povolání
Vodohospodářský specialista správy povodí
Odborný směr: |
Vodní hospodářství |
Odborný podsměr: |
hospodáření na vodních tocích |
Kvalifikační úroveň: |
Magisterský studijní program (NSP 7) |
Platové rozmezí: |
35 000 Kč - 67 000 Kč |
Alternativní názvy
Specialista vodohospodářského rozvoje , Water Manager, Specialista vodohospodářského plánování, Specialista technickobezpečnostního dohledu
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
8014
Datum zveřejnění
10. 8. 2012
Datum poslední aktualizace
26. 3. 2024
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Komplexní zpracování studií a podkladů pro tvorbu, doplňování a vyhodnocování plánů v oblasti vod.
- Komplexní zpracování podkladů pro vodohospodářskou bilanci.
- Zpracování návrhů rozsáhlých záplavových území.
- Zpracování studií odtokových poměrů v povodí a splaveninového režimu vodních toků.
- Zpracování komplexních manipulačních řádů vodohospodářských soustav.
- Zpracování složitých a náročných vodohospodářských řešení.
- Provádění složitých hydrotechnických a hydrologických výpočtů.
- Zpracování návrhů programu provozního monitoringu povrchových vod a jejich aktualizace.
- Vyhodnocování provozního monitoringu povrchových vod podle schváleného programu.
- Zajištění úkolů na úseku ochrany vod a péče o jejich čistotu.
- Zpracovávání podkladů pro rozhodování správních orgánů.
- Zpracování Programů technickobezpečnostního dohledu /TBD/.
- Kontrola a zabezpečování úkolů dle Programu technickobezpečnostního dohledu /TBD/.
- Zpracování vyhodnocení a zpráv o TBD včetně návrhů na opatření.
- Vedení příslušných evidencí a dokumentací.
- Vyjadřovací činnost z hlediska správce povodí ve smyslu vodního zákona.
- Vyhodnocení bezpečnosti vodních děl na základě jejich stavu a zpráv o TBD včetně návrhů na opatření.
Příklady činností ze veřejného sektoru
Příklady činností a jejich stupeň hodnocení vycházejí převážně z nařízení vlády č.222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, popřípadě podle nařízení vlády č. 302/2014 Sb., o katalogu správních činností, a jsou zařazeny do 16 stupňů platových tříd. Výjimku tvoří zatřídění prací v oblastech regulovaných samostatnou legislativou, které se řídí vždy dle její platné verze (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, Armáda ČR apod.). V těchto oblastech je zatřídění prací uvedené v NSP pouze orientační.
Text příkladu | Platová třída |
---|---|
Zpracovávání vodohospodářských studií a záměrů k výstavbě v povodí. | 10 |
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Magisterský studijní program v oboru stavební inženýrství | KKOV | 3607T | nejvhodnější |
Magisterský studijní program v oboru inženýrská ekologie | KKOV | 3904T | vhodná |
Magisterský studijní program v oboru krajinné inženýrství | KKOV | 3914T | vhodná |
Magisterský studijní program ve skupině oborů geologické obory | KKOV | 12xxT | vhodná |
Magisterský studijní program ve skupině oborů zemědělství a lesnictví | KKOV | 41xxT | vhodná |
Magisterský studijní program ve skupině oborů ekologie a ochrana životního prostředí | KKOV | 16xxT | vhodná |
Magisterský studijní program v oboru chemie a technologie ochrany životního prostředí | KKOV | 2805T | vhodná |
Magisterský studijní program v oboru lesní inženýrství | KKOV | 4107T | vhodná |
Magisterský studijní program ve skupině oborů stavebnictví, geodézie a kartografie | KKOV | 36xxT | vhodná |
Legislativní požadavky na způsobilost k výkonu povolání
Nezbytné (tj. povinné) požadavky na kvalifikační způsobilost osoby k výkonu povolání – tj. požadavky upravující vstup do povolání/specializace povolání. Tyto požadavky vycházejí z konkrétního legislativního předpisu.
doporučené - Činnosti autorizovaného stavebního projektanta - odborná způsobilost podle zákona č. 360/1992 Sb., o výkonu povolání autorizovaných architektů a o výkonu povolání autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbědoporučené - Řízení osobních automobilů - řidičský průkaz sk. B podle vyhlášky č. 31/2001 Sb., o řidičských průkazech a o registru řidičů
Kompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Operativní řešení problémů při vzniku poruch, havárií, povodní a dalších mimořádných událostí na vodních dílech a vodních tocích | ||||||||
Organizace havarijní služby pro případ havárií | ||||||||
Řízení projektového týmu a koordinace jednotlivých činností oblasti vodního hospodářství | ||||||||
Provádění hydrologických a hydrotechnických výpočtů | ||||||||
Sestavování povodňových plánů | ||||||||
Navrhování opatření k ochraně vod | ||||||||
Zpracování koncepcí, metodik a prognóz rozvoje v oblasti vodního hospodářství | ||||||||
Zpracovávání vodohospodářských bilancí množství a jakosti povrchových a podzemních vod | ||||||||
Kontrola dodržování manipulačních a provozních řádů, povodňových plánů a řádu plavební bezpečnosti | ||||||||
Posuzování stavu protipovodňové ochrany, ochrany vodních zdrojů a čistoty vody | ||||||||
Posuzování stavu a parametrů vodních děl z hlediska jejich bezpečnosti a stability | ||||||||
Sledování a posuzování hydrologických, meteorologických a provozních údajů | ||||||||
Kontrola a přejímka oprav vodních děl a vodohospodářských zařízení | ||||||||
Orientace ve vodohospodářských normách, standardech, legislativě a dokumentaci | ||||||||
Kontrola hospodaření v ochranných pásmech vodních zdrojů | ||||||||
Prevence před povodněmi | ||||||||
Obsluha a interpretace výsledků hydrologických modelů | ||||||||
Vypracování návrhů pro stanovení záplavových území a ochranných pásem vodních zdrojů | ||||||||
Zpracování posudků, rozborů a studií pro vodní díla | ||||||||
Zpracování vodohospodářských studií, studií záplavových území, studií odtokových poměrů a splaveninového režimu vodních toků | ||||||||
Návrhy opatření při II. a III. stupni povodňové aktivity | ||||||||
Ochrana před nepříznivými účinky vod (povodně, sucha) | ||||||||
Kontrola dodržování hygienických podmínek na vodním toku | ||||||||
Sestavování plánů v oblasti vod | ||||||||
Zpracovávání manipulačních řádů vodních děl a vodohospodářských soustav | ||||||||
Zpracování plánů údržby, oprav a podkladů pro rekonstrukce vodních toků a vodních děl | ||||||||
Zpracování podkladů pro odběry a vypouštění odpadních vod a pro rozhodování vodoprávních úřadů | ||||||||
Stanovování podmínek pro investory z hlediska životního prostředí a správy povodí | ||||||||
Kontrola nakládání s vodami (odběry, vypouštění atd.) | ||||||||
Zpracování technických řešení vodních děl | ||||||||
Využívání a tvorba grafických informačních systémů | ||||||||
Poskytování poradenství ve vodohospodářské sféře | ||||||||
Poskytování informací o sledovaném povodí | ||||||||
Zjišťování a oznamování přestupků v oblasti vodního hospodářství | ||||||||
Projednávání způsobů hospodaření v ochranných pásmech vodních zdrojů a jednání se správními orgány | ||||||||
Jednání s investory a správními orgány v rámci vodoprávních řízení |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
zásady a předpisy pro investiční činnost na vodních tocích | ||||||||
správa vodních toků | ||||||||
zásady a předpisy pro řešení povodní | ||||||||
ekologie se zaměřením na vodní hospodářství | ||||||||
zásady a předpisy pro řešení mimořádných událostí na vodních dílech a vodních tocích | ||||||||
vodní stavby a vodní díla | ||||||||
manipulační a provozní řády na vodních dílech | ||||||||
ukazatele ekonomické efektivnosti investic a projektů | ||||||||
hydrologie | ||||||||
meteorologie | ||||||||
vodohospodářská bilance | ||||||||
vodohospodářské řešení | ||||||||
vodní hospodářství (fungování, organizace, součásti, principy, legislativa) | ||||||||
technickobezpečnostní dohled nad vodními díly | ||||||||
hydrotechnika | ||||||||
ochrana vody a monitoring jakosti vody | ||||||||
hydromeliorační stavby | ||||||||
protierozní opatření | ||||||||
krajinné inženýrství | ||||||||
hydraulika |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|
Počítačová způsobilost | |||
Způsobilost k řízení osobního automobilu | |||
Numerická způsobilost | |||
Ekonomické povědomí | |||
Právní povědomí | |||
Jazyková způsobilost v češtině | |||
Jazyková způsobilost v angličtině | |||
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Osobnostní kompetence | |||||
Kompetence ke zvládání stresu a zátěže | |||||
Kompetence k celoživotnímu vzdělávání | |||||
Kompetence k flexibilitě | |||||
Kompetence ke kreativitě | |||||
Interpersonální kompetence | |||||
Kompetence k efektivní komunikaci | |||||
Kompetence k vedení lidí | |||||
Kompetence ke kooperaci | |||||
Kompetence k ovlivňování a rozvíjení ostatních | |||||
Kognitivní kompetence | |||||
Kompetence k objevování a orientaci v informacích | |||||
Výkonové kompetence | |||||
Kompetence k aktivnímu přístupu | |||||
Kompetence k plánování a organizování práce | |||||
Kompetence k řešení problémů | |||||
Kompetence k samostatnosti | |||||
Kompetence k výkonnosti |
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Práce ve výškách | ||||
Duševní zátěž | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení | ||||
Pracovní doba, směnnost | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Zraková zátěž | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Poruchy vidění
- Závrať jakékoliv etiologie
- Duševní poruchy
- Poruchy chování
- Závažná psychosomatická onemocnění
Onemocnění vylučující výkon povolání/specializace povolání
- Prognosticky závažné poruchy vidění
- Záchvatovité a kolapsové stavy
- Závažné duševní poruchy, těžké poruchy chování
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2023 celkem
Specialisté v oblasti zemědělství, lesnictví, rybářství a vodního hospodářství (CZ-ISCO 2132)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 51 574 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 29 990 Kč do 66 688 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 46 299 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 35 645 Kč do 58 190 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Specialisté v oblasti vodohospodářství (CZ-ISCO 21326)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 62 708 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 49 977 Kč do 81 502 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 44 871 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 34 881 Kč do 67 037 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2023
Specialisté v oblasti zemědělství, lesnictví, rybářství a vodního hospodářství (CZ-ISCO 2132)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | 30 910 Kč | 54 435 Kč | 63 474 Kč | 107 514 Kč | 38 512 Kč | 50 476 Kč | 51 668 Kč | 66 314 Kč |
Středočeský kraj | - | - | - | - | 35 627 Kč | 45 303 Kč | 45 117 Kč | 53 232 Kč |
Jihočeský kraj | 31 163 Kč | 45 927 Kč | 46 715 Kč | 68 922 Kč | 37 146 Kč | 46 755 Kč | 46 601 Kč | 53 802 Kč |
Plzeňský kraj | - | - | - | - | 36 810 Kč | 45 226 Kč | 45 121 Kč | 52 612 Kč |
Ústecký kraj | - | - | - | - | 33 216 Kč | 45 100 Kč | 44 984 Kč | 54 836 Kč |
Liberecký kraj | - | - | - | - | 33 582 Kč | 42 917 Kč | 42 616 Kč | 52 255 Kč |
Královéhradecký kraj | 40 968 Kč | 54 626 Kč | 54 164 Kč | 62 486 Kč | 39 000 Kč | 47 147 Kč | 47 127 Kč | 56 765 Kč |
Pardubický kraj | 45 260 Kč | 53 123 Kč | 56 206 Kč | 64 251 Kč | 35 256 Kč | 45 339 Kč | 46 345 Kč | 53 375 Kč |
Kraj Vysočina | - | - | - | - | 36 174 Kč | 43 874 Kč | 44 329 Kč | 52 917 Kč |
Jihomoravský kraj | - | - | - | - | 33 366 Kč | 41 163 Kč | 42 870 Kč | 53 038 Kč |
Olomoucký kraj | - | - | - | - | 35 085 Kč | 47 819 Kč | 46 645 Kč | 54 096 Kč |
Zlínský kraj | 31 614 Kč | 49 938 Kč | 56 635 Kč | 86 382 Kč | 33 072 Kč | 42 496 Kč | 42 672 Kč | 48 642 Kč |
Moravskoslezský kraj | - | - | - | - | 34 855 Kč | 45 538 Kč | 44 534 Kč | 52 984 Kč |
ESCO
Klasifikace ESCO (European Skills, Competences, and Occupations) popisuje a třídí dovednosti, kompetence, kvalifikace a povolání relevantní pro trh práce Evropské unie a pro vzdělávání a odbornou přípravu. ESCO je k dispozici ve 27 jazycích, což uchazečům o zaměstnání a zaměstnavatelům umožňuje lépe komunikovat o dovednostech, kompetencích, kvalifikaci a pracovních místech v jakémkoli evropském jazyce. Cílem klasifikace ESCO je podporovat pracovní mobilitu v celé Evropě a vytvořit tak integrovanější a účinnější trh práce. Nabízí totiž „společný jazyk“ v oblasti povolání a dovedností, který mohou různé zúčastněné strany používat v otázkách zaměstnanosti, vzdělávání a odborné přípravy. Klasifikaci vytvořila Evropská komise – Generální ředitelství pro zaměstnanost, sociální věci a sociální začleňování, ve spolupráci se zúčastněnými stranami a s Evropským střediskem pro rozvoj odborného vzdělávání (Cedefop). Iniciativa ESCO je součástí strategie Evropa 2020.
Kód podskupiny | Název podskupiny v ESCO | URL - podskupiny v ESCO |
---|---|---|
2132 | Specialisté v oblasti zemědělství, lesnictví a rybářství | http://data.europa.eu/esco/isco/C2132 |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.