Otevřená a všem dostupná databáze povolání spravovaná
Ministerstvem práce a sociálních věcí ČR

Povolání

Finanční auditor

Odborný směr:

Ekonomika, administrativa, personalistika

Odborný podsměr:

ekonomika

Kvalifikační úroveň:

Magisterský studijní program (NSP 7)

Platové rozmezí:

32 000 Kč - 61 000 Kč

Detailní informace

Alternativní názvy

Audit manager,  Pracovník vnitřního auditu,  Revizor účtů,  Účetní revizor

Regulované povolání

Ne

ID jednotky práce

5704

Datum zveřejnění

31. 3. 2017

Datum poslední aktualizace

22. 11. 2017

Charakteristika

Finanční auditor provádí nezávislé ověření, zda údaje v účetní závěrce podávají věrný a pravdivý obraz finanční pozice a výsledků hospodaření a peněžních toků v souladu s pravidly předepsanými českými nebo jinými účetními předpisy.

Pracovní činnosti

  • Plánování auditu.
  • Ověřování účetních závěrek a konsolidovaných účetních závěrek.
  • Kontrola dodržování všeobecně závazných norem a právních předpisů.
  • Zpracovávání a projednávání auditorských zpráv.
  • Provádění prověrek účetních a hospodářských výkazů.
  • Kontrola dodržování vnitropodnikových norem a předpisů.
  • Expertní poradenství.
  • Vedení příslušné dokumentace.
  • Vydávání auditorských zpráv.
  • Provádění finančního due diligence (ocenění podniku).

Příklady činností ze soukromého sektoru

Příklady činností nejsou vyčerpávající a žádným způsobem závazné, nejsou podkladem pro určování zaručené mzdy. Jsou zařazeny do 12-ti stupňové škály (viz obecná charakteristika tarifních stupňů ).

Text příkladu Tarifní stupeň
Ověřování výročních zpráv a jejich souladu s účetní závěrkou a skutečnou finanční a hospodářskou situací. 12
Kontrola závažných hospodářských operací v průběhu kalendářního roku, zejména s dopadem na výši základního jmění účetní jednotky. 12
Zpracování stanovisek k závěrečným kontrolním zprávám pro vedení organizace včetně návrhu realizace doporučených opatření k odstranění zjištěných závad a nedostatků. 12
Příprava a vedení prací due diligence (ocenění podniku) dle zadání potenciálních kupců příslušného podniku. 12
Komplexní ověřování účetní závěrky nebo konsolidované účetní závěrky ve vazbě na skutečný stav majetku, závazků, finanční situaci a výsledky hospodaření. 11
Kontrola dodržování a správné aplikace vnitřních organizačních norem a předpisů organizace u organizačních jednotek, odloučených pracovišť apod.. 11
Kontrola dodržování stanovených postupů při provádění finančních operací, poskytování bankovních úvěrů apod.. 11
Kontrola vedení účetnictví s důrazem na jeho úplnost, průkaznost a správnost. 11
Provádění samostatného šetření ve stanovených oblastech, vyhodnocování informací a navrhování opatření k odstranění zjištěných nedostatků. 11
Prověrky dodržování všeobecně závazných norem a předpisů, zveřejněných v zákonech, věstnících, finančních zpravodajích apod.. 11
Součinnost a spolupráce s externími auditory a kontrolními orgány včetně zajišťování odborného konzultačního servisu. 11
Třídění, kontrola a vyhodnocování získaných informací pro tvorbu závěrečných zpráv a auditorských výroků. 11
Vedení týmu auditorů při současném prověřování více oblastí činností organizace a koordinace prací při zpracování závěrečných souhrnných zpráv. 11
Odborný dohled při inventarizaci majetku a závazků příslušné účetní jednotky. 10

Kvalifikace k výkonu povolání

Školní vzdělání

Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.

Název oboru Typ číselníku KKOV/RVP Kód Vhodnost
Magisterský studijní program v oboru ekonomika a management KKOV 6208T nejvhodnější
Magisterský studijní program v oboru ekonomické teorie KKOV 6201T vhodná
Magisterský studijní program v oboru hospodářská politika a správa KKOV 6202T vhodná
Magisterský studijní program v oboru kvantitativní metody v ekonomice KKOV 6207T vhodná

Kompetenční požadavky k výkonu povolání

Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.

Odborné dovednosti

Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.

Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)

1 2 3 4 5 6 7 8
Kontrola správnosti účetních uzávěrek na základě průběžně prováděných kontrol, kontrola správnosti výročních zpráv
Posouzení událostí po účetní závěrce
Rozbor účetní závěrky a finanční situace podniku včetně interpretace ukazatelů ekonomické výkonnosti
Provádění kontroly účetního systému tj. především kontrola dodržování nařízení a norem platných uvnitř účetní jednotky, dodržování platné legislativy, kontrola vedení účetnictví s důrazem na jeho úplnost, průkaznost a správnost
Posuzování závažnosti zjištěných nedostatků a navrhování opatření k jejich odstranění
Zpracovávání výsledků jednotlivých šetření a kontrol včetně sestavování přehledů o zjištěných výsledcích
Zpracování závěrečných auditorských zpráv a auditorských výroků
Vyhodnocování a rozbor efektivnosti a návratnosti všech druhů investic, vyhodnocování vývoje v oblasti nákladovosti, rentability, produktivity a finančních ukazatelů podle standardních účetních výkazů
Stanovování konsolidačních pravidel, vymezení konsolidačního celku a stanovování metod a postupů konsolidace
Oceňování majetkových práv vyplývajících z průmyslových práv, majetkových práv souvisejících s právem autorským a práv pořizovatele databáze, v rámci provádění znaleckých prací v oboru ekonomiky
Zajišťování poradenské činnosti pro smluvní partnery, a to především v oblasti metodiky účtování a platné účetní legislativy

Odborné znalosti

Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).

1 2 3 4 5 6 7 8
finanční účetnictví
principy hospodaření podnikatelského subjektu, hospodářský výsledek
účetní doklady a jejich evidence
mzdové doklady, jejich zpracování a evidence
kapitálové účty, účtování na kapitálových účtech
provádění auditu
základní ekonomické ukazatele
financování rozpočtových a příspěvkových organizací
financování nadací a veřejně prospěšných organizací
vnitropodnikové účetnictví
odvody zdravotního a sociálního pojištění
metody konsolidace
mezinárodní standardy účetního výkaznictví (IFRS)
majetek podnikatelského subjektu (investice, zásoby, ceniny, pohledávky), jeho inventarizace, odpisování

Obecné dovednosti

Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).

Kvalifikační úroveň
1 2 3
Počítačová způsobilost
Numerická způsobilost
Ekonomické povědomí
Právní povědomí
Jazyková způsobilost v češtině
Jazyková způsobilost v angličtině

Digitální kompetence

Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.

Kvalifikační úroveň
1 2 3 4
Informační a datová gramotnost
Prohlížení, vyhledávání a filtrování dat, informací a digitálního obsahu
Správa dat, informací a digitálního obsahu
Hodnocení dat, informací a digitálního obsahu
Komunikace a spolupráce
Netiketa
Spolupráce prostřednictvím digitálních technologií
Sdílení prostřednictvím digitálních technologií
Interakce prostřednictvím digitálních technologií
Tvorba digitálního obsahu
Autorská práva a licence
Integrace a přepracování digitálního obsahu
Tvorba digitálního obsahu
Bezpečnost
Ochrana životního prostředí
Ochrana zdraví a duševní pohody
Ochrana osobních dat a soukromí
Ochrana zařízení
Řešení problémů
Kreativní využívání digitálních technologií
Identifikace potřeb a výběr vhodných technologií
Řešení technických problémů
Identifikace nedostatků v digitálních kompetencích

Měkké kompetence

Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).

Kvalifikační úroveň
1 2 3 4 5
Efektivní komunikace
Výkonnost
Samostatnost
Celoživotní učení
Objevování a orientace v informacích

Zátěže a rizika výkonu povolání

Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek. Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných norem (tj. zákoníku práce a zákona o ochraně veřejného zdraví a prováděcích předpisů k nim).

Konkrétní pracovní podmínky a z toho vyplývající zdravotní způsobilost k výkonu povolání se vždy vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli a jeho pracovním podmínkám a mohou se odlišovat. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.

Stupeň zátěže
1 2 3 4
Duševní zátěž
Zraková zátěž
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin
Zátěž teplem
Zátěž chladem
Zátěž hlukem
Zátěž vibracemi
Zátěž prachem
Zátěž chemickými látkami
Zátěž invazivními alergeny
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění
Zátěž ionizujícím zářením
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů
Celková fyzická zátěž
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny)
Lokální zátěž jemné motoriky
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách
Práce ve výškách
Zvýšené riziko úrazu pracovníka
Zvýšené riziko obecného ohrožení
Pracovní doba, směnnost
Legenda:
  • 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
    Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný.
  • 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
    Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka.
  • 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
    Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků.
  • 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
    Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.

Zdravotní způsobilost k výkonu povolání

Uvádí přehled onemocnění či postižení, která vylučují nebo omezují výkon práce. U každé jednotky práce se posuzuje, zda pro ni existují onemocnění či postižení, která jsou omezujícím nebo vylučujícím faktorem pro výkon povolání nebo specializaci povolání. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií popsaných v jednotce práce.

Zdravotní způsobilost je v NSP hodnocena odborníky a posudkovými lékaři (zdravotní tým). Některé obory, skupiny povolání či konkrétní povolání jsou upraveny vlastní legislativou, jejíž požadavky nelze převést do stávajícího systému hodnocení zdravotní způsobilosti. V tomto případě nejsou zdravotní způsobilosti v NSP uvedeny vůbec, nebo jsou pouze informativní a jejich závazné stanovení se řídí příslušnou legislativou, popř. je při definování nutná spolupráce s oborovým posudkovým lékařem (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor ČR, Armáda ČR apod.).

Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je orientační. Výkon povolání je vždy závislý na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.

Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání

  • Poruchy vidění.
  • Poruchy chování.
  • Závažná psychosomatická onemocnění.

CZ - ISCO a mzdy

Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .

CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.

Hrubé měsíční mzdy v roce 2020 celkem

Specialisté v oblasti účetnictví (CZ-ISCO 2411)

Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 50 789 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 30 804 Kč do 97 342 Kč

Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.

Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 42 040 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 32 050 Kč do 58 872 Kč

Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.

Účetní auditoři (CZ-ISCO 24112)

Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 58 315 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 34 896 Kč do 131 004 Kč

Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.

Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 44 666 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 35 396 Kč do 60 961 Kč

Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.