povolání
Finanční ředitel
Odborný směr: |
Management |
Odborný podsměr: |
nezařazeno do odborného podsměru |
Kvalifikační úroveň: |
Magisterský studijní program (NSP 7) |
Platové rozmezí: |
50 000 Kč - 133 000 Kč |
Alternativní názvy
Ekonomický ředitel, Financial Manager, Financial Director, Manažer finančního oddělení, CFO, Chief Financial Officer
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
103318
Datum zveřejnění
31. 3. 2017
Datum poslední aktualizace
22. 11. 2017
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Stanovování finanční strategie, hospodářského plánu a finančního rozpočtu organizace v součinnosti s ostatními univerzálními celky organizace.
- Stanovování strategie získávání a alokace zdrojů.
- Nastavení procesů a řízení aktivit v rámci finančního řízení společnosti.
- Optimalizace aktiv, pasiv a daňové zátěže, řízení cash-flow.
- Zajišťování efektivnosti hospodaření organizace.
- Analyzování finančních ukazatelů podnikového controllingu.
- Sledování rizik, jejich hodnocení a nastavení opatření k jejich odvrácení nebo minimalizaci.
- Zajišťování aktuálních zpráv o stavu finančních zdrojů a výsledcích podnikového hospodaření.
- Poskytování finančních analýz, prognózování a doporučení pro rozhodování managementu organizace.
- Reprezentování organizace na jednáních s obchodními partnery a dalšími subjekty auditorskými, daňovými a účetními orgány.
- Spolupráce s ostatními univerzálními celky organizace.
- Vedení, motivace, hodnocení a kontrola výkonu podřízených pracovníků v rámci svěřeného celku organizace.
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Magisterský studijní program v oboru hospodářská politika a správa | KKOV | 6202T | nejvhodnější |
Magisterský studijní program v oboru ekonomika a management | KKOV | 6208T | vhodná |
Bakalářský studijní program v oboru hospodářská politika a správa | KKOV | 6202R | vhodná |
Kompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Posouzení a schvalování finančních koncepcí organizace | ||||||||
Posouzení politiky a finanční strategie činnosti finančních systémů organizace, včetně prodejů, kalkulací, rozpočtů a daní | ||||||||
Zpracování rozpočtu, finančních plánů organizace a cenové politiky firmy včetně kontroly jejich dodržování | ||||||||
Vytváření finančního plánu útvaru | ||||||||
Posuzování a hodnocení efektivnosti hospodaření a výkonnosti svěřeného úseku | ||||||||
Řízení finančních investic organizace s využitím investování na kapitálových trzích jak v tuzemsku, tak i v zahraničí | ||||||||
Zpracovávání finančních analýz a doporučení pro rozhodování managementu organizace | ||||||||
Předkládání návrhů opatření ke zlepšení finanční situace společnosti | ||||||||
Zpracovávání včasných, aktuálních a přesných zpráv o stavu finančních zdrojů a výsledcích podnikového hospodaření | ||||||||
Analýza vývoje vnitropodnikových a vnějších ekonomických podmínek a ekonomických i finančních ukazatelů | ||||||||
Navrhování metod ke snížení rizik vzniku nedobytných pohledávek (omezení dodávek, blokace dodávek, změny způsobu úhrad apod.) | ||||||||
Kontrola a hodnocení kvality a výsledků práce podřízených pracovníků | ||||||||
Koordinace a řízení spolupráce s ostatními úseky organizace v oblasti pravidel finančního systému organizace | ||||||||
Řízení a koordinace procesu tvorby cen v organizaci | ||||||||
Organizace práce, řízení a motivace zaměstnanců | ||||||||
Zastupování organizace při jednání s finančními úřady, a to zejména při řešení daňových přeplatků a nedoplatků, při odstraňování pochybností správce daně prokazováním a obhajobou všech skutečností uvedených v daňových přiznáních a použitých postupech |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
finanční plánování | ||||||||
ekonomický (finanční) management, controlling | ||||||||
principy hospodaření podnikatelského subjektu, hospodářský výsledek | ||||||||
daňová soustava ve vztahu k účetnictví | ||||||||
ukazatele ekonomické efektivnosti investic a projektů | ||||||||
finanční analýzy, výpočty a vyhodnocování ekonomických ukazatelů, ekonomické bilance | ||||||||
postupy tvorby kalkulací, rozpočtů, ekonomické rozvahy | ||||||||
oceňování finančních rizik, teorie finančního rizika | ||||||||
finanční právo | ||||||||
ekonomie | ||||||||
management rizik | ||||||||
management pro top manažery | ||||||||
strategické řízení organizace | ||||||||
personální management | ||||||||
komerční právo, smluvně-závazkové vztahy, obchodní společnosti, obchodní zákoník | ||||||||
pracovní právo, pracovně právní vztahy, sociální zabezpečení, zákon o zaměstnanosti | ||||||||
systém řízení BOZP ve firmě |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|
Počítačová způsobilost | |||
Způsobilost k řízení osobního automobilu | |||
Numerická způsobilost | |||
Ekonomické povědomí | |||
Právní povědomí | |||
Jazyková způsobilost v češtině | |||
Jazyková způsobilost v angličtině |
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Informační a datová gramotnost | ||||
Prohlížení, vyhledávání a filtrování dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Správa dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Hodnocení dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Komunikace a spolupráce | ||||
Netiketa | ||||
Spolupráce prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Sdílení prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Interakce prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Tvorba digitálního obsahu | ||||
Autorská práva a licence | ||||
Integrace a přepracování digitálního obsahu | ||||
Tvorba digitálního obsahu | ||||
Bezpečnost | ||||
Ochrana životního prostředí | ||||
Ochrana zdraví a duševní pohody | ||||
Ochrana osobních dat a soukromí | ||||
Ochrana zařízení | ||||
Řešení problémů | ||||
Kreativní využívání digitálních technologií | ||||
Identifikace potřeb a výběr vhodných technologií | ||||
Řešení technických problémů | ||||
Identifikace nedostatků v digitálních kompetencích |
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Osobnostní kompetence | |||||
Kompetence ke zvládání stresu a zátěže | |||||
Kompetence k celoživotnímu vzdělávání | |||||
Kompetence k flexibilitě | |||||
Kompetence ke kreativitě | |||||
Interpersonální kompetence | |||||
Kompetence k efektivní komunikaci | |||||
Kompetence k vedení lidí | |||||
Kompetence ke kooperaci | |||||
Kompetence k ovlivňování a rozvíjení ostatních | |||||
Kognitivní kompetence | |||||
Kompetence k objevování a orientaci v informacích | |||||
Výkonové kompetence | |||||
Kompetence k aktivnímu přístupu | |||||
Kompetence k plánování a organizování práce | |||||
Kompetence k řešení problémů | |||||
Kompetence k samostatnosti | |||||
Kompetence k výkonnosti |
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Duševní zátěž | ||||
Pracovní doba, směnnost | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Zraková zátěž | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Závažná endokrinní onemocnění
- Poruchy vidění
- Duševní poruchy
- Poruchy chování
- Závažná psychosomatická onemocnění
- Epilepsie a jiná záchvatová onemocnění
- Závažná nervová onemocnění
Onemocnění vylučující výkon povolání/specializace povolání
- Prognosticky závažné poruchy vidění
- Závažné duševní poruchy, těžké poruchy chování
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2023 celkem
Řídící pracovníci v oblasti financí (kromě finančních a pojišťovacích služeb) (CZ-ISCO 1211)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 106 506 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 45 770 Kč do 233 429 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 70 261 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 50 285 Kč do 110 078 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Ekonomičtí a finanční náměstci (ředitelé) (CZ-ISCO 12111)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 119 280 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 45 925 Kč do 279 723 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 82 469 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 55 423 Kč do 132 539 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Řídící pracovníci v oblasti ekonomiky a financí (kromě finančních a pojišťovacích služeb) (CZ-ISCO 12112)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 103 864 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 49 342 Kč do 198 681 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 67 869 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 49 688 Kč do 106 486 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2023
Řídící pracovníci v oblasti financí (kromě finančních a pojišťovacích služeb) (CZ-ISCO 1211)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | 63 493 Kč | 131 522 Kč | 164 149 Kč | 270 999 Kč | 57 510 Kč | 81 129 Kč | 87 162 Kč | 122 283 Kč |
Středočeský kraj | 57 894 Kč | 108 493 Kč | 131 972 Kč | 235 603 Kč | 44 097 Kč | 64 060 Kč | 68 696 Kč | 102 075 Kč |
Jihočeský kraj | 42 205 Kč | 78 008 Kč | 101 741 Kč | 169 614 Kč | 46 292 Kč | 60 460 Kč | 69 398 Kč | 109 350 Kč |
Plzeňský kraj | 43 142 Kč | 104 798 Kč | 116 968 Kč | 192 587 Kč | 54 060 Kč | 69 682 Kč | 78 417 Kč | 102 150 Kč |
Karlovarský kraj | - | - | - | - | 49 800 Kč | 64 218 Kč | 70 888 Kč | 102 955 Kč |
Ústecký kraj | 46 500 Kč | 99 210 Kč | 114 427 Kč | 215 688 Kč | 47 404 Kč | 68 054 Kč | 73 629 Kč | 113 731 Kč |
Liberecký kraj | 50 178 Kč | 127 952 Kč | 130 692 Kč | 203 684 Kč | 54 566 Kč | 69 345 Kč | 72 832 Kč | 100 909 Kč |
Královéhradecký kraj | 48 803 Kč | 91 577 Kč | 109 502 Kč | 173 865 Kč | 46 515 Kč | 62 463 Kč | 69 405 Kč | 97 160 Kč |
Pardubický kraj | 42 169 Kč | 88 937 Kč | 102 607 Kč | 166 191 Kč | 45 851 Kč | 63 122 Kč | 68 768 Kč | 101 995 Kč |
Kraj Vysočina | 37 860 Kč | 71 741 Kč | 103 476 Kč | 203 701 Kč | 48 132 Kč | 62 567 Kč | 66 414 Kč | 90 757 Kč |
Jihomoravský kraj | 47 620 Kč | 98 112 Kč | 112 544 Kč | 194 135 Kč | 50 140 Kč | 70 671 Kč | 74 125 Kč | 107 380 Kč |
Olomoucký kraj | 44 377 Kč | 85 842 Kč | 98 594 Kč | 161 627 Kč | 49 601 Kč | 74 966 Kč | 78 265 Kč | 109 376 Kč |
Zlínský kraj | 41 738 Kč | 88 479 Kč | 113 883 Kč | 167 405 Kč | 46 495 Kč | 65 263 Kč | 68 079 Kč | 99 469 Kč |
Moravskoslezský kraj | 43 305 Kč | 79 715 Kč | 105 076 Kč | 188 668 Kč | 49 824 Kč | 66 930 Kč | 73 566 Kč | 109 095 Kč |
ESCO
Klasifikace ESCO (European Skills, Competences, and Occupations) popisuje a třídí dovednosti, kompetence, kvalifikace a povolání relevantní pro trh práce Evropské unie a pro vzdělávání a odbornou přípravu. ESCO je k dispozici ve 27 jazycích, což uchazečům o zaměstnání a zaměstnavatelům umožňuje lépe komunikovat o dovednostech, kompetencích, kvalifikaci a pracovních místech v jakémkoli evropském jazyce. Cílem klasifikace ESCO je podporovat pracovní mobilitu v celé Evropě a vytvořit tak integrovanější a účinnější trh práce. Nabízí totiž „společný jazyk“ v oblasti povolání a dovedností, který mohou různé zúčastněné strany používat v otázkách zaměstnanosti, vzdělávání a odborné přípravy. Klasifikaci vytvořila Evropská komise – Generální ředitelství pro zaměstnanost, sociální věci a sociální začleňování, ve spolupráci se zúčastněnými stranami a s Evropským střediskem pro rozvoj odborného vzdělávání (Cedefop). Iniciativa ESCO je součástí strategie Evropa 2020.
Kód podskupiny | Název podskupiny v ESCO | URL - podskupiny v ESCO |
---|---|---|
1211 | Vedoucí a řídící pracovníci v oblasti financí | http://data.europa.eu/esco/isco/C1211 |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.