povolání
Finanční ředitel
Odborný směr: |
Management |
Odborný podsměr: |
nezařazeno do odborného podsměru |
Kvalifikační úroveň: |
Magisterský studijní program (NSP 7) |
Platové rozmezí: |
51 000 Kč - 146 000 Kč |
Alternativní názvy
Ekonomický ředitel, Financial Manager, Financial Director, Manažer finančního oddělení, CFO, Chief Financial Officer
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
103318
Datum zveřejnění
31. 3. 2017
Datum poslední aktualizace
22. 11. 2017
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Stanovování finanční strategie, hospodářského plánu a finančního rozpočtu organizace v součinnosti s ostatními univerzálními celky organizace.
- Stanovování strategie získávání a alokace zdrojů.
- Nastavení procesů a řízení aktivit v rámci finančního řízení společnosti.
- Optimalizace aktiv, pasiv a daňové zátěže, řízení cash-flow.
- Zajišťování efektivnosti hospodaření organizace.
- Analyzování finančních ukazatelů podnikového controllingu.
- Sledování rizik, jejich hodnocení a nastavení opatření k jejich odvrácení nebo minimalizaci.
- Zajišťování aktuálních zpráv o stavu finančních zdrojů a výsledcích podnikového hospodaření.
- Poskytování finančních analýz, prognózování a doporučení pro rozhodování managementu organizace.
- Reprezentování organizace na jednáních s obchodními partnery a dalšími subjekty auditorskými, daňovými a účetními orgány.
- Spolupráce s ostatními univerzálními celky organizace.
- Vedení, motivace, hodnocení a kontrola výkonu podřízených pracovníků v rámci svěřeného celku organizace.
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Magisterský studijní program v oboru hospodářská politika a správa | KKOV | 6202T | nejvhodnější |
Magisterský studijní program v oboru ekonomika a management | KKOV | 6208T | vhodná |
Bakalářský studijní program v oboru hospodářská politika a správa | KKOV | 6202R | vhodná |
Kompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Posouzení a schvalování finančních koncepcí organizace | ||||||||
Posouzení politiky a finanční strategie činnosti finančních systémů organizace, včetně prodejů, kalkulací, rozpočtů a daní | ||||||||
Zpracování rozpočtu, finančních plánů organizace a cenové politiky firmy včetně kontroly jejich dodržování | ||||||||
Vytváření finančního plánu útvaru | ||||||||
Posuzování a hodnocení efektivnosti hospodaření a výkonnosti svěřeného úseku | ||||||||
Řízení finančních investic organizace s využitím investování na kapitálových trzích jak v tuzemsku, tak i v zahraničí | ||||||||
Zpracovávání finančních analýz a doporučení pro rozhodování managementu organizace | ||||||||
Předkládání návrhů opatření ke zlepšení finanční situace společnosti | ||||||||
Zpracovávání včasných, aktuálních a přesných zpráv o stavu finančních zdrojů a výsledcích podnikového hospodaření | ||||||||
Analýza vývoje vnitropodnikových a vnějších ekonomických podmínek a ekonomických i finančních ukazatelů | ||||||||
Navrhování metod ke snížení rizik vzniku nedobytných pohledávek (omezení dodávek, blokace dodávek, změny způsobu úhrad apod.) | ||||||||
Kontrola a hodnocení kvality a výsledků práce podřízených pracovníků | ||||||||
Koordinace a řízení spolupráce s ostatními úseky organizace v oblasti pravidel finančního systému organizace | ||||||||
Řízení a koordinace procesu tvorby cen v organizaci | ||||||||
Organizace práce, řízení a motivace zaměstnanců | ||||||||
Zastupování organizace při jednání s finančními úřady, a to zejména při řešení daňových přeplatků a nedoplatků, při odstraňování pochybností správce daně prokazováním a obhajobou všech skutečností uvedených v daňových přiznáních a použitých postupech |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
finanční plánování | ||||||||
ekonomický (finanční) management, controlling | ||||||||
principy hospodaření podnikatelského subjektu, hospodářský výsledek | ||||||||
daňová soustava ve vztahu k účetnictví | ||||||||
ukazatele ekonomické efektivnosti investic a projektů | ||||||||
finanční analýzy, výpočty a vyhodnocování ekonomických ukazatelů, ekonomické bilance | ||||||||
postupy tvorby kalkulací, rozpočtů, ekonomické rozvahy | ||||||||
oceňování finančních rizik, teorie finančního rizika | ||||||||
finanční právo | ||||||||
ekonomie | ||||||||
management rizik | ||||||||
management pro top manažery | ||||||||
strategické řízení organizace | ||||||||
personální management | ||||||||
komerční právo, smluvně-závazkové vztahy, obchodní společnosti, obchodní zákoník | ||||||||
pracovní právo, pracovně právní vztahy, sociální zabezpečení, zákon o zaměstnanosti | ||||||||
systém řízení BOZP ve firmě |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|
Počítačová způsobilost | |||
Způsobilost k řízení osobního automobilu | |||
Numerická způsobilost | |||
Ekonomické povědomí | |||
Právní povědomí | |||
Jazyková způsobilost v češtině | |||
Jazyková způsobilost v angličtině |
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Informační a datová gramotnost | ||||
Prohlížení, vyhledávání a filtrování dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Správa dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Hodnocení dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Komunikace a spolupráce | ||||
Netiketa | ||||
Spolupráce prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Sdílení prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Interakce prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Tvorba digitálního obsahu | ||||
Autorská práva a licence | ||||
Integrace a přepracování digitálního obsahu | ||||
Tvorba digitálního obsahu | ||||
Bezpečnost | ||||
Ochrana životního prostředí | ||||
Ochrana zdraví a duševní pohody | ||||
Ochrana osobních dat a soukromí | ||||
Ochrana zařízení | ||||
Řešení problémů | ||||
Kreativní využívání digitálních technologií | ||||
Identifikace potřeb a výběr vhodných technologií | ||||
Řešení technických problémů | ||||
Identifikace nedostatků v digitálních kompetencích |
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Osobnostní kompetence | |||||
Kompetence ke zvládání stresu a zátěže | |||||
Kompetence k celoživotnímu vzdělávání | |||||
Kompetence k flexibilitě | |||||
Kompetence ke kreativitě | |||||
Interpersonální kompetence | |||||
Kompetence k efektivní komunikaci | |||||
Kompetence k vedení lidí | |||||
Kompetence ke kooperaci | |||||
Kompetence k ovlivňování a rozvíjení ostatních | |||||
Kognitivní kompetence | |||||
Kompetence k objevování a orientaci v informacích | |||||
Výkonové kompetence | |||||
Kompetence k aktivnímu přístupu | |||||
Kompetence k plánování a organizování práce | |||||
Kompetence k řešení problémů | |||||
Kompetence k samostatnosti | |||||
Kompetence k výkonnosti |
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Duševní zátěž | ||||
Pracovní doba, směnnost | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Zraková zátěž | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Duševní poruchy a poruchy chování
- Závažná nervová onemocnění a psychosomatická onemocnění
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2024 celkem
Řídící pracovníci v oblasti financí (kromě finančních a pojišťovacích služeb) (CZ-ISCO 1211)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 114 797 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 46 511 Kč do 254 760 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 72 259 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 51 256 Kč do 111 377 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Ekonomičtí a finanční náměstci (ředitelé) (CZ-ISCO 12111)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 121 911 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 46 786 Kč do 296 895 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 87 173 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 58 573 Kč do 146 282 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Řídící pracovníci v oblasti ekonomiky a financí (kromě finančních a pojišťovacích služeb) (CZ-ISCO 12112)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 108 118 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 42 353 Kč do 229 151 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 70 110 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 50 560 Kč do 107 610 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2024
Řídící pracovníci v oblasti financí (kromě finančních a pojišťovacích služeb) (CZ-ISCO 1211)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | 75 838 Kč | 142 661 Kč | 177 200 Kč | 304 589 Kč | 58 224 Kč | 84 356 Kč | 91 143 Kč | 126 891 Kč |
Středočeský kraj | 50 331 Kč | 108 899 Kč | 137 382 Kč | 248 428 Kč | 46 559 Kč | 64 747 Kč | 69 849 Kč | 98 243 Kč |
Jihočeský kraj | 41 161 Kč | 92 818 Kč | 108 839 Kč | 189 291 Kč | 43 652 Kč | 61 446 Kč | 69 536 Kč | 108 395 Kč |
Plzeňský kraj | 42 229 Kč | 116 399 Kč | 135 355 Kč | 243 425 Kč | 56 592 Kč | 70 888 Kč | 79 431 Kč | 101 277 Kč |
Karlovarský kraj | - | - | - | - | 51 365 Kč | 64 261 Kč | 71 581 Kč | 105 486 Kč |
Ústecký kraj | 46 329 Kč | 101 332 Kč | 120 044 Kč | 219 655 Kč | 51 030 Kč | 69 170 Kč | 75 821 Kč | 114 085 Kč |
Liberecký kraj | 69 019 Kč | 152 516 Kč | 155 697 Kč | 235 906 Kč | 49 467 Kč | 69 830 Kč | 74 357 Kč | 98 623 Kč |
Královéhradecký kraj | 49 139 Kč | 96 590 Kč | 113 689 Kč | 180 018 Kč | 47 427 Kč | 64 935 Kč | 72 510 Kč | 108 301 Kč |
Pardubický kraj | 47 531 Kč | 92 331 Kč | 102 113 Kč | 160 816 Kč | 43 920 Kč | 64 204 Kč | 70 077 Kč | 107 695 Kč |
Kraj Vysočina | 40 502 Kč | 88 236 Kč | 114 563 Kč | 216 561 Kč | 52 041 Kč | 65 981 Kč | 69 686 Kč | 92 777 Kč |
Jihomoravský kraj | 47 467 Kč | 108 835 Kč | 129 185 Kč | 241 577 Kč | 49 991 Kč | 72 419 Kč | 75 734 Kč | 106 151 Kč |
Olomoucký kraj | 55 419 Kč | 91 899 Kč | 110 634 Kč | 177 716 Kč | 50 428 Kč | 68 520 Kč | 77 537 Kč | 104 650 Kč |
Zlínský kraj | 47 782 Kč | 87 210 Kč | 123 816 Kč | 267 388 Kč | 47 540 Kč | 66 737 Kč | 71 490 Kč | 102 352 Kč |
Moravskoslezský kraj | 47 285 Kč | 81 141 Kč | 107 594 Kč | 202 437 Kč | 51 083 Kč | 70 823 Kč | 77 738 Kč | 111 748 Kč |
ESCO
Klasifikace ESCO (European Skills, Competences, and Occupations) popisuje a třídí dovednosti, kompetence, kvalifikace a povolání relevantní pro trh práce Evropské unie a pro vzdělávání a odbornou přípravu. ESCO je k dispozici ve 27 jazycích, což uchazečům o zaměstnání a zaměstnavatelům umožňuje lépe komunikovat o dovednostech, kompetencích, kvalifikaci a pracovních místech v jakémkoli evropském jazyce. Cílem klasifikace ESCO je podporovat pracovní mobilitu v celé Evropě a vytvořit tak integrovanější a účinnější trh práce. Nabízí totiž „společný jazyk“ v oblasti povolání a dovedností, který mohou různé zúčastněné strany používat v otázkách zaměstnanosti, vzdělávání a odborné přípravy. Klasifikaci vytvořila Evropská komise – Generální ředitelství pro zaměstnanost, sociální věci a sociální začleňování, ve spolupráci se zúčastněnými stranami a s Evropským střediskem pro rozvoj odborného vzdělávání (Cedefop). Iniciativa ESCO je součástí strategie Evropa 2020.
Kód podskupiny | Název podskupiny v ESCO | URL - podskupiny v ESCO |
---|---|---|
1211 | Vedoucí a řídící pracovníci v oblasti financí | http://data.europa.eu/esco/isco/C1211 |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.