§ Regulované povolání
Učitel II. stupně základní školy, střední a vyšší odborné školy
Odborný směr: |
Povolání vyřazená z kategorického třídění pro svoji neaktuálnost |
Kvalifikační úroveň: |
Magisterský studijní program (NSP 7) |
Platové rozmezí: |
41 000 Kč - 68 000 Kč |
Alternativní názvy
Pedagog, Učitel, Učitel střední školy, Učitel jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky, Učitel vyšší odborné školy
Regulované povolání
Ano
Předpis regulující výkon povolání:
Povolání je vykonáváno v souladu se zákonem č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a vyhláškou č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků.
ID jednotky práce
30015
Datum zveřejnění
30. 9. 2008
Datum poslední aktualizace
7. 1. 2025
Charakteristika
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Učitelství pro 2. stupeň ZŠ | AKVO/AKSO | 7503T062 | nejvhodnější |
Učitelství pedagogiky pro střední školy a vyšší odborné školy | AKVO/AKSO | 7504T298 | nejvhodnější |
Magisterský studijní program v oboru učitelství pro základní školy | KKOV | 7503T | vhodná |
Magisterský studijní program v oboru učitelství pro střední školy | KKOV | 7504T | vhodná |
Další vzdělání
Další vzdělávání zahrnuje např. profesní kvalifikace dle zákona č.179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání, akreditované vzdělávací kurzy (např. rekvalifikace) a další obecně uznávané kvalifikace, které vedou k získání požadované kvalifikace k výkonu daného povolání či specializace.
Profesní kvalifikace
- Instruktor/instruktorka odborného výcviku ( 75-022-R )
Poznámka k profesním kvalifikacím:
K tomuto povolání se váže/váží také profesní kvalifikace z Národní soustavy kvalifikací s odlišnou kvalifikační úrovní. Důvodem je částečná nebo úplná shoda kompetenčních požadavků k výkonu povolání s odbornými způsobilostmi uvedenými v kvalifikačním standardu profesní kvalifikace/profesních kvalifikací.
Legislativní požadavky na způsobilost k výkonu povolání
Nezbytné (tj. povinné) požadavky na kvalifikační způsobilost osoby k výkonu povolání – tj. požadavky upravující vstup do povolání/specializace povolání. Tyto požadavky vycházejí z konkrétního legislativního předpisu.
povinné - Pedagogická způsobilost podle zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonůKompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Tvorba dlouhodobých i krátkodobých plánů výuky, příprava na výuku | ||||||||
Spolupráce na tvorbě a úpravách školního vzdělávacího programu, tematických plánů | ||||||||
Volba vhodných výukových metod, organizačních forem práce a výukových prostředků | ||||||||
Didaktické zprostředkovávání obsahu vyučovaných disciplín | ||||||||
Ověřování a hodnocení výsledku učení, poskytování zpětné vazby pro hodnocení a sebehodnocení žáka (studenta) | ||||||||
Reflexe vlastní práce a sebereflexe | ||||||||
Volba vhodné strategie a metody pro individualizované vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami | ||||||||
Kontrola dodržování školního řádu a pravidel chování a soužití ve třídě | ||||||||
Zadávání a hodnocení samostatné práce žáků (studentů) včetně projektů | ||||||||
Výchovné vedení žáků (studentů) a spoluvytváření klima třídy | ||||||||
Řešení výchovných situací, konfliktů a učení jak je řešit | ||||||||
Provádění individuální nebo skupinové pedagogické diagnostiky | ||||||||
Vedení žáků (studentů) k sebeřízení procesu učení | ||||||||
Příprava žáků na přijímací zkoušky na střední nebo vyšší odborné školy | ||||||||
Zajišťování odborného výcviku a odborné praxe u zaměstnavatelů | ||||||||
Spolupráce s kolegy, rodiči, sociálními partnery a širší komunitou školy | ||||||||
Spolupráce na kariérovém vzdělávání žáků |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
obecná pedagogika | ||||||||
didaktika vyučovaného oboru | ||||||||
didaktické prostředky a pomůcky | ||||||||
teorie výchovy | ||||||||
vývojová psychologie | ||||||||
psychologie osobnosti | ||||||||
pedagogická psychologie | ||||||||
sociální psychologie | ||||||||
metodologie distančního vzdělávání | ||||||||
školská legislativa | ||||||||
didaktika odborného výcviku a praktického vyučování | ||||||||
vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných | ||||||||
zásady bezpečnosti zdraví a prevence úrazů | ||||||||
specializace ve vyučovaných oborech (aprobace) | ||||||||
pedagogická diagnostika |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|
Počítačová způsobilost | |||
Numerická způsobilost | |||
Ekonomické povědomí | |||
Právní povědomí | |||
Jazyková způsobilost v češtině | |||
Jazyková způsobilost v angličtině | |||
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Informační a datová gramotnost | ||||
Prohlížení, vyhledávání a filtrování dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Správa dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Hodnocení dat, informací a digitálního obsahu | ||||
Komunikace a spolupráce | ||||
Netiketa | ||||
Spolupráce prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Sdílení prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Interakce prostřednictvím digitálních technologií | ||||
Tvorba digitálního obsahu | ||||
Autorská práva a licence | ||||
Integrace a přepracování digitálního obsahu | ||||
Tvorba digitálního obsahu | ||||
Bezpečnost | ||||
Ochrana životního prostředí | ||||
Ochrana zdraví a duševní pohody | ||||
Ochrana osobních dat a soukromí | ||||
Ochrana zařízení | ||||
Řešení problémů | ||||
Kreativní využívání digitálních technologií | ||||
Identifikace potřeb a výběr vhodných technologií | ||||
Řešení technických problémů | ||||
Identifikace nedostatků v digitálních kompetencích |
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Osobnostní kompetence | |||||
Kompetence k celoživotnímu vzdělávání | |||||
Kompetence ke zvládání stresu a zátěže | |||||
Kompetence ke kreativitě | |||||
Kompetence k flexibilitě | |||||
Interpersonální kompetence | |||||
Kompetence k vedení lidí | |||||
Kompetence k sebepoznání a porozumění druhým | |||||
Kompetence k ovlivňování a rozvíjení ostatních | |||||
Kompetence ke kooperaci | |||||
Kompetence k efektivní komunikaci | |||||
Kognitivní kompetence | |||||
Kompetence k objevování a orientaci v informacích | |||||
Kompetence ke koncepčnímu myšlení | |||||
Kompetence k analytickému myšlení | |||||
Výkonové kompetence | |||||
Kompetence k samostatnosti | |||||
Kompetence k řešení problémů | |||||
Kompetence k plánování a organizování práce | |||||
Kompetence k aktivnímu přístupu | |||||
Kompetence k výkonnosti |
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Poznámka:
Zdravotní způsobilost pro výkon povolání je stanovena podle zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhlášky č. 79/2013 Sb., o pracovnělékařských službách a některých druzích posudkové péče.
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2024 celkem
Učitelé na středních školách (kromě odborných předmětů), konzervatořích a na 2. stupni základních škol (CZ-ISCO 2330)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 50 430 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 40 429 Kč do 71 814 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 51 871 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 43 604 Kč do 61 983 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Učitelé na vysokých a vyšších odborných školách (CZ-ISCO 2310)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 57 251 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 38 536 Kč do 104 462 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 51 530 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 41 659 Kč do 67 934 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Učitelé odborných předmětů, praktického vyučování, odborného výcviku (kromě pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami) a lektoři dalšího vzdělávání (CZ-ISCO 2320)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 44 961 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 27 216 Kč do 73 583 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 49 501 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 40 884 Kč do 62 267 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2024
Učitelé na středních školách (kromě odborných předmětů), konzervatořích a na 2. stupni základních škol (CZ-ISCO 2330)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | - | - | - | - | 45 631 Kč | 55 194 Kč | 56 163 Kč | 66 791 Kč |
Středočeský kraj | - | - | - | - | 43 831 Kč | 52 439 Kč | 53 510 Kč | 63 041 Kč |
Jihočeský kraj | - | - | - | - | 43 693 Kč | 51 358 Kč | 52 033 Kč | 60 192 Kč |
Plzeňský kraj | - | - | - | - | 43 914 Kč | 53 215 Kč | 53 599 Kč | 62 892 Kč |
Karlovarský kraj | - | - | - | - | 43 801 Kč | 53 126 Kč | 53 387 Kč | 62 310 Kč |
Ústecký kraj | - | - | - | - | 43 352 Kč | 52 467 Kč | 53 266 Kč | 63 348 Kč |
Liberecký kraj | - | - | - | - | 44 158 Kč | 52 792 Kč | 53 187 Kč | 62 230 Kč |
Královéhradecký kraj | - | - | - | - | 43 633 Kč | 51 787 Kč | 52 506 Kč | 61 345 Kč |
Pardubický kraj | - | - | - | - | 43 645 Kč | 51 157 Kč | 51 957 Kč | 60 573 Kč |
Kraj Vysočina | - | - | - | - | 44 343 Kč | 52 033 Kč | 52 635 Kč | 61 118 Kč |
Jihomoravský kraj | - | - | - | - | 43 734 Kč | 52 257 Kč | 53 212 Kč | 62 372 Kč |
Olomoucký kraj | - | - | - | - | 43 886 Kč | 51 822 Kč | 52 771 Kč | 61 369 Kč |
Zlínský kraj | 41 344 Kč | 52 235 Kč | 56 249 Kč | 74 705 Kč | 43 665 Kč | 51 823 Kč | 52 488 Kč | 61 425 Kč |
Moravskoslezský kraj | - | - | - | - | 44 135 Kč | 53 167 Kč | 53 809 Kč | 63 331 Kč |
Učitelé na vysokých a vyšších odborných školách (CZ-ISCO 2310)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | 38 364 Kč | 58 737 Kč | 68 451 Kč | 107 704 Kč | 41 101 Kč | 50 720 Kč | 52 806 Kč | 66 791 Kč |
Jihočeský kraj | 38 429 Kč | 49 600 Kč | 55 423 Kč | 79 268 Kč | - | - | - | - |
Kraj Vysočina | 44 817 Kč | 53 593 Kč | 60 362 Kč | 89 820 Kč | 42 751 Kč | 52 789 Kč | 54 120 Kč | 64 698 Kč |
Jihomoravský kraj | 39 276 Kč | 60 158 Kč | 71 312 Kč | 114 477 Kč | 41 634 Kč | 52 183 Kč | 54 797 Kč | 69 952 Kč |
Olomoucký kraj | - | - | - | - | 42 999 Kč | 51 757 Kč | 53 570 Kč | 63 767 Kč |
Zlínský kraj | - | - | - | - | 40 024 Kč | 47 401 Kč | 51 249 Kč | 66 023 Kč |
Moravskoslezský kraj | 36 355 Kč | 55 276 Kč | 62 832 Kč | 97 210 Kč | - | - | - | - |
Učitelé odborných předmětů, praktického vyučování, odborného výcviku (kromě pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami) a lektoři dalšího vzdělávání (CZ-ISCO 2320)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | 26 548 Kč | 47 030 Kč | 50 678 Kč | 73 522 Kč | 43 486 Kč | 53 204 Kč | 54 999 Kč | 67 679 Kč |
Středočeský kraj | - | - | - | - | 41 120 Kč | 50 054 Kč | 51 626 Kč | 62 970 Kč |
Jihočeský kraj | 26 797 Kč | 45 011 Kč | 45 201 Kč | 66 124 Kč | 41 352 Kč | 49 422 Kč | 50 450 Kč | 60 516 Kč |
Plzeňský kraj | - | - | - | - | 42 291 Kč | 51 093 Kč | 52 071 Kč | 62 931 Kč |
Karlovarský kraj | - | - | - | - | 42 226 Kč | 50 959 Kč | 52 937 Kč | 64 230 Kč |
Ústecký kraj | - | - | - | - | 39 778 Kč | 47 704 Kč | 49 592 Kč | 60 939 Kč |
Liberecký kraj | - | - | - | - | 41 932 Kč | 50 174 Kč | 51 478 Kč | 61 826 Kč |
Královéhradecký kraj | - | - | - | - | 39 907 Kč | 49 540 Kč | 50 659 Kč | 62 854 Kč |
Pardubický kraj | - | - | - | - | 40 582 Kč | 48 276 Kč | 49 973 Kč | 60 839 Kč |
Kraj Vysočina | - | - | - | - | 41 642 Kč | 49 267 Kč | 51 352 Kč | 63 578 Kč |
Jihomoravský kraj | - | - | - | - | 40 089 Kč | 49 503 Kč | 50 985 Kč | 63 084 Kč |
Olomoucký kraj | 27 005 Kč | 43 839 Kč | 45 092 Kč | 72 525 Kč | 40 268 Kč | 48 242 Kč | 49 504 Kč | 59 886 Kč |
Zlínský kraj | - | - | - | - | 41 999 Kč | 50 201 Kč | 51 666 Kč | 62 963 Kč |
Moravskoslezský kraj | - | - | - | - | 41 763 Kč | 51 320 Kč | 52 669 Kč | 65 007 Kč |
ESCO
Klasifikace ESCO (European Skills, Competences, and Occupations) popisuje a třídí dovednosti, kompetence, kvalifikace a povolání relevantní pro trh práce Evropské unie a pro vzdělávání a odbornou přípravu. ESCO je k dispozici ve 27 jazycích, což uchazečům o zaměstnání a zaměstnavatelům umožňuje lépe komunikovat o dovednostech, kompetencích, kvalifikaci a pracovních místech v jakémkoli evropském jazyce. Cílem klasifikace ESCO je podporovat pracovní mobilitu v celé Evropě a vytvořit tak integrovanější a účinnější trh práce. Nabízí totiž „společný jazyk“ v oblasti povolání a dovedností, který mohou různé zúčastněné strany používat v otázkách zaměstnanosti, vzdělávání a odborné přípravy. Klasifikaci vytvořila Evropská komise – Generální ředitelství pro zaměstnanost, sociální věci a sociální začleňování, ve spolupráci se zúčastněnými stranami a s Evropským střediskem pro rozvoj odborného vzdělávání (Cedefop). Iniciativa ESCO je součástí strategie Evropa 2020.
Kód podskupiny | Název podskupiny v ESCO | URL - podskupiny v ESCO |
---|---|---|
2310 | Učitelé na vysokých a vyšších odborných školách | http://data.europa.eu/esco/isco/C2310 |
2330 | Učitelé na středních školách | http://data.europa.eu/esco/isco/C2330 |
2352 | Učitelé a vychovatelé pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami | http://data.europa.eu/esco/isco/C2352 |
2341 | Učitelé na základních školách | http://data.europa.eu/esco/isco/C2341 |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.