povolání
Úklidový pracovník venkovních ploch
Odborný směr: |
Služby provozní a osobní |
Odborný podsměr: |
služby pro domácnosti a firmy |
Kvalifikační úroveň: |
Základní vzdělání; Střední vzdělání bez výučního listu; Střední vzdělání s výučním listem dvouleté (NSP 2) |
Platové rozmezí: |
18 000 Kč - 36 000 Kč |
Alternativní názvy
Cleaning staff of outdoor area, Uklízeč, Úklidový pracovník
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
102478
Datum zveřejnění
31. 3. 2017
Datum poslední aktualizace
11. 5. 2020
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Letní i zimní údržba venkovních ploch.
- Úklid veřejných prostranství.
- Vyprazdňování a dezinfekce odpadních košů.
- Úklid psích exkrementů.
- Zametání veřejných komunikací a parkovišť.
- Splach komunikací.
- Dodržování harmonogramů a organizace práce na pracovišti.
- Čištění a úklid znečištěných míst.
- Odstraňování odpadků a listí z veřejné zeleně.
- Mechanické odstraňování trávy a plevele z chodníků a jemu přilehlých částí vozovek.
Příklady činností ze veřejného sektoru
Příklady činností a jejich stupeň hodnocení vycházejí převážně z nařízení vlády č.222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, popřípadě podle nařízení vlády č. 302/2014 Sb., o katalogu správních činností, a jsou zařazeny do 16 stupňů platových tříd. Výjimku tvoří zatřídění prací v oblastech regulovaných samostatnou legislativou, které se řídí vždy dle její platné verze (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, Armáda ČR apod.). V těchto oblastech je zatřídění prací uvedené v NSP pouze orientační.
Text příkladu | Platová třída |
---|---|
Řízení soustředěné skládky tuhého komunálního odpadu s kontrolou základních fyzikálních, chemických a biologických vlastností svážených odpadů v zájmu ochrany životního prostředí. Navádění dopravních prostředků s odpady na vhodná místa skládky nebo na místa pro další zpracovávání odpadu kompostováním, spalováním nebo jinými způsoby likvidace včetně asanace hořlavých a hnilobných míst a planýrování povrchu skládky. | 3 |
Čištění komunikací a ploch (i ručními mechanizačními prostředky) od nečistot všeho druhu (hlíny, písku, bláta, sněhu apod.) seškrabováním, shrnováním, mytím apod. včetně udržování průchodnosti odpadových kanálů a vpustí a odvozu odpadů. | 2 |
Manipulace s nádobami, popelnicemi a kontejnery plnými i prázdnými při svozu tuhého komunálního odpadu, při nakládce sběrného vozu a jeho vykládce na složišti, popřípadě při dalším zpracovávání včetně běžné údržby zdvihacích a vykládacích mechanizmů, čištění a hrubé dezinfekce prostředků (nádob) a zařízení svozu odpadků. | 2 |
Ruční zametání komunikací a provádění běžného úklidu veřejných prostor včetně základního ošetřování veřejné zeleně, například zaléváním, shrabováním a okopáváním. | 1 |
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Základní vzdělání v oboru základní škola | KKOV | 7901C | nejvhodnější |
Základní škola | AKVO/AKSO | 7901C01 | nejvhodnější |
Střední vzdělání s výučním listem v oboru práce v čistírnách a prádelnách | KKOV | 6954E | vhodná |
Provozní služby | AKVO/AKSO | 6954E01 | vhodná |
Provozní služby | RVP | 69-54-E/01 | vhodná |
Legislativní požadavky na způsobilost k výkonu povolání
Nezbytné (tj. povinné) požadavky na kvalifikační způsobilost osoby k výkonu povolání – tj. požadavky upravující vstup do povolání/specializace povolání. Tyto požadavky vycházejí z konkrétního legislativního předpisu.
doporučené - Obsluha speciálních motorických sněhových strojů - odborná způsobilost podle vyhlášky č. 77/1965 Sb., o výcviku, způsobilosti a registraci obsluh stavebních strojůdoporučené - Řízení osobních automobilů - řidičský průkaz sk. B podle vyhlášky č. 31/2001 Sb., o řidičských průkazech a o registru řidičů
doporučené - Řízení traktorů - řidičský průkaz sk. T podle vyhlášky č. 31/2001 Sb., o řidičských průkazech a o registru řidičů
Kompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Provádění úklidu odpadků z venkovních ploch | ||||||||
Provádění základních úklidových činností | ||||||||
Zajišťování ručního a strojního úklidu sněhu | ||||||||
Údržba, kontrola a skladování pomůcek a strojů pro provádění úklidu | ||||||||
Manipulace s chemickými a dezinfekčními látkami, přípravky a potřebnými ředicími a aplikačními pomůckami pro provádění úklidu | ||||||||
Provádění ruční a strojní údržby zeleně | ||||||||
Provádění splachu komunikací a oplachu soklů budov | ||||||||
Uplatňování a dodržování zásad bezpečnosti práce, ochrany zdraví při práci a požární ochrany | ||||||||
Obsluha strojů a zařízení používaných při úklidu | ||||||||
Volba vhodných pomůcek a přístrojů k úklidu, dodržování zásad bezpečnosti a ochrany zdraví při práci |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
zásady úklidových prací | ||||||||
technologické postupy úklidových prací | ||||||||
zásady práce a manipulace s chemickými přípravky v domácnosti | ||||||||
nakládání s odpady | ||||||||
zdraví a hygiena při práci | ||||||||
bezpečnost práce a požární ochrana |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|
Způsobilost k řízení osobního automobilu |
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Informační a datová gramotnost | ||||
Prohlížení, vyhledávání a filtrování dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Správa dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Hodnocení dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Komunikace a spolupráce | ||||
Netiketa | ||||
Spolupráce prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Sdílení prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Interakce prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Tvorba digitálního obsahu | ||||
Autorská práva a licence | ||||
Integrace a přepracování digitálního obsahu | ||||
Tvorba digitálního obsahu | ||||
Bezpečnost | ||||
Ochrana zdraví a duševní pohody | ||||
Ochrana zařízení | ||||
Ochrana životního prostředí |
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Osobnostní kompetence | |||||
Kompetence ke zvládání stresu a zátěže | |||||
Interpersonální kompetence | |||||
Kompetence ke kooperaci | |||||
Výkonové kompetence | |||||
Kompetence k výkonnosti | |||||
Kompetence k samostatnosti | |||||
Kompetence k aktivnímu přístupu |
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Pracovní doba, směnnost | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Duševní zátěž | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Zraková zátěž | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Práce ve výškách |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Těžká, prognosticky závažná onemocnění oběhové soustavy
- Prognosticky závažná onemocnění cév a nervů horních končetin
- Prognosticky závažné imunodeficitní stavy
- Prognosticky závažná onemocnění pohybového systému, znemožňující zátěž páteře a trupu
- Prognosticky závažná onemocnění končetin, znemožňující jemnou motoriku
- Poruchy termoregulace
- Onemocnění ledvin
- Závažná onemocnění dýchacích cest a plic
- Závažná onemocnění ledvin, močových cest
- Závažná degenerativní a zánětlivá onemocnění pohybového systému
- Závažná chronická onemocnění kůže a spojivek
- Imunodeficitní stavy
- Závažné poruchy krvetvorby a krvácivé stavy
- Závažná onemocnění pohybového a nervového systému, omezující jemnou motoriku a koordinaci pohybů
Onemocnění vylučující výkon povolání/specializace povolání
- Prognosticky závažná onemocnění končetin, znemožňující jemnou motoriku a koordinaci pohybů
- Chronická onemocnění dýchacích cest s poruchou funkce včetně alergických onemocnění a těžších funkčně významných deformit hrudníku
- Nemoci pohybového systému, omezující pohyblivost a svalovou sílu
- Poruchy prokrvení končetin
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2023 celkem
Uklízeči veřejných prostranství, čističi kanalizací a příbuzní pracovníci (CZ-ISCO 9613)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 29 320 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 20 152 Kč do 41 772 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 25 291 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 18 064 Kč do 35 739 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Uklízeči veřejných prostranství (CZ-ISCO 96131)
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 24 569 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 17 971 Kč do 35 116 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2023
Uklízeči veřejných prostranství, čističi kanalizací a příbuzní pracovníci (CZ-ISCO 9613)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | 20 826 Kč | 28 808 Kč | 33 128 Kč | 48 587 Kč | 21 197 Kč | 31 437 Kč | 31 450 Kč | 40 979 Kč |
Středočeský kraj | - | - | - | - | 19 431 Kč | 28 045 Kč | 28 643 Kč | 37 959 Kč |
Jihočeský kraj | - | - | - | - | 19 092 Kč | 27 614 Kč | 28 107 Kč | 36 937 Kč |
Plzeňský kraj | - | - | - | - | 18 518 Kč | 27 424 Kč | 27 388 Kč | 35 714 Kč |
Karlovarský kraj | 21 240 Kč | 26 160 Kč | 27 934 Kč | 37 445 Kč | 17 395 Kč | 22 838 Kč | 24 298 Kč | 33 431 Kč |
Ústecký kraj | - | - | - | - | 17 525 Kč | 21 147 Kč | 23 046 Kč | 31 301 Kč |
Liberecký kraj | - | - | - | - | 17 655 Kč | 21 023 Kč | 23 246 Kč | 32 399 Kč |
Královéhradecký kraj | 31 351 Kč | 38 284 Kč | 38 112 Kč | 43 819 Kč | 18 010 Kč | 25 926 Kč | 26 609 Kč | 36 110 Kč |
Pardubický kraj | - | - | - | - | 18 597 Kč | 26 594 Kč | 27 154 Kč | 35 891 Kč |
Kraj Vysočina | - | - | - | - | 18 246 Kč | 25 563 Kč | 26 235 Kč | 34 510 Kč |
Jihomoravský kraj | - | - | - | - | 18 709 Kč | 26 584 Kč | 27 100 Kč | 35 476 Kč |
Olomoucký kraj | - | - | - | - | 18 113 Kč | 24 799 Kč | 26 014 Kč | 36 015 Kč |
Zlínský kraj | - | - | - | - | 18 284 Kč | 26 414 Kč | 26 713 Kč | 35 246 Kč |
Moravskoslezský kraj | - | - | - | - | 18 215 Kč | 24 867 Kč | 26 114 Kč | 35 686 Kč |
ESCO
Klasifikace ESCO (European Skills, Competences, and Occupations) popisuje a třídí dovednosti, kompetence, kvalifikace a povolání relevantní pro trh práce Evropské unie a pro vzdělávání a odbornou přípravu. ESCO je k dispozici ve 27 jazycích, což uchazečům o zaměstnání a zaměstnavatelům umožňuje lépe komunikovat o dovednostech, kompetencích, kvalifikaci a pracovních místech v jakémkoli evropském jazyce. Cílem klasifikace ESCO je podporovat pracovní mobilitu v celé Evropě a vytvořit tak integrovanější a účinnější trh práce. Nabízí totiž „společný jazyk“ v oblasti povolání a dovedností, který mohou různé zúčastněné strany používat v otázkách zaměstnanosti, vzdělávání a odborné přípravy. Klasifikaci vytvořila Evropská komise – Generální ředitelství pro zaměstnanost, sociální věci a sociální začleňování, ve spolupráci se zúčastněnými stranami a s Evropským střediskem pro rozvoj odborného vzdělávání (Cedefop). Iniciativa ESCO je součástí strategie Evropa 2020.
Kód podskupiny | Název podskupiny v ESCO | URL - podskupiny v ESCO |
---|---|---|
9613 | Uklízeči veřejných prostranství | http://data.europa.eu/esco/isco/C9613 |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.