Otevřená a všem dostupná databáze povolání spravovaná
Ministerstvem práce a sociálních věcí ČR

§ Regulované povolání

Asistent pedagoga

Odborný směr:

Povolání vyřazená z kategorického třídění pro svoji neaktuálnost

Kvalifikační úroveň:

Střední vzdělání s maturitní zkouškou; Střední vzdělání s výučním listem i maturitní zkouškou (NSP 4)

Platové rozmezí:

28 000 Kč - 39 000 Kč

Detailní informace

Alternativní názvy

Teacher´s assistant,  Asistent učitele,  Školní asistent,  Asistent ve školství

Příbuzná povolání

Podplukovník ozbrojených sil ČR

Regulované povolání

Ano

Předpis regulující výkon povolání:

Povolání je vykonáváno v souladu se zákonem č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících, vyhláškou č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků a vyhláškou č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných.

ID jednotky práce

30004

Datum zveřejnění

31. 10. 2006

Datum poslední aktualizace

7. 1. 2025

Charakteristika

Asistent pedagoga v předškolním či školním zařízení, základní, střední či vyšší odborné škole se podle pokynů učitele, speciálního pedagoga, školního psychologa nebo výchovného poradce podílí na vytváření podmínek pro učení všech dětí, žáků a studentů a jednotlivcům se speciálními vzdělávacími potřebami poskytuje adekvátní podporu a na nižší úrovni pracovního zařazení podporuje utváření a rozvoj hygienických, sebeobslužných a dalších návyků dětí a žáků.

Kvalifikace k výkonu povolání

Školní vzdělání

Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.

Název oboru Typ číselníku KKOV/RVP Kód Vhodnost
Střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) v oboru předškolní a mimoškolní pedagogika KKOV 7531M nejvhodnější
Pedagogika pro asistenty ve školství AKVO/AKSO 7531M02 nejvhodnější
Vyšší odborné vzdělání v oboru předškolní a mimoškolní pedagogika KKOV 7531N nejvhodnější
Předškolní a mimoškolní pedagogika AKVO/AKSO 7531N03 nejvhodnější
Vyšší odborné vzdělání v oboru sociální práce a sociální pedagogika KKOV 7532N nejvhodnější
Sociální pedagogika AKVO/AKSO 7532N06 nejvhodnější
Asistent pedagoga AKVO/AKSO 7507R063 nejvhodnější
Pedagogika pro asistenty ve školství RVP 75-31-M/02 nejvhodnější
Předškolní a mimoškolní pedagogika RVP 75-31-M/01 nejvhodnější
Bakalářský studijní program v oboru specializace v pedagogice KKOV 7507R vhodná
Bakalářský studijní program ve skupině oborů pedagogika, učitelství a sociální péče KKOV 75xxR vhodná
Magisterský studijní program ve skupině oborů pedagogika, učitelství a sociální péče KKOV 75xxT vhodná
Předškolní a mimoškolní pedagogika RVP 75-31-N/xx vhodná
Sociální práce a sociální pedagogika RVP 75-32-N/xx vhodná

Legislativní požadavky na způsobilost k výkonu povolání

Nezbytné (tj. povinné) požadavky na kvalifikační způsobilost osoby k výkonu povolání – tj. požadavky upravující vstup do povolání/specializace povolání. Tyto požadavky vycházejí z konkrétního legislativního předpisu.

povinné - Pedagogická způsobilost podle zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů

Kompetenční požadavky k výkonu povolání

Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.

Odborné dovednosti

Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.

Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)

1 2 3 4 5 6 7 8
Uplatňování metod a forem pedagogické práce s ohledem na věk dítěte
Motivování k zájmu o učivo, samostatné činnosti a podpora zvídavosti a spolupráce
Podpora učitelů při realizaci primární prevence
Vykonávání služeb v rámci provozu školy
Spolupráce s pedagogickými pracovníky při vzdělávání žáka či studenta se speciálními vzdělávacími potřebami
Podporování rozvoje dispozic dítěte, žáka či studenta v souladu s podpůrnými opatřeními
Zjišťování pokroku dítěte, žáka, studenta podle pokynů učitele
Zjišťování základních potřeb dětí, žáků, studentů během pobytu v předškolním či školním zařízení
Spolupráce s výchovným poradcem
Ověřování a hodnocení výsledku učení, poskytování zpětné vazby pro hodnocení a sebehodnocení žáka (studenta)
Poskytování informací pro hodnocení aktivity a výsledků dítěte, žáka, studenta

Odborné znalosti

Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).

1 2 3 4 5 6 7 8
obecná pedagogika
speciální pedagogika
vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných
metody a formy práce podporující rozvoj osobnosti dítěte
řešení výchovných problémů
didaktika předškolního vzdělávání a výchovy
psychologie osobnosti
pedagogická psychologie
pedie speciální pedagogiky
teorie a metodika výchovy
zásady bezpečnosti zdraví a prevence úrazů

Obecné dovednosti

Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).

Kvalifikační úroveň
1 2 3
Jazyková způsobilost v angličtině
Jazyková způsobilost v češtině
Právní povědomí
Ekonomické povědomí
Numerická způsobilost
Počítačová způsobilost

Digitální kompetence

Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.

Kvalifikační úroveň
1 2 3 4
Informační a datová gramotnost
Prohlížení, vyhledávání a filtrování dat, informací a digitálního obsahu
Správa dat, informací a digitálního obsahu
Hodnocení dat, informací a digitálního obsahu
Komunikace a spolupráce
Netiketa
Spolupráce prostřednictvím digitálních technologií
Sdílení prostřednictvím digitálních technologií
Interakce prostřednictvím digitálních technologií
Tvorba digitálního obsahu
Autorská práva a licence
Integrace a přepracování digitálního obsahu
Tvorba digitálního obsahu
Bezpečnost
Ochrana životního prostředí
Ochrana zdraví a duševní pohody
Ochrana osobních dat a soukromí
Ochrana zařízení
Řešení problémů
Kreativní využívání digitálních technologií
Identifikace potřeb a výběr vhodných technologií
Řešení technických problémů
Identifikace nedostatků v digitálních kompetencích

Měkké kompetence

Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).

Kvalifikační úroveň
1 2 3 4 5
Osobnostní kompetence
Kompetence k celoživotnímu vzdělávání
Kompetence ke zvládání stresu a zátěže
Kompetence ke kreativitě
Kompetence k flexibilitě
Interpersonální kompetence
Kompetence k sebepoznání a porozumění druhým
Kompetence k ovlivňování a rozvíjení ostatních
Kompetence ke kooperaci
Kompetence k efektivní komunikaci
Kognitivní kompetence
Kompetence k objevování a orientaci v informacích
Kompetence ke koncepčnímu myšlení
Kompetence k analytickému myšlení
Výkonové kompetence
Kompetence k samostatnosti
Kompetence k řešení problémů
Kompetence k plánování a organizování práce
Kompetence k aktivnímu přístupu
Kompetence k výkonnosti

Zdravotní způsobilost k výkonu povolání

Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.

Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.

Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.

Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.

Poznámka:

Zdravotní způsobilost pro výkon povolání je stanovena podle zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhlášky č. 79/2013 Sb., o pracovnělékařských službách a některých druzích posudkové péče.

CZ - ISCO a mzdy

Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .

CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.

Hrubé měsíční mzdy v roce 2023 celkem

Asistenti pedagogů (CZ-ISCO 5312)

Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 31 136 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 23 419 Kč do 43 663 Kč

Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.

Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 32 430 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 27 757 Kč do 38 664 Kč

Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.

Asistenti učitelů (CZ-ISCO 53121)

Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 30 376 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 22 982 Kč do 40 129 Kč

Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.

Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 32 145 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 27 621 Kč do 37 690 Kč

Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.

ESCO

Klasifikace ESCO (European Skills, Competences, and Occupations) popisuje a třídí dovednosti, kompetence, kvalifikace a povolání relevantní pro trh práce Evropské unie a pro vzdělávání a odbornou přípravu. ESCO je k dispozici ve 27 jazycích, což uchazečům o zaměstnání a zaměstnavatelům umožňuje lépe komunikovat o dovednostech, kompetencích, kvalifikaci a pracovních místech v jakémkoli evropském jazyce. Cílem klasifikace ESCO je podporovat pracovní mobilitu v celé Evropě a vytvořit tak integrovanější a účinnější trh práce. Nabízí totiž „společný jazyk“ v oblasti povolání a dovedností, který mohou různé zúčastněné strany používat v otázkách zaměstnanosti, vzdělávání a odborné přípravy. Klasifikaci vytvořila Evropská komise – Generální ředitelství pro zaměstnanost, sociální věci a sociální začleňování, ve spolupráci se zúčastněnými stranami a s Evropským střediskem pro rozvoj odborného vzdělávání (Cedefop). Iniciativa ESCO je součástí strategie Evropa 2020.

Kód podskupiny Název podskupiny v ESCO URL - podskupiny v ESCO
5312 Asistenti pedagogů http://data.europa.eu/esco/isco/C5312