povolání
Obchodní referent
Odborný směr: |
Obchod a marketing |
Odborný podsměr: |
nákup a prodej zboží, služeb a nemovitostí |
Kvalifikační úroveň: |
Pomaturitní krátkodobé vzdělání (NSP 5) |
Platové rozmezí: |
32 000 Kč - 57 000 Kč |
Alternativní názvy
Pracovník obchodního oddělení, Account manager, Referent obchodu
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
102018
Datum zveřejnění
31. 3. 2017
Datum poslední aktualizace
26. 3. 2024
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Zajišťování obchodní agendy společnosti.
- Komunikace s obchodními partnery společnosti.
- Přijímání a vyřizování poptávek.
- Tvorba obchodních nabídek.
- Přprava podkladů pro přípravu obchodních smluv.
- Navazování a rozvíjení obchodních vztahů.
- Akvizice nových zákazníků.
- Prezentace produktů ve spolupráci s marketingovým oddělením.
- Příprava podkladů pro obchodní jednání.
- Zajišťování realizace zakázek včetně jejich evidence.
- Přijímání, posuzování a vyhodnocování dodavatelských obchodních a cenových nabídek, srovnání s konkurenčními nabídkami.
- Vyhodnocování objemu prodejů a potřeby nákupu dle jednotlivých dodavatelů, sortimentu a druhů.
- Posuzování nabídek nového zboží a služeb a zpracování návrhů na jejich zařazení do firemních katalogů.
Příklady činností ze veřejného sektoru
Příklady činností a jejich stupeň hodnocení vycházejí převážně z nařízení vlády č.222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, popřípadě podle nařízení vlády č. 302/2014 Sb., o katalogu správních činností, a jsou zařazeny do 16 stupňů platových tříd. Výjimku tvoří zatřídění prací v oblastech regulovaných samostatnou legislativou, které se řídí vždy dle její platné verze (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, Armáda ČR apod.). V těchto oblastech je zatřídění prací uvedené v NSP pouze orientační.
Text příkladu | Platová třída |
---|---|
Zajišťování obchodní agendy organizace a její koordinace s ostatními úseky činnosti. | 9 |
Zajišťování jednotlivých úseků obchodní agendy. | 8 |
Zpracovávání ekonomických rozborů, sledování obchodní situace včetně návrhů na opatření v obchodní oblasti. | 8 |
Příprava podkladů pro obchodní jednání nebo pro uzavírání obchodních smluv. | 7 |
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) v oboru ekonomika a podnikání | KKOV | 6341M | nejvhodnější |
Ekonomika a podnikání | RVP | 63-41-M/01 | nejvhodnější |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) ve skupině oborů ekonomika a administrativa | KKOV | 63xxM | vhodná |
Vyšší odborné vzdělání ve skupině oborů ekonomika a administrativa | KKOV | 63xxN | vhodná |
Vyšší odborné vzdělání v oboru ekonomika a podnikání | KKOV | 6341N | vhodná |
Obchodní akademie | RVP | 63-41-M/02 | vhodná |
Ekonomika a administrativa | RVP | 63-xx-M/xx | vhodná |
Informační technologie | RVP | 18-20-M/01 | vhodná |
Informatické obory | RVP | 18-xx-M/xx | vhodná |
Legislativní požadavky na způsobilost k výkonu povolání
Nezbytné (tj. povinné) požadavky na kvalifikační způsobilost osoby k výkonu povolání – tj. požadavky upravující vstup do povolání/specializace povolání. Tyto požadavky vycházejí z konkrétního legislativního předpisu.
doporučené - Řízení osobních automobilů - řidičský průkaz sk. B podle vyhlášky č. 31/2001 Sb., o řidičských průkazech a o registru řidičůKompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Nákup a uzavírání smluv | ||||||||
Společenské vystupování a profesionální jednání ve styku se zákazníky i obchodními partnery | ||||||||
Dojednávání cen, ceníků a cenových podmínek s obchodními partnery | ||||||||
Zpracovávání předběžných i konečných kalkulací nákladů a cen | ||||||||
Příprava podkladů pro uzavírání obchodních smluv, popř. objednávek s obchodními partnery | ||||||||
Vedení požadovaných evidencí o obchodní činnosti | ||||||||
Vypracovávání nabídek a zákaznických řešení dle požadavků zákazníků a organizace | ||||||||
Zpracování obchodních plánů v souladu se strategií organizace | ||||||||
Evidence portfolia zákazníků, obchodních partnerů a konkurence | ||||||||
Kompletní zajišťování obchodních, servisních a ostatních činností zaměřených na podporu prodeje firmy |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
marketing vystavování na veletrzích a komerčních výstavách | ||||||||
ekonomika podnikatelského subjektu obecně | ||||||||
cenové analýzy, cenová politika, stanovení ceny | ||||||||
trh, jeho subjekty a chování | ||||||||
průzkum trhu | ||||||||
marketingové plánování | ||||||||
public relations | ||||||||
obchodní vyjednávání | ||||||||
klientela a potenciální klientela, péče o ni | ||||||||
způsoby plateb v obchodním styku |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|
Počítačová způsobilost | |||
Způsobilost k řízení osobního automobilu | |||
Numerická způsobilost | |||
Ekonomické povědomí | |||
Právní povědomí | |||
Jazyková způsobilost v češtině | |||
Jazyková způsobilost v angličtině | |||
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Informační a datová gramotnost | ||||
Prohlížení, vyhledávání a filtrování dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Správa dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Hodnocení dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Komunikace a spolupráce | ||||
Netiketa | ||||
Spolupráce prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Sdílení prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Interakce prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Tvorba digitálního obsahu | ||||
Autorská práva a licence | ||||
Integrace a přepracování digitálního obsahu | ||||
Tvorba digitálního obsahu | ||||
Bezpečnost | ||||
Ochrana životního prostředí | ||||
Ochrana zdraví a duševní pohody | ||||
Ochrana osobních dat a soukromí | ||||
Ochrana zařízení | ||||
Řešení problémů | ||||
Kreativní využívání digitálních technologií | ||||
Identifikace potřeb a výběr vhodných technologií | ||||
Řešení technických problémů | ||||
Identifikace nedostatků v digitálních kompetencích |
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Osobnostní kompetence | |||||
Kompetence k celoživotnímu vzdělávání | |||||
Interpersonální kompetence | |||||
Kompetence k efektivní komunikaci | |||||
Kompetence ke kooperaci | |||||
Kompetence k orientaci na zákazníka a uspokojování zákaznických potřeb | |||||
Kompetence k ovlivňování a rozvíjení ostatních | |||||
Výkonové kompetence | |||||
Kompetence k plánování a organizování práce |
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Duševní zátěž | ||||
Pracovní doba, směnnost | ||||
Zraková zátěž | ||||
Celková fyzická zátěž |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Duševní poruchy a poruchy chování
- Závažná nervová onemocnění a psychosomatická onemocnění
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2024 celkem
Zprostředkovatelé služeb jinde neuvedení (CZ-ISCO 3339)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 41 798 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 25 981 Kč do 66 703 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 40 166 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 31 523 Kč do 54 608 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Obchodní referenti (CZ-ISCO 33392)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 42 027 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 27 395 Kč do 66 689 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 41 174 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 33 176 Kč do 57 057 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2024
Zprostředkovatelé služeb jinde neuvedení (CZ-ISCO 3339)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | 27 035 Kč | 45 957 Kč | 50 133 Kč | 72 679 Kč | 34 581 Kč | 42 910 Kč | 46 473 Kč | 61 679 Kč |
Středočeský kraj | 29 429 Kč | 43 674 Kč | 50 278 Kč | 77 903 Kč | 29 533 Kč | 38 908 Kč | 41 244 Kč | 50 401 Kč |
Jihočeský kraj | 29 715 Kč | 40 728 Kč | 42 988 Kč | 60 391 Kč | 31 620 Kč | 39 268 Kč | 40 767 Kč | 51 316 Kč |
Plzeňský kraj | 22 945 Kč | 37 328 Kč | 41 308 Kč | 63 122 Kč | 31 120 Kč | 37 082 Kč | 38 595 Kč | 47 188 Kč |
Karlovarský kraj | 24 080 Kč | 40 216 Kč | 42 911 Kč | 58 077 Kč | - | - | - | - |
Ústecký kraj | 19 619 Kč | 40 104 Kč | 42 019 Kč | 60 901 Kč | 28 597 Kč | 39 378 Kč | 41 553 Kč | 53 423 Kč |
Liberecký kraj | 25 287 Kč | 38 473 Kč | 40 949 Kč | 59 932 Kč | 28 223 Kč | 36 728 Kč | 36 943 Kč | 45 071 Kč |
Královéhradecký kraj | 24 112 Kč | 40 194 Kč | 46 164 Kč | 81 114 Kč | - | - | - | - |
Pardubický kraj | 27 189 Kč | 38 190 Kč | 42 554 Kč | 62 500 Kč | - | - | - | - |
Kraj Vysočina | 25 705 Kč | 41 456 Kč | 42 586 Kč | 59 262 Kč | 31 620 Kč | 41 267 Kč | 40 408 Kč | 47 848 Kč |
Jihomoravský kraj | 26 340 Kč | 40 831 Kč | 43 415 Kč | 61 924 Kč | 32 800 Kč | 39 557 Kč | 41 707 Kč | 52 503 Kč |
Olomoucký kraj | 23 776 Kč | 34 745 Kč | 38 869 Kč | 57 251 Kč | 30 064 Kč | 37 766 Kč | 38 655 Kč | 48 805 Kč |
Zlínský kraj | 22 213 Kč | 39 138 Kč | 40 643 Kč | 59 276 Kč | 30 254 Kč | 38 259 Kč | 39 485 Kč | 53 965 Kč |
Moravskoslezský kraj | 25 163 Kč | 39 025 Kč | 41 303 Kč | 58 047 Kč | 29 485 Kč | 38 316 Kč | 40 029 Kč | 50 348 Kč |
ESCO
Klasifikace ESCO (European Skills, Competences, and Occupations) popisuje a třídí dovednosti, kompetence, kvalifikace a povolání relevantní pro trh práce Evropské unie a pro vzdělávání a odbornou přípravu. ESCO je k dispozici ve 27 jazycích, což uchazečům o zaměstnání a zaměstnavatelům umožňuje lépe komunikovat o dovednostech, kompetencích, kvalifikaci a pracovních místech v jakémkoli evropském jazyce. Cílem klasifikace ESCO je podporovat pracovní mobilitu v celé Evropě a vytvořit tak integrovanější a účinnější trh práce. Nabízí totiž „společný jazyk“ v oblasti povolání a dovedností, který mohou různé zúčastněné strany používat v otázkách zaměstnanosti, vzdělávání a odborné přípravy. Klasifikaci vytvořila Evropská komise – Generální ředitelství pro zaměstnanost, sociální věci a sociální začleňování, ve spolupráci se zúčastněnými stranami a s Evropským střediskem pro rozvoj odborného vzdělávání (Cedefop). Iniciativa ESCO je součástí strategie Evropa 2020.
Kód podskupiny | Název podskupiny v ESCO | URL - podskupiny v ESCO |
---|---|---|
3339 | Zprostředkovatelé služeb jinde neuvedení | http://data.europa.eu/esco/isco/C3339 |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.