Povolání
Učitel druhého stupně základní školy
Odborný směr: |
Věda, vzdělávání, sport |
Odborný podsměr: |
základní, střední a vyšší vzdělávání |
Kvalifikační úroveň: |
Magisterský studijní program (NSP 7) |
Platové rozmezí: |
27 000 Kč - 37 000 Kč |
Alternativní názvy
Pedagog, Učitel
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
30015
Datum zveřejnění
30. 9. 2008
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Výchova a vzdělávání zaměřené na získávání vědomostí a dovedností žáků v rámci školního vzdělávacího programu, na jehož tvorbě se podílí.
- Tvorba a průběžná aktualizace pedagogické dokumentace nebo tvorba a aktualizace individuálních vzdělávacích plánů pro druhý stupeň základní školy.
- Studium nových poznatků v oboru a jejich aplikace do vzdělávání, popř. do individuálních vzdělávacích plánů.
- Vzdělávání formou speciální pedagogiky, které odpovídá úrovni znevýhodnění žáka, s využitím speciálních metod, postupů, forem vzdělávání, učebních pomůcek, speciálních učebnic a didaktických materiálů, kompenzačních pomůcek.
- Vzdělávání nadaných žáků a podněcování osobního vývoje žáků, diskutování o jejich pokrocích s rodiči (zákonnými zástupci) a třídním učitelem a poskytování konzultací žákům, příprava zpráv, hodnocení žáků a jejich klasifikace.
- Hodnocení účinnosti vzdělávací a výchovné činnosti a nových vyučovacích postupů ve vzdělávání.
- Plnění prací a úkolů souvisejících s přímou pedagogickou činností, včetně dohledu nad žáky, vedení evidence o pedagogické činnosti a o výsledcích žáků.
- Komplexní vzdělávací a výchovná činnost, popř. specializovaná metodologická činnost v oblasti pedagogiky a psychologie.
Příklady prací z veřejného sektoru
Příklady prací a jejich stupeň hodnocení vycházejí převážně z nařízení vlády č.222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, a jsou zařazeny do 16 stupňů platových tříd. Výjimku tvoří zatřídění prací v oblastech regulovaných samostatnou legislativou, které se řídí vždy dle její platné verze (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, Armáda ČR apod.). V těchto oblastech je zatřídění prací uvedené v NSP pouze orientační.
Text příkladu | Platová třída |
---|---|
Specializovaná metodologická činnost v oblasti pedagogiky a psychologie, k jejímuž výkonu je nezbytné získání specializace stanovené zvláštním právním předpisem. | 13 |
Komplexní vzdělávací a výchovná činnost ve všeobecně vzdělávacích nebo odborných předmětech spojená s tvorbou a průběžnou aktualizací pedagogické dokumentace, kterou pedagogický pracovník vytváří a podle níž postupuje při výkonu své přímé pedagogické činnosti, nebo činnost spojená s tvorbou a průběžnou aktualizací individuálních vzdělávacích plánů. | 12 |
Vzdělávací a výchovná činnost zaměřená na získávání vědomostí a dovedností ve všeobecně vzdělávacích nebo odborných předmětech podle školního vzdělávacího programu, podle vzdělávacího programu vyšší odborné školy nebo podle individuálních vzdělávacích plánů ve spolupráci s dalšími odborníky a dle dalších metodických doporučení z oblasti pedagogiky a psychologie. | 11 |
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Magisterský studijní program v oboru učitelství pro základní školy | KKOV | 7503T | nejvhodnější |
Magisterský studijní program v oboru pedagogika | KKOV | 7501T | vhodná |
Magisterský studijní program ve skupině oborů pedagogika, učitelství a sociální péče | KKOV | 75xxT | vhodná |
Magisterský studijní program v oboru speciální pedagogika | KKOV | 7506T | vhodná |
Kompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Spolupráce s výchovným poradcem | ||||||||
Vedení třídních schůzek a další spolupráce a komunikace s rodiči | ||||||||
Vyučování formou příkladů, problémových situací, vedení k vlastnímu objevování, organizace samostatné činnosti žáků (studentů) | ||||||||
Rozložení učebních osnov a vzdělávacích cílů do jednotlivých témat a úkonů | ||||||||
Rozpracování vyučovacích témat a úkonů do příprav pro jednotlivé vyučovací hodiny | ||||||||
Úpravy obsahu učiva podle změn ve vývoji vědy a techniky, podle zaměření podniků v místě školy, apod. | ||||||||
Provádění výkladu nové látky, jeho přizpůsobení schopnostem žáků | ||||||||
Motivování k zájmu o učivo | ||||||||
Zjišťování, jak žáci (studenti) pochopili učivo | ||||||||
Ústní zkoušení žáků (studentů) | ||||||||
Příprava písemných prací žáků (studentů) | ||||||||
Opravování a hodnocení písemných prací žáků (studentů) | ||||||||
Řízení diskuzí | ||||||||
Řešení kázeňských přestupků | ||||||||
Vykonávání služeb v rámci provozu školy | ||||||||
Třídnictví | ||||||||
Vedení výuky se zřetelem na speciální vzdělávací potřeby žáků (studentů) | ||||||||
Orientace v učebních plánech, osnovách a dalších učebních dokumentech |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
obecná pedagogika | ||||||||
vzdělávání a výchova v základním školství | ||||||||
výuka všeobecně vzdělávacích disciplin | ||||||||
řešení výchovných problémů | ||||||||
řešení studijních problémů | ||||||||
výchova a vzdělávání zvlášť nadaných dětí | ||||||||
integrace postižených dětí mezi děti nepostižené | ||||||||
didaktika a didaktická technika | ||||||||
vzdělávání dětí s vývojovými poruchami učení |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|
Počítačová způsobilost | |||
Numerická způsobilost | |||
Ekonomické povědomí | |||
Právní povědomí | |||
Jazyková způsobilost v češtině | |||
Jazyková způsobilost v angličtině | |||
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Efektivní komunikace | |||||
Kooperace (spolupráce) | |||||
Kreativita | |||||
Flexibilita | |||||
Uspokojování zákaznických potřeb | |||||
Výkonnost | |||||
Samostatnost | |||||
Řešení problémů | |||||
Plánování a organizování práce | |||||
Celoživotní učení | |||||
Aktivní přístup | |||||
Zvládání zátěže | |||||
Objevování a orientace v informacích | |||||
Vedení lidí (leadership) | |||||
Ovlivňování ostatních |
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek. Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných norem (tj. zákoníku práce a zákona o ochraně veřejného zdraví a prováděcích předpisů k nim).
Konkrétní pracovní podmínky a z toho vyplývající zdravotní způsobilost k výkonu povolání se vždy vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli a jeho pracovním podmínkám a mohou se odlišovat. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Duševní zátěž | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Zraková zátěž | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení | ||||
Pracovní doba, směnnost |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Uvádí přehled onemocnění či postižení, která vylučují nebo omezují výkon práce. U každé jednotky práce se posuzuje, zda pro ni existují onemocnění či postižení, která jsou omezujícím nebo vylučujícím faktorem pro výkon povolání nebo specializaci povolání. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií popsaných v jednotce práce.
Zdravotní způsobilost je v NSP hodnocena odborníky a posudkovými lékaři (zdravotní tým). Některé obory, skupiny povolání či konkrétní povolání jsou upraveny vlastní legislativou, jejíž požadavky nelze převést do stávajícího systému hodnocení zdravotní způsobilosti. V tomto případě nejsou zdravotní způsobilosti v NSP uvedeny vůbec, nebo jsou pouze informativní a jejich závazné stanovení se řídí příslušnou legislativou, popř. je při definování nutná spolupráce s oborovým posudkovým lékařem (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor ČR, Armáda ČR apod.).
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vyučujících výkon povolání je orientační. Výkon pracovní pozice je vždy závislý na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Duševní poruchy.
- Poruchy chování.
- Závažná psychosomatická onemocnění.
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2017 celkem
Učitelé na středních školách (kromě odborných předmětů), konzervatořích a na 2. stupni základních škol (CZ-ISCO 2330)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 30 809 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 20 946 Kč do 65 471 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 31 764 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 27 311 Kč do 37 239 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Učitelé na 2. stupni základních škol (CZ-ISCO 23303)
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 31 426 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 27 098 Kč do 36 570 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2017
Učitelé na středních školách (kromě odborných předmětů), konzervatořích a na 2. stupni základních škol (CZ-ISCO 2330)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Do | Od | Medián | Do |
Hlavní město Praha | - | - | - | 28 277 Kč | 33 830 Kč | 40 567 Kč |
Středočeský kraj | - | - | - | 27 180 Kč | 31 863 Kč | 37 766 Kč |
Jihočeský kraj | - | - | - | 26 967 Kč | 31 174 Kč | 35 667 Kč |
Plzeňský kraj | - | - | - | 27 625 Kč | 32 211 Kč | 37 248 Kč |
Karlovarský kraj | - | - | - | 26 620 Kč | 31 288 Kč | 36 138 Kč |
Ústecký kraj | - | - | - | 27 412 Kč | 32 215 Kč | 37 975 Kč |
Liberecký kraj | - | - | - | 27 501 Kč | 32 067 Kč | 37 245 Kč |
Královéhradecký kraj | - | - | - | 26 893 Kč | 31 330 Kč | 36 262 Kč |
Pardubický kraj | - | - | - | 26 864 Kč | 30 858 Kč | 35 717 Kč |
Kraj Vysočina | - | - | - | 26 928 Kč | 30 981 Kč | 35 455 Kč |
Jihomoravský kraj | - | - | - | 27 498 Kč | 31 848 Kč | 37 273 Kč |
Olomoucký kraj | - | - | - | 27 366 Kč | 31 385 Kč | 36 638 Kč |
Zlínský kraj | - | - | - | 26 908 Kč | 31 025 Kč | 35 891 Kč |
Moravskoslezský kraj | - | - | - | 27 907 Kč | 32 164 Kč | 37 059 Kč |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.