§ Regulované povolání
Veřejná lesní, myslivecká a rybářská stráž
Odborný směr: |
Lesní hospodářství a myslivost |
Odborný podsměr: |
myslivost |
Kvalifikační úroveň: |
Střední vzdělání s výučním listem tříleté (NSP 3) |
Platové rozmezí: |
36 000 Kč - 65 000 Kč |
Alternativní názvy
Strážce lesního revíru, Strážný lesního revíru, Strážce mysliveckého revíru, Strážný mysliveckého revíru, Strážce rybářského revíru, Strážný rybářského revíru, Porybný
Regulované povolání
Ano
Předpis regulující výkon povolání:
Povolání je vykonáváno v souladu se zákony č. 289/1995 Sb., lesní zákon, č. 449/2001 Sb., o myslivosti a č. 99/2004 Sb., zákon o rybářství.
ID jednotky práce
103584
Datum zveřejnění
15. 5. 2025
Datum poslední aktualizace
15. 5. 2025
Charakteristika
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Střední vzdělání s výučním listem v oboru lesní výroba, lesnické práce | KKOV | 4156H | nejvhodnější |
Střední vzdělání s výučním listem v oboru chovatel zvířat, chovatelské a zpracovatelské práce | KKOV | 4153H | nejvhodnější |
Lesní mechanizátor | RVP | 41-56-H/01 | nejvhodnější |
Rybář | RVP | 41-53-H/01 | nejvhodnější |
Střední vzdělání s výučním listem ve skupině oborů zemědělství a lesnictví | KKOV | 41xxH | vhodná |
Střední vzdělání s výučním listem | KKOV | xxxxH | vhodná |
Legislativní požadavky na způsobilost k výkonu povolání
Nezbytné (tj. povinné) požadavky na kvalifikační způsobilost osoby k výkonu povolání – tj. požadavky upravující vstup do povolání/specializace povolání. Tyto požadavky vycházejí z konkrétního legislativního předpisu.
povinné - Průkaz a odznak veřejné stráže podle příslušného zákona a souvisejících právních předpisůdoporučené - Řízení osobních automobilů - řidičský průkaz sk. B podle vyhlášky č. 31/2001 Sb., o řidičských průkazech a o registru řidičů
Kompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Pořizování fotodokumentace a vedení její archivace | ||||||||
Zajišťování spolupráce s orgány státní správy | ||||||||
Provádění osvětové a informační činnosti směrem k návštěvníkům a místním obyvatelům | ||||||||
Zadržování osob, které porušují ustanovení příslušného zákona a nelze-li zjistit jejich totožnost | ||||||||
Kontrola dodržování právních předpisů a opatření na ochranu výkonu lesního, mysliveckého nebo rybářského práva | ||||||||
Zjišťování totožnosti osob, které svým chováním porušují ustanovení příslušného zákona | ||||||||
Zadržování povolenek při porušování povinností určených příslušným zákonem | ||||||||
Oznamování zjištěných závad, nedostatků a škod | ||||||||
Zastavování a prohlížení dopravních prostředků včetně přepravovaných zavazadel | ||||||||
Vedení evidence o proběhlých kontrolách v oblasti ochrany lesního, mysliveckého nebo rybářského práva | ||||||||
Projednávání přestupků podle příslušných zákonů příkazem na místě | ||||||||
Ukládání sankcí při nedodržování právních předpisů a opatření v oblasti lesnictví, myslivosti nebo rybářství | ||||||||
Sepisování a vedení úředních záznamů o osobě, jíž byla věc odňata | ||||||||
Vystavování potvrzení o odnětí věci | ||||||||
Usmrcování živočichů vyžadující regulaci |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
související právní předpisy | ||||||||
právní předpisy pro životní prostředí | ||||||||
základní legislativa související s chovem a lovem zvěře | ||||||||
základy ekologie | ||||||||
ochrana přírody | ||||||||
bezpečnost práce a požární ochrana | ||||||||
činnosti veřejné stráže | ||||||||
práva a povinnosti veřejné stráže |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|
Počítačová způsobilost | |||
Numerická způsobilost | |||
Ekonomické povědomí | |||
Právní povědomí | |||
Jazyková způsobilost v češtině |
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Informační a datová gramotnost | ||||
Prohlížení, vyhledávání a filtrování dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Hodnocení dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Správa dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Komunikace a spolupráce | ||||
Interakce prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Sdílení prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Spolupráce prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Netiketa | ||||
Tvorba digitálního obsahu | ||||
Tvorba digitálního obsahu | ||||
Integrace a přepracování digitálního obsahu | ||||
Autorská práva a licence | ||||
Bezpečnost | ||||
Ochrana zařízení | ||||
Ochrana osobních dat a soukromí | ||||
Ochrana zdraví a duševní pohody | ||||
Ochrana životního prostředí | ||||
Řešení problémů | ||||
Řešení technických problémů | ||||
Identifikace potřeb a výběr vhodných technologií | ||||
Kreativní využívání digitálních technologií | ||||
Identifikace nedostatků v digitálních kompetencích |
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Osobnostní kompetence | |||||
Kompetence k celoživotnímu vzdělávání | |||||
Kompetence k flexibilitě | |||||
Kompetence ke kreativitě | |||||
Kompetence ke zvládání stresu a zátěže | |||||
Interpersonální kompetence | |||||
Kompetence k efektivní komunikaci | |||||
Kompetence ke kooperaci | |||||
Kompetence k orientaci na zákazníka a uspokojování zákaznických potřeb | |||||
Kompetence k ovlivňování a rozvíjení ostatních | |||||
Kompetence k sebepoznání a porozumění druhým | |||||
Kompetence k vedení lidí | |||||
Kognitivní kompetence | |||||
Kompetence k analytickému myšlení | |||||
Kompetence ke koncepčnímu myšlení | |||||
Kompetence k objevování a orientaci v informacích | |||||
Výkonové kompetence | |||||
Kompetence k aktivnímu přístupu | |||||
Kompetence k plánování a organizování práce | |||||
Kompetence k podnikavosti | |||||
Kompetence k řešení problémů | |||||
Kompetence k samostatnosti | |||||
Kompetence k výkonnosti |
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Prognosticky závažné onemocnění dýchacích cest a plic
- Závažná onemocnění dýchacích cest a plic
- Onemocnění pohybového a nervového systému, omezující jemnou motoriku, koordinaci pohybů a svalovou sílu
- Závažné stavy po úrazech či operacích pohybového systému
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2024 celkem
Pracovníci veřejné správy v oblasti státních regulací jinde neuvedení (CZ-ISCO 3359)
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 46 825 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 35 940 Kč do 64 513 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2024
Pracovníci veřejné správy v oblasti státních regulací jinde neuvedení (CZ-ISCO 3359)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | - | - | - | - | 37 454 Kč | 54 354 Kč | 55 414 Kč | 73 294 Kč |
Středočeský kraj | - | - | - | - | 37 882 Kč | 46 912 Kč | 47 712 Kč | 55 327 Kč |
Jihočeský kraj | - | - | - | - | 36 722 Kč | 43 893 Kč | 44 466 Kč | 51 827 Kč |
Plzeňský kraj | - | - | - | - | 38 709 Kč | 46 328 Kč | 45 758 Kč | 55 460 Kč |
Karlovarský kraj | - | - | - | - | 40 222 Kč | 43 716 Kč | 44 223 Kč | 49 541 Kč |
Ústecký kraj | - | - | - | - | 34 415 Kč | 45 056 Kč | 44 560 Kč | 52 860 Kč |
Liberecký kraj | - | - | - | - | 27 617 Kč | 40 252 Kč | 39 084 Kč | 48 364 Kč |
Královéhradecký kraj | - | - | - | - | 33 011 Kč | 41 897 Kč | 42 125 Kč | 50 630 Kč |
Kraj Vysočina | - | - | - | - | 37 285 Kč | 45 447 Kč | 46 143 Kč | 50 585 Kč |
Jihomoravský kraj | - | - | - | - | 38 212 Kč | 46 325 Kč | 46 535 Kč | 54 868 Kč |
Olomoucký kraj | - | - | - | - | 39 090 Kč | 45 589 Kč | 44 712 Kč | 49 155 Kč |
Zlínský kraj | - | - | - | - | 35 300 Kč | 44 225 Kč | 44 388 Kč | 52 497 Kč |
Moravskoslezský kraj | - | - | - | - | 35 698 Kč | 46 332 Kč | 45 851 Kč | 54 812 Kč |
ESCO
Klasifikace ESCO (European Skills, Competences, and Occupations) popisuje a třídí dovednosti, kompetence, kvalifikace a povolání relevantní pro trh práce Evropské unie a pro vzdělávání a odbornou přípravu. ESCO je k dispozici ve 27 jazycích, což uchazečům o zaměstnání a zaměstnavatelům umožňuje lépe komunikovat o dovednostech, kompetencích, kvalifikaci a pracovních místech v jakémkoli evropském jazyce. Cílem klasifikace ESCO je podporovat pracovní mobilitu v celé Evropě a vytvořit tak integrovanější a účinnější trh práce. Nabízí totiž „společný jazyk“ v oblasti povolání a dovedností, který mohou různé zúčastněné strany používat v otázkách zaměstnanosti, vzdělávání a odborné přípravy. Klasifikaci vytvořila Evropská komise – Generální ředitelství pro zaměstnanost, sociální věci a sociální začleňování, ve spolupráci se zúčastněnými stranami a s Evropským střediskem pro rozvoj odborného vzdělávání (Cedefop). Iniciativa ESCO je součástí strategie Evropa 2020.
Kód podskupiny | Název podskupiny v ESCO | URL - podskupiny v ESCO |
---|---|---|
3359 | Pracovníci veřejné správy v oblasti státních regulací jinde neuvedení | http://data.europa.eu/esco/isco/C3359 |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.