§ Regulované povolání
Asistent pedagoga
Odborný směr: |
Povolání vyřazená z kategorického třídění pro svoji neaktuálnost |
Kvalifikační úroveň: |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou; Střední vzdělání s výučním listem i maturitní zkouškou (NSP 4) |
Platové rozmezí: |
28 000 Kč - 39 000 Kč |
Alternativní názvy
Teacher´s assistant, Asistent učitele, Školní asistent, Asistent ve školství
Příbuzná povolání
Podplukovník ozbrojených sil ČR
Regulované povolání
Ano
Předpis regulující výkon povolání:
Povolání je vykonáváno v souladu se zákonem č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících, vyhláškou č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků a vyhláškou č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných.
ID jednotky práce
30004
Datum zveřejnění
31. 10. 2006
Datum poslední aktualizace
7. 1. 2025
Charakteristika
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) v oboru předškolní a mimoškolní pedagogika | KKOV | 7531M | nejvhodnější |
Pedagogika pro asistenty ve školství | AKVO/AKSO | 7531M02 | nejvhodnější |
Vyšší odborné vzdělání v oboru předškolní a mimoškolní pedagogika | KKOV | 7531N | nejvhodnější |
Předškolní a mimoškolní pedagogika | AKVO/AKSO | 7531N03 | nejvhodnější |
Vyšší odborné vzdělání v oboru sociální práce a sociální pedagogika | KKOV | 7532N | nejvhodnější |
Sociální pedagogika | AKVO/AKSO | 7532N06 | nejvhodnější |
Asistent pedagoga | AKVO/AKSO | 7507R063 | nejvhodnější |
Pedagogika pro asistenty ve školství | RVP | 75-31-M/02 | nejvhodnější |
Předškolní a mimoškolní pedagogika | RVP | 75-31-M/01 | nejvhodnější |
Bakalářský studijní program v oboru specializace v pedagogice | KKOV | 7507R | vhodná |
Bakalářský studijní program ve skupině oborů pedagogika, učitelství a sociální péče | KKOV | 75xxR | vhodná |
Magisterský studijní program ve skupině oborů pedagogika, učitelství a sociální péče | KKOV | 75xxT | vhodná |
Předškolní a mimoškolní pedagogika | RVP | 75-31-N/xx | vhodná |
Sociální práce a sociální pedagogika | RVP | 75-32-N/xx | vhodná |
Legislativní požadavky na způsobilost k výkonu povolání
Nezbytné (tj. povinné) požadavky na kvalifikační způsobilost osoby k výkonu povolání – tj. požadavky upravující vstup do povolání/specializace povolání. Tyto požadavky vycházejí z konkrétního legislativního předpisu.
povinné - Pedagogická způsobilost podle zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonůKompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Uplatňování metod a forem pedagogické práce s ohledem na věk dítěte | ||||||||
Motivování k zájmu o učivo, samostatné činnosti a podpora zvídavosti a spolupráce | ||||||||
Podpora učitelů při realizaci primární prevence | ||||||||
Vykonávání služeb v rámci provozu školy | ||||||||
Spolupráce s pedagogickými pracovníky při vzdělávání žáka či studenta se speciálními vzdělávacími potřebami | ||||||||
Podporování rozvoje dispozic dítěte, žáka či studenta v souladu s podpůrnými opatřeními | ||||||||
Zjišťování pokroku dítěte, žáka, studenta podle pokynů učitele | ||||||||
Zjišťování základních potřeb dětí, žáků, studentů během pobytu v předškolním či školním zařízení | ||||||||
Spolupráce s výchovným poradcem | ||||||||
Ověřování a hodnocení výsledku učení, poskytování zpětné vazby pro hodnocení a sebehodnocení žáka (studenta) | ||||||||
Poskytování informací pro hodnocení aktivity a výsledků dítěte, žáka, studenta |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
obecná pedagogika | ||||||||
speciální pedagogika | ||||||||
vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných | ||||||||
metody a formy práce podporující rozvoj osobnosti dítěte | ||||||||
řešení výchovných problémů | ||||||||
didaktika předškolního vzdělávání a výchovy | ||||||||
psychologie osobnosti | ||||||||
pedagogická psychologie | ||||||||
pedie speciální pedagogiky | ||||||||
teorie a metodika výchovy | ||||||||
zásady bezpečnosti zdraví a prevence úrazů |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|
Jazyková způsobilost v angličtině | |||
Jazyková způsobilost v češtině | |||
Právní povědomí | |||
Ekonomické povědomí | |||
Numerická způsobilost | |||
Počítačová způsobilost |
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Informační a datová gramotnost | ||||
Prohlížení, vyhledávání a filtrování dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Správa dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Hodnocení dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Komunikace a spolupráce | ||||
Netiketa | ||||
Spolupráce prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Sdílení prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Interakce prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Tvorba digitálního obsahu | ||||
Autorská práva a licence | ||||
Integrace a přepracování digitálního obsahu | ||||
Tvorba digitálního obsahu | ||||
Bezpečnost | ||||
Ochrana životního prostředí | ||||
Ochrana zdraví a duševní pohody | ||||
Ochrana osobních dat a soukromí | ||||
Ochrana zařízení | ||||
Řešení problémů | ||||
Kreativní využívání digitálních technologií | ||||
Identifikace potřeb a výběr vhodných technologií | ||||
Řešení technických problémů | ||||
Identifikace nedostatků v digitálních kompetencích |
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Osobnostní kompetence | |||||
Kompetence k celoživotnímu vzdělávání | |||||
Kompetence ke zvládání stresu a zátěže | |||||
Kompetence ke kreativitě | |||||
Kompetence k flexibilitě | |||||
Interpersonální kompetence | |||||
Kompetence k sebepoznání a porozumění druhým | |||||
Kompetence k ovlivňování a rozvíjení ostatních | |||||
Kompetence ke kooperaci | |||||
Kompetence k efektivní komunikaci | |||||
Kognitivní kompetence | |||||
Kompetence k objevování a orientaci v informacích | |||||
Kompetence ke koncepčnímu myšlení | |||||
Kompetence k analytickému myšlení | |||||
Výkonové kompetence | |||||
Kompetence k samostatnosti | |||||
Kompetence k řešení problémů | |||||
Kompetence k plánování a organizování práce | |||||
Kompetence k aktivnímu přístupu | |||||
Kompetence k výkonnosti |
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Poznámka:
Zdravotní způsobilost pro výkon povolání je stanovena podle zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhlášky č. 79/2013 Sb., o pracovnělékařských službách a některých druzích posudkové péče.
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2023 celkem
Asistenti pedagogů (CZ-ISCO 5312)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 31 136 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 23 419 Kč do 43 663 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 32 430 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 27 757 Kč do 38 664 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Asistenti učitelů (CZ-ISCO 53121)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 30 376 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 22 982 Kč do 40 129 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 32 145 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 27 621 Kč do 37 690 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2023
Asistenti pedagogů (CZ-ISCO 5312)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | - | - | - | - | 29 007 Kč | 34 443 Kč | 34 922 Kč | 41 025 Kč |
Středočeský kraj | - | - | - | - | 28 607 Kč | 33 395 Kč | 33 936 Kč | 39 808 Kč |
Jihočeský kraj | - | - | - | - | 28 167 Kč | 32 403 Kč | 32 839 Kč | 37 958 Kč |
Plzeňský kraj | - | - | - | - | 27 605 Kč | 33 303 Kč | 33 743 Kč | 40 366 Kč |
Karlovarský kraj | - | - | - | - | 27 062 Kč | 32 357 Kč | 32 538 Kč | 37 708 Kč |
Ústecký kraj | - | - | - | - | 27 477 Kč | 31 640 Kč | 32 026 Kč | 37 124 Kč |
Liberecký kraj | - | - | - | - | 26 806 Kč | 32 477 Kč | 32 900 Kč | 38 996 Kč |
Královéhradecký kraj | - | - | - | - | 27 474 Kč | 31 925 Kč | 32 434 Kč | 37 840 Kč |
Pardubický kraj | 25 209 Kč | 27 580 Kč | 28 732 Kč | 33 208 Kč | 28 619 Kč | 33 300 Kč | 33 548 Kč | 39 111 Kč |
Kraj Vysočina | - | - | - | - | 28 742 Kč | 32 350 Kč | 32 892 Kč | 37 954 Kč |
Jihomoravský kraj | - | - | - | - | 27 489 Kč | 32 217 Kč | 32 793 Kč | 39 152 Kč |
Olomoucký kraj | - | - | - | - | 28 074 Kč | 31 994 Kč | 32 703 Kč | 38 243 Kč |
Zlínský kraj | - | - | - | - | 26 117 Kč | 31 280 Kč | 31 436 Kč | 36 998 Kč |
Moravskoslezský kraj | 26 608 Kč | 29 205 Kč | 29 807 Kč | 33 765 Kč | 27 529 Kč | 31 981 Kč | 32 380 Kč | 37 519 Kč |
ESCO
Klasifikace ESCO (European Skills, Competences, and Occupations) popisuje a třídí dovednosti, kompetence, kvalifikace a povolání relevantní pro trh práce Evropské unie a pro vzdělávání a odbornou přípravu. ESCO je k dispozici ve 27 jazycích, což uchazečům o zaměstnání a zaměstnavatelům umožňuje lépe komunikovat o dovednostech, kompetencích, kvalifikaci a pracovních místech v jakémkoli evropském jazyce. Cílem klasifikace ESCO je podporovat pracovní mobilitu v celé Evropě a vytvořit tak integrovanější a účinnější trh práce. Nabízí totiž „společný jazyk“ v oblasti povolání a dovedností, který mohou různé zúčastněné strany používat v otázkách zaměstnanosti, vzdělávání a odborné přípravy. Klasifikaci vytvořila Evropská komise – Generální ředitelství pro zaměstnanost, sociální věci a sociální začleňování, ve spolupráci se zúčastněnými stranami a s Evropským střediskem pro rozvoj odborného vzdělávání (Cedefop). Iniciativa ESCO je součástí strategie Evropa 2020.
Kód podskupiny | Název podskupiny v ESCO | URL - podskupiny v ESCO |
---|---|---|
5312 | Asistenti pedagogů | http://data.europa.eu/esco/isco/C5312 |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.