalifikaci a pracovních místech v jakémkoli evropském jazyce. Cílem klasifikace ESCO je podporovat pracovní mobilitu v celé Evropě a vytvořit tak integrovanější a účinnější trh práce. Nabízí totiž „společný jazyk“ v oblasti povolání a dovedností, který mohou různé zúčastněné strany používat v otázkách zaměstnanosti, vzdělávání a odborné přípravy. Klasifikaci vytvořila Evropská komise – Generální ředitelství pro zaměstnanost, sociální věci a sociální začleňování, ve spolupráci se zúčastněnými stranami a s Evropským střediskem pro rozvoj odborného vzdělávání (Cedefop). Iniciativa ESCO je součástí strategie Evropa 2020.
Kód podskupiny | Název podskupiny v ESCO | URL - podskupiny v ESCO |
---|---|---|
3339 | Zprostředkovatelé služeb jinde neuvedení | http://data.europa.eu/esco/isco/C3339 |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.