specializace
Specialista pro řízení státní správy v silniční nákladní dopravě
Odborný směr: |
Povolání vyřazená z kategorického třídění pro svoji neaktuálnost |
Odborný podsměr: |
státní správa |
Kvalifikační úroveň: |
Magisterský studijní program (NSP 7) |
Platové rozmezí: |
35 000 Kč - 71 000 Kč |
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
101382
Datum zveřejnění
30. 9. 2008
Datum poslední aktualizace
22. 11. 2017
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Zajišťování jednotného postupu výkonu státní správy v oblasti silniční nákladní dopravy a koordinace činnosti Dopravních úřadů na území ČR.
- Koordinace plnění závazků vyplývajících z mezinárodních smluv a dohod o silniční nákladní dopravě.
- Spolupráce s partnerskými státními orgány (Celní orgány, Policie apod.).
- Zajišťování zvláštní odborné způsobilosti úředníků nižších článků státní správy v oblasti silniční nákladní dopravy.
- Zpracování a hodnocení zásad pro kontrolu vývoje nabídky v silniční nákladní dopravě.
- Rozhodování o opravných prostředcích ve správním řízení v oblasti silniční nákladní dopravy.
Příklady činností ze veřejného sektoru
Příklady činností a jejich stupeň hodnocení vycházejí převážně z nařízení vlády č.222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, popřípadě podle nařízení vlády č. 302/2014 Sb., o katalogu správních činností, a jsou zařazeny do 16 stupňů platových tříd. Výjimku tvoří zatřídění prací v oblastech regulovaných samostatnou legislativou, které se řídí vždy dle její platné verze (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, Armáda ČR apod.). V těchto oblastech je zatřídění prací uvedené v NSP pouze orientační.
Text příkladu | Platová třída |
---|---|
Tvorba koncepce státního dozoru v oborech dopravy. | 13 |
Rozhodování o mimořádných opravných prostředcích v působnosti ministerstev a ústředních správních úřadů včetně případného zastupování v soudních sporech. | 13 |
Podíl na tvorbě celostátní koncepce a zásad dopravních vztahů v oborech dopravy včetně cenové a poplatkové politiky. | 13 |
Zpracování celostátních zásad pro kontrolu vývoje nabídky kapacit a vyhodnocování intenzity silniční nákladní dopravy. | 13 |
Metodické usměrňování rozvoje dopravních sítí, střednědobé strategie rozvoje dopravy, a koncepce rozvoje dopravní soustavy. | 13 |
Provádění posuzovací, konzultační a poradenské činnosti v celém oboru služby ústředního správního úřadu včetně řešení právních sporů a zobecňování jejich výsledků. | 12 |
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Magisterský studijní program ve skupině oborů právo, právní a veřejnosprávní činnost | KKOV | 68xxT | nejvhodnější |
Magisterský studijní program ve skupině oborů ekonomie | KKOV | 62xxT | nejvhodnější |
Magisterský studijní program v oboru ekonomika a řízení v dopravě a spojích | KKOV | 3707T | nejvhodnější |
Kompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Sledování změn legislativy, aktualizace a evidence právních předpisů | ||||||||
Znalosti problematiky výkonu státní správy | ||||||||
Používání aplikačního programového vybavení využitelného v dané profesní oblasti | ||||||||
Spolupráce při tvorbě koncepcí a metodik | ||||||||
Vypracování odborných informačních výstupů, popř. jiných dokladů či dokumentů | ||||||||
Orientace v právních a dalších předpisech pro zajišťování a řízení osobní nebo nákladní silniční dopravy | ||||||||
Orientace v předpisech a podkladech pro zajišťování hospodárného využití silničních dopravních prostředků, pracovních sil a přípravu jízdních řádů | ||||||||
Zpracovávání návrhů žádostí o vydání licencí v silniční dopravě, jejich změny nebo odejmutí | ||||||||
Řízení odborných pracovníků | ||||||||
Koordinace spolupráce s ostatními útvary a organizačními složkami státu | ||||||||
Organizování veřejné linkové osobní dopravy, dálkové osobní dopravy a silniční nákladní dopravy | ||||||||
Koordinace a řízení rozvoje přepravních systémů osobní nebo nákladní silniční dopravy | ||||||||
Organizace zabezpečení povolení pro přepravu mezinárodní kamionové dopravy nebo koncesí pro zahraniční linky osobní autobusové dopravy |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
správní právo, správní řád | ||||||||
silniční doprava - technicko organizační zabezpečení | ||||||||
práce s textovým editorem, zvládání administrativy pomocí počítače | ||||||||
práce s tabulkovým procesorem | ||||||||
využívání elektronické pošty | ||||||||
práce s internetem | ||||||||
veřejné finance obecně | ||||||||
právo Evropské unie | ||||||||
geografie | ||||||||
zásady vedení pracovního kolektivu | ||||||||
logistika v dopravě | ||||||||
management ve veřejné správě | ||||||||
státní správa a samospráva na centrální úrovni | ||||||||
tvůrčí psaní | ||||||||
ústavní instituce | ||||||||
diplomacie | ||||||||
mezinárodní vztahy | ||||||||
evropská integrace |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|
Počítačová způsobilost | |||
Způsobilost k řízení osobního automobilu | |||
Numerická způsobilost | |||
Ekonomické povědomí | |||
Právní povědomí | |||
Jazyková způsobilost v češtině | |||
Jazyková způsobilost v angličtině | |||
Jazyková způsobilost v dalším cizím jazyce |
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Osobnostní kompetence | |||||
Kompetence ke zvládání stresu a zátěže | |||||
Kompetence k celoživotnímu vzdělávání | |||||
Kompetence k flexibilitě | |||||
Kompetence ke kreativitě | |||||
Interpersonální kompetence | |||||
Kompetence k efektivní komunikaci | |||||
Kompetence k orientaci na zákazníka a uspokojování zákaznických potřeb | |||||
Kompetence ke kooperaci | |||||
Kompetence k ovlivňování a rozvíjení ostatních | |||||
Kognitivní kompetence | |||||
Kompetence k objevování a orientaci v informacích | |||||
Výkonové kompetence | |||||
Kompetence k aktivnímu přístupu | |||||
Kompetence k plánování a organizování práce | |||||
Kompetence k řešení problémů | |||||
Kompetence k samostatnosti | |||||
Kompetence k výkonnosti |
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Duševní zátěž | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Zraková zátěž | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení | ||||
Pracovní doba, směnnost |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Duševní poruchy
- Poruchy chování
- Závažná psychosomatická onemocnění
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2023 celkem
Specialisté v oblasti průmyslového inženýrství a v příbuzných oblastech (CZ-ISCO 2141)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 56 515 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 39 788 Kč do 100 083 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 50 558 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 37 542 Kč do 71 033 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Specialisté v oblasti dopravy (CZ-ISCO 21414)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 50 970 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 41 637 Kč do 70 096 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 46 455 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 34 675 Kč do 70 277 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2023
Specialisté v oblasti průmyslového inženýrství a v příbuzných oblastech (CZ-ISCO 2141)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | 41 618 Kč | 60 320 Kč | 70 592 Kč | 108 840 Kč | 42 741 Kč | 56 808 Kč | 59 547 Kč | 78 184 Kč |
Středočeský kraj | 39 583 Kč | 60 317 Kč | 67 569 Kč | 102 166 Kč | 32 046 Kč | 42 191 Kč | 42 221 Kč | 53 707 Kč |
Jihočeský kraj | 41 913 Kč | 56 636 Kč | 63 135 Kč | 96 645 Kč | - | - | - | - |
Plzeňský kraj | 40 845 Kč | 54 330 Kč | 60 364 Kč | 86 806 Kč | 35 761 Kč | 43 422 Kč | 43 841 Kč | 50 408 Kč |
Karlovarský kraj | 37 473 Kč | 54 757 Kč | 62 275 Kč | 89 627 Kč | - | - | - | - |
Ústecký kraj | 40 113 Kč | 56 201 Kč | 64 956 Kč | 95 008 Kč | 36 664 Kč | 46 966 Kč | 47 973 Kč | 57 002 Kč |
Liberecký kraj | 33 704 Kč | 56 431 Kč | 61 910 Kč | 90 330 Kč | 35 106 Kč | 43 910 Kč | 44 620 Kč | 56 346 Kč |
Královéhradecký kraj | 42 577 Kč | 54 572 Kč | 60 720 Kč | 87 798 Kč | - | - | - | - |
Pardubický kraj | 35 170 Kč | 49 543 Kč | 54 368 Kč | 76 465 Kč | 40 655 Kč | 50 799 Kč | 52 193 Kč | 63 478 Kč |
Kraj Vysočina | 38 950 Kč | 55 820 Kč | 62 495 Kč | 98 759 Kč | - | - | - | - |
Jihomoravský kraj | 38 804 Kč | 53 492 Kč | 61 306 Kč | 99 895 Kč | 36 988 Kč | 48 680 Kč | 49 547 Kč | 63 701 Kč |
Olomoucký kraj | 40 694 Kč | 52 729 Kč | 56 829 Kč | 78 036 Kč | 36 436 Kč | 48 552 Kč | 51 527 Kč | 67 748 Kč |
Zlínský kraj | 39 596 Kč | 49 055 Kč | 55 225 Kč | 75 161 Kč | - | - | - | - |
Moravskoslezský kraj | 39 056 Kč | 56 999 Kč | 62 960 Kč | 95 831 Kč | 35 996 Kč | 51 077 Kč | 51 668 Kč | 63 661 Kč |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.